7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Vytautas Paplauskas

Vytautas Paplauskas

Tapybos enfant terrible

Paroda „Kampas: Rimvido Jankausko (1957–1993) kūrybos retrospektyva iš Lietuvos muziejų ir privačių kolekcijų“

Rimvidą Jankauską-Kampą (1957–1993) ne man pirmam norisi vadinti Lietuvos modernios tapybos enfant terrible. Tiek dėl bohemiško, netgi destruktyvaus gyvenimo būdo, tiek dėl gaivališkos, visus tuometinius kanonus laužančios kūrybos, kuri dėmesį prikausto ekspresyviais, nesuvaržytais potėpiais, grynų ir sodrių spalvų pliūpsniais bei masyviais darbų formatais. Menininko reikšmę Lietuvos tapybos laukui yra pagrįstai įvertinusi menotyrininkė Raminta Jurėnaitė: „Kampas vienas pirmųjų ėmė naudoti tokią šiuolaikišką, atvirą spalvą, agresyvesnį tapymo būdą. O taip stipriai – pats pirmas. Ir tai, be abejonės, išlaisvino kitus.“ (Rūta Marcinkevičiūtė, „Pasaulis – juodosios Kampo saulės šviesoje“, www.kamane.lt)

Ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Iš kairės: „Juoda saulė“ (1993), „Ir pabaiga“ (1993), „Vakarai Ventės rage“ (1993). V. Paplausko nuotr.
Iš kairės: „Juoda saulė“ (1993), „Ir pabaiga“ (1993), „Vakarai Ventės rage“ (1993). V. Paplausko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Rimvidas Jankauskas-Kampas, „Lieptas“. 1992 m.
Rimvidas Jankauskas-Kampas, „Lieptas“. 1992 m.
Rimvidas Jankauskas-Kampas, „Lorkos tiltas“, 1983 m.
Rimvidas Jankauskas-Kampas, „Lorkos tiltas“, 1983 m.
Ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Vytautas Paplauskas

Malonūs atradimai

Trumpa parodų Kaune apžvalga

Gegužės mėnuo parodų lankytojams Kaune – itin palankus. Praėjusį savaitgalį renginių gausa stebino projekto „Gallery Weekend Kaunas“ renginiai (dalis parodų tebevyksta), o jau mėnesio pradžioje duris atvėrusi Tarptautinė Kauno grafikos bienalė kviečia apsilankyti net 5-iose parodose. Apie pagrindinę grafikos bienalės parodą bei keletą kitų dėmesio vertų parodų – šiame tekste.

Projekto „10 x 12“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Projekto „10 x 12“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Projekto „10 x 12“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Projekto „10 x 12“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Parodos „Placebai“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Parodos „Placebai“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Parodos „Placebai“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Parodos „Placebai“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Parodos „Placebai“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Parodos „Placebai“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Parodos „Fragmento evoliucija“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Parodos „Fragmento evoliucija“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Parodos „Fragmento evoliucija“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Parodos „Fragmento evoliucija“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Parodos „Fragmento evoliucija“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Parodos „Fragmento evoliucija“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Vytautas Paplauskas

12-8-4

Trumpa parodų Kaune apžvalga

Šventės pasibaigė, tad tenka grįžti prie kasdieninių ritualų. O parodų (patikslinu – vizualaus meno), šį mėnesį veikiančių Kaune, suskaičiavau net dvylika. Manau, kad dėmesio ir laiko vertos bent aštuonios. Na, o keturias iš jų trumpai aptarsiu šiame tekste.

Marc Vilallonga kūriniai. Paroda „Balandis 2524“. V. Paplausko nuotr.
Marc Vilallonga kūriniai. Paroda „Balandis 2524“. V. Paplausko nuotr.
Benxamín Álvarez kūriniai. Paroda „Balandis 2524“. V. Paplausko nuotr.
Benxamín Álvarez kūriniai. Paroda „Balandis 2524“. V. Paplausko nuotr.
Xesco Mercé kūriniai. Paroda „Balandis 2524“. Nuotr. V. Paplausko nuotr.
Xesco Mercé kūriniai. Paroda „Balandis 2524“. Nuotr. V. Paplausko nuotr.
Xesco Mercé kūriniai. Paroda „Balandis 2524“. Nuotr. V. Paplausko nuotr.
Xesco Mercé kūriniai. Paroda „Balandis 2524“. Nuotr. V. Paplausko nuotr.
Homer Sykes parodos „Anglija 1970–1980“ ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Homer Sykes parodos „Anglija 1970–1980“ ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Homer Sykes parodos „Anglija 1970–1980“ ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Homer Sykes parodos „Anglija 1970–1980“ ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Homer Sykes parodos „Anglija 1970–1980“ ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Homer Sykes parodos „Anglija 1970–1980“ ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Homer Sykes. „Naujųjų metų išvakarės“. 1972 m. V. Paplausko nuotr.
Homer Sykes. „Naujųjų metų išvakarės“. 1972 m. V. Paplausko nuotr.
Vytautas Paplauskas

Daugiau nei peizažai

Paroda „Kelionėje, namie ir svajonėse: peizažai iš „Lewben Art Foundation“ kolekcijos“ Mykolo Žilinsko dailės galerijoje

