7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Sveikas pasirinkimas

Krėsle prie televizoriaus

Jonas Ūbis
Nr. 25 (1432), 2022-06-24
Kinas Rodo TV
„Ištraukti peiliai“
„Ištraukti peiliai“

Vasarą televizijos atostogauja, todėl nenuostabu, kad jos kartoja net dešimt kartų rodytus filmus ir tampa įvairių virėjų bei visų galų „influencerių“ abejotinų galimybių demonstravimo aikštele. Vasara be televizoriaus – sveikas pasirinkimas. Nenutuksite ir sumažės grėsmė tapti mizantropu (-e). Tiems, kurie žalingų įpročių nelinkę atsisakyti, priminsiu kelis dėmesio arba laisvo laiko vertus filmus.

Riano Johnsono „Ištrauktus peilius“ (TV3, 25 d. 22 val.) galima žiūrėti ne vieną kartą, mat jo dvasia primena niekad nenusibostančius Agathos Christie detektyvus. Tačiau šįkart už tradicinio siužeto bei dekoracijų slypi šiek tiek daugiau: Johnsono svarstymai apie žanrą ir nuolat kintantį pasaulį. Tarsi viskas atpažįstama – lavonas turtinguose namuose, spalvinga įtariamųjų kolekcija ir ekscentriškas detektyvas, bet režisierius gerai žinomą schemą išplečia iš vidaus ir potekstes paverčia matomomis. Juolab kad ir auka ne šiaip sau turtuolis, o garsus kriminalinių romanų autorius Harlanas (Christopher Plummer), vadinasi, intrigų meistras pats atsidūrė intrigos centre ir Johnsonui malonu žaisti su tokiu lyg mįslės atspindžiu veidrodyje. Be to, Harlanas mirė iškart po to, kai paminėjo savo aštuoniasdešimt penktą gimtadienį. Į namus susirinkę rašytojo artimieji (kartu ir įtariamieji) ne tik pateikia savo alibi, bet ir cituoja matytus serialus, giriasi mirusiojo knygų išmanymu bei visaip bando išvengti konvencijų, į kurių tinklus ir pateko. Visa tai stebi ir trys teisės atstovai, iš kurių ryškiausias, žinoma, Danielio Craigo detektyvas Benua Blanas – vienaip ar kitaip suvokiamas kaip Erkiulio Puaro parodija.

Kita vertus, surinkęs personažus namuose, kurie persmelkti JAV istorijos, Johnsonas šaiposi iš turtingos baltaodės Amerikos bei jos baimių, nes tai filmas ne apie paprastą žmogžudystę, o, kaip čia pasakius, apie klasių kovą ir turtingųjų pasitenkinimą savimi. Iš baimių bene akivaizdžiausios feminizmas ir emigrantai, bet Johnsonas šaiposi ir iš konservatyvių Donaldo Trumpo gerbėjų, ir iš liberalios poezijos tyrinėtojų, ir iš politkorektiškų „New Yorker“ skaitytojų. Režisierius renkasi stilių, kuris primena „sutirštintą“ kurią nors nemirtingojo „Leitenanto Kolombo“ seriją: kadrai kruopščiai sukomponuoti, rašytojo namai grūste prigrūsti daiktų, personažai groteskiški, spalvos ryškios. Tačiau intriga išsaugoma iki paskutinės minutės ir kiekvienas šautuvas iššaus tada, kada reikia.

Taip, pasaulis yra neteisingas, pinigai gadina žmones, iliuzijos klaidina. Nors gal ne vienas norėtų atsidurti Walterio Hillo filmo „Briusterio milijonai“ (LRT Plius, 25 d. 21 val.) herojaus – beisbolo žaidėjo Mončio (Richard Pryor) – vietoje. Jis netikėtai paveldi didžiulius turtus, bet gaus juos su sąlyga, jei per mėnesį sugebės išleisti 30 milijonų. Pasirodo, tai ne taip lengva. Tačiau klysti žmogiška, todėl ir Erico Barbier gangsterių dramos „Paskutinis deimantas“ (TV3, 30 d. 22.30) herojus Simonas (Yvan Attal) tiki, kad pavogtas deimantas „Florentin“ atneš ne tik pinigų. Bet draugai Simoną išduos ir net bandys nužudyti, tad liks tik pastangos išsaugoti tai, kas iš tikrųjų yra bangiausia, – mylimą merginą (Bérénice Bejo). Philippe’as Gagnonas savo filmo „žinutę“ įdėjo į pavadinimą „Ir geri kartais žudo“ (TV3, 26 d. 00.40), nors mane labiau sudomino ne pasakojimas apie vienuolę Taliją (Susie Abromeit), tiriančią mįslingas mirtis vienuolyne, o kitą veikėją suvaidinusios Yulios Petrauskas pavardė. Regis, Toronte gimusi aktorė moka kalbėti lietuviškai.

