7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Kai griūva pasaulis

Krėsle prie televizoriaus

Jonas Ūbis
Nr. 14 (1379), 2021-04-09
Kinas Rodo TV
„Balta, balta diena“
„Balta, balta diena“

Tiršta migla, asfaltuotas kelias, nuo jo nuvažiuojantis automobilis, kuris krinta į pilką nežinią. Tai tik keli netoli gyvenančios šeimos tragedijos elementai. Nuo šios akimirkos šeimos kasdienybę persmelks skausmingas per avariją žuvusios moters – žmonos, motinos, močiutės – ilgesys. Pasak islandų, kai dangaus spalva susilieja su žiemos kraštovaizdžiu, išnyksta riba tarp dangaus ir žemės, gali bendrauti mirusieji ir gyvieji. Tokią dieną metaforišką diskusiją su mylimąja pradeda Hlynuro Pálmasono filmo „Balta, balta diena“ („LRT Plius“, 15 d. 21.33) veikėjas Ingimunduras (Ingvar Sigurðsson). Jis stengiasi susitaikyti su netektimi, remontuoja namą, bendrauja su anūke, bet mirusios žmonos paslaptis sukelia šoką. Ingimunduras nori sužinoti tiesą. Režisierius yra sakęs: „Balta, balta diena“ man buvo istorija apie dvi meilės atmainas. Meilės, kurią jūs jaučiate savo vaikams arba anūkams – ji paprasta, tyra ir besąlygiška, ir visiškai kitokios meilės – partneriui ar partnerei, mylimajam, žmonai ir pan. Ji jau visai kitokia – sudėtingesnė, intymi, gyvuliška. Tai uniklus ir ypatingas jausmas.“

 

Šeimos, kuri iš pirmo žvilgsnio niekuo neišsiskiria iš kitų, tragedija – Joannos Kos-Krauze ir Krzysztofo Krauze’s filmo „Išganytojo aikštė“ („LRT Plius“, šįvakar, 9 d. 21.30) tema. Beata ir Bartekas su dviems sūneliais atsikelia kelis mėnesius pagyventi pas Barteko motiną, kol bus baigtas jų naujas butas. Tačiau planai netikėtai griūva, nes bankrutuoja namą stačiusi firma. Padėtis darosi vis sudėtingesnė: anyta sunkiai taikstosi su marčios nemokėjimu taupyti ir nesugebėjimu rasti darbą. Nepakėlęs nuolat tvyrančios įtampos ir konfliktų, Bartekas išeina pas kitą – visišką svajingos Beatos priešingybę: savarankišką, tvirtai ant kojų stovinčią moterį. Beata jaučiasi išduota. Ji vis labiau grimzta į neviltį, o vieną dieną nusprendžia nužudyti vaikus ir nusižudyti pati... Šiame moralino nerimo kino atmosferą primenančiame filme laukia pažintis su meistriškumu ir subtilumu nustebinusiomis aktorėmis Ewa Wencel, Jowita Budnik, Beata Fudalej.

 

Mios Hansen-Love filmo „Ateitis“ (LRT, 10 d. 01val., „LRT Plius“, 11 d. 00.40) herojės, kurią suvaidino Isabelle Huppert, istorija optimistiška, nors filmo tema – senėjimas, išsiskyrimas su artimaisiais, egzistencinė krizė. Pagrindinė filmo herojė Natali – visų mylima filosofijos mokytoja. Natali vyras taip pat dėsto filosofiją, ji turi du suaugusius vaikus ir prižiūri ekscentrišką motiną. Bet vieną dieną gyvenimas nuvažiuoja nuo bėgių – vyras išeina pas kitą moterį. Natali turi iš naujo susidėlioti gyvenimą ir ji tai darys kitaip. Režisierė yra sakiusi, kad kurdama „Ateitį“ analizavo moteris, kurios sugebėjo susidoroti su nesėkmėmis: „Po kurio laiko supratau, kad jos visos rėmėsi panašiu teiginiu: net jei sugrius visas pasaulis aplink mane, visada išsaugosiu nedidelę vidinės laisvės paraštę, kurios iš manęs niekas neatims.“

 

