Muzika

"Autumn Ritornello" atgarsiai spaudoje

svetur

Muzikos įrašams skirtas vokiečių žurnalas "Fono Forum" spalio numeryje recenzuoja Suomijoje išleistą Onutės Narbutaitės kamerinių kūrinių kompaktinę plokštelę "Autumn Ritornello" ("Rudens riturnelė"). Pristatome Tilmano Urbacho recenzijos "Tarp laikų" vertimą: "Visoje šioje muzikoje skamba tikrų tikriausia nūdienos dvasia, ir nepaisant to virš įrašų jaučiame tvyrant praeities šydą. Onutė Narbutaitė pateikia kamerinius kūrinius, kurie, išvengdami eklektikos, subtiliai artėja prie muzikos istorijos didžiųjų: čia krikštatėviais tampa Schuberto "Žiemos kelionė", vėlyvasis Mozartas ir švytintis Chopino pianizmas. "Rudens riturnelė" blyksteli virtuoziškumu, kūrinyje gyva fortepijono dvasia, kaip ir įžymiojo lenko muzikoje. Virš šių garsų tvyro skausmingas, kartais disonuojantis proveržis. Kūrinys, jungiantis smuiko, alto, violončelės ir fortepijono garsus, skamba tarsi ilgesingas atsisveikinimas. Šviesiai ir lengvai, tačiau savo sandara ne mažiau rafinuotai, lyg kokia priešprieša suskamba "Mozartsommer" fleitai, smuikui, altui ir klavesinui. Čia dar labiau, nei klausantis "Rudens riturnelės", pajaučiamos ištakos: švysteli šokančios Mozarto sekvencijos, bet jos tuoj suardomos, sutrikdomos. Ir viršum šitos "Sommerstück" ("Vasaros pjesės") driekiasi vos pastebimas rudens šešėlis.Kartais kompozitorės muzika linksta į elegiškumą, bet štai ji audžia šiurkštoką, įtūžio nestokojantį duetą smuikui ir altui ("Aštuonstygė"). Ir jokių abejonių - O. Narbutaitės muziką persmelkia drama- tizmas bei valinga raiška. Reikšminga kiekviena ląstelė, tačiau drauge neatitrūkstama nuo stabilaus kompozicinio pamato. "Aštuonstygėje", panyrant į skambesius, girdima Rytų Europa, bet tai neturi nieko bendra su kai kurių amžininkų polinkiu į lėkštą harmoniją. Taigi - paradoksas, tačiau stebuklingai skambantis!"

Pristatant plokštelę išvardyti ją įrašę lietuvių instrumentalistai: V. Gelgotas, I. Armonaitė, A. Pšibilskienė, M. Rubackytė, G. Kviklys, R. Armonas ir A. Gurinavičius. Interpretaciją recenzentas vertina maksimumu - penkiomis žvaigždutėmis, o įrašo skambesį - keturiomis. Šalia jų - stambi "R", ženklinanti "ypatingą repertuarinę vertę".

Šią plokštelę pristato ir kiti užsienio leidiniai, tarp jų dar vienas vokiečių žurnalas "Klassik heute". Recenzentas Robertas Spoula rašo: "Šiuo CD pristatomą garsų kalbą valdo du ganėtinai prieštaringi parametrai: nervinga, muzikai tik fragmentiškai skambėti leidžianti retorika ir bemaž demoniškas intensyvumas. Čia budi ir istorinė atmintis, kuri cituoja praeities kūrybą - šiuo atveju Mozarto, Schuberto ir Chopino, - ją drauge taip pakeisdama, jog ji į Onutės Narbutaitės muziką prasiskverbia lyg seniai nutolusios praeities šešėlis. Įrašo centre - "Rudens riturnelė" Hommage ą Fryderyk (1991) - Chopino kalbą reflektuojantis kūrinys fortepijoniniam kvartetui. Labai intensyviai interpretuojama muzika drauge su "Winterserenade" (susieta su "Labanakt" iš Schuberto "Žiemos kelionės") sukuria rimties zoną tarp kituose kūriniuose trupančių ir dūžtančių struktūrų. Nepaisant skambesių turtingumo, toji muzika yra beveik asketiškai taupi ir puikiai subalansuota. Klausantis šių dar ir techniškai puikiai įrašytų kūrinių, dažnai iškyla romantizmo ištakoms būdingi vienatvės bei savistabos vaizdiniai, atsrūvantys iš seniai praėjusio laiko."

Parengė E. G.