Dailė

Kas įsiminė 2004-aisias

Dailė

iliustracija
Eglė Kuckaitė. "Radiacinis fonas nepakitęs". 2004 m.

"Kokie 2004-ųjų dailės gyvenimo įvykiai, asmenybės, knygos ir tekstai paliko Jums didžiausią įspūdį?" – paklausėme pro šalį ėjusių menotyrininkų ir menininkų.

Alfonsas Andriuškevičius

1. Rimčiausiu projektu laikau parodų ciklą "Emisija" ŠMC – jis parodė mūsų "naujosios klasikos" lygį ir įvairybę.

2. Labai rimtas pasirodymas – Jono Gasiūno tapybos paroda "Piešimas dūmais" ŠMC, parodžiusi, kokia turininga ir solidi gali būti naujo tipo tapyba.

3. Mane pradžiugino Loretos Poškaitės knyga "Estetinė būtis daoizme" – ypač dėl to, kad ieško sąsajų tarp senosios kinų dailės ir postmodernistinių meno reiškinių.

Austėja Čepauskaitė

1. Įvykiai: "Dokumentiniai kadrai Azijos ir Ramiojo vandenyno šalių mene" ŠMC; Šiuolaikinio lenkų meno paroda "Po baltai raudona vėliava" ŠMC; Lietuvos dalyvavimas San Paulo bienalėje.

2. Asmenybės: Eglė Rakauskaitė ("Mano Amerika", "Emisijos" paroda ir ŠMC TV); Nomeda ir Gediminas Urbonai ("Ruta Remake" ir RAM 6 laboratorija ŠMC); Eglė Kuckaitė, pelniusi Talino grafikos trienalės Didįjį prizą.

3. Knygos ir tekstai: Giedrės Jankevičiūtės parengta knyga apie Kseniją Jaroševaitę; Erikos Grigoravičienės publikacijos savaitraštyje "7 meno dienos".

Rokas Dovydėnas

1. N&G Urbonų "Ruta Remake"; akcija "Platforma: Aukštas Nr. 0"; "Bacefalų" koncertai.

2. L .Belvertaitės paroda Kaune; R. Katiliutės paroda Vilniuje; nauji J. Barilaitės darbai.

3. "Pravda".

Raminta Jurėnaitė

1. Dailininkų sąjungos suvažiavime A. Každailio pareikštas noras įrašyti į įstatus, kas yra menas, o kas ne.

2. R. Katiliūtės paroda "Meno nišoje"; D. Narkevičiaus projektas ŠMC; S. Teitelbaumo paroda Žydų bendruomenės namuose.

3. S. Eidrigevičiaus parodos M.K. Čiurlionio dailės muziejuje katalogas.

Laima Kreivytė

1. Antano Gudaičio paroda "Išsilaisvinimas" Radvilų rūmuose (kuratorės Jolita Mulevičiūtė ir Lolita Jablonskienė); Eglės Bogdanienės tekstilės studentų tarpdisciplininis projektas "Trans-paradas: lyčių keitimo mada" galerijoje "Akademija"; San Paulo bienalė – su lietuviais, Sidnėjaus ir Taibėjaus bienalės – be lietuvių.

2. "Emisijos" menininkai ŠMC (Raila, Rakauskaitė, Narkevičius, Liškevičius etc.); pagaliau pastebėtas Barilaitės tapybos "boksas" (Vilniaus tapybos trienalėje ir "Šiaurės Atėnuose"– kiek "nokautų" reikia kritikai?); Eglė Kuckaitė Taline.

3. "Ksenija Jaroševaitė. Tradicinė skulptūra XX amžiuje" (sud. Giedrė Jankevičiūtė); Erikos Grigoravičienės pokalbis su Patricija Jurkšaityte "Apie Velįzquezą, Vodopjanovą, Warburgą ir kitus vyrus" 7MD.

Ingrida Korsakaitė

1. Antano Gudaičio šimtmečiui skirta paroda "Išsilaisvinimas" ir konferencija; Liudo Truikio šimtmečiui skirta paroda "Scenos alchemikas" Kaune ir Vilniuje bei surengta konferencija; paroda "XVIII a. mados pasaulis" Vilniaus paveikslų galerijoje.

2. Naujais aspektais praturtėjęs Antanas Gudaitis; Ksenija Jaroševaitė – jos parodos ir knyga; Šarūno Leonavičiaus paroda "Lietuvos aido" galerijoje.

3. Giedrės Jankevičiūtės knyga apie Kseniją Jaroševaitę – nauja leidinio koncepcija, šiltas ir intymus požiūris į dailininkę ir jos kūrybą; Lijanos Šatavičiūtės studija apie Antaną Tamošaitį – išsami ir dalykiška; Vikos Ryžovaitės tekstai apie šiuolaikinę dailę 7MD.

