7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Dalius Jonkus

Dalius Jonkus

Kaip išvengti grožio baimės?

Vosyliaus Sezemano filosofijos aktualumas šiais laikais

Filosofas Arthuras Danto straipsnyje „Kalifobija šiuolaikiniame mene“ aprašo šiuolaikiniame mene įsigalinčią grožio baimę. Kaip pavyzdį Danto nurodo Dieterio Rotho darbus. Šis menininkas savo kūriniams naudojo medžiagas (pvz., maisto atliekas), kurios ilgainiui imdavo pūti. Rothas savo santykį su grožiu nusako taip: „Nekenčiu, jeigu pastebiu, jog man kažkas ima patikti... tada iškart nustoju tai daryti. Taip pat jeigu kyla grėsmė, kad tai taps gražu.“ Panašią grožio baimę savo svarstymuose apie fotografijos situaciją Lietuvoje mato ir Agnė Narušytė. Recenzijoje „Fotografija (ne) akims“ (7 meno dienos, 2015-02-20) ji išryškino takoskyrą tarp dviejų fotografijos strategijų. Šiuolaikinis fotografas, išreiškiantis savo požiūrį į pasaulį vaizdais, tarsi yra pasenęs ir nebeatitinka šiuolaikiškos vaizdais persisotinusios kultūros būklės. Kita vertus, vaizdai yra paveikūs, jų atskleidžiamas grožis žavi ir gundo žiūrovą net šiandien. Agnė, apmąstydama Malvinos Jelinskaitės fotografijas, lygina jas su šiuolaikinės konceptualiosios fotografijos bandymais paneigti patį fotografijos vizualų išraiškumą. Jelinskaitės kuriami vaizdai tarsi naujai kelia klausimą apie vizualinės išraiškos galimybes, kai didelė dalis Lietuvos fotografų vietoj fotografijos praktikuoja ritualizuotą jos paneigimą. Galima būtų sakyti, kad šiuolaikinė fotografija išgyvena gal kiek pavėluotą konceptualizmo poveikį. Svarbu yra ne kas ir kaip vaizduojama, bet pati idėja. Fotografija bando peržengti pati save ir atverti tai, kas akiai nematoma apskritai. Toks ėjimas anapus juslinės raiškos yra paradoksalus pačios fotografijos vaizdingumo paneigimas. Jis įgyvendinamas gilinantis į techninius fotografijos realizavimo būdus arba pakeičiant fotografiją įvairiais ritualiniais gestais. Tačiau kokia prasmė daryti fotografiją, kuri neskirta žiūrėti? Ar tai ne tas pats kaip rašyti romaną, kuris būtų nepaskaitomas, ar kurti muziką, kuri būtų negirdima? Ar galima fotografiją ir kitus vizualinio vaizdavimo būdus atsieti nuo estetikos ir redukuoti į technines medijas ir jų fizinę būtį? Šie klausimai priminė man tarp filosofų vykstančią diskusiją apie estetikos ir grožio vaidmenį šiuolaikiniame mene.

Knygos viršelis
Knygos viršelis
Dalius Jonkus

Meninė praktika kaip reprezentacijos panaikinimas

Eglės Rakauskaitės paroda galerijoje „POST“ Kaune

 

