7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Pašaukimo galia

Mintys po Daumanto Kirilausko kompaktinės plokštelės pristatymo

Edmundas Gedgaudas
Nr. 16 (1295), 2019-04-19
Muzika
Daumanto Kirilausko CD viršelis
Daumanto Kirilausko CD viršelis

Balandžio 10-osios vakaras nedidelėje modernaus fortepijonų ir pianinų salono „Organum“ salėje. Jo šeimininkas Dainius Sverdiolas pasakoja, kad šios dienos rytą firma „Bösendorfer“ dar neturėjo Lietuvai atstovaujančio pianisto, bet vidurdienį interneto žinutė jau skelbė, kad juo tapo Daumantas Kirilauskas. Jis, tęsdamas Beethoveno sonatų fortepijonui įrašus, pristato naują „Bösendorfer“ firmos fortepijonu „Organum“ salėje įrašytą kompaktinę plokštelę „Pathétique“ (2018, garso režisierius Arūnas Zujus). Į tuo pačiu instrumentu skambinamas porą sonatų iš naujosios CD įterpiamas pokalbis su Vytaute Markeliūniene. Daumantas sako jau gyvenąs tolesniu savo veiklos etapu, tad ši kompaktinė plokštelė jam jau praeitis. Kadangi ne sykį teko iš paties pianisto išgirsti apie tai, kad „jau viskas“, daugiau nebeįrašinėsiąs ir nekoncertuosiąs, buvo malonu iš jo lūpų sužinoti apie vis dėlto egzistuojančią ir tolesnę jo įrašų perspektyvą.

 

Atsakinėdamas į  pašnekovės klausimus, jis trumpai prisimena apie pasigėrėtinose didmiesčių salėse girdėtus gerus koncertus, mini savo pomėgį slidinėti ir, neslėpdamas itin originalaus humoro jausmo, samprotauja apie tai, kad kartais tenka išmokti ir įrašinėti jam nepatinkantį kūrinį. Nemėgsta pompastiškų, itin populiarių tapusių opusų, o tarp jų yra „Patetine“ („Pathétique“) pavadinta Beethoveno sonata. Gan ironiška, bet būtent šis pavadinimas puikuojasi ir ant naujo D. Kirilausko CD, apimančio keturias šio kompozitoriaus sonatas (8, 9, 10 ir 13), jas komentuojantį Edvardo Šumilos tekstą, padėkas. CD išleistas skoningai, dizaineris Dovydas Čiuplys naudojo Dmitrijaus Matvejevo ir Jurgio Karnavičiaus nuotraukas. Beje, pianisto nemėgstamoji Grande Sonate Pathétique (tokiam pirmojo sonatos leidėjo pasiūlytam pavadinimui pritarė ir pats kompozitorius) jo repertuare atsirado tada, kai ne itin pajėgi Daumanto studentė panūdo ją būtinai parengti. Tad nelengvo darbo procesas tarsi savaime šio kūrinio išmokė ir pedagogą. Iš tiesų „nežinomi Viešpaties keliai“, ir nebent tik jie paaiškintų šį paradoksą. Keistokai situacijai, sakytum, prieštarauja ir labai nuoširdi Daumanto įrašytos „Patetinės“ interpretacija, tad galima įtarti, jog šią „įsibrovėlę“ pianistas vis dėlto nuoširdžiai pamilo.

 

Sonatų įrašo klausaisi vis pagalvodamas apie ne kiekvienam pasiekiamą jaunatviško gaivumo ir patirties vienybę. Dar ir apie tai, kad muzikos įtrauktas Daumantas atveria prasmes, kurių galėtum valandomis klausytis nė sekundę nenuobodžiaudamas. Manau, kad šitokios įžvalgos atsiveria tik muzikos pašauktiesiems, tad Daumantas būna teisus be užuolankų rėždamas tiesą apie nūnai sklindantį polinkį painioti dresūrą su tikruoju pianisto menu.  

 

Kadaise nudžiugau perskaitęs Romaino Rolland’o mintį apie „Patetinės“ teatrališkumą. Gal mane veikė ir tai, kad šiurpinantį Rugiero Leonkavallo „Pajacų“ prologo grožį (dainuojant Antanui Sodeikai!) siejau su kompozitoriaus pranašaujamu operų posūkiu į verizmą? Bet argi Beethoveno sonatos, tasai „fortepijono Naujasis Testamentas“, ne menkiau iškalbingai nepranašauja romantizmo? Tą juk vienaip daro „Patetinė“, visiškai kitaip trisdešimt antroji, taigi – paskutinė...

 

Dar nežinia, kaip D. Kirilauskui susigrupuos kitas Beethoveno sonatų pluoštas, bet šį kartą po „Patetinės“ plokštelėje girdime dvi ypač skaidrias 14-ojo opuso sonatas – devintąją ir dešimtąją. Pastarąją kurdamas dar trisdešimties nesulaukęs pianistas ir kompozitorius pajuto silpstant ausis. Ir nors tai buvo tik pirmieji artėjančio kurtumo ženklai, mes žinome, kad paskutinius savo opusus Beethovenas kūrė netekęs galimybės išgirsti juos atliekant.

 

O naujajame Daumanto įraše skambančia Tryliktąja sonata Es-dur šis žavus „paradas“ užbaigiamas.

Daumanto Kirilausko CD viršelis
Daumanto Kirilausko CD viršelis
Daumanto Kirilausko CD pristatymas. E. Korienės nuotr.
Daumanto Kirilausko CD pristatymas. E. Korienės nuotr.
Daumanto Kirilausko CD pristatymas. D. Minioto nuotr.
Daumanto Kirilausko CD pristatymas. D. Minioto nuotr.
Daumantas Kirilauskas ir Vytautė Markeliūnienė. E. Korienės nuotr.
Daumantas Kirilauskas ir Vytautė Markeliūnienė. E. Korienės nuotr.