7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Virginijus Kinčinaitis

Virginijus Kinčinaitis

Vaškinio impresionizmo rinkodara

Iš meno rinkos istorijos

Kiekvieną kartą, Europos muziejuose aptikęs XIX a. pabaigos menininko Medardo Rosso vaškines skulptūras, ilgai negaliu išsivaduoti nuo jų sukelto įspūdžio. Nesvarbu, po metų ar kelerių, jos pašaipūniškai atgyja atmintyje, keičia formą ir spalvą, minkštėja ir stingsta. Gal tai skulptūros ir vaško nesuderinamumo pasekmė, gal nesavalaikio meno efektas?

Medardo Rosso, autoportretas studijoje (Boulevard des Batignolles). 1901 m.
Medardo Rosso, autoportretas studijoje (Boulevard des Batignolles). 1901 m.
Medardo Rosso, „Aukso amžius“. 1885–1886 m.
Medardo Rosso, „Aukso amžius“. 1885–1886 m.
Medardo Rosso, „Žydų berniukas“. 1892–1894 m.
Medardo Rosso, „Žydų berniukas“. 1892–1894 m.
Medardo Rosso, „Lažybų tarpininkas“. 1893–1895 m.
Medardo Rosso, „Lažybų tarpininkas“. 1893–1895 m.
Medardo Rosso, „Aukso amžius“. 1885–1886 m.
Medardo Rosso, „Aukso amžius“. 1885–1886 m.
Virginijus Kinčinaitis

Šventumo pėdsakai meno rinkoje

Kaip gimė Vincento van Gogho mitas

Kaip Vincento van Gogho legenda užvaldė protus ir vaizduotę, kodėl už jo kūrinius mokami šimtai milijonų eurų, kodėl būtent jis yra tikrojo menininko simbolis ir kaip ši legenda susijusi su meno rinka?

Vincent van Gogh, „Autoportretas su nupjauta ausimi“. 1889 m. Vincento van Gogho muziejus
Vincent van Gogh, „Autoportretas su nupjauta ausimi“. 1889 m. Vincento van Gogho muziejus
Vincent van Gogh, „Geltonas namas (gatvė)“. 1888 m. Vincento van Gogho muziejus
Vincent van Gogh, „Geltonas namas (gatvė)“. 1888 m. Vincento van Gogho muziejus
Virginijus Kinčinaitis

Rusiška ruletė

Kaip kolekcionieriai įtakoja meno raidą? 

Kodėl vienos šalys puikuojasi prabangiomis meno kolekcijomis, o kitos, kaip Lietuva, negali pasigirti pasaulinio lygio šedevrų gausa? Vienas iš atsakymų netolimoje Rusijoje. XX a. pradžioje didžiausią moderniojo meno kolekciją pasaulyje sukaupė Maskvos pirklys Sergejus Ščukinas. Šaltoje Maskvoje atsidūrė karščiausios meno naujienos, geriausi Henri Matisse’o, Paulio Gauguino, Pablo Picasso kūriniai. Kaip dramatiška Ščukino aistra meno naujovėms įtakojo menininkų kūrybą ir Rusijos kultūrą? Tiesiogiai. 

 

Ščukinas kolekcionavo tik le dernier cri de la mode, tik tai, kas radikaliai naujausia, pralenkę laiką ir dar nesuvokiama visuomenei. Jo skonis ir vaizduotė skrodė ateitį kartu su įžūliomis Vincent’o van Gogho, Gauguino, Picasso ar Matisse’o vizijomis. Rusų tekstilės magnato pinigai suteikė galimybę drąsiausiems menininkams kurti, o Paryžiaus galerijų savininkams – rizikuoti naujovėmis. Pirklių ir fabrikantų palikuonis žavėjosi meno eksperimentais, o prietarais ir daugybe draudimų apribota aristokratija tokio meno purtėsi. 

