7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Plikbajorių puikybė

Krėsle prie televizoriaus

Jonas Ūbis
Nr. 3 (1410), 2022-01-21
Kinas Rodo TV
„Šalutinis efektas“
„Šalutinis efektas“

Žanriniai filmai žadina nostalgiją. Tai geras priešnuodis žiemos depresijai, kai pilka ne tik už lango, bet ir mintyse. Tada geriausia rinktis filmą, kuris nekels intelektualinių iššūkių (žiniasklaida taip sudėvėjo šį žodį, kad baisu jį rašyti), bet patvirtins, kad kai kurių nuostatų laikytis verta. Neilo Burgerio „Šalutinis efektas“ (LNK, 26 d. 22.30) sukurtas pagal populiarią Alano Glynno knygą „The Dark Fields“, bet režisierius neneria į filosofines pasakojimo gelmes. Jis kalba apie visagalybės iliuziją, kurią žmogaus galvoje gali sužadinti kai kurios cheminės medžiagos. Režisierių domina ir šalutinis tokių medžiagų poveikis, ekrane atrodantis labai efektingai.

Bradley Cooperis vaidina nevykėlį rašytoją, jau nebeturintį ko prarasti. Todėl vargšiukas sutinka praryti tabletę, kuri pavers jį geresne jo versija ir leis atsiskleisti žmogaus smegenų potencialui. Matome, kas vyksta rašytojo galvoje, kaip jis suvokia pasaulį ir parašo romaną per keturias dienas, bet kartu ir katastrofas bei spąstus, laukiančius kiekvieno, kuris pasinaudos „laimės tabletėmis“. Kitas klausimas, ar jos iš tikrųjų padeda išplėsti galimybių ribas, bet „Šalutinis efektas“ nepiktnaudžiauja tokiais klausimais, nors rimtojo kino elementų filme taip pat yra. Pagrindinis iš jų – Roberto De Niro suvaidintas finansinis ryklys iš Volstrito.

Sąmokslo teorijos taip pat veikia kaip narkotikai. Jei girdėjote ar matėte bent vieną versiją to, kas atsitiko Urale, Diatlovo perėjoje, 1959-ųjų vasario pradžioje turistų, mirusių paslaptingomis aplinkybėmis, grupei, suprasite Renny Harlino filmo „Diatlovo perėja: dingusi ekspedicija“ (TV3, 23 d. 00.10) herojus – amerikiečių studentus, kurie po pusės amžiaus išsirengia į Rusiją sužinoti, kas iš tikrųjų atsitiko. Juolab kad suomis Harlinas garsėja stilingais siaubo filmais.

Kino epas ir jį „išradęs“ D.W. Griffithas iš dalies prisidėjo prie kino kalbos atsiradimo, bet dabar šiam žanrui lyg ir neliko vietos – ją užima serialai. Filipo Bajono „Kamerdineris“ (LRT, 23 d. 21.55) siūlo prisiminti epo galimybes. Filme rodomi keturiasdešimt penkeri vokiečių aristokratų fon Krausų giminės metai, o kartu vokiečių, lenkų ir kašubų santykiai teritorijoje, kuri ne vienam asocijuojasi su Gdansku ir Nobelio premijos laureatu Günteriu Grassu. Bajonas jaučia epo stilių – net kiekvieno kadro kompozicija liudija kino reginio galimybes. Režisierius audžia prabangų filmo audinį, į kurį gali pasinerti kaip į XIX a. romaną. Kartu su operatoriumi Łukaszu Guttu jie kuria neįtikėtino grožio peizažus ir interjerus, veikiančius ir filmo atmosferą, ir personažus. Pasakojimo ašis – grafo pavainikio Mateušo (Sebastian Fabijański) istorija. Net ir beveik pripažintas, radęs prieglobstį rūmuose, jis patirs daug pažeminimų, o meilė grafaitei Maritai (Marianna Zydek) tik apsunkins jo situaciją. Deja, bet personažai, jų psichologiniai portretai yra silpniausia filmo vieta.

