7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Ramunė Balevičiūtė

Ramunė Balevičiūtė

Įveikti pasaką

Vilniaus teatro „Lėlė“ ir „Stalo teatro“ premjeros

 

Kaip jau ne kartą esu rašiusi, neturiu nieko prieš pasakų inscenizacijas. Vis dėlto iš pastarųjų premjerų vaikams nedvejodama išskirčiau ne klasikinės pasakos inscenizaciją, o šiuolaikinę „Tėčio pasaką“, „Menų spaustuvėje“ sukurtą bendradarbiaujant „Atviram ratui“ ir kūrybinei studijai „PetPunk“. Šio spektaklio iškeltos kartelės nepasiekia ir to paties „Atviro rato“ naujausia premjera „Apie meilę, karą ir kiškio kopūstus“. Nepaisant to, akivaizdu, kad Aidas Giniotis moka sekti pasakas, t.y. kurti spektaklio vaikams dramaturgiją. Ir būtent tai pirmiausia pakišo koją teatrui „Lėlė“ ir „Stalo teatrui“, pakvietusiems į premjeras praėjusį savaitgalį.
 
Vilniaus „Lėlės“ „Spragtuke“, sukurtame Vitalijaus Mazūro, dramaturgija regisi silpniausia spektaklio grandis. Atrodytų, ji seka paskui vaizdus, o istorijos pasakojimas ne toks ir svarbus. Žinoma, vargu ar rastume vaiką, negirdėjusį ar nemačiusį E.T.A. Hoffmano pasakos, tačiau vis tiek norisi suprasti, kokią svarbiausią žinią vaikams režisierius siunčia savąja kūrinio versija. Tada ir susimąstai, kad, ko gero, toji žinia, o tiksliau, elegantiškas ir nostalgiškas mostas, skirtas visai ne vaikams. Tai Meistras mojuoja vis labiau tolstančiam senajam teatrui, kupinam negudrios magijos ir aikščių vaidinimų gyvybingumo.

 

Scena iš spektaklio „Spragtukas“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Spragtukas“. D. Matvejevo nuotr.
Indrė Liutkevičiūtė ir Imantas Precas spektaklyje „Spragtukas“. D. Matvejevo nuotr.
Indrė Liutkevičiūtė ir Imantas Precas spektaklyje „Spragtukas“. D. Matvejevo nuotr.
„Tarmių stalas“. Nuotrauka iš „Stalo teatro“ archyvo
„Tarmių stalas“. Nuotrauka iš „Stalo teatro“ archyvo
Ramunė Balevičiūtė

Dvi premjeros vaikams – ir pašėlti, ir pamąstyti

Nauji spektakliai Valstybiniame jaunimo ir Vilniaus mažajame teatruose

Beldžiu į stalą tris kartus, bet atrodo, kad teatro vaikams srityje ledai pajudėjo: viena po kitos „Lėlės“ teatre ir Menų spaustuvėje pasirodė tikrai dėmesio vertos premjeros, originalia iniciatyva pradžiugino „Lėlės“ teatro aktorės – su Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru jos surengė teatralizuotą koncertą „Vėjo laiškai“. Praėjusį savaitgalį šią kraitelę papildė dar du nauji spektakliai vaikams: Valstybinis jaunimo teatras pakvietė į Evaldo Jaro režisuotą „Raganiukę“ pagal Otfriedą Preußlerį, o Vilniaus mažajame teatre antrąkart buvo suvaidintas Pauliaus Ignatavičiaus „Dostojevskis vaikams“. Galbūt pagaliau ir šioje teatro sferoje prasidės normalūs kūrybiniai ir gamybiniai procesai?

