7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

„Tau skirta daryti šventuosius, o man – valstiečius“

Paroda „Donatello. Renesansas“ Florencijos Strozzi rūmuose ir nacionaliniame Bargello muziejuje

Parodos fragmentai. Organizatorių nuotr.
Parodos fragmentai. Organizatorių nuotr.

Ar įmanoma keliauti, žiūrėti, studijuoti ir negalvoti apie Ukrainą? Neįmanoma. Tačiau ir nepaliaujant galvoti apie karą, galima keliauti, žiūrėti ir studijuoti. Florencijos Strozzi rūmuose ir nacionaliniame Bargello muziejuje pristatomas ankstyvojo renesanso skulptūros genijus Donatello. Parodos pavadinimas „Donatello. Renesansas“ byloja, kad paroda yra istorinė ir, kaip sakoma anotacijoje, „nepakartojama“, nes stengiasi parodyti „svarbiausio ir įtakingiausio visų laikų Italijos menininko“ kūrybą, ją lyginant su tokių genijų kaip Brunelleschi, Masaccio, Andrea Mantegna, Giovanni Bellini, Raffaello, Michelangelo, Artemisia Gentileschi šedevrais.

Parodos kuratorius Francesco Caglioti į parodą surinko daugiau kaip 130 kūrinių (skulptūros, tapyba, piešiniai) iš maždaug šešiasdešimties žymių institucijų, garsiausių pasaulio muziejų: Luvro, Niujorko „Metropolitano“, Berlyno nacionalinės galerijos, kitų. Kai kurie Donatello kūriniai plačiajai publikai rodomi primą kartą, kai kurie pirmą kartą skolinami parodai. Eksponuojama dviejuose Florencijos miesto muziejuose paroda „Donatello. Renesansas“ siūlo kelionę per „meistrų meistro“ gyvenimo ir sėkmės istoriją. Metai iki Lietuvos krikšto 1386 m. Florencijoje gimęs ir ilgu kūrybiškai vaisingu gyvenimu apdovanotas Donatello (mirė 1466 m.) laikomas XV amžiaus (kvatročento) neprilygstamu skulptoriumi, atvėrusiu kelią renesanso epochai. Jo kūrybos idėjiniai ir figūriniai sprendimai amžiams nužymėjo vakarietiškojo meno istoriją. Donatello permąstė skulptūros esmę, sujungdamas to meto perspektyvos atradimus ir psichologinę meno dimensiją, suvienydamas skulptūrines formas ir žmogiškas emocijas.

Strozzi rūmuose kuratorius F. Caglioti rekonstruoja Donatello meninį kelią pasitelkdamas per šimtą kūrinių, tokių šedevrų kaip marmurinis Dovydas, Pergamo katedros „Spiritelli“ („Angeliukai – dvaselės“), Padujos Šv. Antano bazilikos didžiojo altoriaus bronzinė daugiafigūrė Nukryžiavimo kompozicija. Šioje parodos dalyje galima įsitikinti, kad ne tik Donatello sukurtos garsių karžygių ir šventųjų figūros, bet ir švelnios madonų su kūdikiais kompozicijos iš terakotos, marmuro, bronzos darė ženklią įtaką Masaccio, Mantegnos, Giovanni Bellini, Bronzino, Jacopo Sansovino, Filippo Lippi, Andrea del Castagno tapytiems Dievo Motinos atvaizdams. Pirmą kartą istorijoje iš savo originalios istorinės aplinkos iškelti ir parodoje instaliuoti skulptoriaus kūriniai iš Sienos Convito di Erode krikštyklos ir Florencijos Šv. Lauryno bazilikos Senosios zakristijos. Dvejas pastarosios bazilikos Senosios zakristijos duris tik parodoje galima apžiūrėti iš abiejų pusių ir tokiu būdu įsitikinti menininko laisvės polėkiu kuriant Išganymo istorijos scenas bei neįtikėtinu amato išmanymu jas komponuojant į kasdienės paskirties daiktą – duris.  

Ekspozicija tęsiama bene seniausiame Florencijos pastate – Bargello muziejuje, kur tarp kitų rodomi bronziniai šv. Jurgis ir Dovydas dialoge su kitais kūriniais. Paskutinė parodos dalis iliustruoja didžiulę Donatello įtaką Maniera Moderna menininkams.