Henri Matisse, Šokis. 1909-1910 m. Ermitažo muziejus.
Henri Matisse, Šokis. 1909-1910 m. Ermitažo muziejus.
 Sergejus Ščukinas. 1890 m.
Sergejus Ščukinas. 1890 m.
 Sergejaus Ščukino namų fragmentas. 1937 m.
Sergejaus Ščukino namų fragmentas. 1937 m.
 Paul Gauguin, „Tu pavyduliauji?“. 1892 m. Puškino vaizduojamosios dailės muziejus
Paul Gauguin, „Tu pavyduliauji?“. 1892 m. Puškino vaizduojamosios dailės muziejus
Henri Matisse, Raudonasis kambarys. 1908 m. Ermitažo muziejus
Henri Matisse, Raudonasis kambarys. 1908 m. Ermitažo muziejus
Xan Krohn,  Sergejaus Ščukino portretas visu ūgiu. 1916 m. Ermitažo muziejus.
Xan Krohn, Sergejaus Ščukino portretas visu ūgiu. 1916 m. Ermitažo muziejus.
Gauguino kabinetas Sergejaus Ščukino namuose. 1914 m. P. Orvolo nuotr.
Gauguino kabinetas Sergejaus Ščukino namuose. 1914 m. P. Orvolo nuotr.
Picasso kabinetas Sergejaus Ščukino namuose. 1914 m. P. Orvolo nuotr.
Picasso kabinetas Sergejaus Ščukino namuose. 1914 m. P. Orvolo nuotr.
Virginijus Kinčinaitis

Skandalingojo ispano spindesio priežastis

Picasso ir Kahnweileris – meno rinkos dvyniai

Kiekvienas didis menininkas turi savo sėkmės šešėlį – mecenatą, prekeivį, kolekcininką. Tik vėliau atsiranda jo genialumo mitas plačioje visuomenėje. Piccasso žvaigždės statusas žinomas visiems, jo meilės istorijos aitrina vaizduotę ir kuria pridėtinę kubizmo vertę. Tačiau kokia šešėlinė skandalingojo ispano spindesio priežastis? 

Pablo Picasso su Daniel-Henry Kahnweiler. 1964 m.
Pablo Picasso su Daniel-Henry Kahnweiler. 1964 m.
Brassaï, Daniel-Henry Kahnweiler savo ofise, už jo - Pablo Picasso kūrinys. 1962
Brassaï, Daniel-Henry Kahnweiler savo ofise, už jo - Pablo Picasso kūrinys. 1962
Virginijus Kinčinaitis

Duchamp’as rinkos taikiklyje

Iš meno rinkos istorijos

Vienas įtakingiausių XX a. menininkų Marcelis Duchamp’as negalėjo pakęsti menininkų ir muziejų, meno prekeivių ir parodų atidarymų. Bet labiausiai jis nemėgo meno rinkos, jį siutino bet kokie kapitalizmo dėsniai meno pasaulyje. Visa jo kūryba nukreipta prieš meno suprekinimą. Bet ar tikrai viskas taip paprasta, gal jo paties biografija – didelė rinkodaros gudrybė?

Denise Bellon, Marcelis Duchamp’as savo studijoje. 1937 m.
Denise Bellon, Marcelis Duchamp’as savo studijoje. 1937 m.
Marcelis Duchamp’as, Fontanas, (prarastas) originalas, 1917 m. Alfredo Stieglitzo nuotr.
Marcelis Duchamp’as, Fontanas, (prarastas) originalas, 1917 m. Alfredo Stieglitzo nuotr.
Virginijus Kinčinaitis

Rutinos burleska

Evaldo Janso paroda Vilniaus rotušėje

Vilniaus rotušėje balandžio 3 d. atidaryta Evaldo Janso kūrybos paroda „JANSAS“ (tapyba, objektai, fotografija, videodarbai). Klasikinių kolonų, marmuro imitacijų ir puošnių sietynų erdvėje naujausi Janso tapybos kūriniai ir vitrinose išdėliotas archyvas sužiba pakylėta prabanga, nors pats autorius visada rinkosi drastiškas alternatyvas, bauginančias provokacijas ir skurdo poetiką. Pripažinkime, niekas performansuose taip giliai neįsibrovė į savo kūno vidurius ir nenutolo meninės kūrybos akligatviuose kaip Evaldas Jansas. Todėl kiekviena jo paroda yra puiki proga dar kartą savo vaizduotėje išbandyti meno ribas ir beprotybės tolius, palyginti konvulsyvų laisvę atgavusios 10-ojo dešimtmečio Lietuvos meno radikalumą su dabartine perdirbinių apatija.

