7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Aistė Marija Stankevičiūtė

Aistė Marija Stankevičiūtė

(Ne)žmonės, Kafka ir kiborgai

Pabudęs vieną rytą iš antropocentristinio miego, žmogus gali pasijusti nejaukiai. Nevaržomas sapiens dominavimas gali pradėti kelti įtarimą, o akivaizdus jo skirtumas su ne žmogumi – blukti.  Homo sapiens maždaug pusę didžiųjų̨ planetos žvėrių išnaikino gerokai anksčiau, negu išrado ratą, išmoko rašyti ar gamintis geležinius įrankius. Tačiau dabar, kai robotai ir dirbtinis intelektas tiesia sintetines minkštas rankas į trapų sapiens kūną, žmogus pagrįstai ima suktis į iki šiol išnaudojamus gyvūnus. Viena iš situacijų, galinti sukelti tokio pobūdžio anti-antropocentristinę dvejonę – MO muziejuje atsidariusi paroda „Gyvūnas – žmogus – robotas“.

Rimas Sakalauskas, „Karantinas“, 2018, nuotr. Giedriaus Matulaičio
Rimas Sakalauskas, „Karantinas“, 2018, nuotr. Giedriaus Matulaičio
Daiga Grantina, „Pathfinder“ ir „Is̶̶o̶̶u̶̶r̶̶c̶̶e̶D“, 2015, nuotr. Giedriaus Matulaičio
Daiga Grantina, „Pathfinder“ ir „Is̶̶o̶̶u̶̶r̶̶c̶̶e̶D“, 2015, nuotr. Giedriaus Matulaičio
Katja Novitskova, „Pattern of Activation (embroygenesis)“, 2018, nuotr. Giedriaus Matulaičio
Katja Novitskova, „Pattern of Activation (embroygenesis)“, 2018, nuotr. Giedriaus Matulaičio
Pakui Hardware, „Extracorporal“, 2018, nuotr. Giedriaus Matulaičio
Pakui Hardware, „Extracorporal“, 2018, nuotr. Giedriaus Matulaičio
Jolanta Kyzikaitė, „Parodomasis žaidimas“, 2016, nuotr. Giedriaus Matulaičio
Jolanta Kyzikaitė, „Parodomasis žaidimas“, 2016, nuotr. Giedriaus Matulaičio
Valentinas Antanavičius, „Improvizacija“, 1968, „Sėdinti figūra“, 1970, nuotr. Giedriaus Matulaičio
Valentinas Antanavičius, „Improvizacija“, 1968, „Sėdinti figūra“, 1970, nuotr. Giedriaus Matulaičio
Rūta Jusionytė, „Pabaisa“, 2015, nuotr. Giedriaus Matulaičio
Rūta Jusionytė, „Pabaisa“, 2015, nuotr. Giedriaus Matulaičio
Aistė Marija Stankevičiūtė

Die Wisdom Vendor

2019-uosius Pamėnkalnio galerijoje pradėjęs Rūtos Matulevičiūtės „Wisdom Vendor“ atvejis forma juodai iškrenta iš paprastai tapybiško pačios menininkės konteksto, o ir ekspozicijų erdvei, pratusiai prie sienas klojančios tapybos ar išsibarsčiusių skulptūrinių objektų, neatrodo labai patogus.

Rūtos Matulevičiūtės paroda „Wisdom Vendor“, nuotr. Vyto Nomado
Rūtos Matulevičiūtės paroda „Wisdom Vendor“, nuotr. Vyto Nomado
Rūtos Matulevičiūtės paroda „Wisdom Vendor“, nuotr. Vyto Nomado
Rūtos Matulevičiūtės paroda „Wisdom Vendor“, nuotr. Vyto Nomado
Rūtos Matulevičiūtės paroda „Wisdom Vendor“, nuotr. Vyto Nomado
Rūtos Matulevičiūtės paroda „Wisdom Vendor“, nuotr. Vyto Nomado
Rūtos Matulevičiūtės paroda „Wisdom Vendor“
Rūtos Matulevičiūtės paroda „Wisdom Vendor“
Meka, Saudo Arabija, nuotr. šaltinis wikipedija.org
Meka, Saudo Arabija, nuotr. šaltinis wikipedija.org
Tony Smith, „Die", nuotr. šaltinis http://www.tonysmithestate.com/
Tony Smith, „Die", nuotr. šaltinis http://www.tonysmithestate.com/
Aistė Marija Stankevičiūtė

Neracionalus žmogus

Į Diogo Evangelistos kuriamą erdvę įslinkęs stebėtojas, susidūręs su iš tamsos išnyrančia blizgančia humanoido galva, stebinčia ateivius, gali pasijusti lyg būtų įžengęs į savarankiškai funkcionuojančio organizmo vidurius. Heterotopinė erdvė talpina žėrėjimu geismą žadinančius pusiau robotų skeletus, mirksinčiame televizoriuje dirbtinai gestikuliuojantį primatą, videodarbus, ruošiančius kelionei į kosmosą ir iš Šiuolaikinio meno centro skulptūrų kiemo sklindantį LED’inį saulėtekį.

