7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Aistė Paulina Virbickaitė

Aistė Paulina Virbickaitė

Meno espreso

Trumpa parodų Vilniuje apžvalga

Pastarąją savaitę Vilniuje atsidarė net kelios parodos, kurias vienija tamsoka nuotaika. Tamsoka, ne visai tamsi. Tamsa (kaip ir skausmas, erotika, prisiminimai, sąmojis etc.) lietuvių dailėje vis dar yra lyriška ir atsargi, galbūt iš mažos šalies meno lauko ir nereiktų tikėtis daugiau. Keturios čia pristatomos parodos nešokiruos ir itin nenustebins, bet ir nuvilti neturėtų.

Eglė Vertelkaitė, iš parodos „Moiros“
Eglė Vertelkaitė, iš parodos „Moiros“
Lida Dubauskienė, iš parodos „214.8“
Lida Dubauskienė, iš parodos „214.8“
Alfonsas Budvytis, „Oskaras I“. 2002 m.
Alfonsas Budvytis, „Oskaras I“. 2002 m.
Aistė Paulina Virbickaitė

Meno espreso

Trumpa parodų Vilniuje apžvalga

Tik pasibaigus knygų savaitgaliui, vilniečiai pradeda ruoštis dar vienai šventei – Kaziuko mugei. Vieni su panieka ir keiksnodami nepatogumus, kiti – džiaugsmingai planuodami susitikimus ir pirkinius. Tiek vieniems, tiek kitiems skubu priminti, kad galerijos – puiki vieta pailsėti nuo šurmulio. Praeitą savaitę mieste atsidarė trys nedidelės, bet dėmesio vertos parodos.

Dainius Liškevičius, retrospektyvos fragmentas. A. Narušytės nuotr.
Dainius Liškevičius, retrospektyvos fragmentas. A. Narušytės nuotr.
Vygintas Orlovas, vaizdas iš parodos „dar prieš ištariant žodį, prasmė jau buvo pakitusi“
Vygintas Orlovas, vaizdas iš parodos „dar prieš ištariant žodį, prasmė jau buvo pakitusi“
Eglė Ganda Bogdanienė,  Jolanta Vazalinskienė, kolekcijos „Lengvai 2“ fragmentas
Eglė Ganda Bogdanienė, Jolanta Vazalinskienė, kolekcijos „Lengvai 2“ fragmentas
Aistė Paulina Virbickaitė

Paveikslas – geriausias žmogaus draugas?

Indrės Ercmonaitės paroda „Amen. Paveikslas irgi žmogus“ Dailininkų sąjungos galerijoje

Ruošdamasi rašyti apie Indrės Ercmonaitės parodą nekviečiau autorės kavos, neskambinau ir net nesiunčiau elektroninio laiško su klausimų punktais. Vietoje viso to – atsiverčiau jos „Facebook“ paskyrą. Lietuvių menininkų kontekste Ercmonaitės asmeninis profilis – vienas įdomesnių. Ji ne tik dalinasi paveikslais, kvietimais į parodas ir straipsniais apie save, visus šiuos neišvengiamus įrašus papildo smagios asmenukės su paveikslais, pastarųjų kelionės iš studijos į parodas ar naujus namus, kartais – kadrai iš kūrybos proceso. Todėl parodos pavadinimui pasirinkta frazė „paveikslas irgi žmogus“ nenustebino. Skaitmeninimo eroje, kai daugiausia tapybos žmonės pamato ekranuose, Ercmonaitė kalba apie tapybą kaip nesuskaitmeninamus dalykus: dažą, veiksmą ir abipusį ryšį. Šią jos nuostatą užtvirtina devizas „paveikslas irgi žmogus“, kuris, spėju, reiškia: taip, paveikslas gali būti tik nuotrauka socialiame tinkle, tačiau iš tiesų jis yra kažkas daug daugiau, kaip ir kiekvienas iš mūsų.

Indrė Ercmonaitė, „Herbas tapybai“, 2017 m. Autorės nuotr.
Indrė Ercmonaitė, „Herbas tapybai“, 2017 m. Autorės nuotr.
Indrė Ercmonaitė, „Herbas tapybai“, 2017 m. Autorės nuotr.
Indrė Ercmonaitė, „Herbas tapybai“, 2017 m. Autorės nuotr.
Indrė Ercmonaitė, „Porėmių voras“, 2017 m. Autorės nuotr.
Indrė Ercmonaitė, „Porėmių voras“, 2017 m. Autorės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Indrė Ercmonaitė, „Tunelis“, 2016 m. Autorės nuotr.
Indrė Ercmonaitė, „Tunelis“, 2016 m. Autorės nuotr.
Aistė Paulina Virbickaitė

Meno espreso

Trumpa parodų Vilniuje apžvalga

Statistiškai Vilniuje parodų visada daug. Praktiškai – ne visada yra kur nueiti. Bet šią savaitę aplankyti yra ką. Visų pirma – trys menininkės ŠMC, iš kurių išskirčiau ilgai lauktą, nejaukiai keistų tapytojos Patricijos Jurkšaitytės portretų parodą. Verta dėmesio ir Adomo Danusevičiaus paroda „Penis Mushroom Series“ galerijoje „The Rooster“. Šios parodos jau susilaukė „7md“ autorių dėmesio, tad aš stabtelsiu prie kitų. 