Evaldas Jansas, „Jansas Klounas smaugia Jansą dailininką“. 2018 m. V. Martikonio nuos. M. Krikštopaitytės nuotr.
Evaldas Jansas, „Jansas Klounas smaugia Jansą dailininką“. 2018 m. V. Martikonio nuos. M. Krikštopaitytės nuotr.
Evaldas Jansas, „Puokštė mylimajai“. 2015 m. M. Krikštopaitytės nuotr.
Evaldas Jansas, „Puokštė mylimajai“. 2015 m. M. Krikštopaitytės nuotr.
Evaldas Jansas, „Polka su A.M. Brazausku“. 1997 m. M. Krikštopaitytės nuotr.
Evaldas Jansas, „Polka su A.M. Brazausku“. 1997 m. M. Krikštopaitytės nuotr.
Evaldas Jansas, „Per ilgai ant pakylos“. 2014 m. M. Krikštopaitytės nuotr.
Evaldas Jansas, „Per ilgai ant pakylos“. 2014 m. M. Krikštopaitytės nuotr.
Parodos fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Parodos fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Parodos fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Parodos fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Parodos fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Parodos fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Parodos fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Parodos fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Virginijus Kinčinaitis

Kaip aš sekiau Pačėsą

Remigijaus Pačėsos (1955–2015) retrospektyvinė paroda Šiaulių Fotografijos muziejuje

Liepos 27 d. atidarytos parodos „Geltona gulbė neatplauks“ kuratoriai Agnė Narušytė ir Gintaras Zinkevičius padarė viską, kad tylus paribių tyrinėtojas Remigijus Pačėsa būtų sugrąžintas į Lietuvos fotografijos meno lauką kaip ryškus menininkas ir originalus kasdienybės filosofas. Vito Luckaus fotografijos centrui bendradarbiaujant, puikiai parengta, tekstais ir dokumentais papildyta paroda išskleidžia išsamų šio dramatiško menininko kūrybinių ieškojimų paveikslą. Didžioji dalis parodoje eksponuojamų fotografijų jau cirkuliavo Pačėsos feisbuko paskyroje. Tik vienadieniai skaitmeninio ekrano paveikslėliai muziejaus erdvėse transformavosi į monumentalių kompozicijų paveikslus. Paskutiniais metais šis mizantropiškas, sarkastiškai kandus menininkas buvo vienu metu ir autsaideriškai užsimaskavęs, ir kasdien stebimas. Maža to, nuolat tūnodamas feisbuko apkasuose, jis sugebėjo paskatinti ne vieną imlų protą naujiems tekstams, fotografijoms ar kitokioms kasdienybės įžvalgoms. 

Remigijus Pačėsa, be pavadinimo.
Remigijus Pačėsa, be pavadinimo.
Remigijus Pačėsa, be pavadinimo.
Remigijus Pačėsa, be pavadinimo.
Remigijus Pačėsa, be pavadinimo.
Remigijus Pačėsa, be pavadinimo.
Remigijus Pačėsa, be pavadinimo.
Remigijus Pačėsa, be pavadinimo.
Remigijus Pačėsa, be pavadinimo.
Remigijus Pačėsa, be pavadinimo.
Remigijus Pačėsa, be pavadinimo.
Remigijus Pačėsa, be pavadinimo.
Remigijus Pačėsa, „Geltona gulbė neatplauks“. 1991 m.
Remigijus Pačėsa, „Geltona gulbė neatplauks“. 1991 m.
Remigijus Pačėsa, „Nida“. 1980 m.
Remigijus Pačėsa, „Nida“. 1980 m.