Diogo Evangelista, „Besisukantis ratas"
Diogo Evangelista, „Besisukantis ratas"
Diogo Evangelista, „Neracionalus žmogus“, 2002
Diogo Evangelista, „Neracionalus žmogus“, 2002
Aistė Marija Stankevičiūtė

Das Unheimliche jaudulys

Įžengęs į antrame „Titaniko“ aukšte veikiančią parodą „Anima(re)anima išplėstiniame lauke“ paprastas, eilinis žiūrovas iš tiesų gali pasijusti šiek tiek išplėstas ar bent išplėštas iš apatiškos komforto būsenos, leidžiančios ramiai slinkti pasieniui ir stebėti jei ne statiškus, tai bent neturinčius potencialo iššaukti epilepsijos priepuolio kūrinius, nekeliančius pasišlykštėjimo ar keisto susijaudinimo.

Laura Sabaliauskaitė, „Konfliktas", 2016, nuotr. A. Anksaičio
Laura Sabaliauskaitė, „Konfliktas", 2016, nuotr. A. Anksaičio
Aida Povilaitytė, „Aš. Meninė emocinė pagalba", 2017, nuotr. A. Anksaičio
Aida Povilaitytė, „Aš. Meninė emocinė pagalba", 2017, nuotr. A. Anksaičio
Ekspozicijos vaizdas, nuotr. A. Anksaičio
Ekspozicijos vaizdas, nuotr. A. Anksaičio
Bon, „Perpetual Rising and Sinking Down", 2017, nuotr. A. Anksaičio
Bon, „Perpetual Rising and Sinking Down", 2017, nuotr. A. Anksaičio
Emilija Juzeliūnaitė, „Mono no aware", 2017, nuotr. A. Anksaičio
Emilija Juzeliūnaitė, „Mono no aware", 2017, nuotr. A. Anksaičio
Gintarė Vaicekauskaitė, „Pelkė", 2018, nuotr. A. Anksaičio
Gintarė Vaicekauskaitė, „Pelkė", 2018, nuotr. A. Anksaičio
Aistė Marija Stankevičiūtė

Žmogus kaip technologijos lytis. Paroda „Proksemika“

Rašomasis stalas, apšviestas gelsvo šviestuvo, ir kompiuterio ekranas, mėlstantis kambario tamsoje – intymi erdvė, tvinksinti kibernetiniu vojerizmu, socialine masturbacija. Kumštyje sugniaužta pelė, jungianti langus, skverbiasi gilyn į kito privačią erdvę, išviešintą tinkluose. Į aktą įtrauktas „Sodų 4“ rūsyje, parodoje „Proksemika“, pastatytas (ne)asmeninis kompiuteris – tarsi subjektas, savo tariamu pasyvumu siūlantis prisiartinti ir suartėti.

Paroda „Proksemika“, nuotr. A. M. Stankevičiūtės
Paroda „Proksemika“, nuotr. A. M. Stankevičiūtės
Paroda „Proksemika“, nuotr. A. M. Stankevičiūtės
Paroda „Proksemika“, nuotr. A. M. Stankevičiūtės
Paroda „Proksemika“, nuotr. A. M. Stankevičiūtės
Paroda „Proksemika“, nuotr. A. M. Stankevičiūtės
Paroda „Proksemika“, nuotr. A. M. Stankevičiūtės
Paroda „Proksemika“, nuotr. A. M. Stankevičiūtės
Aistė Marija Stankevičiūtė

Morgas „Titanike“

„Titaniko“ pirmasis aukštas šį kartą švelniai atsiduoda skerdiena. Apdujusios kuosos, kiaulės ir katės, iškabintos ant sienų, permatomi kūdikiai, vaikai tuščiu vidumi ir lėktuvas – mirtinas konstruktas su Marijos šypsniu akyje. Giedriaus Jonaičio paroda – praeities pamėklių koncentratas, savo turiniu užliejantis, ko gero, kiekvieną observuojantį, patyrusį vaikystę ir patį gyvenimą su visais jo kompleksais: baime, kalte ir nokautais, gėda ir menkumu.

Giedriaus Jonaičio paroda „Mano istorijos"
Giedriaus Jonaičio paroda „Mano istorijos"
Giedriaus Jonaičio paroda „Mano istorijos"
Giedriaus Jonaičio paroda „Mano istorijos"