Džiugina keli pastarųjų metų reiškiniai, kai kalbame apie Lietuvos dailės paveldo išsaugojimą: tai Danguolės ir Viktoro Butkų mecenatystės veikla ir buvusiame „Lietuvos“ kino teatro sklype jų jau pradėtas statyti Modernaus meno centras, taip pat „Lewben Art Foundation“ veikla, apimanti ne tik meno kūrinių kolekcionavimą, bet ir jų pristatymą visuomenei. Žinoma, dėl simpatizavimo institucijoms šiais institucinės kritikos laikais lengvai galėčiau būti apkaltintas konjunktūra, tačiau pripažinkime, kad nepaisant beveik visoms didesnėms institucijoms būdingo tam tikrų menininkų protekcionizmo ar siekio paveikti Lietuvos dailės istoriją, puiku, kad esama institucijų, kurios užsiima jau klasika tapusių ar greitai tapsiančių lietuvių kūrėjų darbų išsaugojimu ir sklaida.

Apie tai pamąstyti paskatino kovo 23 d. Mykolo Žilinsko dailės galerijoje atsidariusi paroda „Kelionėje, namie ir svajonėse: peizažai iš „Lewben Art Foundation“ kolekcijos“, kurią kuravo menotyrininkė Ramutė Rachlevičiūtė. Beje, tai ne pirmoji fondo paroda, pristatyta Žilinsko dailės galerijoje. 2013 m. čia surengta litvakų dailės paroda, 2015 m. – išeivio Prano Domšaičio retrospektyvinė paroda, o tų pačių metų rugsėjo mėnesį kaip Kauno bienalės dalis veikė paroda „Tinkliniai susidūrimai atsijungus“.

Antanas Žmuidzinavičius, „Vakaro audrai atslenkant“. 1937 m.
Antanas Žmuidzinavičius, „Vakaro audrai atslenkant“. 1937 m.
Centre: Linas Leonas Katinas – „Lietuviški ženklai“. V. Paplausko nuotr.
Centre: Linas Leonas Katinas – „Lietuviški ženklai“. V. Paplausko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
 Iš kairės: Algis Griškevičius, „Gyvenimas pamirštame interjere“; Samuelis Bakas, „Sugrįžimas į Vilnių: peizažas su dokumentais“ ir „Sugrįžimas į Vilnių: Soutine’o gatvė“. V. Paplausko nuotr.
Iš kairės: Algis Griškevičius, „Gyvenimas pamirštame interjere“; Samuelis Bakas, „Sugrįžimas į Vilnių: peizažas su dokumentais“ ir „Sugrįžimas į Vilnių: Soutine’o gatvė“. V. Paplausko nuotr.
Iš kairės: Stanislovas Bohušas-Sestšencevičius, „Mažas faunas“; Kazimieras Stabrauskas, „Mirties kvapas“; Vitas Luckus, fotografijos iš ciklo „Saldi nuotaika“. V. Paplausko nuotr.
Iš kairės: Stanislovas Bohušas-Sestšencevičius, „Mažas faunas“; Kazimieras Stabrauskas, „Mirties kvapas“; Vitas Luckus, fotografijos iš ciklo „Saldi nuotaika“. V. Paplausko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Paplausko nuotr.
Iš dešinės: Antanas Žmuidzinavičius, „Vakaro audrai atslenkant“; Antanas Rūkštelė, „Be pavadinimo“. V. Paplausko nuotr.
Iš dešinės: Antanas Žmuidzinavičius, „Vakaro audrai atslenkant“; Antanas Rūkštelė, „Be pavadinimo“. V. Paplausko nuotr.
Vytautas Paplauskas

Eklektiškas vasaris

Trumpa parodų Kaune apžvalga

Didžiausio parodų lankytojų susidomėjimo šį mėnesį, tikėtina, sulauks „Geriausio metų kūrinio“ paroda, veikianti Paveikslų galerijoje. Nors tai ir vienas didžiausių, plačiajai masei – ir laukiamiausių reiškinių Kauno parodiniame gyvenime, tenka tik pakartoti ne kartą išsakytą mintį, kad parodos meninis lygis išties nuvilia. Dominuoja mėgėjiška, infantili, perdėm lyriška ar pseudointelektuali kūryba. Kaip įprasta, daugiausia rodoma tapyba, šiek tiek skulptūros ir truputis grafikos darbų. Tiesa, kai kurie autoriai pasitelkia koliažo ar asambliažo technikas, tačiau nei estetine, nei konceptualia prasme šie darbai nepatraukia. Išsiskiria nebent slapyvardžiu Vulovak pasivadinusio autoriaus darbelis „Susiliejimas“, man pasirodęs kaip žaisminga Lucio Fontanos ir kitų, XX a. viduryje tapybą bandžiusių dekonstruoti autorių kūrybos replika.

