Piešinių ir tapybos paroda Kazio Varnelio namuose–muziejuje
Visą vasarą vykstančioje Kazio Varnelio (1917–2010) parodoje „Rūdavos kautynės“ pristatomi dar niekur nerodyti ankstyvieji menininko piešiniai (sukurti 1941–1942 m.) Rūdavos (Rudau) kautynių (vykusių 1370 m. vasario 17–18 d. dabartinės Karaliaučiaus srities teritorijoje (Melnikovo vietovė) tarp kryžiuočių bei Algirdo ir Kęstučio vadovaujamų lietuvių) tema, taip pat ir 1941 metais datuojamas tapybos darbas.
55-osios Venecijos meno bienalės Lietuvos nacionaliniame paviljone
Paveikslas „Paskutinis šūvis“, nutapytas 2007–2008 m., yra paskutinis, bet tikrai ne
„Jaunasis portretistas 2012“ Lietuvos medicinos bibliotekoje
Aptarinėjant jaunųjų, tiksliau – pačių jauniausių menininkų kūrybą, esminis ir gana keblus yra vertinimo kriterijų pasirinkimas. Jaunieji menininkai – tai tie vaikai ir ,,žalio“ jaunimo atstovai, kurie kryptingai bando kurti, kai kurie iš jų realiai savo ateitį įsivaizduoja susietą su kokia nors menine raiška. Sistemingą jų ir jų tėvų ar globėjų požiūrį išreiškia lankomos meninio ugdymo mokyklos. O kriterijus galima skelti į dvi esmines grupes.
Vienas kriterijus, ypač aktualus kalbant apie vaikų piešinius, tapybą ir kitas dailės formas – tai nuoširdumas. Tiksliau sakant, vaizduotė ir drąsa. Ne kiekvienas iš mūsų yra pelnęs tokių dovanų. Antai kas nors galbūt yra drąsus kaip Bebaimis iš lietuvių liaudies pasakos, bet fantazijos trūkumas tai nustelbia. Kitam mintys, idėjos, įvaizdžiai, plastiniai sprendimai byra kaip iš gausybės rago, tačiau jis juos stabdo, grūda atgal, nes
Aušros Barzdukaitės-Vaitkūnienės paroda „Pastovūs vaizdai“ VDA ekspozicijų salėse „Titanikas“ II a.
Nors kita vertus – dabartinėje tapybinio nususimo epochoje, kai kolosalūs dydžiai yra daugiau buvusio monumentalumo (įspūdingų gabaritų klasikine šio žodžio prasme) parodija, aptariamos autorės kūrinių mastelis yra pakankamai įspūdingas. Gal ir ne gigantiškas, tačiau gniaužiantis kvapą. Ko verta vien dioramiško pobūdžio kompozicija „Pavasario piknikas“, kurioje beveik (o gal ir ne beveik, bet iš tiesų) šimto aštuoniasdešimt laipsnių kampu išskleistame vaizde galima išvysti kone visas standartinio, statistinio ir įprasto mūsų laikų lietuvio buities detales – nekilnojamojo ir kilnojamo turto atributus: gyvenamosios bei buitinės paskirties pastatus, vaismedžius, dirbamos (tegul ir šiek tiek apleistos, gal net dirvonuojančios – manykime, kad tai yra ne asmeninio abejingumo agrokultūrai, bet iš Europos Sąjungos struktūrinių ar dar kokių nors fondų gaunamų išmokų ar kompensacijų padarinys) žemės lopinėlį, miško kampelį, tą žaliąjį auksą, kurį galima
Romualdo Balinsko tapyba „Pamėnkalnio“ galerijoje
Yra parodų, kurių, apžiūrėjus vieną kartą, daugiau nebesinori matyti, o kartais net ir prisiminti. Kalbu apie nepatikusius, blogus įspūdžius palikusius menininkų pri(si)statymus. Žinoma, esama ir tokių parodų, kurių pavadinimai, koncepcijos ar kiti veiksniai lemia išankstinį nenorą apskritai jas aplankyti ir pamatyti. Bet egzistuoja ir toks parodų tipas, kuriose pabuvus vieną kartą nematomi siūlai ar gijos tempia sugrįžti į jas atgal dar, dar ir dar.
Viena iš tokių laikyčiau nenatūraliai ilgai (mūsų vietinių ir personalinių parodų atveju) eksponuotą Romualdo Balinsko tapybos darbų kolekciją simboliškai keistu ir dėl tariamo netaisyklingumo iš pradžių įsiklausyti priverčiančiu pavadinimu: „Klausimai-Klausymai“. Nežinau, kaip kitiems, tačiau man, pirmą kartą pamačius tą žodžių jungtį, užrašytą ant didelio lango, toptelėjo mintis, kad antrasis žodis yra užrašytas netaisyklingai – t.y. kad pakartota pirmoji sąvoka (klausimas), bet vilnietiškai prailginta I raide. Įėjus vidun galutinai paaiškėjo, kad tariamas, provokatyvus netaisyklingumas yra
Jaunojo tapytojo prizas
Nekyla jokių abejonių, kad projektas „Jaunojo tapytojo prizas“ yra vienas iš tų sumanymų, kuris bent jau viešojoje erdvėje tapybai, kaip vienai iš meno (galbūt ir šiuolaikinio) disciplinų, suteikia jeigu ne prestižinį statusą (ar bent dalį jo), tai bent jau tokią regimybę. Tradiciniu šį projektą galima vadinti todėl, kad jis ne tik vyksta ketvirtą kartą, bet ir, įgaudamas vis didesnes apimtis, plečia savo geografines ribas. Jau antrą kartą jame gali dalyvauti jaunieji menininkai iš Latvijos bei Estijos.
Tapybos respektabilumas yra be galo reliatyvi sąvoka, ypač turint omenyje nevienalytę auditorijos gradaciją. Akivaizdu, kad žiūrovai, paprasti mirtingieji – tie žmonės, kurie nepriklauso meno sferai, tačiau ja domisi, – girdėdami apie šį projektą bent viena ausimi, apsilankę parodoje ir ją apžiūrėję iš tiesų patiki, kad visa tai, kas yra eksponuojama, galima priskirti prie geriausių ir šauniausių dalykų, vykstančių bent jau pastarųjų metų jaunojoje Lietuvos (ir ne tik jos, bet ir Baltijos šalių) tapyboje. „Jaunojo tapytojo prizo“ faktas, turint neblogai vykdomą viešųjų ryšių kampaniją, suteikia tapybai