Muzika

Osvaldo Balakausko "Tolimoji" jau Vilniuje

kronika

Jau esame įpratę, jog ne vieno lietuvių kompozitoriaus kūrinio premjeros gavus užsakymą įvyksta užsienyje. Tačiau šių metų "Varšuvos rudens" festivalyje bene pirmą kartą tai buvo opera. Vienu iš pamečiui statomų trijų kamerinių operų autorių tapo Osvaldas Balakauskas. Iš siūlomų Czesławo Miłoszo knygoje "Ulro žemė" aprašomų trijų asmenybių (britų poeto ir dailininko Willamo Blake`o, švedų teosofo Emanuelio Swedenborgo ir lietuvių kilmės prancūzų poeto Oskaro Milašiaus) jam natūraliai teko O. Milašius. Tai tikrai labai džiugu, turint galvoje, jog mes patys savo autoriams operą sukurti labai retai teužsakome. Paskutinis toks sėkmingas pavyzdys buvo Broniaus Kutavičiaus "Lokys" Vilniaus festivalyje.

Toks kvietimas rodo didelį kompozitoriaus autoritetą kaimynų šalyje. Tai jau nebe pirmas lenkų pusės kvietimas. Dar 1984 m. Elzbietos ir Krzysztofo Pendereckių festivaliui O. Balakauskas sukūrė "Spenglą-Ūlą", 1987 m. "Varšuvos rudeniui" - "Tylą-Le Silence", 1991 m. buvo parašytas "Lietus Krokuvai",1994 m. "Varšuvos rudeniui" - "Meridionale", 1995 m. "Vratislavia Cantans" festivalyje pirmą kartą suskambo "Requiem", o 2000-ųjų "Varšuvos ruduo" išgirdo "Polilogą". Pridėjus dar tai, jog 1992 m. buvo pasirašyta sutartis su Lenkijos muzikos leidykla PWM, jau išleidusia 20 kompozitoriaus partitūrų, galima teigti, kad susidomėjimas kompozitoriumi tikrai neatsitiktinis.

O. Balakauskas sakėsi jau kuris laikas nešiojęsis mintį, kad "opera vis dėlto įdomus dalykas ir kad ji visai nesiruošia mirti, kaip pranašavo avangardistai". Kamerinė opera "La lointaine" ("Tolimoji") sukurta pagal atsirinktą O. Milašiaus poeziją. Ji čia kompozitoriaus įdėta į Tolimosios, Poeto ir Liudininko lūpas. Tai taip pat ne pirmoji sąsaja su Milašiumi. Jo tekstu buvo parašyta "Tyla-Le Silence". Abu kūrėjus sieja ir diplomatinė tarnyba Prancūzijoje. Be trijų vokalistų operoje dar girdime devynių instrumentininkų atliekamą muziką, derinamą su elektroniniu įrašu juostoje. Lietuvos premjerą paruošė Judita Leitaitė, Audrius Rubežius, Ignas Misiūra-Tumanovas, diriguos patyręs O. Balakausko kūrybos interpretatorius, Nacionalinės premijos laureatas Donatas Katkus.

Savo skambesiu, tvyrojimu vienoje būsenoje, apimančiu įvairius tragiškumo atspalvius, "brėžiančius nuotaikų trajektoriją nuo idealizmo iki nusivylimo", opera primena Richardo Wagnerio "Tristaną ir Izoldą", nors šiaip jau balakauskiškas stilius atpažįstamas lengvai. Tik čia ne toks ryškus dinamizmas ar džiazui artima žaismė, kaip neseniai "Šv. Kristupo vasaros muzikos festivalyje" džiazo solistams ir styginių orkestrui skirtajame "Heses-Dur". Ne viename pastarojo laiko pokalbių kompozitorius yra akcentavęs, kad jam dabar svarbus melodingumas, grįžimas prie muzikalumo, o ne prie "muzika iliustruojamų deklaracijų".

Spalio 15 d. "Gaidos" festivalyje, taigi, mažiau nei po mėnesio nuo pasaulinės naujosios operos premjeros Varšuvoje, turėsime koncertinę premjerą Vilniuje, beje, vienintelę!

Rūta Gaidamavičiūtė