7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Živilė Pipinytė

Živilė Pipinytė

Įsiklausęs į save

Minint Donato Banionio gimimo šimtmetį

Prieš šimtą metų balandžio 28 d. Kaune gimė Donatas Banionis. Kovą ir balandį Lietuvoje vyksta „Kino pagal Donatą“ filmų rodymai, susitikimai su kūrėjais, aktorius prisimenamas ne tik sostinėje. Banionio palikimą sunku aprėpti: Panevėžyje Juozo Miltinio įkurto dramos teatro scenoje ir kine aktorius sukūrė kelis šimtus vaidmenų, pastatė ne vieną spektaklį. Teatre dirbo nuo 1941-ųjų, bet į kiną atėjo palyginti vėlai. Banionis išgarsėjo Vytauto Žalakevičiaus filme „Niekas nenorėjo mirti“ (1965) suvaidinęs Vaitkų, kuris buvo partizanas, bet išėjo iš miško ir aplinkybių verčiamas tapo kolūkio pirmininku. Kitaip tariant, žmogumi, blogu saviems ir nekeliančiu pasitikėjimo svetimiems.

Donatas Banionis. 7md archyvo nuotr.
Donatas Banionis. 7md archyvo nuotr.
„Ne sezono metas“
„Ne sezono metas“
„Ne sezono metas“
„Ne sezono metas“
„Niekas nenorejo mirti“
„Niekas nenorejo mirti“
„Marš, marš, tra-ta-ta!“
„Marš, marš, tra-ta-ta!“
„Soliaris“
„Soliaris“
„Soliaris“
„Soliaris“
Živilė Pipinytė

Blogis yra toks, koks yra

Iš „Kino pavasario“ dienoraščio

Filmui „How to Have Sex“ (D. Britanija, Graikija, 2023) tik prasidėjus, pamaniau, kad bus sunku: lėktuve kvykiančios, viauksinčios energingos merginos su išmaniaisiais telefonais rankose, demonstruojančios ekstremalius jausmus, priminė vaizdelius su lietuvių sporto sirgaliais. Toks iš visų kūno plyšių sklindantis džiaugsmas erzina ne tik realiame gyvenime. Bet lėktuvas nusileido Kretoje, prasidėjo Taros (Mia McKenna-Bruce), Skai (Lara Peake) ir Em (Enva Lewis) svajonių atostogos, ir viduje kirbantis moralizavimas užleido vietą norui suvokti savaip egzotiškus jaunimo papročius.

„How to Have Sex“
„How to Have Sex“
„How to Have Sex“
„How to Have Sex“
„How to Have Sex“
„How to Have Sex“
„How to Have Sex“
„How to Have Sex“
„Monstras“
„Monstras“
„Monstras“
„Monstras“
„Monstras“
„Monstras“
Živilė Pipinytė

Visi mes žmonės?

Iš „Kino pavasario“ dienoraščio

„Interesų zona“ – istorinis terminas. Zona 1941 m. buvo įkurta aplink Aušvico koncentracijos stovyklą, prieš tai nusavinus žemę ir penkių kilometrų spinduliu išvarius iš jos vietinius gyventojus. Taip siekta kelių tikslų – apsunkinti kalinių kontaktus su vietiniais, sukurti pavyzdinius kaimus, kurių ūkiai taptų pavyzdžiu būsimiems vokiečių kolonistams Rytuose, bei gauti finansinės naudos SS iš kalinių užaugintų žemės ūkio produktų. Zonos sukūrimo iniciatorius buvo stovyklos komendantas Rudolfas Hössas. Jis yra „Kino pavasario“ atidarymo filmo – Jonathano Glazerio „Interesų zonos“ – veikėjas.