Eglė Kuckaitė

1. Fotografijos paroda "Salve, Italija!" Vilniaus paveikslų galerijoje; 12-oji Vilniaus tapybos trienalė; 3-ioji Ars Baltica fotografijos meno trienalė.

2. Vytauto Pakalnio paroda Jaunimo teatre "Palmės Vytukui"; Jono Gasiūno paroda ŠMC "Piešimas dūmais".

Eglės Kuckaitės sienos akcija "Radiacinis fonas nepakitęs" laimėjo Didįjį prizą XIII Talino grafikos trienalėje.

3. "7 meno dienos": Redas Diržys. "Egzilis – tai ne turizmas", Laimos Kreivytės pokalbis su Egle Kuckaite "Man pakanka juodos"; "Lietuvos Dailininkų Sąjunga", II dalis. "Artseria". LDS leidykla.

Agnė Narušytė

1. Hmm... Kai įklimpsti reikalų pusnynuose, daug kas tampa nebepasiekiama. Bet svarbiausi dalykai mane patys pasiekė: XIX a. Italijos fotografijų paroda (Vilniaus paveikslų galerija, kuratorė Margarita Matulytė) ir Antano Gudaičio šimtmečiui skirta paroda Radvilų rūmuose (kuratorės Jolita Mulevičiūtė ir Lolita Jablonskienė) – pagaliau vakarietiškai akademinis požiūris į kūrėjo gyvenimo pristatymą. Didžiausias laimėjimas – tai, kad televizijos laidoje "Panorama" pagaliau atsirado pastovi vieta pakankamai išsamioms kultūros gyvenimo apžvalgoms.

2. Su asmenybėmis viskas aišku: Algimanto Kunčiaus archyvai (Lietuvos nacionaliniame muziejuje), vaikiškas Henri Lartigue’o polėkis ("Prospekto" galerija) ir monumentaliai intymus Remigijaus Treigio žvilgsnis į Berlyno dekoracijas ("Akademija").

3. Didžiausias skaitymo malonumas – Alfonso Andriuškevičiaus "Prašymas dūmais"; didžiausias žiūrėjimo malonumas: alternatyviai, nuošalyje nuo pagrindinių fotografijos įvaizdį formuojančių jėgų išleista Vaidos Kelerienės knyga "Užupis" (leidykla "Ad Infinitum"); leidinys, geriausiai tenkinantis abu poreikius – Giedrės Jankevičiūtės sudaryta knyga "Ksenija Jaroševaitė: Tradicinė skulptūra XXI amžiuje" (Čiurlionio dailės muziejus, AICA).

Rūta Pileckaitė

1. Deimanto Narkevičiaus darbas "Kaimietis", rodomas autoriaus "Dviejų skulptūrų parodoje" ŠMC Vilniuje; paroda "Dokumentiniai kadrai Azijos ir Ramiojo vandenyno šalių mene" ŠMC Vilniuje; Meno galerijų projektas, surengtas neatidarytoje Vilniaus miesto savivaldybėje.

2. "Hansa" banko 2003 m. prizo laimėtojo Artūro Railos projektas "Roll Over Museum", surengtas Rotermann Salt Storage parodų salėje Taline, ŠMC Vilniuje, Geležinkelio muziejuje Rygoje; Antano Gudaičio šimtmečiui skirta jubiliejinė paroda "Išsilaisvinimas" Radvilų rūmuose Vilniuje, kuruota dailėtyrininkių dr. Jolitos Mulevičiūtės ir dr. Lolitos Jablonskienės; Gedimino ir Nomedos Urbonų projektas "Ruta Remake", ŠMC Vilniuje.

3. Knyga "Ričardas Vaitiekūnas" ("Artseria", nors išleista 2003 m.); "Ksenija Jaroševaitė. Tradicinė skulptūra XXI amžiuje" (sud. dr. Giedrės Jankevičiūtės, išleistas M.K. Čiurlionio dailės muziejaus); XIX a. Italijos fotografijų parodos "Salve, Italia!" katalogas (sudarytas Margaritos Matulytės, išleistas Lietuvos dailės muziejaus ir Italų kultūros instituto).

