7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Aleksandra Fomina

Aleksandra Fomina

Čia yra mano kiemas

Paroda „Monolitas“ kultūros bare „Kablys“

Nors kultūros baro „Kablys“ svečių namuose įsikūrusios parodos „Monolitas“ atidarymo metu skambėjo repas, mano mintyse vis sukosi SEL dainos „Kiemas“ pradžia: „Čia stoviu aš, čia stovi tu / Čia stovim mes, mes visi kartu / Kai mūsų daug, mes tvirti kaip plienas / Vienas už visus ir visi už vieną“. Kaip ir SEL fenomenas, paroda yra ryškus 10-ojo dešimtmečio atmosferos atspindys ir rezultatas. Kaip ir SEL, jos autoriai priklauso tai kartai, kurios kūrybinės ambicijos prasidėjo miestų blokinių daugiaaukščių („monolitų“) kvartaluose, tarsi vėjaraupių žymės nusėjusiuose Rytų Europos platybes nuo Bulgarijos iki Estijos. Tiksliau – jų kiemuose, kur, galima sakyti, gimė vieni iš pirmųjų nepriklausomos šalies miestų getų ir pogrindžių, tapę atskirais antropologiniais reiškiniais.
Apie 10-ojo dešimtmečio ir jų kiemų estetiką jau galima būtų rašyti daktaro disertacijas, tačiau iš karto norėtųsi atkreipti dėmesį, kad „Monolito“ idėjos akivaizdžiai gimė ne iš sentimentų ir nostalgijos šlovingam laikotarpiui. Šios nostalgijos apraiškų yra pilni interneto forumai, o parodos koncepcijoje persipynę keli svarbūs aspektai išryškina, tarp kitų klausimų, augantį nepasitenkinimą būtent pogrindžio nykimu arba, ką jau čia slėpti, tyliu ir sistemingu naikinimu. Pavyzdžiui, Vilnius jau nebetenka undergroundo, nes jam palankios teritorijos pamažu privatizuojamos, paverčiamos kūrybinio potencialo neturinčiomis įstaigomis ar tiesiog uždaromos, kaip kad nutiko legendinei „Sattai“ ar „Fluxus ministerijai“. „Commune Art“ krečia kone kriminaliniai skandalai, „Psichbaryje“ renkasi skustagalviai, nors apie tai garsiai nekalbama, loftai darosi vis brangesni ir vis labiau posh – tokiu būdu iš centro ir senamiesčio tyliai „išspaudžiama“ viskas, kas pagal estetiką netinka prie lakuotų ar smailianosių batų, kuriuos mėgsta ir verslininkai, ir mafukai. „Kablys“ liko viena iš erdvių, turinčių šansų minėtą kūrybinį potencialą išsaugoti. Todėl geresnę vietą tokiai parodai sunku ir sugalvoti, juo labiau kad ir rinktis nelabai yra iš ko.

Parodos vaizdas. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Parodos vaizdas. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Ingra Miler, „Golden Toys“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Ingra Miler, „Golden Toys“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
H2CHAOS, piešiniai. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
H2CHAOS, piešiniai. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Parodos vaizdas. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Parodos vaizdas. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Ingra Miler, „Untitled Goes Golden“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Ingra Miler, „Untitled Goes Golden“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Justė Vazgytė, „9 aukštai“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Justė Vazgytė, „9 aukštai“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Copmulsiv, „Apie birkas“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Copmulsiv, „Apie birkas“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Parodos vaizdas. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Parodos vaizdas. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Aleksandra Fomina

Vienas lauke karys

Gintaras Zinkevičius, Kareivio dienoraštis: 1983–1985, Vilnius: Artbooks, 2014

Gal kam nors sunku patikėti, bet ir šiais laikais socialiniuose tinkluose yra teigiančių, kad sovietinė kariuomenė buvo „išvaduotojų armija“, išlaisvinusi Lietuvą nuo nacistų, o tarnavimas joje kančiose užgrūdindavo „tikrus vyrus“. Tokia nuomonė sklinda ne tik iš nostalgiją sovietmečiui jaučiančių asmenų (kurių dauguma tuomet dėl savo užimamos privilegijuotos padėties nepatyrė sistemos žiaurumo), bet ir iš jaunuolių, įtikėjusių autoritarinio režimo pranašumais. Demokratijos, informacijos sklaidos ir politinio skaidrumo amžiuje toks mąstymas atrodo protu nesuvokiamas, kaip ir tikrosios Rusijos kariuomenės, nedaug kuo besiskiriančios nuo sovietinės, Rytų Ukrainoje šiais metais vykdomi veiksmai. Matyt, kad patogus tikėti, gražiai supakuotas melas yra lengvesnis masalas nekritiškam protui nei sudėtinga, daugialypė, „neskani“ tiesa.
 