Nauja Eglės Rakauskaitės paroda galerijoje „POST“ Kaune sudaryta iš dviejų dalių. Tai videofilmas, kuriame autorė nufilmavo Kauno marių peizažą, ir kvapų testavimas. Paroda pateikiama be pavadinimo, tad kiekvienas žiūrovas turi pats atrasti savo santykį su šiais kūriniais ir yra skatinamas įsitraukti į patį kūrybinį procesą. Kvapus autorė eksponuoja indeliuose, jie padėti ant savotiškų kolonų ir iš viršaus apšviesti skirtingomis šviesomis. Norint pajusti eksponuojamus kvapus, tuos indelius reikia atidaryti ir pasilenkti prie jų. Pasilenkus ne tik pajuntamas kvapas, bet ir pamatomas savojo veido atvaizdas. Kolonos pasirodo esančios tarsi šuliniai, kurių dugne per raibuliuojantį skystį matome atsispindintį veidą. Eglė Rakauskaitė kvapus pateikia kaip reprezentaciją naikinančią terpę. Kvapai nėra tarpininkai. Jie tiesiogiai paliečia kiekvieną ir atveria asmeninių išgyvenimų ir asociacijų lauką. Kvapai yra laikomi netinkama meninio vaizdavimo priemone dėl savo subjektyvumo. Jie naikina distanciją tarp subjekto ir objekto. Jie nepalieka abejingų, nes vieniems patinka, o kitiems kelia šleikštulį. Kvapai tiesiogiai mus įtraukia, bet patys lieka nematomi. Jie egzistuoja kaip vos jaučiama atmosfera arba kaip viską persmelkiantis dvokas. Kvapai tarsi kvėpavimas ir įkvėpimas, be kurio gyvenimas būtų neįmanomas. Praradę uoslę žmonės praranda ir skonį. Kvapai yra gamtos dovana, tačiau kultūra ją transformuoja ir ištobulina. Natūralūs kvapai įgyja naują gyvenimą ir tai, kas paprastai mums atgrasu ir pasišlykštėtina (pavyzdžiui, puvėsių, pelėsių ar rūgėsių kvapas), kultūriškai kultivuojant tampa neatsiejama žmogiško pasimėgavimo dalimi. Kvapai generuoja individualias asociacijas, kurios leidžia pažvelgti į savo sielos šulinį. Kiekvienas įkvėpdamas šiuos kvapus tampa tiesioginiu vyksmo dalyviu ir žvelgia į raibuliuojantį savo atspindį, kuris kviečia iš naujo atrasti save.

Eglė Rakauskaitė, be pavadinimo. 2015 m. Rengėjų nuotr.
Eglė Rakauskaitė, be pavadinimo. 2015 m. Rengėjų nuotr.
Eglė Rakauskaitė, be pavadinimo. 2015 m. E. Rakauskaitės nuotr.
Eglė Rakauskaitė, be pavadinimo. 2015 m. E. Rakauskaitės nuotr.
Eglė Rakauskaitė, be pavadinimo. 2015 m. Rakauskaitės nuotr.
Eglė Rakauskaitė, be pavadinimo. 2015 m. Rakauskaitės nuotr.
Eglė Rakauskaitė, be pavadinimo. 2015 m. E. Rakauskaitės nuotr.
Eglė Rakauskaitė, be pavadinimo. 2015 m. E. Rakauskaitės nuotr.
Eglė Rakauskaitė, be pavadinimo. 2015 m. Rakauskaitės nuotr.
Eglė Rakauskaitė, be pavadinimo. 2015 m. Rakauskaitės nuotr.
Eglė Rakauskaitė, be pavadinimo. 2015 m. Rengėjų nuotr.
Eglė Rakauskaitė, be pavadinimo. 2015 m. Rengėjų nuotr.
Dalius Jonkus

Įkūnytas laikas ir akimirkos grožis

Nauji filmai – „Vaikystė“

Žinomas JAV nepriklausomas režisierius Richardas Linklateris sukūrė subtilų filmą apie vaiko brendimą ir tapimą jaunuoliu. Istorija, kurią pasakoja „Vaikystė“ („Boyhood“, JAV, 2014) labai paprasta. Meisonas (Ellar Coltrane) gyvena su išsiskyrusia mama (Patricia Arquette) ir seserimi Samantha (Lorelei Linklater). Taip pat jis nuolat bendrauja su tėvu (Ethan Hawke). Daugiausia dėmesio režisierius filme skiria personažų tarpusavio bendravimui. Dialogai atskleidžia, kaip keičiasi vaikų ir vėliau paauglių rūpesčiai. Svarbi ir suaugusiųjų brendimo ar senėjimo tema. „Vaikystė“ primena tradicines istorijas apie savęs paieškas. Tačiau filmas labai paveikus.

