Muzika

Don Žuanas keri oriai

iš operos dienoraščio…

W. A. Mozarto opera "Don Žuanas"- mįslingas ir patrauklus kūrinys, pasiduodantis įvairioms interpretacijoms. Tas pats pasakytina ir apie pagrindinio operos herojaus, riterio Don Žuano, vaidmenį, kurį galima pateikti įvairiai, akcentuojant jo nežabotą temperamentą, tragiškumą, cinizmą ar kitokias savybes. Spalio 11 d. LNOBT rodytame "Don Žuano" spektaklyje pagrindinį vaidmenį atliko Paulas Whelanas iš Didžiosios Britanijos - "geriausias šiuolaikinis Don Žuanas", kaip jį apibūdino teatro vadovas Gintautas Kėvišas. Pažvelgęs į dainininko nuotrauką teatro lankstinuke įsitikini, kad įvaizdis atitinką šį apibūdinimą. Bet, kaip žinome, įvaizdis - ne viskas. Ieškau informacijos internete. Čia Whelano puslapį puošia įspūdinga kritiko citata iš "The Sundey Times", tiesa, ne apie "Don Žuaną", bet "Šv. Jono Pasijas": "Whelano Jėzus - tai iškili figūra, charizmatiška, tačiau pažeidžiama, savo nuostabiu dainavimu ir santūria oria laikysena jis sužadina gilią užuojautą" (Hugh Canning). Biografiniai duomenys: gimė Naujojoje Zelandijoje, šiuo metu gyvena Didžiojoje Britanijoje, 1993 m. tapo Pasaulinio dainininkų konkurso Kardife laureatu. Solistas, atlikdamas pagrindinius baritono vaidmenis, jau debiutavo daugelyje žymiausių pasaulio teatrų - "Covent Gardene", "Metropolitan Opera", Australijos, Ženevos, Miuncheno, Maskvos Didžiajame teatre ir kt. Bendradarbiavo su tokiais dirigentais kaip Simonas Rattle’as, Kentas Nagano, Richardas Hickoxas, Yehudis Menuhinas, Vasilijus Sinaiskis, Davidas Willcocksas ir kiti. Neblogai!

Taigi keliaujant į spektaklį lūkesčiai buvo nemaži. Tiesą sakant, iš pradžių galėjai jaustis kiek nusivylęs. Kur vyriško temperamento gūsiai, prie kurių mus pripratino Vytautas Juozapaitis ir Laimonas Pautienius - du puikūs lietuviški Don Žuanai? Kita vertus, Whelano dainavime iš pradžių pasigedau ir balso jėgos, nors, žinoma, ne kiekvienas dainininkas gali staigiai prisitaikyti prie mūsų scenos akustikos. Tačiau ilgainiui jo "ori laikysena", kažkoks britiškas aristokratizmas, džentelmeniškumas, kaip ir itin kultūringas garso formavimas, pradėjo kerėti ne mažiau, nei Don Žuano kerai operoje veikia Donją Elvyrą, Cerliną ir Donją Aną. Nepaprastai galantiškas ir korektiškas vaidmens pateikimas - kitoks, nei esame pratę. Viskas parodoma pustoniais - antakio kilstelėjimu, balso intonacija, laikysenos subtilybėmis. Suvoki, kad Don Žuanas, nepaisant jo ydingų polinkių, yra riteris, aukštesniojo luomo atstovas, tikras aristokratas.

Tas pats malonus personažo ir interpretacijos atitikimo pojūtis neapleido ir stebint kitus spektaklyje pasirodžiusius dainininkus. Liudas Norvaišas buvo puikus Leporelas, aktoriniu požiūriu gal kiek santūresnis nei anksčiau matyti Vladimiro Prudnikovo ir Egidijaus Dauskurdžio sukurti personažai, tačiau tiek pat įtikinantis savo puikia vokaline traktuote. "Arcibravo"- Irenos Zelenkauskaitės Donjai Elvyrai. Kiek psichologinių niuansų! Ir jie parodomi neutriruojant vaidybos, visuma tapusiais dainavimu ir scenine povyza išryškinant ir režisūros iškeltą personažo komiškumą, ir jo tragizmą. Vienu žodžiu, dainininkė sukūrė Vaidmenį. Verta akcentuoti ir itin stilingą Zelenkauskaitės dainavimą. Puikių momentų buvo ir Almos Buzaitės atliktoje Donjos Anos partijoje, ypač subtilūs ir prasmingi pasirodė Buzaitės piano, juk būtent šio niuanso nepaisymas yra bene dažniausia dainininkų nuodėmė. Audriaus Rubežiaus Donas Otavijus puikiai "įsipaišė" į bendrą ansamblį, tiesa, arijose kiek trikdė, kaip visada, "užspaustas"dainininko balso tembras ir žema intonacija, bet tuomet, kai Rubežius atpalaiduodavo garsą, išgirsdavai malonų tembrą! Iš bendro konteksto iškrito tik Sigutės Stonytės Cerlina ir Arvydo Markausko Mazetas. Tiesą sakant, jųdviejų pora scenoje labiau priminė ne jaunavedžius, bet sidabrines vestuves švenčiančius sutuoktinius, atsidūrusius ties vedybinio gyvenimo krize. Stonytės Cerlina - pernelyg utriruotas vaidmuo, o ir vokaliai vis išlįsdavo iš kitų partijų atkeliavusių dramatinių gaidelių. Kalbant apie visumą, spektaklis vyko dinamiškai, vedamas patyrusios maestro Jono Aleksos rankos.

A. Š.