 

Evaldas Jaras pastaruoju metu, atrodo, visiškai atsidėjo teatro vaikams kūrybai. Teko skaityti, kad jis net

Agnė Šataitė, Tadas Gryn, Virginija Kuklytė spektaklyje „Dostojevskis vaikams“. I. Gelūno nuotr.
Agnė Šataitė, Tadas Gryn, Virginija Kuklytė spektaklyje „Dostojevskis vaikams“. I. Gelūno nuotr.
Ramunė Balevičiūtė

Komiksai prieš „politinį teatrą“ vaikams

Spektaklių vaikams premjeros „Menų spaustuvėje“ ir „Keistuolių teatre“

Įprasta, kad artėjant Kalėdoms padaugėja premjerų vaikams. Šiemet į šventinį traukinį suskubo įšokti ir „cezario grupė“, „Menų spaustuvėje“ pristačiusi veiksmo komediją „Superagentas 000“ pagal ukrainiečių rašytojos Lesios Voroninos apysaką. O „Keistuoliai“ kalėdinei premjerai pasirinko pastaruoju metu ypač daug teatro menininkų dėmesio sulaukusią Justino Marcinkevičiaus poemėlę „Grybų karas“.
 

Pirmasis „cezario grupės“ bandymas kurti vaikams, man regis, buvo šiek tiek prisvilęs. „Mitologijos pradžiamokslis“ smagiu nerūpestingu pavadinimu „Lai lai lai“, režisuotas Cezario Graužinio, pasirodė atsainokas ir neišbaigtas. Šįsyk statyti spektaklio vaikams trupė pasikvietė žinomą savo srities profesionalą Antaną Gluskiną. Įspūdis keistas: nors „Lai lai lai“ aktoriai vaidino žilą senovę ir mitologinius personažus, o čia – dabarties komiksų herojus – supermenus, nindzes, žmones-vorus, barbes ir dar kažin ką, – abu spektakliai kažkuo labai panašūs. Atrodo, lyg „vaizduotės teatras“, pelnytai išgarsinęs „cezario grupę“, tapo melaginga etikete, slepiančia tiesiog ribotas menines galimybes. Peršasi mintis, kad

„Superagentas 000“. D. Matvejevo nuotr.
„Superagentas 000“. D. Matvejevo nuotr.
Ramunė Balevičiūtė

Kas tas Hemulis?

 

Vilniaus mažojo teatro spektaklis vaikams

 

 

Jau keletą metų iš eilės Vilniaus mažasis teatras kiekvieną lapkritį išleidžia po premjerą vaikams. Spektaklis „atidirba“ šventinį maratoną, o paskui arba prigyja repertuare, arba ne. Šiuo metu absoliutus VMT vaikiškojo repertuaro favoritas – pernai Evaldo Jaro beveik vien su vyriška aktorių-improvizatorių komanda sukurtas spektaklis „Mama katinas“. Po režisierės Olgos Lapinos spektaklio premjeros tapo aišku – „Brangusis atrakcionų parko dėde“ jam sudarys rimtą konkurenciją.
 

Visi Mažojo teatro spektakliai vaikams skirtingi; skirtumus lemia ir literatūrinė medžiaga (jei ji yra), ir režisieriaus braižas bei darbo metodai. Tačiau vienas dalykas sieja visus spektaklius – tai į improvizaciją linkusi aktorių vaidyba. Sąlyginai šią ypatybę galima pavadinti Rimo Tumino vaidybos mokykla, bet atrodo, kad ryškų antspaudą maestro auklėtiniams yra uždėjęs specifinis „Kito kampo“ improvizacijos stilius. Jis ypač atpažįstamas „Mamos katino“ vaidinime. Todėl naujajame spektaklyje ypač maloniai nustebino „kitokie“ teatro aktoriai Edmundas Mikulskis, Ilona Kvietkutė, Jokūbas Bareikis, Vytautas Rumšas jaunesnysis ir Kirilas Glušajevas. Akivaizdu, kad

 