Alice Waddington debiutinis filmas „Rojaus kalvos“ (LNK, 26 d. 13.10) pasakoja apie dirbtinę salą, kurioje atsiduria nepaklusnios turtingų tėvų dukterys. Internate jos turi tapti idealiomis turtų paveldėtojomis: yra mokomos etiketo, dainavimo, šokių, o griežta dieta bei kitokie užsiėmimai per du mėnesius pašalina visus fizinius ir emocinius trūkumus. Į tokią mokyklą patekusi Uma (Emma Roberts) su naujomis draugėmis bandys iš ten pabėgti. Filmas buvo pavadintas drąsiu, bet bijau, kad dalis tautiečių, pasirinkę jį kaip priedą prie sočių pietų kartu su televizijų vis dažniau transliuojamomis pamaldomis gryname ore, nelabai supras, kodėl grožis, nuolankumas ir skaistybė herojėms neatrodo kelias į naują gyvenimą.

Paklusti taisyklėms – ne visada prasmingas užsiėmimas. Tai įrodo ir Bryano Singerio filmas „Bohemiškoji rapsodija“ (LNK, šįvakar, 24 d., 21.20). Jo herojus Freddie Mercury pasipriešino stereotipams ir nugalėjo sąlygiškumus. Filme rodoma „Queen“ grupės istorija, konfliktai ir simboliškas sugrįžimas „Live Aid“ koncerto išvakarėse. Regis „Bohemiškosios rapsodijos“ kūrėjai (paskutines 14 filmavimo dienų Singerį pakeitė Dexteris Fletcheris) tiki, kad apie mirusius galima kalbėti tik gerai, todėl filme neverta ieškoti bandymų geriau suprasti dainininką (jį suvaidino Rami Malekas), atskleisti sudėtingesnius jo gyvenimo epizodus. Mercury filme paverstas populiariosios muzikos šventuoju, tad ir „Bohemiškoji rapsodija“ primena hagiografiją.

Pastaraisiais dešimtmečiais masinėje kultūroje šventųjų vietą užėmė komiksų herojai, tad nekeista, kad ir „Bohemiškoji rapsodija“ atrodo sukurta pagal „Marvel“ paveikslėlius. Filmo struktūra primena komiksą: iš pradžių pagrindinis herojus yra pilkas žmogelis, dirbantis oro uosto krovinių skyriuje. Savo galią veikti mases jis atskleis atsitiktinai. Aiškus ir herojų padalijimas į gerus („Queen“) ir blogus (Paul Prenter), bet šiuolaikiniai komiksai mėgsta demonstruoti moralinį dviprasmiškumą, todėl ir Freddie Mercury turi silpnybę – nori, kad jį garbintų visas pasaulis. Nors Mercury biografija traktuojama gana laisvai, žanro klišės pateiktos filme sklandžiai ir prieinamai, vaidyba solidi, todėl „Queen“ gerbėjai turėtų likti patenkinti.

Mėgstantiems įkvepiančias istorijas patiks ir Bretto Haley „Pasimatysime sapne“ (LRT, 26 d. 21.45). Jo herojė buvusi dainininkė Kerol (Blythe Danner) praranda vyrą. Jo mirtis apverčia Kerol gyvenimą. Ji pradeda vaikščioti į pasimatymus ir pakeičia požiūrį į pagyvenusio žmogaus gyvenimą. Tad jei bijote senatvės, filmas jus nuramins. Ypač scena, kurioje „dalyvauja“ viena žolė, vis neduodanti ramybės dorajai lietuvių žemdirbių partijai.

Jūsų – Jonas Ūbis

 

P. S. 2018 m. liepos 30 d. Centrinės Afrikos Respublikoje buvo nužudytas kino dokumentininkas Aleksandras Rastorgujevas. Jo paliktas pėdsakas rusų kine yra unikalus, tuo galėjo įsitikinti ir ne vieno Lietuvoje vykusio kino festivalio žiūrovai. Šeštadienį (25 d. 22 val.) currenttime.tv parodys Evgenios Ostaninos filmą „Rastorgujevas“ – vieno laisviausių mūsų laikų kūrėjų portretą.

„Ištraukti peiliai“
„Ištraukti peiliai“
„Paskutinis deimantas“
„Paskutinis deimantas“
„Rojaus kalvos“
„Rojaus kalvos“
„Pasimatysime sapne“
„Pasimatysime sapne“