7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

PAREMKITE
7 meno dienas
SMS žinute

Vabzdžių gyvenimai

Krėsle prie televizoriaus

Jonas Ūbis
Nr. 36 (1097), 2014-10-17
Kinas Rodo TV
„Ugnies siena“
„Ugnies siena“
Savo elektroninį paštą galiu pasiekti tik per vieną populiarų tinklalapį. Kol paštas atsidaro, spėju perskaityti kelias antraštes. Iš jų susidariau įspūdį, kad visi (ar bent jau visos) pas mus nori būti (arba jau yra) sekso simboliais. Kvailiau už šitą žodžių derinį skamba tik „medaus kopinėjimas“, turint omenyje medaus mėnesį (juk Lietuvoje daug „žvaigždžių“ ir šiaip turtuolių, kurie privalo pasidalyti džiaugsmu su tauta). Perskaitęs kažkodėl iškart įsivaizduoju jaunavedžius, kurie rytą, kaip Franzo Kafkos „Metamorfozės“ herojus, atsibunda vabzdžiais.
Galiu tik įsivaizduoti, kaip mūsų žiniasklaida aprašytų Jonathano Glazerio filme „Po oda“ (TV1, šįvakar, 17 d. 22.40) rodomus įvykius, jei jie vyktų Lietuvoje. Venecijos kino festivalyje rodytas filmas, kuriame pagrindinį vaidmenį sukūrė Scarlett Johansson, be abejo, gera dovana snobams. Filmas nukels į Škotiją, kurios tapybiškų peizažų fone ir rutuliojasi keisti įvykiai. Johansson herojė Laura, kuri yra ateivė, važinėja Škotijos, filme vaidinančios sąvoką „niekur ir niekada“, keliais, sutinka pavėžėti vienišus vyrus, o paskui nudiria jiems odą. Žudymo procesą Glazeris paverčia vaizdo instaliacijomis, kuriose nusirenginėjantis vyras po truputį grimzta į kažką juoda. Regis, režisierius nori, kad žiūrovas panašiai grimztų į meniškus jo filmo vaizdus ir grimzdamas mąstytų apie žmogaus kūną ir žmogiškumą, kuriuos nori perprasti filmo herojė. Tačiau banalybė negali priversti mąstyti, greičiau atvirkščiai, ji sukelia panašią reakciją, kaip Laurai – pigus žmonių maistas.
 
Madingi, ypač tarp snobų, režisieriai dažnai nori paversti žiūrovą bandymų triušiu. Regis, toks yra ir Glazeris, sukūręs ne vieną originalų „Radiohead“, „Massive Attack“ ar Nicko Cave’o vaizdo klipą. MTV išmokęs įgyvendinti nemirtingą Vladimiro Majakovskio „Pirties“ formulę: „Padarykite mums gražiai“, jis ir filme „Po oda“ nori nustebinti abejotinu kiekvieno kadro grožiu, gausiomis užuominomis į Davidą Lynchą ar Nicholasą Roegą ir, žinoma, daugiaprasmiškumu. Nors žmogaus išnaroje, tiesą sakant, nėra jokios filosofijos.
 
Tačiau kol ateivės atvyks pasižvalgyti šviežienos į Glazgą, žmonijos ir žiniasklaidos laukia dar ne vienas rimtas išbandymas. Pavyzdžiui, Ebolos virusas. Jį nuspėjo ir ne viename filme parodė (tiesa, kartais pavadindami tiesiog „epidemija“) kelios dešimtys Holivudo filmų, tad maždaug nutuokiame, kas laukia. Jei vis dėlto sugebėjote pamiršti, TV1 (19 d. 22.45) parodys Richardo Pearce’o filmą „Mirtinas kontaktas. Paukščių gripas Amerikoje“ (2006) – užteks tik „paukščių gripą“ mintyse pakeisti į „ebolą“, o Honkongą – į Afriką. Filme įvykiai klostosi pagal blogiausią scenarijų. Virusas mutuoja, žmones apima panika, miršta milijonai ir pradeda klibėti visuomenės pamatai, bet užtat gali pasireikšti tikri didvyriai.
 
Peterio Cornwello siaubo filmas „Pragaras Konektikute“ (LNK, šiąnakt, 17 d. 00.50) taip pat apie ligą. Šeima apsigyvena arčiau klinikos, kurioje gydomas vėžiu sergantis sūnus. Įtampa – ir finansinė, ir moralinė – vis auga, ją didina ir neseniai atnaujintas namas. Filmo herojai nusprendžia kreiptis į dvasininką...
Kad žmonės gali rasti paramą visur, tvirtina Marko Tarlovo komedija „Tiesiog žavinga“ (BTV, 22 d. 21.30). Jos heroję – jokiu kulinariniu talentu neapdovanotą Manhatano restorano savininkę Amandą (Sarah Michelle Gellar) – nuo bankroto išgelbsti paslaptingas krabų pardavėjas. Mergina ne tik pradeda skaniai gaminti, bet ir sutinka svajonių vyriškį.
 
Kaip matote, nereikia ir ateivių, kad taptų akivaizdu: šiuolaikiniam kinui grėsmę kelia ne virusai ir ne ateivės, o patys kūrėjai. Ypač kuriantys didaktiškas pasakaites, kuriose knibžda juokingos metaforos ir visokios baimės.
Nors ir bijau įžeisti moteris, vis dėlto leisiu sau atsiduoti nostalgiškiems prisiminimams. Jų herojai niekad nesileistų paverčiami tik vyrų išnaromis. Melas Gibsonas Martino Campbello filme „Tamsos pakraštys“ (LNK, 22 d. 22.10) taps policininku, kuris aiškinasi dukters mirties aplinkybes ir valdžios korupciją. Harrisono Fordo kompiuterių sistemų specialistas Richardo Loncraino filme „Ugnies siena“ (LNK, 23 d. 22.10) gelbės įkaitais tapusius žmoną ir vaikus. Robertas De Niro genialiame Martino Scorsese’s „Įsiutusiame buliuje“ (LRT, šiąnakt, 17 d. 24 val.) kovos su įsivaizduojamu viso pasaulio blogiu, kad apgintų vieną mažą mergaitę. Neabejoju, kad šiuos filmus matėte daug kartų, bet Gibsonas, Fordas, De Niro – geras priešnuodis nuo pasaulio kvailybės.
Jūsų –
Jonas Ūbis

 

„Ugnies siena“
„Ugnies siena“
„Po oda“
„Po oda“
„Tamsos pakraštys“
„Tamsos pakraštys“