„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Marijos tyla“
„Marijos tyla“
„Marijos tyla“
„Marijos tyla“
Živilė Pipinytė

Kelionės į kitą laiką

Iš „Scanoramos“ dienoraščio

Kelionės į Kauną man dažnai sužadina resentimentus. Asmeniškus ir istorinius. Ne tuos, apie kuriuos rašė Friedrichas Nietzsche ar Gilles’is Deleuze’as, bet tuos nuolat grįžtančius prisiminimus apie kadaise patirtas nuoskaudas ar nerimą. Išsirengusi į didžiajame kine debiutuojančios Aistės Stonytės „Mamutų medžioklės“ premjerą Kauno dramos teatre bijojau, kad tai trukdys suprasti filmą. Nieko panašaus: jo herojai tiesiogiai ar netiesiogiai patys kalba apie savo resentimentus, bandydami juos paaiškinti sau ar padėti suprasti kitiems, kas atsitiko.

„Mamutų medžioklė“
„Mamutų medžioklė“
„Mamutų medžioklė“
„Mamutų medžioklė“
„Mamutų medžioklė“
„Mamutų medžioklė“
„Modernus butas“
„Modernus butas“
„Modernus butas“
„Modernus butas“
„Modernus butas“
„Modernus butas“
Živilė Pipinytė

Neteisybės pamokos

Nauji filmai – „Gėlių mėnulio žudikai“

Martino Scorsese’s filmų herojai dažnai yra geri žmonės, dėl vienokių ar kitokių priežasčių pasielgiantys blogai. Išduodantys, žudantys, meluojantys. Toks ir naujausio režisieriaus filmo „Gėlių mėnulio žudikai“ („Killers of the Flower Moon“, JAV, 2023) veikėjas Ernestas Burkhartas, kurį vaidina Leonardo DiCaprio. Pasibaigus Pirmajam pasauliniam karui jis grįžta iš Europos į Oklahomą, pas dėdę Viljamą Heilą (Robert De Niro). Heilas iš tų, kurie patys susikrovė turtus ir įgijo įtakos. Jis jaučiasi galingas, net liepia vadinti save karaliumi. Ernestas tikisi, kad dėdė jam padės, ir net neįtaria, kokį planą šis sugalvojo, gudriai pasinaudojęs sūnėno noru turėti daug pinigų, moterų ir alkoholio. Pasirodo, tikslą pasiekti visai paprasta. Reikia tik vykdyti Heilo nurodymus.

„Gėlių mėnulio žudikai“
„Gėlių mėnulio žudikai“
„Gėlių mėnulio žudikai“
„Gėlių mėnulio žudikai“
„Gėlių mėnulio žudikai“
„Gėlių mėnulio žudikai“
„Gėlių mėnulio žudikai“
„Gėlių mėnulio žudikai“
„Gėlių mėnulio žudikai“
„Gėlių mėnulio žudikai“
Živilė Pipinytė

Melancholiškas maskaradas gyvenimo paraštėse

Iš festivalio „Lokys, liūtas ir šakelė“ dienoraščio

Festivalio „Lokys, liūtas ir šakelė“ sumanytoja Giedrė Krikščiūnaitė, tiksliau, jos vadovaujama „A-One Films Baltic“, perka filmus, kurie visiškai atitinka primirštą žodžių derinį „kino menas“. Tai filmai, nepriklausantys nuo raudonųjų kilimų spindesio ar masinio lietuviškų garsenybių susižavėjimo klegesio socialiniuose tinkluose. Žiūrėdama į festivalio seansų auditoriją, klausydamasi šiltų filmų pristatymų, prisiminiau studijų metais skaitytą Hermanno Hesse’s romaną „Stiklo karoliukų žaidimas“.

„Muzika“
„Muzika“
„Chimera“
„Chimera“
„Nukritę lapai“
„Nukritę lapai“
„Apie sausą žolę“
„Apie sausą žolę“
Živilė Pipinytė

Apie tuos, kurie myli akmenis, ir apie žmones

Vilniaus dokumentinių filmų festivaliui pasibaigus

Rašytojui, sociologui, literatūros kritikui Roger Caillois skirtame esė Marguerite Yourcenar pavadino jį „žmogumi, kuris mylėjo akmenis“. Caillois surinko didžiulę mineralų kolekciją. Ne viename savo kūrinių jis poetiškai apdainavo mineralus, svarstė jų pasaulio ir žmogiškosios vaizduotės ryšius. Regis, už kadro skambantys poetiški Caillois, ir ne tik jo, tekstų fragmentai suteikia šiųmečio Vilniaus dokumentinių filmų festivalio (VDFF) atidarymo filmui „Paskutinieji dalykai“ („Last Things“, rež. Deborah Stratman) tai, ko nėra filmo vaizduose, ką mintyse turi prikurti pats žiūrovas.