Indrė Ercmonaitė, „Kometa“. 2016 m.
Indrė Ercmonaitė, „Kometa“. 2016 m.
Klimato prognozės, iš parodos „Miesto gamta: pradedant Vilniumi„
Klimato prognozės, iš parodos „Miesto gamta: pradedant Vilniumi„
Nikolajus Rerichas, „Kuluta“. 1939 m. Latvijos nacionalinis dailės muziejus
Nikolajus Rerichas, „Kuluta“. 1939 m. Latvijos nacionalinis dailės muziejus
Aistė Paulina Virbickaitė

Meno espreso

Trumpa parodų Vilniuje apžvalga

Parodos, kuri galėtų tapti platesnės publikos numylėtine, Vilniuje šiuo metu lyg ir nesimato. Tačiau dėmesį atkreipti verta net į kelias.

Maria Loboda, ekspozicijos fragmentas. A.Vasilenko nuotr.
Maria Loboda, ekspozicijos fragmentas. A.Vasilenko nuotr.
Feliksas Jakubauskas, „Žalias nakties šešėlis“. 2015 m.
Feliksas Jakubauskas, „Žalias nakties šešėlis“. 2015 m.
Bronzinė pabaisa. Pavasario ir rudens periodas (770-476 m. per. Kr)
Bronzinė pabaisa. Pavasario ir rudens periodas (770-476 m. per. Kr)
Antanas Mončys, „Bučinys“. 1975 m. LDM nuotr.
Antanas Mončys, „Bučinys“. 1975 m. LDM nuotr.
Aistė Paulina Virbickaitė

Galerijų rašymo ypatumai

Kodėl pranešimai apie parodas keliauja į šiukšlių dėžę?

„Kaip manai, pats parodos kuratorius parašė tokį pranešimą spaudai?“ – dvejodama klausiu kolegės. „Nemanau, – paabejojusi atsako. – Turbūt tai bus kokio vadybininko darbas.“ Dar kartą peržiūriu Jono Meko vizualiųjų menų centro atsiųstą šedevrą, prašmatnių epitetų ir klaidžių frazių tekstinį mišinį. Trumpas tekstas mirga tokiomis frazėmis kaip: „centrą papuoš menininko darbai“, „centras lankytojams ruošia vasaros dovaną“, „vyras netruko užsitarnauti plačiosios auditorijos simpatijas“, ir galvoju apie taip pristatomos parodos kuratoriaus Kęstučio Šapokos ne kartą išreikštą kategorišką požiūrį į komerciją, kičą bei štampus mene. O gal meną pristatančiame tekste visi šie bruožai tampa pagirtini? Minimame tekste taip pat pranešama apie puikias menininko idėjas, puikią menininko kūrybos erdvę, taip pat sužinome, kad paroda – tai puikus menininko temperamento atspindys, o darbų formatas puikiai iliustruoja išskirtinį menininko požiūrį į meną. Puikus būdas priversti paniurti dailės kritiką, bent kiek mąstantį žiūrovą ar naujienų redaktorių!
 

Praėjo jau ne vieni metai, kai galerijos ir muziejai informuoja apie parodas ir renginius išsiųsdamos pranešimus spaudai. Deja, sėkmingai perėmusios verslo naudojamus įrankius, galerijos vis dar neišmoko, kaip su tais įrankiais elgtis. Kiekvieną kartą suglumstu gavusi galerijos „Lietuvos aidas“ pranešimus – laiške nei „labas“, nei „viso gero“, tik prisegtas jaudulio prieš parodos atidarymą išvarginto menininko

Modernaus meno centro atlikta Kosto Dereškevičiaus paveikslo „Ketvirtadienis“ (1976) inscenizacija. Karolio Sabeckio nuotrauka
Modernaus meno centro atlikta Kosto Dereškevičiaus paveikslo „Ketvirtadienis“ (1976) inscenizacija. Karolio Sabeckio nuotrauka
  < PUSLAPIS IŠ 2  >> Archyvas