7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Europos kamerinės muzikos akademijos sesija

Alma Mater jubiliejui

Beata Baublinskienė
Nr. 9 (1246), 2018-03-02
Muzika Kronika
Alexis Gournelis (fortepijonas) ir Camille’is Fonteneau (violončelė) iš Prancūzijos. M. Endriuškos nuotr.
Alexis Gournelis (fortepijonas) ir Camille’is Fonteneau (violončelė) iš Prancūzijos. M. Endriuškos nuotr.

Vasario 5–9 d. Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje vyko Europos kamerinės muzikos akademijos (European Chamber Music Academy – ECMA) sesija. Penkias dienas įvairiose LMTA erdvėse buvo rengiami meistriškumo kursai, vyko koncertai.

 

Vasario 7-ąją LMTA Didžiojoje salėje surengtas iškilmingas ECMA koncertas buvo skirtas ypatingai datai – Lietuvos muzikos ir teatro akademijos 85-osioms įkūrimo metinėms. 1933 m. būtent vasario 7 d. tuometinis Lietuvos švietimo ministras pasirašė dokumentą dėl Konservatorijos steigimo. Pirmasis jos vadovas kompozitorius Juozas Gruodis būtų tikrai pasidžiaugęs tuo, ką 2018-ųjų vasario 7 d. koncerto publika išgirdo nuo scenos.

 

Pasirodė keturi ECMA sesijos dalyviai – „Duo CoLore“ ir styginių kvartetas „Festivo“ (LMTA), styginių kvartetas „Meteorôs“ (Norvegijos muzikos akademija) bei fortepijoninis trio „Helios“ (Paryžiaus nacionalinė muzikos ir šokio konservatorija).

 

Buvo smalsu klausytis jaunųjų atlikėjų, kurie demonstravo skirtingas atlikimo manieras, temperamentus ir, nesuklysiu teigdama, – mokyklas. Buvo justi sveika konkurencija tarp kolektyvų, sceninis azartas. Drauge buvo džiugu scenoje matyti ansamblius iš įvairių kraštų, susirinkusius Vilniuje semtis žinių iš pripažintų Europos kamerinės muzikos profesionalų (apie juos vėliau) ir išeinančius į LMTA Didžiosios salės sceną kaip į labai svarbią koncertinę aikštelę. Manau, ne tik J. Gruodis pasidžiaugtų tuo, jog jo įkurta konservatorija tapo viena iš Europos aukštųjų muzikos mokyklų, lygiomis teisėmis tarptautinėje erdvėje dalyvaujančių svarbiuose mokymo procesuose greta kitų akademijų. Manyčiau, ir Lietuvos nepriklausomybės akto signatarai – pafantazuokime – galėtų džiūgauti dėl šiandien realiai Lietuvos jaunimo patiriamos laisvės: kad jie savo namuose gali patirti jų tobulėjimui reikalingą tarptautinį kontekstą, kad užsienio svečiai be kliūčių atvyksta pas mus ir yra įmanomas tikras bendradarbiavimas, pasikartosiu, lygiomis teisėmis.

 

Simboliška, jog ypatingąjį koncertą pradėjo „Duo CoLore“ – smuikininkas Konradas Levickis ir pianistė Lauryna Lankutytė – su mūsų kamerinės muzikos klasiko Stasio Vainiūno Sonata smuikui ir fortepijonui, op. 83. Nuskambėjo dvi kūrinio dalys. Kaip gera prisiminti vis dėlto mūsų didžiosiose scenose šiek tiek primirštą S. Vainiūno muziką!

