7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Pusdienis galerijose

6-asis Vilniaus galerijų savaitgalis (VGS)

Rita Mikučionytė
Nr. 28 (1393), 2021-09-17
Tarp disciplinų Dailė
Poline Harbali parodos fragmentas V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas V. Nomado nuotr.

Kelintus metus ankstyvą rudenį vykstantis renginys VGS (organizavo Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjunga) tradiciškai vilioja įvykių ir ekspozicijų gausa bei įvairove. Žinodama, kad galėsiu skirti tik šeštadienio pusdienį, savajam parodų maratonui iš anksto ruošiausi. Galiu nuoširdžiai pasidžiaugti puikia VGS skirta interneto svetaine, pradedant informacija ir baigiant navigacija.

 

Pastudijavusi „lokacijas“, susidėliojau viliojančių lankytinų taškų žemėlapį. Sąmoningai nėjau į didžiuosius muziejus (Nacionalinė dailės galerija, Vilniaus muziejus, Radvilų rūmų dailės muziejus, MO muziejus) – kai kurias parodas jau mačiau, o kitos reikalauja didesnės dėmesio koncentracijos ir atidos. Taip pat dėl laiko stokos su širdgėla atsisakiau Kauno, Naugarduko, Šv. Stepono gatvių atšakų, be to, teko paaukoti labai intriguojančią MO muziejuje vykusią diskusijų programą. (Tikiuosi šių pokalbių atgarsius vėliau atrasti kolegų straipsniuose, taip pat pasidomėti tolesne naujų ar „nišinių“ parodinių erdvių veikla.)

 

Šiuos asmeninius praradimus, manau, iš dalies kompensavo savalaikė VGS renginių sklaida. Daugelį reikšmingesnių ar įdomesnių parodų anonsavo Lietuvos dienraščiai, buvo parengta TV reportažų, pasirodė interviu su renginio iniciatorėmis ir organizatorėmis – VGS ir specialios parodos „Kita oda“ kuratore Akvile Anglickaite, LTMKS pirmininke, „Sodas2123“ komplekso vadove Danute Gambickaite, diskusijų programos kuratore Živile Etevičiūte ir projektų erdvės „Editorial“ bendraįkūrėja Vitalija Jasaite.

 

Iškeliavusi savuoju Vilniaus galerijų maršrutu per kelias valandas spėjau apžiūrėti keliolika ekspozicijų. Bendras įspūdis – nemažai lankytojų, dauguma jauni, sutikau ir kolegų menininkų. Smagu ir naudinga buvo išgirsti gyvus parodų autorių pasakojimus (Matas Janušonis, „Meno niša“; Paulina Pukytė, „Atletika“; Danas Aleksa, „AV17“), išklausyti taiklias galerininkų įžvalgas ir komentarus apie parodas („Artifex“, „Editorial“). Atradau netikėtų vietų – mėgstanti stebinti mobilioji galerija „The Rooster“ šįkart pristatė savo autorių kūrybą neįprastoje erdvėje – Sereikiškių vandenvietės pastatų komplekse Bernardinų sode. Visų matytų parodų smulkiai neaptarinėsiu – apsiribosiu keliomis ekspozicijomis, kuriomis, mano požiūriu, verta pasidomėti ir pasibaigus VGS.

 

Savo pasivaikščiojimą pradėjau nuo Prospekto galerijos. Labai norėjau pamatyti prancūzų ir sirų kilmės menininkės iš Kanados Poline Harbali parodą „Būtis / Gedulas / Susitikimas“. Intuityviai jaučiau, kad čia man verta ateiti, vien pamačiusi internete gedulo puokštės fotografiją ir perskaičiusi, kad parodą kuruoja fotomenininkė Vilma Samulionytė (turbūt labiausiai visiems žinoma jos fotografijų serija „60 monumentų“, kuriuose užfiksuoti Lietuvos civilinės metrikacijos skyriai). Be to, prieš eidama į Prospekto galeriją šiek tiek pasidomėjau Poline Harbali kūryba, kuri ypač suintrigavo. Apie parodą nieko nerašysiu, nes giliai sukrėtė ir iki šiol gerklėj jaučiu gumulą, tiesiog pacituosiu tris sakinius iš ekspozicijos „Viskas, kas man liko, tai ta kelionė, ta diena toje vietoje, kuri daugiau neegzistuoja, su žmogumi, kurio nebėra. / Mes nurijome pavasarį, ir jis tapo rudeniu. Kaip aš myliu rudenį.“ Jei atliepė, nueikit.