Parodos „Geriausias 2016 metų kūrinys“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Parodos „Geriausias 2016 metų kūrinys“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Parodos „Geriausias 2016 metų kūrinys“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Parodos „Geriausias 2016 metų kūrinys“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Parodos „Geriausias 2016 metų kūrinys“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Parodos „Geriausias 2016 metų kūrinys“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Vulovak. „Susiliejimas“. Paroda „Geriausias 2016 metų kūrinys“. V. Paplausko nuotr.
Vulovak. „Susiliejimas“. Paroda „Geriausias 2016 metų kūrinys“. V. Paplausko nuotr.
Eglė Velaniškytė. „Aš ateinu“. Paroda „Geriausias 2016 metų kūrinys“. V. Paplausko nuotr.
Eglė Velaniškytė. „Aš ateinu“. Paroda „Geriausias 2016 metų kūrinys“. V. Paplausko nuotr.
Aušros Vaitkūnienės parodos „Gamtos gurmano kabinetas“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Aušros Vaitkūnienės parodos „Gamtos gurmano kabinetas“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Aušros Vaitkūnienės parodos „Gamtos gurmano kabinetas“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Aušros Vaitkūnienės parodos „Gamtos gurmano kabinetas“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Aušros Vaitkūnienės parodos „Gamtos gurmano kabinetas“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Aušros Vaitkūnienės parodos „Gamtos gurmano kabinetas“ ekspozicija. V. Paplausko nuotr.
Vytautas Paplauskas

Kelionė laiku

Lenkų šiuolaikinio meno paroda „Laiko ženklai“ galerijoje „Meno parkas“

Vasario pabaigoje į Kauną atkeliavo Torunės šiuolaikinio meno centro kolekcija „Laiko ženklai“, pristatoma galerijoje „Meno parkas“ ir M. Žilinsko dailės galerijoje. Pasak rengėjų, tai bene išsamiausia lenkų meno paroda Lietuvoje per pastaruosius 12 metų, joje pristatomi žymių Lenkijos menininkų, jau tapusių lenkų meno klasika, taip pat tarptautiniu mastu pripažintų užsienio menininkų kūriniai. Nors didžioji (bet nebūtinai svarbiausia) kolekcijos kūrinių dalis eksponuojama M. Žilinsko dailės galerijoje, visgi šįsyk norėčiau apžvelgti parodą, pristatytą galerijoje „Meno parkas“.

Vaikščioti po „Meno parko“ erdvę daug maloniau nei M. Žilinsko dailės galerijoje, nes tai kamerinė, kur kas intymesnė erdvė, skatinanti labiau įsiklausyti ir pajausti kiekvieną iš eksponuojamų kūrinių. O ir pačių kūrinių nedaug – pristatomi penki darbai, sukurti menininkų Wacławo Kuczmos, Zbigniewo Liberos, Natalijos LL, Susanos Philipsz, Agnieszkos Polskos ir Suzannos Treister.

Susana Philipsz, garso instaliacija „Stiklo takelis“. Galerijos „Meno parkas“ nuotr.
Susana Philipsz, garso instaliacija „Stiklo takelis“. Galerijos „Meno parkas“ nuotr.
Suzanna Treister, objektas „Różówka“. Galerijos „Meno parkas“ nuotr.
Suzanna Treister, objektas „Różówka“. Galerijos „Meno parkas“ nuotr.
Agnieszka Polska, videoanimacija „Kalendorius“. Galerijos „Meno parkas“ nuotr.
Agnieszka Polska, videoanimacija „Kalendorius“. Galerijos „Meno parkas“ nuotr.
Wacław Kuczma, performanso „Rytojus priklauso man“ videodokumentacija. Galerijos „Meno parkas“ nuotr.
Wacław Kuczma, performanso „Rytojus priklauso man“ videodokumentacija. Galerijos „Meno parkas“ nuotr.
Parodos ekspozicija. Galerijos „Meno parkas“ nuotr.
Parodos ekspozicija. Galerijos „Meno parkas“ nuotr.
Vytautas Paplauskas

Pilkos vėliavos iššūkis

„The flag project“ Kaune

„Britanikos“ viešbutis – pastatas, tapęs niūriu mūsų miesto persilaužimo laikotarpio paveldu. Šiomis dienomis tai tarsi iš virstančių debesų išnyrantis ledlaužis, atspindintis pilką apleisto ir nesutvarkyto Kauno laikmetį. Eilinį rudenį vėl tapęs paukščių užuovėja, prieš skęsdamas, nebylus laivas kelia pilką vėliavą – neutralią, tačiau nepasiduodančią. Užduodančią mums identiteto klausimus. Ar mes gebame priimti savo miesto istoriją tokią, kokia ji buvo? Susitaikyti su savo Kaunu, kokiame užaugome ir gyvename? Kokį miestą matome ateityje?“ – tokiu aprašymu savo „Facebook“ paskyroje prisistato „The flag project“ iniciatyva, kuri kauniečiams tapo žinoma po to, kai rugpjūčio 28 d. ant apleisto „Britanikos“ viešbučio Kauno centre iškilo didžiulė pilka vėliava.

 

„The flag project“. A. Aleksandravičiaus nuotr.
„The flag project“. A. Aleksandravičiaus nuotr.
„The flag project“. A. Morozovo nuotr.
„The flag project“. A. Morozovo nuotr.