 

Toliau styginių kvartetas „Meteorôs“ iš Norvegijos – Alexandre’as Guy (smuikas), Stepanas Frolovas (smuikas), Kai-Hsunas Linas (altas) ir Johannesas Borchgrevinkas (violončelė) – pagriežė Ludwigo van Beethoveno Styginių kvartetą Nr. 11, op. 95, f-moll. O po jų styginių kvartetas „Festivo“ – Minadora Šernaitė (smuikas), Rūta Mažolytė (smuikas), Justas Aleksiūnas (altas) ir Evaldas Petkus (violončelė) – atliko tris dalis iš Josepho Haydno Styginių kvarteto G-dur, op. 77 Nr. 1, „Lubkowitz“. Kvarteto pirmasis smuikas M. Šernaitė sužavėjo publiką ugningu temperamentu, o drauge norom nenorom tame muzikiniame užsidegime galima buvo įžvelgti kvarteto dėstytojos prof. Audronės Vainiūnaitės asmenybės įspaudą.

 

Koncertą užbaigęs fortepijoninis trio „Helios“ iš Prancūzijos – Alexis Gournelis (fortepijonas), Raphaël Jouan (smuikas) ir Camille’is Fonteneau (violončelė) – sužavėjo scenine elegancija. Jaunieji atlikėjai jau pasirūpinę sceniniu įvaizdžiu – šiek tiek dendišku; kita vertus, akivaizdu, kad jie formuoja ir savo interpretacinį braižą, ansamblio „spalvą“. Ją labiausiai atskleidė greta Franzo Schuberto Noktiurno Es-dur atliktas šiuolaikinės Kanados kompozitorės Kelly-Marie Murphy kūrinys „Give Me Phoenix Wings to Fly“ („Suteik man fenikso sparnus skristi“). Ją pristatydamas trio violončelininkas Camille’s Fonteneau pacitavo Johno Keatso poemą „On Sitting Down to Read King Lear Once Again“, įkvėpusią K.-M. Murphy kūrinį.

 

Liudininkų teigimu, vasario 9 d. vykęs antrasis ECMA koncertas buvo dar įspūdingesnis už pirmąjį, tačiau šių eilučių autorei nepavyko jame apsilankyti. Tik paminėsiu, jog jame pasirodė du styginių kvartetai iš Vienos muzikos ir atlikėjiškųjų menų universiteto (Austrija), kurie, žinoma, grojo Vienos klasiką! Kvartetas „Marc Aurel“ (Arevikas Ivanyanas, Konstanze Heinicke, Stephanie Drach, Tristanas Feichtneris) griežė J. Haydno Styginių kvartetą, op. 77/1, o kvartetas „Auner“ (Danielius Auneras, Barbara de Menezes Galante Auner, Anna Firsanova, Konstantinas Zeleninas) – Wolfgango Amadeus Mozarto Styginių kvartetą Nr. 4 D-dur, KV 157. Koncerte taip pat dalyvavo fortepijoninis trio „Incendio“ (Karolína Františová, Filipas Zaykovas, Vilémas Petrasas) iš Prahos atlikėjiškųjų menų akademijos (Čekija), atlikęs dvi dalis iš Johanneso Brahmso Fortepijoninio trio Nr. 1. Keturių merginų suburtas styginių kvartetas „Metamorphoses“ (Mathilde Potier, Rachel Sintzel, Clemence Dupuy, Alice Picaud) iš Paryžiaus nacionalinės muzikos ir šokio akademijos griežė dvi dalis iš Ludwigo van Beethoveno Styginių kvarteto, op. 18, Nr. 4, o Lietuvai koncerte atstovavęs trio „Claviola“ – Vytautas Giedraitis (klarnetas), Jurgis Juozapaitis (altas) ir Ugnė Antanavičiūtė (fortepijonas) – pasirinko šiuolaikinį autorių, pagrojo György Kurtágo „Hommage à R. Sch.“, op. 15 d.

 

Europos kamerinės muzikos akademija (European Chamber Music Academy – ECMA) – tai aštuonias Austrijos, Italijos, Jungtinės Karalystės, Lietuvos, Norvegijos, Olandijos, Prancūzijos ir Šveicarijos muzikos akademijas jungiantis tinklas, įkurtas 2006 m. iškilių kamerinės muzikos žinovų prof. Hatto Bayerle’s (altas, Vokietija) ir Johanneso Meisslio (smuikas, Austrija).

