Muzika

El Nińo

Johno Adamso oratorijos peržiūra Kompozitorių sąjungoje

Beata Leščinska

Lapkričio 21 d. Kompozitorių sąjungoje įvyko Johno Adamso sceninės oratorijos "El Nińo" peržiūra. Buvo rodomas premjerinio spektaklio, vykusio 2000 m. gruodžio 15 d. Paryžiaus "Chātelet" teatre, skaitmeninis vaizdo įrašas. Inscenizacijos autorius - Peteris Sellarsas, kartu su kompozitoriumi parašęs ir libretą. Dainavo garsūs šiuolaikinės muzikos atlikėjai - sopranas Dawn Upshaw, mecosopranas Lorraine Hun Lieberson, baritonas Willardas White`as, ansamblio "Theater of Voices" kontratenorai (Danielis Bubeckas, Brianas Cummingas ir Stevenas Rickardas), taip pat choras "London Voices", vaikų choras "Maītrise de Paris", Vokietijos simfoniniam orkestrui iš Berlyno dirigavo Kentas Nagano.

J. Adamsas (g. 1947) jau kelis dešimtmečius laikomas vienu iš įtakingiausių Amerikos kompozitorių. Jo muzikoje minimalizmo ir kitų XX a. stilistinių naujovių elementai sugyvena su pop, džiazo bei kitų muzikinių stilių raiška. Be "El Nińo", J. Adamsas scenai yra sukūręs operas "Niksonas Kinijoje" ("Nixon in China", 1987) ir "Klinghofferio mirtis" ("The Death of Klinghoffer", 1991), pagrįstas realiais įvykiais, bei miuziklą "Žiūrėdamas į lubas, pamačiau dangų" ("I Was Looking at the Ceiling and Then I Saw the Sky", 1995).

"El Nińo" (isp. "berniukas", taip pat uraganinių vėjų, siaučiančių Šiaurės Amerikos pietuose, pavadinimas) - tai šiuolaikinė Kalėdų oratorija, kurios pirmavaizdžiu autoriams buvo G.F. Händelio "Mesijas". Remiamasi amerikietišku Biblijos vertimu, į senąją anglų kalbą verstų Apokrifų fragmentais bei Lotynų Amerikos autorių (iš kurių trys moterys - Rosario Castellanos, sesuo Juana Ines de la Cruz ir Gabriela Mistral) poezija. Pastaroji Kalėdų istoriją sušiuolaikina bei suteikia moteriškos perspektyvos - tarsi perteikiami Marijos pojūčiai. Pvz., 1 dalies (oratorija 2 dalių) finale "Kalėdų žvaigždė" religinė ekstazė sutapatinama su gimdymo kančiomis ir džiaugsmu. Inscenizacijoje veiksmas rutuliojamas dvejopai - scenoje bei ekrane rodomoje P. Sellarso ir Yreinos D. Cervantez "drebančia" videokamera filmuotoje juostoje, kurioje veiksmas nukeliamas į abstrahuotą nūdienos Lotynų Ameriką - dykumą primenančią aplinką, keliančią biblines asociacijas, bei į Sellarsui būdingas anonimiškas patalpas - virtuves, miegamuosius.

Nuolatinis J. Adamso bendražygis amerikietis P. Sellarsas (statęs visas jo operas) yra vienas iš nedaugelio operos režisierių, sukūrusių savitą stilių, beje, gausiai kopijuojamą. P. Sellarsas yra XX a. operų pastatymų specialistas, jis sušiuolaikina ir klasikinius veikalus, siužetams pritaikydamas muilo operų estetiką. Pvz., W.A. Mozarto "Figaro vedybos" vyksta prabangiuose penthauzo apartamentuose, "Don Žuanas" - Harleme, o "El Nińo" pastatyme ekrane matėme visai necharizmatiškos išvaizdos Juozapą, kalbantį mobiliuoju telefonu, bei 16-metę Mariją su auskaru lūpoje, glaudžiančią prie širdies į mikimauzais pamargintą paklodę suvyniotą kūdikėlį Jėzų.