 

Išgyventų emocijų požiūriu visos kitos parodos prieš Poline Harbali ekspoziciją tądien nublanko, bet užtat patyriau likusių nuostabių ir įsimintinų momentų. Vienas iš tokių atradimų galerijoje „Vartai“ – įspūdinga ekspozicijos architektūra išsiskirianti, vizualiais ir konceptualiais sugretinimų netikėtumais įtraukianti grupinė paroda „L’étr einte – Embracement – Glamonė“ (kuratoriai Linas Bliškevičius ir Yates Norton). Prasmingas modernizmo ir šiuolaikinės meninės praktikos suartinimas, kai greta Antano Mončio (1921–1993) skulptūrų, piešinių, akvarelių pristatoma dešimties šiuolaikinių menininkų kūryba. Tarp parodos dalyvių žinomi skirtingų kartų ir kūrybinės patirties šių dienų lietuvių kūrėjai (ne vienas iš jų savo kūrybos pristatymus yra rengę galerijoje „Vartai“) – tai Deimantas Narkevičius, Robertas Narkus, Arturas Bumšteinas, Indrė Šerpytytė, Neringa Vasiliauskaitė, Laurynas Skeisgiela, Viltė Bražiūnaitė ir Tomas Sinkevičius, Marija Puipaitė, Vytautas Gečas, Martynas Kazimierėnas. Akivaizdus dėmesys formų organikai, judesio ritmikai, medžiagų plastikai – taip kuriamos aktualios paralelės, iš naujo permąstant modernizmo klasiką įvairiuose konceptualių sprendimų kontekstuose. Pravartu po ekspoziciją pavaikščioti su parodos gidu, pristatančiu kiekvieną autorių ir rodomą kūrinį.

 

Apsilankiusi M.K. Čiurlionio namuose (Savičiaus g. 11) parodoje „Kita oda“ paprasčiausiai sutrikau, galbūt dėl to, kad „Vartai“ „išlepino“ išties puikiai parengta informacine medžiaga. Dažniausiai apžiūrint grupines parodas, ypač ne „balto kubo“ erdvėje, be ekspozicijos plano gana sunku susiorientuoti. Ant fortepijono radau sudėtus kūrinių aprašus, kuriuos teko nusifotografuoti, nes jų, pasirodo, buvo likę vos keli apsilamdę (matyt, dalis lankytojų, kaip aš, bandė išsinešti juos kišenėje ir buvo sulaikyti prie durų). Vienoje salėje puoliau dėtis virtualius akinius, bet buvau įspėta, kad čia ne šiai parodai, o pastoviai ekspozicijai skirta ir reikia registruotis internetu. O iš kur man žinoti, juolab kad šių dienų autoriai savo kūryboje neretai pasitelkia virtualybę? Visus šiuos veiksmus ir jaunųjų autorių – Evelinos Bernatonytės, Ainės Petkūnaitės, Jokūbo Vaicekausko ir Jokūbo Verbicko – kūrinių (dalį jų esu mačiusi VDA peržiūrose ir kitose parodose) daugiau ar mažiau (ne)sėkmingas paieškas traktuoju kaip kuratorės Akvilės Anglickaitės žadėtus gerus pokštus. Kita vertus, Adomo Danusevičiaus, Tomo Daukšos ir Žygimanto Augustino darbai istorinėje kamerinėje erdvėje atrodė labai natūraliai, kaip čia buvę. Labiausiai pralinksmino ant komodų su staltiesėmis ir M.K. Čiurlionio laikus menančių stalų nutūpę Daukšos sniegažmogiai. Apskritai, šiuolaikinių autorių kūrybos reprezentavimas muziejinėje aplinkoje netgi labai sveikintinas.

 

Vienos paveikiausių ekspozicijos architektūros, kūrinių tarpusavio pasakojimų ir tiesioginio pristatymo požiūriu mano atminty išliko dvi parodos. Tai Antano Gerliko „Rūbinė“ galerijoje „Editorial“ ir Paulinos Pukytės „Tai yra tam tikra prasme košmaras“ šiuolaikinio meno erdvėje „Atletika“.

 

Antano Gerliko atveju paslaptingą parodos atmosferą sustiprina įtaigus parodos architektės Lauros Kaminskaitės sprendimas, sapno būsenas „paliudija“ Monikos Kalinauskaitės tekstas. Objektai iš aliuminio, plieno, stiklo, švitrinio popieriaus ir satino audinio, videofilmas ir tekstas-prisiminimas iš restorano sukuria (ne)realias keliaprasmybes ir įtraukia žiūrovą į siurrealių asociacijų kupiną kelionę.

