7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Patirties neišmesi

Krėsle prie televizoriaus

Jonas Ūbis
Nr. 39 (1233), 2017-11-24
Kinas Rodo TV
„Dypanas“
„Dypanas“

Internete aptikau priimti siūlomo patriotizmo įstatymo apmatus. Juose štai tokie rengėjų pasiūlymai: „Motyvuoti piliečius tarnauti armijoje. Žiniasklaida privalo nušviesti įvykius patriotiškiau. Formuoti poreikį gyventi šeimyninį gyvenimą ir auklėti kuo didesnį vaikų skaičių. Padaryti patriotizmo pagrindus prioritetinėmis dvasinėmis, moralinėmis ir socialinėmis vertybėmis. Formuoti poreikį pilnavertiškai realizuoti save tėvynės labui.“ Pagalvojote, jog tokį įstatymo projektą siūlo Laurynas Kasčiūnas, Žygimantas Povilionis ar naujasis liaudies masių tribūnas Andrius Tapinas? Turiu nuvilti, projekto autoriai – keturiasdešimt aštuoni Rusijos Dūmos deputatai. Tačiau Lietuvoje dar liko daug bolševikiško raugo, visai nenustebčiau, jei kažkas panašaus atsirastų ir Seime. Juolab kad ir lietuviškame internete bolševikiškos neapykantos kitaip mąstantiems tik daugėja. Kita vertus, dabar madingų pokolonijinių teorijų kontekste tai visai suprantama: buvimo didžiulės imperijos dalimi patirties neatsikratysi lyg pamojus stebuklinga lazdele.

 

2015 m. Kanų „Auksine palmės šakele“ apdovanotas Jacques’o Audiard’o filmas „Dypanas“ (LRT Kultūra, 29 d. 22.10) į pokolonijinę patirtį pažvelgė buvusio „Tamilų tigrų“ grupuotės kovotojo, pabėgėlio iš Šri Lankos akimis. Kad išvengtų mirties ir patektų į saugią Europą, Dypanas (Jesuthasanas Antonyhasanas iš tikrųjų vaidina save) turi vykti kartu su tariama žmona ir tariama jos devynerių metų dukterimi. Atsidūrę Prancūzijoje visiškai svetimi žmonės pradeda artėti – juos jungia ne tik kalba, papročiai, kultūra, bendra patirtis, bet ir būtinybė pasipriešinti nusikaltėliams. Paryžiaus priemiesčio kvartale, kur kiemsargiu įsidarbina Dypanas, taip pat vyksta karas. Skirtingos etninės grupuotės kariauja tarpusavyje, o policija čia net bijo įžengti.

 

„Dypanas“ – keistas filmas. Tiksliai ataustas kriminalinis fonas paryškina psichologinę naujos pagrindinio veikėjo šeimos dramą, bet kartu ir pratęsia kūrėjo apmąstymus apie pokolonijinę tikrovę, kuri Dypano priemiestyje visai kitokia nei tokių pat angažuotų mąstytojų knygose. Tačiau subtilios Audiard’o užuominos niekur neveda, nes filmo ištarmė pernelyg paprasta: prievartos ir pasipriešinimo patirties neįmanoma atsikratyti. Net jei atsidursi kitame pasaulio krašte, pradėsi viską iš naujo, ši patirtis liks su tavimi.

 

Scotto Hickso teismo dramos pagal Davido Gutersono bestselerį „Apsnigti kedrai“ (LRT Kultūra, 25 d.21 val.) veiksmas perkels į 1954-uosius. Ramiojo vandenyno San Pedro saloje nužudytas žvejys. Kaltinamas japonas žvejys Kazuo – mirusiojo vaikystės draugas. Teismo procesą stebi žurnalistas Izmaelis (Ethan Hawke). Kadaise jis buvo įsimylėjęs Kazuo žmoną, tačiau draudimai bendrauti skirtingų rasių žmonėms, o vėliau ir karas išskyrė įsimylėjėlius. Dabar ši meilė trukdo išsiaiškinti nusikaltimą. Jo tyrimas sugrąžina į 1941 metus, kai po Perl Harboro užpuolimo visi JAV gyvenę japonai buvo internuoti.

 

Paulo Greengraso filmas „Kapitonas Filipsas“ (LNK, 26 d. 22 val.) remiasi tikra istorija ir pasakoja apie tai, kaip 2009-aisiais Somalio piratai bandė užgrobti krovininį laivą „Maersk Alabama“. Komanda priešinosi taip aktyviai, kad piratai buvo priversti pasitraukti, paėmę įkaitu kapitoną Phillipsą. Filmo scenarijus sukurtas pagal jo knygą „Kapitono pareiga“.

 

Pasak režisieriaus, jį domino ne konkretus jūrinio terorizmo atvejis, o globalesnė problema – turtingųjų ir skurdžių konfliktas. Kapitoną suvaidino Tomas Hanksas, kuris dažnai vaidina tipiškus (arba idealius) amerikiečius, tad režisieriui, savaime suprantama, sunku išvengti moralizavimo ir pabrėžti tik socialines ir ekonomines afrikiečių terorizmo priežastis. Tačiau buvusio dokumentininko Greengrasso filmai visada išnaudoja istorijos autentiškumą. Jo nepristigo ir šįkart: „Kapitonas Filipsas“ visas buvo kurtas atviroje jūroje, tikrame laive, tad dokumentiškų marinistinių scenų nepristigs.

 

Visai kitokią jūrą rodo Angas Lee filme „Pi gyvenimas“ (TV3, 25 d. 19.30), sukurtame pagal kanadiečio Yanno Martelio filosofinę parabolę, iškart tapusią pasauliniu bestseleriu. Pasakojimas apie indų paauglio odisėją Ramiajame vandenyje, valtyje kartu su Bengalijos tigru, visas prisodrintas religinių ir kitokių aliuzijų. Pagrindinė jo tema – tikėjimas Dievu. Berniuko Pi vaikystė prabėgo zoologijos sode. Kai jis paaugo, tėvai nusprendė gyvūnus parduoti Amerikoje ir apsigyventi Kanadoje. Laivas, kuriuo visi plaukė, per audrą nuskendo Ramiajame vandenyne. Pavyko išsigelbėti tik Pi ir tigrui, kurį visi vadina Ričardu Parkeriu. Didžioji filmo dalis – pasakojimas apie tai, kaip Pi pavyko išgyventi. „Pi gyvenimas“ – iš tų filmų, kurių forma įdomesnė už turinį. Ji glumina, pakeri, verčia žavėtis net kiču.

 

Jūsų – Jonas Ūbis

„Dypanas“
„Dypanas“
„Apsnigti kedrai“
„Apsnigti kedrai“
„Kapitonas Filipsas“
„Kapitonas Filipsas“
„Pi gyvenimas“
„Pi gyvenimas“