 

ECMA globoja jaunuosius Europos talentus – jau susiformavusius kamerinius ansamblius: organizuoja aukščiausio lygio mokymus ir rūpinasi atlikėjų koncertine karjera.

 

Lietuvos muzikos ir teatro akademija tinklo veikloje dalyvauja nuo 2011-ųjų. Kiekviena iš aštuonių ECMA narių akademijų kartą per metus savo šalyje rengia po vieną kamerinės muzikos meistriškumo kursų sesiją. Greta individualių kamerinės muzikos kursų vyksta paskaitos, kurios, pasak ECMA organizuojančios LMTA Kamerinio ansamblio katedros vedėjos prof. Dalios Balsytės, supažindina su priimančios šalies kamerinės muzikos istorija, tradicijomis ir pasiekimais. Taip pat rengiami koncertai, kuriuose ECMA kursuose tobulinęsi ansambliai pristato per sesiją paruoštus kamerinės muzikos kūrinius. Šiais metais ECMA sesijoje Vilniuje dėstė tokie kamerinės muzikos žinovai kaip Patrickas Jüdtas (altas, Šveicarija), Peras Lundbergas (fortepijonas, Norvegija) ir Petras Prause (violončelė, Jungtinė Karalystė).

 

Pirmą kartą ECMA sesija Vilniuje buvo surengta 2012 metais. 2015 m. ECMA buvo priimta į „Erasmus+“ tinklą. Dabar sesijose gali dalyvauti ne tik ECMA studentai, bet ir ansambliai, nominuojami „Erasmus+“ tinklo aukštųjų mokyklų.

 

„ECMA veikla suteikia galimybę jauniems perspektyviems kameriniams ansambliams tobulinti meistriškumą, semtis profesinės patirties iš geriausių pasaulio kamerinės muzikos specialistų, megzti tarptautinius ryšius, naudingus tolimesnei koncertinei veiklai. Galimybė dalyvauti ECMA sesijos paskaitose ir koncertuose, stebėti meistriškumo kursus ir klausytis koncertų turi didelę teigiamą reikšmę vykdant LMTA Kamerinio ansamblio studijų programą.

 

2012–2014 m. ECMA ansambliu buvęs tarptautinių konkursų laureatas fortepijoninis trio „FortVio“ 2015 m. pelnė Vyriausybės kultūros ir meno premiją. 2016-aisiais ECMA studijas baigė ir sėkmingai Europoje koncertuoja tarptautinių konkursų laureatas styginių kvartetas „Mettis“. Šių ansamblių studijos Europos kamerinės muzikos akademijoje augino jų profesionalumą ir ženkliai prisidėjo prie lietuvių kamerinės muzikos bei aukšto profesinio atlikimo lygio sklaidos Lietuvoje ir užsienyje“, – sako ECMA sesijų Vilniuje spiritus movens prof. Dalia Balsytė.

Alexis Gournelis (fortepijonas) ir Camille’is Fonteneau (violončelė) iš Prancūzijos. M. Endriuškos nuotr.
Alexis Gournelis (fortepijonas) ir Camille’is Fonteneau (violončelė) iš Prancūzijos. M. Endriuškos nuotr.
„Duo CoLore“: smuikininkas Konradas Levickis ir pianistė Lauryna Lankutytė (LMTA). M. Endriuškos nuotr.
„Duo CoLore“: smuikininkas Konradas Levickis ir pianistė Lauryna Lankutytė (LMTA). M. Endriuškos nuotr.
Styginių kvartetas „Meteorôs“ (Norvegijos muzikos akademija). M. Endriuškos nuotr.
Styginių kvartetas „Meteorôs“ (Norvegijos muzikos akademija). M. Endriuškos nuotr.
Minadora Šernaitė. M. Endriuškos nuotr.
Minadora Šernaitė. M. Endriuškos nuotr.