 

Paulinos Pukytės parodoje vėlgi atradau optimalią pusiausvyrą tarp eksponuojamų kūrinių ir specifinės erdvės. Greta menininkės internete rastų bei jos pačios įgarsintų videotekstų rodomos interaktyvios instaliacijos (drebantys krištolo indai, skambančios psichiatrijos ligoninės lango grotos) kuria ypatingos įtampos ir prieštarų kupiną lauką (man ypač prie širdies – „propaganda ir šūdmala“, „manipuliavimas ir dalyvavimas“). O tam tikromis valandomis buvusioje mokyklos sporto salėje įsižiebia virviniame krepšelyje įspausta lempa lyg „Aušros (rytojaus pažado)“ simbolis... Menininkės vesta ekskursija ir ką tik pasirodžiusios jos knygos („Lubinas ir seradėlė“, „Apostrofa“, 2021; „Kažkas yra“, „artseria“, 2021), kurias čia pat galima buvo pavartyti ir / ar įsigyti, dėkingai praplėtė jos pristatomos kūrybos ribas.

 

VGS įspūdžius man vainikavo sekmadienį per „Rasų radiją“ transliuota „Garso terapija“ (moderatorė kompozitorė, garso tyrėja Karolina Kapustaitė). Tai mintimis nukėlė į jaunųjų menininkų Valentinos Černiauskaitės ir Juozapo Švelnio jungtinį projektą „Vilniaus tylos“ VDA galerijoje „Akademija“.

 

VGS vyko rugsėjo 9–12 d.

Poline Harbali parodos fragmentas V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas V. Nomado nuotr.
Antano Mončio skulptūros, galerijoje „Vartai“, parodos „L’étreinte – Embracement – Glamonė“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Antano Mončio skulptūros, galerijoje „Vartai“, parodos „L’étreinte – Embracement – Glamonė“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Parodos „L’étreinte – Embracement – Glamonė“ fragmentas galerijoje „Vartai“. V. Nomado nuotr.
Parodos „L’étreinte – Embracement – Glamonė“ fragmentas galerijoje „Vartai“. V. Nomado nuotr.
Parodos „L’étreinte – Embracement – Glamonė“ fragmentas galerijoje „Vartai“. V. Nomado nuotr.
Parodos „L’étreinte – Embracement – Glamonė“ fragmentas galerijoje „Vartai“. V. Nomado nuotr.
Paulinos Pukytės parodos „Tai tam tikra prasme yra košmaras“ fragmentas galerijoje „Atletika“ V. Nomado nuotr.
Paulinos Pukytės parodos „Tai tam tikra prasme yra košmaras“ fragmentas galerijoje „Atletika“ V. Nomado nuotr.
Paulinos Pukytės parodos „Tai tam tikra prasme yra košmaras“ fragmentas galerijoje „Atletika“ V. Nomado nuotr.
Paulinos Pukytės parodos „Tai tam tikra prasme yra košmaras“ fragmentas galerijoje „Atletika“ V. Nomado nuotr.
Paulinos Pukytės parodos „Tai tam tikra prasme yra košmaras“ fragmentas galerijoje „Atletika“ V. Nomado nuotr.
Paulinos Pukytės parodos „Tai tam tikra prasme yra košmaras“ fragmentas galerijoje „Atletika“ V. Nomado nuotr.
Paulina Pukytė. „Aušra (Rytojaus pažadas) nuo 16.30 iki 17.30 ir nuo 18.30 iki 19.30“. 2020 m. L. Skeisgielos nuotr.
Paulina Pukytė. „Aušra (Rytojaus pažadas) nuo 16.30 iki 17.30 ir nuo 18.30 iki 19.30“. 2020 m. L. Skeisgielos nuotr.
Paulina Pukytė. „Dar viena (Alternatyvi baudos aikštelė)“. 2021 m. L. Skeisgielos nuotr.
Paulina Pukytė. „Dar viena (Alternatyvi baudos aikštelė)“. 2021 m. L. Skeisgielos nuotr.
Paulina Pukytė. „Dar viena (Alternatyvi baudos aikštelė)“. 2021 m. L. Skeisgielos nuotr.
Paulina Pukytė. „Dar viena (Alternatyvi baudos aikštelė)“. 2021 m. L. Skeisgielos nuotr.
Paulina Pukytė. „Jūs sugrojote arba sugrosite dar vieną himno natą“. 2020 m.  L. Skeisgielos nuotr.
Paulina Pukytė. „Jūs sugrojote arba sugrosite dar vieną himno natą“. 2020 m. L. Skeisgielos nuotr.
Antano Gerliko parodos „Rūbinė“ fragmentas galerijoje „Editorial“. V. Nomado nuotr.
Antano Gerliko parodos „Rūbinė“ fragmentas galerijoje „Editorial“. V. Nomado nuotr.
Antano Gerliko parodos „Rūbinė“ fragmentas galerijoje „Editorial“. V. Nomado nuotr.
Antano Gerliko parodos „Rūbinė“ fragmentas galerijoje „Editorial“. V. Nomado nuotr.
Antano Gerliko parodos „Rūbinė“ fragmentas galerijoje „Editorial“. V. Nomado nuotr.
Antano Gerliko parodos „Rūbinė“ fragmentas galerijoje „Editorial“. V. Nomado nuotr.