 

Dingusi nuotrauka
Dingusi nuotrauka
Dingusi nuotrauka
Dingusi nuotrauka
Gintaro Zinkevičiaus knygos „Kareivio dienoraštis: 1983–1985“ fragmentas. Autoriaus nuotr.
Gintaro Zinkevičiaus knygos „Kareivio dienoraštis: 1983–1985“ fragmentas. Autoriaus nuotr.
Gintaro Zinkevičiaus knygos „Kareivio dienoraštis: 1983–1985“ fragmentas. Autoriaus nuotr.
Gintaro Zinkevičiaus knygos „Kareivio dienoraštis: 1983–1985“ fragmentas. Autoriaus nuotr.
Aleksandra Fomina

Kaimynai plačiąja prasme

Milda Ivanauskienė, Literatų gatvė, kultūrinis gidas, Vilnius: Modernaus meno centras, 2014, 432 p., iliustr.

Nustebau sužinojusi, kad ši gatvė susiformavo tik 2008 m. – mano sąmonėje ji užsifiksavo kaip savo dabartiniu pavidalu visada egzistavusi sostinės dalis. Tam tikra prasme taip ir yra – pratarmėje pasakojama išsami gatvės istorija neišvengiamai susijusi su rašančiais, kuriančiais jos gyventojais. Gatvės idėja geriausiai atsiskleidžia per gidą, kuriam sudaryti Milda Ivanauskienė apdorojo milžinišką kiekį medžiagos: literatūros sąraše – net 24 smulkiu šriftu surinkti puslapiai. Itin džiugu, kad sudarytojai pavyko išvengti oficiozinio tono – tekstas balansuoja ties profesionalios menotyros ir kasdienės labiau išsilavinusio piliečio kalbos riba. Bendras leidinio įspūdis sukelia sunkiai apibūdinamus, kasdienybėje nedažnai pasireiškiančius bendrystės, dvasinio artumo jausmus. Pats Literatų gatvės egzistavimas yra tarsi šio santykio, – kaip reiškinio, žvelgiant fenomenologiškai, – įsikūnijimas, neįpareigojanti apžvalga ir netgi savotiškas išaukštinimas.

Knygos viršelis
Knygos viršelis
Literatų gatvė naktį. www.literatugatve.lt nuotr.
Literatų gatvė naktį. www.literatugatve.lt nuotr.
Aleksandra Fomina

Žaidžiame „policininkus“

Shaltmiros (Eglės Tamulytės) „Blogi darbai“ meno erdvėje Oslo namai

Per kelerius pastaruosius metus vis dažniau pastebiu, kaip pasaulyje seniai pripažinti ir progresyviais laikomi dalykai mūsų šalyje transformuojasi ir kone virsta savo pačių priešingybe. Pavyzdžiui, dauguma anarchistų, užuot realiai veikę visuomeniniu mastu, vis plūstasi tarpusavyje dėl to, kuris iš jų „tikresnis“ ir „grynesnis“, labiau nusipelnęs būti autoritetu. Lietuvos hipiais pasivadinę jaunuoliai prie savo internetinio forumo prisijungti ir susitikimuose dalyvauti leidžia tik oficialiai patikrintiems draugų draugams – tokia „meilė ir taika pagal sąrašą“. Lietuvoje mažiau sėkmingas menininkas gali viešai skųsti kolegas dėl jų kuriamo „neteisingo“ meno ir mėginti drausti jį eksponuoti. Cituojant Petro Repšio žodžius, „Viso pasaulio menininkai yra viena tauta. Viena tauta yra ir viso pasaulio policininkai.“ („72 lietuvių dailininkai – apie dailę“. Sud. Alfonsas Andriuškevičius. V.: Vilniaus dailės akademijos leidykla, 1998.) Žvelgiant į jo kolegės grafikės Shaltmiros kūrybos raidą lydinčius skandalus, atrodo, kad policininkų tauta Lietuvoje akivaizdžiai viršija savo įgaliojimus ir vis dažniau pradeda „policinti“ visai ne ten, kur tikrai reikia tiesioginio jos dalyvavimo.