Paulina Eglė Pukytė

Šiemet man padarė didžiausią įspūdį:

Įvykis

Ankstyvą pavakarę nuėjau į maisto parduotuvę apsipirkti. Paluby rėkė radijas. Nutilus eilinei "Pūko" dainai, prasidėjo skelbimų skaitymas. Po skelbimo "Parduodu penkis kubus lentų" sekė toks tekstas: "Pora, vyras ir moteris iš Vilniaus, ieško bendraminčių poros intymiam netradiciniam bendravimui". "Reikialingi biseksualūs vaikinai darbui užsienyje". Ir taip toliau. Aš ne kokia puritonė, bet gal būtų galima rasti tokiems skelbimams kokią kitą vietą ir laiką? Paskui – per televiziją, raštu, juodu ant balto: "Padori pasiturinti sutuoktinių pora iš Raseinių ieško vaikino arba merginos šiai nakčiai. Atsilyginsime". "Du bachūrai išdulkins paną iš Vilniaus. Nemokamai".

iliustracija
Song Dong darbas parodoje "Dokumentiniai kadrai Azijos ir Ramiojo vandenyno šalių mene" ŠMC

Personalinė TV laida ir personos

Buvau tiesioginė bene ryškiausios šiuo metu Lietuvoje kultūros vystymosi tendecijos liudininkė: kaip aukščiausios rūšies vaškas nė nemirkltelėjus paverčiamas šūdu. Kaip lietuviai nusipirko vieną iš pačių geriausių nacionalinės britų televizijos laidų (ši televizija apskritai yra geriausia Europoje) ir pasinaudoję jos formatu padarė nešvankią, vulgarią, nejuokingą, neįdomią, tiesiog eilinę labai prastą lietuvišką laidą. Nepykit, Alvydai su Rolandu, jūs puikūs profesionalai, bet mano pilietinė sąžinė neleidžia tylėti, nes jūsų pataikavimas pačiai bukiausiai žiūrovų daliai ir neva "Lietuviškai specifikai" peržengia visas ribas. Be to, tai pati mėgstamiausia mano laida Anglijoje. Originali TV laida vadinasi "Room 101" (Kambarys Nr. 101) ir yra labai šmaikšti, juokinga, bet kartu tarnaujanti kultūrinei edukacijai. Lietuvoje ji vadinasi "Kyškis" ir ten kalbama vien apie "triusikus" ir "dulkinimąsi". Per šią laidą ne tik nieko naujo nesužinai, jos tiesiog neįmanoma ištverti. Mielas Vytai, tu juk toks geras aktorius ir toks šviesus žmogus, na kam tu taip? Pažiūrėkite atidžiau į Ali G (šiuo jau visai kitos britų televizijos laidos personažu paremtas vedėjo įvaizdis) – taip, jis nešvankus, bet koks subtilus ir taiklus! Kokie kultūriniai klodai, kokia erudicija švieste prasišviečia pro šį personažą, iš kurio taip akivaizdžiai šaiposi jo kūrėjas Sasha Baronas Cohenas!

Kodėl, na kodėl vynas pas mus visą laiką virsta actu? O paskui dar ir paskelbiamas geriausiu metų vynu.

Leidinys

"Events in Lithuania" ("Kas vyksta Lietuvoje") Nr. 3. Periodinis žurnalas anglų kalba, ant gero blizgaus popieriaus, skirtas, be abejo, mus užplūstantiems užsieniečiams. Ant viršelio niekur nerašoma, kad tik vyrams, tik suaugusiems ar pan. Užtat rašoma, kad šis leidinys platinamas ir daugelyje Europos šalių, Jungtinėse Valstijose, Tanzanijoje, Kenijoje, Libane ir Ugandoje.

Pirmiausia pamatai mąslų, įžvalgų Respublikos Prezidento veidą (jis stambiu planu puošia viršelį). Vos pradėjus vartyti, iš žurnalo lyg netyčia išslysta dar blizgesnis jo priedas "Nightlife events in Lithuania" ("Kas vyksta Lietuvoje naktį"). Iškart susidaro įspūdis, kad būtent dėl šio priedo ir buvo sukurtas visas motininis leidinys. Tad antra, ką pamatai iškart po Prezidento veido, – tai visiškai nuoga mergina (ir ji šiuose puslapiuose tikrai ne vieniša), kurios kūno nedengia ne tik kokie nors apatiniai drabužėliai ar bent jau figos lapeliai, bet net ir nė vienas gamtos suteiktas apatinės kūno dalies plaukelis.

Parašyta (kaip ir dauguma mūsų leidinių, bandančių tapti prieinamais tarptautiniam skaitytojui) tragiška, beviltiška, nepaskaitoma, netaisyklinga, absurdiška, tik lietuviams suprantama penktos klasės lygio anglų kalba. Vertėjus apsišaukėlius iš visų šitų vertimų biurų jau seniai laikas išvaikyti su lazdomis, kad daugiau niekada niekada nebesiimtų darbo, kurio atlikti visiškai nesugeba, ir nedarytų gėdos mūsų tautai ir valstybei.