Parodos proga inicijuotas projektas „Donatello Toskanoje“ – tai kelionė regione skulptoriaus pėdomis ir kūrinių vietomis: apie penkiasdešimt skulptūrų, antkapinių paminklų, tabernakulių, sakyklų, dekoratyvinių architektūros elementų bažnyčiose, vienuolynuose. Pavyzdžiui, kompozicija „Apreiškimas“ Florencijos Šventojo Kryžiaus bažnyčioje ar dvi monumentalios sakyklos Šv. Lauryno bazilikoje dar praplečia Florencijos donatelišką pasaulį, kuris gali plėstis tolyn: iki Padujos, Sienos, Bolonijos, Romos.

Žodis „kelionė“ kartojasi parodos anotacijoje, kataloge, žiūrovo patirtyje. Genijaus gyvenimo ir karjeros istorijoje mane sujaudino vienas Giorgio Vasari papasakotas epizodas apie artimų draugų architekto Filippo Brunelleschi ir Donatello konkurenciją. Vasari pasakoja, kad Donatello išskobė, kaip pats manė, nuostabiausią pasaulyje Nukryžiuotąjį Florencijos Šv. Kryžiaus Cavalcati koplyčios altoriui ir didžiuodamasis pirmajam parodė Brunelleschi. O šis pareiškė, kad Donatello nukryžiavo valstietį, o ne Jėzų Kristų, „turėjusį būti sudėtą kuo dailiausiai ir turėti visas kūno dalis tokias, kurios rodytų jį buvus patį tobuliausią žmogų iš visų, kada nors gimusių“. Įžeistas skulptorius ironiškai atkirtęs, kad architektas galėtų pats paėmęs medžio gabalą pamėginti išdrožti Nukryžiuotąjį. Taigi Brunelleschi pabandė ir rezultatas buvęs toks puikus, kad Donatello, netikėtai išvydęs atvaizdą, išmetė viską, ką turėjo rankose, ir stovėjo suakmenėjęs, o galiausiai ištarė: „Tau skirta daryti šventuosius, o man – valstiečius.“

Žiūrėdama parodoje į šiuos abu – Brunelleschio ir Donatello – Nukryžiuotuosius, neabejotinai atsiklaupčiau prieš valstietiškąjį Donatello. Tačiau kadangi šiuo metu bet kokiame mieste bet kokią parodą pradedu tikrindama karo įvykius Ukrainoje, telefono ekrane pasirodė Bučos „Nukryžiuotasis“ – atvaizdas iš masinės kapavietės iškeliamo sunaikinto kūno, nepanašaus nei į Brunelleschi, nei į Donatello Kristų. Rusofašistų žiauriai nukankinto žmogaus nuotrauka, kaip ir daugybė kryžių Ukrainos miestų pakelių kapavietėse, yra ir šios mano kelionės, ir visų būsimų Kryžiaus kelių ikonos, imago pietatis.

Tikiu, kad kai baigsis paroda ir rugpjūčio 1 d. Donatello Nukryžiuotasis sugrįš į savąją Šv. Kryžiaus bažnyčios Cavalcati koplyčią, Ukraina karą bus laimėjusi. Tuomet piligrimai klaupsis prieš šį atvaizdą negalvodami, kad jį išdrožė svarbiausias ir įtakingiausias visų laikų Italijos skulptorius, bet matydami jame paguodos ir prisikėlimo simbolį. O ant Bučos Nukryžiuotojo kapo vaikai neš žydinčias gėlės.

 

Paroda veikia iki liepos 31 d.

Parodos fragmentai. Organizatorių nuotr.
Parodos fragmentai. Organizatorių nuotr.
Parodos fragmentai. Organizatorių nuotr.
Parodos fragmentai. Organizatorių nuotr.
Parodos fragmentai. Organizatorių nuotr.
Parodos fragmentai. Organizatorių nuotr.
Parodos fragmentai. Organizatorių nuotr.
Parodos fragmentai. Organizatorių nuotr.
Parodos fragmentai. Organizatorių nuotr.
Parodos fragmentai. Organizatorių nuotr.
Parodos fragmentai. Organizatorių nuotr.
Parodos fragmentai. Organizatorių nuotr.