„Brangusis atrakcionų parko dėde“ D. Matvejevo nuotr.
„Brangusis atrakcionų parko dėde“ D. Matvejevo nuotr.
„Brangusis atrakcionų parko dėde“ D. Matvejevo nuotr.
„Brangusis atrakcionų parko dėde“ D. Matvejevo nuotr.
„Brangusis atrakcionų parko dėde“ D. Matvejevo nuotr.
„Brangusis atrakcionų parko dėde“ D. Matvejevo nuotr.
Ramunė Balevičiūtė

Ekstravagantiška politinio teatro pamoka

Slovėnijos jaunimo teatro gastrolės „Menų spaustuvėje“

Tą akimirką, kai paslaugi „Menų spaustuvės“ darbuotoja, siūlydama ausų kištukus, įspėjo, kad spektaklyje bus „daug ir garsiai šaudoma“, nutvilkė prisiminimas apie poros metų senumo pažintį su slovėnų teatru. Iš maždaug dešimties anuomet matytų spektaklių ir performansų vos viename ar dviejuose žiūrovai galėjo nesijausti taikiniu. Ką gi – nuojauta neapgavo. Nors Slovėnijos jaunimo teatro spektaklis „Tebus prakeiktas tėvynės išdavikas!“ skirtas specifiškai Balkanų šalių publikai, prieš atvykdama į Vilnių trupė kruopščiai atliko savo „namų darbus“. Kaip kokie commedia dell’arte artistai iššniukštinėjo, kas pikantiška ar skandalinga pastaruoju metu įvyko mūsų viešajame gyvenime, kad spektaklyje, suprantama, panaudotų prieš mus. Tiesa, šis išpuolis pasirodė esąs prasmingesnis už visus anuos dešimt kartu sudėjus. Bet apie viską iš pradžių.

„Tebus prakeiktas tėvynės išdavikas“ D. Matvejevo nuotrauka
„Tebus prakeiktas tėvynės išdavikas“ D. Matvejevo nuotrauka
„Tebus prakeiktas tėvynės išdavikas“ D. Matvejevo nuotrauka
„Tebus prakeiktas tėvynės išdavikas“ D. Matvejevo nuotrauka
Ramunė Balevičiūtė

Vietoj pasakos – balaganas

 „Batuotas katinas” Vilniaus teatre „Lėlė”

Paprastai bene anksčiausiai iš visų teatrų po vasaros duris atverianti „Lėlė“ šiemet pakurstė intrigą: girdi, sezonas bus revoliucinis, nuo popso pažadėta grįžti prie meno, nuo nepasiteisinusių vaidinimų suaugusiesiems (ne lėlių) – prie kokybiško teatro vaikams ir galbūt lėlių suaugusiesiems.  

 

Po tokio manifesto tikiesi mažiausiai dar vienos „Aukso obelėlės“ ir še tau, kad nori, – pirmoji sezono premjera: Algirdas Mikutis stato „Batuotą katiną“. Pernelyg gerai pažįstu valstybinio teatro mechanizmus „iš vidaus“, kad lengva ranka žerčiau priekaištus naujajam teatro meno vadovui dėl nevykusios strategijos. Bet vis dėlto apmaudu. Ir nesąžininga – sakau tai ir kaip mama, ir kaip teatro kritikė.
 

„Batuotas katinas” Vilniaus teatre „Lėlė”. Teatro archyvo nuotrauka
„Batuotas katinas” Vilniaus teatre „Lėlė”. Teatro archyvo nuotrauka
„Batuotas katinas” Vilniaus teatre „Lėlė”. Teatro archyvo nuotrauka
„Batuotas katinas” Vilniaus teatre „Lėlė”. Teatro archyvo nuotrauka
„Batuotas katinas” Vilniaus teatre „Lėlė”. Teatro archyvo nuotrauka
„Batuotas katinas” Vilniaus teatre „Lėlė”. Teatro archyvo nuotrauka
„Batuotas katinas” Vilniaus teatre „Lėlė”. Teatro archyvo nuotrauka
„Batuotas katinas” Vilniaus teatre „Lėlė”. Teatro archyvo nuotrauka
  < PUSLAPIS IŠ 4  >> Archyvas