„Paskutinieji dalykai“
„Paskutinieji dalykai“
„Daug triukšmo dėl mirties“
„Daug triukšmo dėl mirties“
„Bogdanas nenori namo“
„Bogdanas nenori namo“
„Kabinetas“
„Kabinetas“
Živilė Pipinytė

Sustoti negalima

Nauji filmai – „Filipas“

Gyvenimas – pats geriausias scenaristas, nors kartais jo sekama istorija sunku patikėti. Taip gali atsitikti ir stebint Michało Kwiecińskio filmo „Filipas“ („Filip“, Lenkija, 2022) herojų. 1941-aisiais atsitiktinai išvengusį mirties Varšuvos gete, 1943-iaisiais jį matome jau Frankfurte, dirbantį padavėju geriausiame miesto viešbutyje. Filipas apsimeta prancūzu ir kartu su padavėjais iš kitų okupuotų šalių bando mėgautis gyvenimu – rytais spjaudo į direktoriaus kavą, vagia vyną, mylisi su vienišomis vokietėmis, kurias vėliau įžeidinėja bjauriausiais žodžiais, nes žino, kad neišdrįs įduoti jo gestapui, mat už ryšius su nearijais nukentės pačios.

„Filipas“
„Filipas“
„Filipas“
„Filipas“
„Filipas“
„Filipas“
„Filipas“
„Filipas“
Živilė Pipinytė

Įsižūrėti į tamsą

Iš „Kino pavasario“ dienoraščio

Oficialiai „Kino pavasarį“ užbaigė „Laiškas Ukrainai“ – lietuvių autorių filmas, pasakojantis apie paramą Lietuvoje atsidūrusiems ukrainiečiams ir tiems, kas kariauja. Man tai geriausias šių metų festivalio lietuviškas filmas – subtilus, rodantis žmonių solidarumą, apsieinantis be primityvių lozungų ir net karą savireklamai išnaudojančių žiniasklaidos personažų, siūlantis pamatyti tuos, kurie nuoširdžiai padeda kitiems ir prisideda prie Ukrainos pergalės.

„Rašytoja, jos filmas ir laimingi sutapimai“
„Rašytoja, jos filmas ir laimingi sutapimai“
„Natūrali naikinimo istorija“
„Natūrali naikinimo istorija“
„Laiškas Ukrainai“
„Laiškas Ukrainai“
„Autobiografija“
„Autobiografija“
„Lygumų ežeras“
„Lygumų ežeras“
Živilė Pipinytė

Nematomi žmonės

Iš „Kino pavasario“ dienoraščio

Park Chan-wookas sugrįžo į kiną po šešerių metų pertraukos. „Metas išeiti“ („Heojil kyolshim“, Pietų Korėja, 2022) iš tų filmų, kurių meistriškumas užima kvapą, į kuriuos pasinerti taip pat malonu, kaip į rūką, nutrinantį žemės ir jūros, tikrovės ir fantazijos ribas. Dar didesnį malonumą sukelia filmo gliaudymas, jam jau pasibaigus. „Meto išeiti“ vaizdų audinyje svarbu viskas – kiekviena detalė, spalva, ornamentas ar lietus senoje šventykloje. Mintyse pradedi tęsti režisieriaus punktyru pažymėtas jų trajektorijas, bandai suprasti jūros ir kalnų, nemigos ir slaptų troškimų, melo ir tiesos priešpriešas.

„Liuksemburgas, Liuksemburgas“
„Liuksemburgas, Liuksemburgas“
„Metas išeiti“
„Metas išeiti“
„Sent Omeras“
„Sent Omeras“
  PUSLAPIS IŠ 31  >>> Archyvas