Ekspozicijos fragmentas. M. Ivanovos nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Ivanovos nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Ivanovos nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Ivanovos nuotr.
Shaltmira, „Besibučiuojančios. 54 komentaras“. 2014 m. M. Ivanovos nuotr.
Shaltmira, „Besibučiuojančios. 54 komentaras“. 2014 m. M. Ivanovos nuotr.
Shaltmira, „Gimdantis vyras“. 2014 m. M. Ivanovos nuotr.
Shaltmira, „Gimdantis vyras“. 2014 m. M. Ivanovos nuotr.
Shaltmira, „Pakarta. 177 komentaras“. 2014 m. M. Ivanovos nuotr.
Shaltmira, „Pakarta. 177 komentaras“. 2014 m. M. Ivanovos nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Ivanovos nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Ivanovos nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Ivanovos nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Ivanovos nuotr.
Performanso fragmentas. S. Paukščio nuotr.
Performanso fragmentas. S. Paukščio nuotr.
Aleksandra Fomina

„Užkabliuojantis“ gyvumas

 Slam poezijos skaitymai

 

Slam poezijos skaitymus ėjau stebėti po beveik ištisų metų pertraukos. Pirmą kartą šį renginį pamačiau jau nebeveikiančioje „Fluxus ministerijoje“ vieną gūdų, regis, 2011 m. lapkričio vakarą. Tada tik žinojau, kad kurti ir skaityti slam poeziją gali praktiškai bet kas, vertinantis žodžių ritmą, turintis ką pasakyti ir nebijantis tai išraiškingai „išrėžti“ nuo scenos. Per trejus metus renginys gerai įsibėgėjo, išpopuliarėjo ir vėl reguliariai vyksta kultūros bare „Kablys“.

 

Priešpaskutiniai prieš vasaros sezoną slam skaitymai vyko balandžio 25-ąją. „PIN“ renginio kontekste, antrame „Kablio“ aukšte, buvo galima pamatyti jame dalyvaujančių menininkų darbų parodą. Deja, dėl žiūrovų gausos ir nuovargio to padaryti nepavyko, užtat gavau vertingų įspūdžių, kurie daug pasako ne tik apie šį slam sezoną, laikinai užsidarysiantį gegužės 29 d. bare „Kablys“ ir „derlių“ apžvelgsiantį birželio 7 d. Palaukinės kultūros centre, bet ir per kelerius metus įvykusius pokyčius.

Žygimantas Mesijus Kudirka, B. Januševičiaus nuotr.
Žygimantas Mesijus Kudirka, B. Januševičiaus nuotr.
Domas Godosbrolis Raibys, B. Januševičiaus nuotr.
Domas Godosbrolis Raibys, B. Januševičiaus nuotr.
Adomas Skelling Strazdas, B. Januševičiaus nuotr.
Adomas Skelling Strazdas, B. Januševičiaus nuotr.
Gabrielė Snow, B. Januševičiaus nuotr.
Gabrielė Snow, B. Januševičiaus nuotr.
Netipiškas Individas (Eglė Strackaitė), B. Januševičiaus nuotr.
Netipiškas Individas (Eglė Strackaitė), B. Januševičiaus nuotr.
Benas (Benediktas Januševičius), V.F. Kiure nuotr.
Benas (Benediktas Januševičius), V.F. Kiure nuotr.
Adomas Skelling Strazdas, Domas Godosbrolis Raibys, Žygimantas Mesijus Kudirka. B. Januševičiaus nuotr.
Adomas Skelling Strazdas, Domas Godosbrolis Raibys, Žygimantas Mesijus Kudirka. B. Januševičiaus nuotr.
Aleksandra Fomina