Bet net ir Natali turėtų ko pasimokyti iš keturiolikmetės Ethano ir Joelio Coenų „Tikro išbandymo“ (BTV, 10 d. 22.05) herojės Metės Ros (Hailee Steinfeld). Filmas prasideda simboliškai. Traukinys sustoja ten, kur baigiasi bėgiai. Didysis geležinkelis dar tiesiamas ir sustojimas yra naujojo pasaulio riba. Iš traukinio tą 1873-iųjų vėlyvo rudens dieną išlipa ryžtingoji Metė. Ji atvyko pasiimti savo tėvo palaikų. Tėvą dėl kelių aukso plokštelių nužudė perėjūnas Čeinis. Mergaitė nori, kad žudikas būtų sugautas ir nuteistas pakarti miestelio aikštėje. Čeinis pabėgo į indėnų teritoriją. Metė nusprendžia pasamdyti nuožmiausią nusikaltėlių persekiotoją Rusterį Koburną (Jeff Bridges). Tai prasigėręs vienaakis, gyvenantis kinų prekeivio parduotuvės sandėlyje.

 

Žiūrint „Tikrą išbandymą“ atrodo, kad broliai Coenai visą gyvenimą nežaidė postmodernistinių žaidimų populiariausių Holivudo žanrų tema, bet nuo mažens kūrė vesternus. Rogerio Deakinso nufilmuotos erdvės dvelkia didybe, peizažai perteikia artėjančią žiemą ir nepakeliamą šaltį – dar vieną filmo herojų išbandymą. Prislopintos spalvos pabrėžia ne tik rūsčią gamtą, bet ir prievartos pritvinkusią atmosferą. Tik mitinis laikas, į kurį sugrįžta Coenai, visai ne toks, kokį rodė ir klasikiniai vesternai, ir antivesternai, nors filmo kūrėjai tiksliai išsaugo tai, kas yra kiekvieno vesterno siužeto esmė: blogio ir gėrio dvikova. Coenai tą gėrio ir blogio kovą rodo paauglės akimis.

 

Filmai apie gangsterius – taip pat amerikietiškas žanras. Geriausi jo pavyzdžiai sugebėjo pakilti į epo apie Amerikos istoriją aukštumas ir atspindėti tamsiąją tikrovės pusę – prievartą, kovą dėl valdžios, korupciją, politikos susiliejimą su nelegaliu verslu. Kevino Connolly „Paskutinis krikštatėvis Džonis Gotis“ (TV3, 12 d. 22 val.), deja, ne iš tokių, nors jo herojus Johnas Gotti 9-ajame dešimtmetyje buvo ne tik vienos didžiausių ir galingiausių mafijos šeimų galva, bet ir nusikaltėlis žvaigždė, garsenybė, jo atvaizdas puikavosi ant bulvarinių leidinių viršelių. Filmo kūrėjai bando koncentruotis į Gočio iškilimą ir žlugimą, bet nesusidoroja su istorijos pasakojimu, o ir pagrindinį vaidmenį kuriantis Johnas Travolta filme ne pačios geriausios formos.

 

Kvepalų istorikas Robert’as Muchembled pabrėžia, kad uoslė yra svarbiausias atminties faktorius, bet šiais laikais, kai dauguma gyvenimo pusių demokratizavosi, kvapas lieka pagrindinis socialinių skirtumų žymeklis. Todėl brangūs, rafinuoti kvepalai pabrėžia žmogaus padėtį, skonį ir net jo kultūros kapitalą. Lietuva – ne išimtis. Čia net koldūnus reklamuojantis Andrius Užkalnis domisi kvepalais, tad, manau, ir Philippe’o Lacheau komedija „Privatus detektyvas Nikis Larsonas“ (LNK, 13 d. 22.30) turėtų sudominti ne vieną. Šįkart detektyvui teks ieškoti Kupidono kvepalų – jų kvapui negali atsispirti niekas.

 

Jūsų – Jonas Ūbis

„Balta, balta diena“
„Balta, balta diena“
„Tikras išbandymas“
„Tikras išbandymas“
„Ateitis“
„Ateitis“
„Tikras išbandymas“
„Tikras išbandymas“