„Vaikystė“
„Vaikystė“
„Vaikystė“
„Vaikystė“
„Vaikystė“
„Vaikystė“
Dalius Jonkus

Ledos pakartojimas

Moters erotiškumo ir saviapgaulės refleksija Laisvydės Šalčiūtės parodoje

Eksponuodama prieš dvidešimt metų padarytus piešinius, Laisvydė Šalčiūtė atkreipia dėmesį į pasikartojantį gulbės motyvą. Šis motyvas tampa jos pagrindine tema naujiems piešiniams, kurie pristatomi kaip paroda parodoje. Tai, kas prieš dvidešimt metų buvo tik fonas ir marginalija, dabar tampa pagrindine vaizdavimo figūra. Autorė atlieka savotišką savęs pažinimo aktą – ji apmąsto gulbės motyvą kaip represuoto moteriškumo ir erotiškumo ženklą. Iškeldama į pirmą planą, menininkė susieja jį su graikišku Ledos mitu, kuriame pasakojama apie tai, kaip Dzeusas, pasivertęs gulbinu, suvilioja Ledą. Įvairių autorių tapytas Ledos mitas naujai atkartojamas Laisvydės piešinių cikle.
 
Svarbiausia šio ciklo tema – moters kūno erotiškumas. Piešiniai pulsuoja erotine įtaiga ir atskleidžia brandžios moters erotiškumą, geismą ir aistringą patrauklumą. Šie piešiniai tarsi išlaisvina tą represuotą moters erotiškumą, kuris ankstyvoje kūryboje (minėtuose piešiniuose) buvo kukliai nutylimas arba marginalizuojamas. Pati Laisvydė šį erotiškumo išlaisvinimo gestą aiškina kaip vyriško žvilgsnio ir galios moters kūnui primesto disciplinavimo paneigimą. Dabartiniai Ledos mitą atkuriantys ir aktualizuojantys piešiniai moters kūną vaizduoja jau ne kaip vyriškam žvilgsniui paklusnų objektą, o kaip savarankišką subjektą, kuris savo erotiniais kerais ir dinamika primeta savo taisykles stebinčiajam ir paverčia jį manipuliuojamu objektu. Žaidimo taisyklės pasikeitė.

 

Laisvydės Šalčiūtės parodos „(Melo)dramos. Ledos dienoraščiai“ vaizdai. K. Grigaliūno nuotr.
Laisvydės Šalčiūtės parodos „(Melo)dramos. Ledos dienoraščiai“ vaizdai. K. Grigaliūno nuotr.
Laisvydės Šalčiūtės parodos „(Melo)dramos. Ledos dienoraščiai“ vaizdai. K. Grigaliūno nuotraukos
Laisvydės Šalčiūtės parodos „(Melo)dramos. Ledos dienoraščiai“ vaizdai. K. Grigaliūno nuotraukos
Laisvydės Šalčiūtės parodos „(Melo)dramos. Ledos dienoraščiai“ vaizdai. K. Grigaliūno nuotraukos
Laisvydės Šalčiūtės parodos „(Melo)dramos. Ledos dienoraščiai“ vaizdai. K. Grigaliūno nuotraukos
Laisvydės Šalčiūtės parodos „(Melo)dramos. Ledos dienoraščiai“ vaizdai. K. Grigaliūno nuotraukos
Laisvydės Šalčiūtės parodos „(Melo)dramos. Ledos dienoraščiai“ vaizdai. K. Grigaliūno nuotraukos
Laisvydės Šalčiūtės parodos „(Melo)dramos. Ledos dienoraščiai“ vaizdai. K. Grigaliūno nuotraukos
Laisvydės Šalčiūtės parodos „(Melo)dramos. Ledos dienoraščiai“ vaizdai. K. Grigaliūno nuotraukos
Laisvydės Šalčiūtės parodos „(Melo)dramos. Ledos dienoraščiai“ vaizdai. K. Grigaliūno nuotraukos
Laisvydės Šalčiūtės parodos „(Melo)dramos. Ledos dienoraščiai“ vaizdai. K. Grigaliūno nuotraukos