Gore’o Verbinskio „Priešnuodis gyvenimui“ (TV1, 22 d. 23 val.) – gana keistas žanrų hibridas. Filme rasi Romano Polanskio, Stepheno Kingo, Stanley Kubricko motyvų, užuominų į Thomo Manno „Užburtą kalną“, pasaką apie miegančiąją gražuolę ar Martino Scorsese „Kuždesių salą“, o kartu ir apmąstymų apie dvasinę Vakarų visuomenės būseną. Pagrindinį veikėją Lokhartą (Dane DeHaan) korporacijos valdyba siunčia į Šveicariją. Jis turi įkalbėti grįžti į žiurkių lenktynes korporacijos vadą, kuris sanatorijoje patyrė nušvitimą. Į Alpių sanatoriją plūsta turčiai iš viso pasaulio, bet Lokhartas pradeda suprasti, kad iš tikrųjų juos traukia ne grynas oras ir šaltinio vanduo. Verbinskis – geras stilistas, jis leidžia pasimėgauti mieguista sanatorijos atmosfera, pasiklysti klaustrofobiškuose koridoriuose, pajusti siaubą ar panirti į rafinuotą scenografijos simboliką.

Daug kalbėta, esą broliai Coenai atsisakė kurti „Didžiojo Lebovskio“ tęsinį, bet Johnas Turturro, regis, su tuo negalėjo susitaikyti, mat filme neliko kelių jo herojaus – legendinio boulingo žaidėjo Chesuso Kvintanos – scenų. Pamenate tą, kur didžiausias Lebovskio konkurentas grakščiai bučiuoja boulingo kamuolį? LRT Plius (27 d. 21.33) parodys Turturro režisuotą filmą „Džyzas kelyje“, kuriame iš kalėjimo išėjęs Chesusas kartu su dar dviem nevykėliais (juos suvaidino Audrey Tautou ir Bobby Cannavale) leidžiasi į naujų nuotykių paieškas. Iš pradžių filmas turėjo būti kultinių Bertrand’o Blier „Šokančių valsą“ (1974) perdirbinys, bet Turturro, matyt, nusprendė filme sujungti iškart du pasakojimus apie seksualinę revoliuciją ir jos didvyrius.

Pavargusiems nuo barokiškų vaizdų ir žanrų patariu nepražiopsoti 1981 m. pasirodžiusios Jacko Fisko dramos „Driskius“ (LRT Plius, 22 d. 21 val.). Jos veiksmas nukels į Antrojo pasaulinio karo metus JAV. Išsiskyrusi Nita (Sissy Spacek) dirba telefoniste ir augina du sūnus. Jie gyvena mažame Teksaso miestelyje. Kartą Nita susipažins su atostogaujančiu jūreiviu (Eric Roberts) ir miestelio gyventojams tai nepatiks. Atomazga bus žiauri.

Primityvios ir žiaurios provincijos dvasios triumfą galime stebėti ir lietuviškose televizijose. Kas šiomis pilkomis dienomis nesvajoja pabėgti nuo plikbajorių puikybės, sklindančios iš Vyriausybės ar Seimo didvyrių kalbų, ar iš virtualios tikrovės, kur nebeliko vietos jausmams ir protui, tik jų imitacija? Margit Lillak dokumentinis filmas „Širdžių ratas“ (currenttime.tv, 22 d. 22.20) pasakoja apie grupelę žmonių, kurie 2014-ųjų vasarą nusprendė atsisakyti įprasto gyvenimo būdo ir įkūrė pirmą Estijoje ekologišką bendruomenę. Sudėję savo santaupas jie nusipirko seną dvarą – buvusius senelių namus – ir 33 hektarus žemės. Bendruomenės tikslas buvo sukurti gyvenimą, kuriame nėra prievartos, karaliauja harmonija, visi dirba ir saugo gamtą. Režisierė ją stebėjo penkerius metus ir ragina neskubėti.

 

Jūsų – Jonas Ūbis

„Šalutinis efektas“
„Šalutinis efektas“
„Kamerdineris“
„Kamerdineris“
„Priešnuodis gyvenimui“
„Priešnuodis gyvenimui“
„Džyzas kelyje“
„Džyzas kelyje“