Tik vienas pavyzdėlis. Straipsnyje apie nesąžiningą žvaigždučių dalijimo Vilniaus viešbučiams procesą (Viešpatie, ir kam tai įdomu Ugandoje?) frazė "the period was painful and extremely long", mielieji leidėjai, reiškia: "menstruacijos buvo skausmingos ir labai ilgos"… Toliau tame pačiame sakinyje: "and reminded us of the Soviet Union period". Taip taip, ir mes paauglystėje menstruacijas vadinome "Spalio šventėmis"…

Su šventėmis!

Ramunė Rachlevičiūtė

Įvykiai

1. Uoslę dreskiantis muskuso kvapas mūsų kultūros pasiekimų vertinimuose: vyriausybės, nacionalinių meno premijų ir kt. skirstymuose, kultūros renginiuose (pradedant Santaros-Šviesos konferencija, baigiant TV laidomis).

2. Sėkmingas Tarptautinės dailės kritikų asociacijos (AICA) Lietuvos sekcijos narių dalyvavimas pasauliniame AICA kongrese Taivanyje "The Regionalisation of Art Criticism and Spatial Intervention of Art Criticism"; Giedrės Jankevičiūtės ir Elonos Lubytės pranešimai.

3. Chestertonui skirta konferencija Vilniuje "Krikščioniškosios vertybės ir kultūra šiandien".

4. Baltijos Asamblėjos 2004 m. premijos meno srityje paskyrimas Mindaugui Navakui už pastarųjų trejų metų kūrybinę veiklą.

5. Valstybinio Vilniaus Gaono Žydų muziejaus Vilniuje atsidarymas po rekonstrukcijos, jo pastovi ekspozicija "Dingęs pasaulis".

Personalinės parodos

1. Antano Gudaičio šimtosioms gimimo metinėms skirta paroda "Išsilaisvinimas" (kuratorės J. Mulevičiūtė ir L. Jablonskienė).

2. Paroda "Scenos alchemikas" ir konferencija, skirta L. Truikio šimtosioms gimimo metinėms.

3. Stanislovo Riaubos kūrybos paroda Plungėje, skirta šimtosioms gimimo metinėms.

4. Audriaus V. Plioplio paroda Vilniuje, "Akademijos" galerijoje, ir Kėdainiuose, Monkutės-Marks muziejuje.

5. Marcės Katiliūtės (1912–1937) kūrybos parodos surengimo faktas, jos prisiminimas, bet ne parodos kokybė.

6. Teodoro Kazimiero Valaičio (1934–1974) kūrybos paroda Jeruzalės galerijoje.

7. Bridget Riley "Atspaudų retrospektyva 1962–2003" ŠMC.

Personos

Lino Giedrimo paroda "Kalėdų šviesa" "Lietuvos Aido" galerijoje.

Leidiniai

1. Dalios Ramonienės monografija "Justinas Vienožinskis".

2. Beatričės Kleizaitės-Vasaris albumas "Lietuvių dailininkų darbai Šiaurės Amerikos šventovėse".

3. Nijolės Tumėnienės monografija "Vincas Grybas".

4. "Ksenija Jaroševaitė. Tradicinė skulptūra XXI amžiuje."

Skaidra Trilupaitytė

Kadangi šiemet vietinį meninį gyvenimą teko sekti epizodiškai, paminėsiu tik tai, ką patyriau ir dar prisimenu.

Rygos kvadrienalė ir dėsningas šiuolaikinės skulptūros įvykių pratęsimas – P. Mazūro kūrybos įvertinimas Nacionaline premija.

Šiemetinė AICA konferencija – daugelis dailėtyrininkų pirmą kartą po sovietmečio apsilankė Šiauliuose ir Kryžių kalne.

Lukošaičio, tiksliau, naujos "jaunosios kartos" lietuvių menininko dalyvavimas San Paulo bienalėje, atrodo, vykęs pirmą kartą po "Saukos ir Urbono" laikų.

Gudaičio paroda ir renginiai (ypač konferencija ir diskusijos) dailininko šimtmečio minėjimo proga – puiki galimybė populiarinti vietinio meno palikimą tarp studentų ir kitais dalykais užsiimančių kolegų… Tiesą sakant, kartais keista būdavo girdėti kalbas, jog būtent šie yra kalti dėl to, kad modernizmo dailė pas mus tėra keleto specialistų prerogatyva.

Dovilė Tumpytė

1. Nomedos ir Gedimino Urbonų suorganizuotas RAM6, ypač ŠMC – miško virtualus tiltas;

ŠMC TV; "EMISIJA"; "Šveicarų videolaukiamasis"; "Elektrodienos".

2. NU&GU!!! [Urbonai]

3. LDS kreipimasis į Kultūros ministeriją ir premjerą (ir visus kitus aukštus šalies pareigūnus) dėl ŠMC monopolijos; "L&M" skiltis "meno dis/kurse"; "K" informacinio žurnaliuko transformacija ("chebros" perėjimas) į "Pravdą".