7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Linksma intervencija

Roko Dovydėno paroda „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“ Kazio Varnelio namuose-muziejuje

 

Kristina Stančienė
Nr. 6 (1327), 2020-02-14
Tarp disciplinų Dailė
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.

Tikriausiai keramiką, kaip ir kitas tradicines medijas, savo kūryboje naudojantys menininkai įsižeistų, jei imtum kalbėti apie taikomąją tokių artefaktų paskirtį. Ji mūsų laikais atrodo įgavusi menkumo atspalvį. Tačiau parodose matomas keramikos menas vis tiek dažnai balansuoja tarp dekoratyvų ar utilitarių daikčiukų ir konceptualių eksperimentų. Štai Rokui Dovydėnui tariamas keramikos ribotumas ar „taikomoji“ reikšmė nė kiek netrukdo, atvirkščiai – jo kuriami iš esmės labai paprasti tradicinių formų indai yra įsimenantys, gaivūs savo pirmapradiškumu ir spontaniškais piešiniais, kurių ikonografija leidžia ir pasijuokti, ir pafilosofuoti.


Šio keramikos lauke eksperimentuojančio menininko kūryba kažkiek siejasi su Andriaus Janušonio kūriniais. Tiesa, iš pirmo žvilgsnio jų darbai neturi nieko bendro – siurrealistinės Janušonio skulptūros, objektai pagrįsti sudėtingų formų, išraiškingos plastikos žaisme, o Dovydėnas dažniausiai pokštauja piešdamas, rašydamas ant „senoviškų“ vazų paviršių. Tačiau abiem atvejais vaizduotė, humoro jausmas, ypatingas objekto formos ir turinio santykis parodo, kad jokia technologija nėra ir negali būti „pasenusi“ ir kad keramika taip pat gali užmegzti intriguojantį dialogą su dabarties aplinka bei individu.


Naujausioje kūrybos parodoje „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“, kuri kartu yra ir doktorantūros studijų meninio tyrimo pristatymas, Dovydėnas ne tik linksmina žiūrovus savo ironiškais personažais bei istorijomis, bet ir atlieka ironišką intervenciją. „Nerimtos“ Dovydėno vazos įsėlina į Kazio Varnelio namų-muziejaus ekspoziciją. Jos valiūkiškai nutupia šalia „rimtų“ eksponatų – solidžių „importinių“ indų, skulptūrų, šaltu preciziškumu tviskančių optinių pasažų K. Varnelio drobėse. Vienos glaudžiasi prie sienų baltose lentynose, kiti jų telkiniai yra apeinami ratu, lyg metaforiškai bylodami apie laiko cikliškumą, apie keramikos dirbinio formą, kuri įgyja fizinį pavidalą sukdamasi ant žiedimo rato. Konotacijos / disonansai su muziejaus erdve ir eksponatais šiuo atveju yra daugiasluoksniai. Kontrastu, pokštais paremtas vizualinis dialogo su muziejumi rezultatas pastebimas pirmiausia. Tačiau jį galima „išlukštenti“ ir iki atvežtinės bei savos, vietinės estetikos santykio arba menininko autochtono ir rafinuoto moderniosios dailės kūrėjo sandūros.


Apie savo pamėgtus personažus Dovydėnas yra rašęs, jog plėviakojis kilęs iš buožgalvio, o savo prigimtimi esą primena graikiškus faunus, nes mėgsta būti vienas, kopuliuoja su ožkomis, moterimis ir vyrais. O jo didysis priešas Louhan – tai budistų nušvitėlis, kovotojas, kurio plieninis kardas visad varva netikšų ar šiaip prašalaičių krauju. Plėviakojis ir Louhan gainioja vienas kitą po visą galaktiką ieškodami ir nerasdami. Taigi, tiesa yra kažkur tarp vienas kitą besivaikančiųjų, t. y. tarp gamtos pagimdyto gaivalo ir „teisingo“ antropomorfinio herojaus. Tai linksmas žaidimas, vykstantis beveik kaip virtualioje realybėje, nes pasakojimo siūlą lyg kokį kompiuterinį navigacijos įrankį gali vynioti be galo, įvairiausiomis kryptimis, taip pat ir sociopolitinėmis. Antai juk čia susiduria Rytai ir Vakarai – laukinis antikos mitų pusžmogis ir dvasiškai kur kas labiau pažengęs ginkluotas karys, tiesos nešėjas... Galima įžvelgti ironiją nūdienos pasaulyje klestinčio Rytų kulto (medicinos, mitybos, sporto šakų etc.) atžvilgiu, o gal net ir pasaulio ateities pranašystę ar istorinę fikciją. Smagu, kad Dovydėno vazų paviršius yra ir ekranas verbaliniams pranešimams skelbti, juos autorius rašo tai lietuviškai, tai angliškai, tačiau negrabiu „hieroglifų“ šriftu, vėlgi rodančiu į Tolimuosius Rytus ir kviečiančiu nežiūrėti į tai pernelyg rimtai.


Parodos dalis, pavadinta „Pottery is new video“ – tai vertikalių keraminių konstrukcijų grupė, kurioje balkšvos apvalios formos yra jungiamos tarsi ant nematomos ašies, „sumaunant“ indus vieną ant kito. Objektų dauginimas ir tarsi nesibaigianti seka siejasi su bekrašte virtualybe, o „Lioleko ir Boleko keramika“ (nors ir nežinau autoriaus argumentų) atrodo tarsi miela vaikų keramikos būrelio kolekcija. Indeliai džiugina paprastomis formomis, spalvinga glazūra. Beje, paieškojus informacijos apie Lioleką ir Boleką, stebina, kad Władysławo Nehrebeckio išgalvotas duetas, kurio prototipai – režisieriaus sūnūs ir jų vaikiškos išdaigos, yra ne tik kultiniai lenkų animacijos ar netgi visos šalies kultūros personažai (lenkai savo herojus dievina ir jų vardais vadina gatves, o Vroclavo elektronikos gamykla buvo išleidusi kalkuliatorius, pavadintus Lioleko ir Boleko garbei), bet sulaukė ir keistos tarptautinės šlovės. Pavyzdžiui, „Vikipedija“ aiškina, jog tai buvęs vienintelis animacinis filmukas, kurį rodydavusi Irano televizija po 1979 m. revoliucijos (jos metu buvo nuverstas provakarietiškų pažiūrų šachas ir šalyje įsitvirtino Irano Islamo Respublika). Tad žvelgiant plačiau, naivus vaikiškas nekaltumas gali būti regimas ir kaip strategija, ir kaip galima gynyba ar netgi puolimas. O kartais – kaip nepajudinama nekaltumo prezumpcija.


Taigi Dovydėno „intervencijos“ pasekmės – muziejus tapo nebe toks rimtas. Autoriaus keramika čia pasitinka žiūrovą kaip linksmas amatas, kuriam meniškumo, unikalumo poskonį suteikia humoras, intelektualus ir ironiškas dialogas su supančia erdve.  

Paroda veikia iki kovo 29 d.

Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.
Iš Roko Dovydėno parodos „3 keramikos istorijos: asmeninio požiūrio paieška“. V.Nomado nuotr.