Apie gražuolius, pabaisas ir laisvę

Dano ir Lios Perjovschi paroda „Rupert“ centre

„Ir aš taip galėčiau“, – snobiškai sakė kai kurie Dano ir Lios Perjovschi parodos lankytojai lietuviai. „Aš padaryčiau geriau“, – atsainiai jiems antrino šiuolaikinio meno autoriai. Tačiau kažkodėl nė vienas jų nieko panašaus net nėra bandęs daryti. Matyt, trukdo ne tik legendinis lietuvių drovumas, bet ir provincialumu dvelkiantis atsisakymas domėtis tokiais dalykais kaip politika, šalies įvaizdis, kultūrinis mentalitetas ir kiti buitinėmis kategorijomis sunkiai nusakomi reiškiniai. Pasak Paulinos Eglės Pukytės, „lietuvių kalbą ir literatūrą nuosekliai ir giliai mokomės iki pat 12 klasės, o skaityti vizualiojo meno kalbą nemoko niekas, o jei ir moko, tai labai jau probėgšmais. Todėl jau kiek mūsų rašytojų yra skambiai iškoneveikę šiuolaikinį meną.“ („Nežinau kas yra pramogų pasaulis, aš juo nesidomiu“, Literatūra ir menas, 2014 03 14, Nr. 3465). Kyla klausimas, kuriam galui tokie žiūrovai varginasi eiti į šiuolaikinio meno parodas? Ir kodėl per parodos atidarymą tik pora lankytojų pasinaudojo menininkų kvietimu komentuoti ar užduoti jiems bet kokius klausimus?

Dan ir Lia Perjovschi. R. Vyšnios nuotr.
Dan ir Lia Perjovschi. R. Vyšnios nuotr.
Lia Perjovschi. R. Vyšnios nuotr.
Lia Perjovschi. R. Vyšnios nuotr.
Lia Perjovschi, ekspozicijos fragmentas. R. Vyšnios nuotr.
Lia Perjovschi, ekspozicijos fragmentas. R. Vyšnios nuotr.
Dan Perjovschi, ekspozicijos fragmentas. R. Vyšnios nuotr.
Dan Perjovschi, ekspozicijos fragmentas. R. Vyšnios nuotr.
Dan Perjovschi, ekspozicijos fragmentas. Nuotrauka iš Rupert archyvo
Dan Perjovschi, ekspozicijos fragmentas. Nuotrauka iš Rupert archyvo
Dan Perjovschi, ekspozicijos fragmentas. Nuotrauka iš Rupert archyvo
Dan Perjovschi, ekspozicijos fragmentas. Nuotrauka iš Rupert archyvo
Dan Perjovschi, ekspozicijos fragmentas. Nuotrauka iš Rupert archyvo
Dan Perjovschi, ekspozicijos fragmentas. Nuotrauka iš Rupert archyvo
Dan Perjovschi, ekspozicijos fragmentas. Nuotrauka iš Rupert archyvo
Dan Perjovschi, ekspozicijos fragmentas. Nuotrauka iš Rupert archyvo
Aleksandra Fomina

Sueiliuota hiperrealybė

Poezija iš internetinių komentarų

 

Nedidelėje knygoje „Lietuviu poez1ja“ Justina Jokūbaitytė spausdina pačios surinktą naujųjų laikų tautosaką. Dėl jos jai neprireikė važinėti po gūdžias provincijas ar kaimus – juk talentingi poetai žino, kad poezija glūdi artimiausioje aplinkoje. Dėl jos nereikia kopti aukštai į kalnus ar išgyventi ekstazės: ji yra ranka pasiekiama. Tad Justina pasiekė kompiuterį, prijungtą prie interneto, ir tai, ką ten surado, apdorojo tik minimaliai.

 

Svarbiausias J. Jokūbaitytės, kaip autorės, tikslas buvo iš tūkstančių komentarų atsirinkti „stipriausius“, paveikiausius, įsimintiniausius. Kaip poetai susikoncentruoja į savo jausmą ar mintį, taip knygos autorė susikoncentravo į vieną opiausių ir aktualiausių temų – emigraciją.

Knyga „Lietuviu poez1ja“. J. Jokūbaitytės nuotr.
Knyga „Lietuviu poez1ja“. J. Jokūbaitytės nuotr.