7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Virtualios realybės sapnas

Nauberto Jasinsko spektaklis „bowel“

Greta Vilnelė
Nr. 22 (1429), 2022-06-03
Teatras
Povilas Jatkevičius, Jolanta Dapkūnaitė, Alvydė Pikturnaitė ir Vainius Sodeika spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Povilas Jatkevičius, Jolanta Dapkūnaitė, Alvydė Pikturnaitė ir Vainius Sodeika spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.

Jaunosios kartos režisieriaus Nauberto Jasinsko kūrybą galima suskirstyti į dvi kategorijas: naujų teatrinių formų paieška (įvietinto teatro patirtis „Kaip visur, kaip visi“, Jaunimo teatras, 2021; audiovizualinė instaliacija „Vegetacinė būklė“, Jono Meko vizualiųjų menų centras, 2022) ir dramos teatro spektakliai, siūlantys kitoniškas žmogiškųjų santykių schemas („bowel“, Kauno miesto kamerinis teatras, 2021; „Pelikanas“, Oskaro Koršunovo teatras, 2022).

 

Spektaklis „bowel“ pradėtas kurti per karantiną, tad, prisitaikant prie nepalankios gyvam teatriniam vyksmui situacijos, jo premjera įvyko kaip audiovizualinė patirtis kompiuterių ekranuose. Vėliau kūrinys išplėtotas scenoje – už jį režisierius jaunojo menininko nominacijoje buvo apdovanotas „Auksiniu scenos kryžiumi“.

 

Garsiai ištarus spektaklio pavadinimą atsiranda fonetinė sąsaja tarp minkštų, kone banguojančių aktorių judesių, atsargaus, lengvo impulso vedamo priėjimo prie temos ir žodžio bowel (angl. viduriai, žarnynas) skambesio.

 

Spektaklyje pasakojamos nuotrupos iš keturių veikėjų – dviejų porų – gyvenimo: koketiškos motinos Laisvės (Jolanta Dapkūnaitė), į visų barbių numylėtinį Keną panašaus jos meilužio Kriso (Vainius Sodeika), jos sūnaus Tomo, kurio nė vienas nesupranta ir laiko nevykėliu (Povilas Jatkevičius), bei jo ilgakoję blondinę barbę įkūnijančios merginos Tanjos (Alvydė Pikturnaitė). Spektaklio visata primena kompiuterinį žaidimą „The Sims“. Virtualios realybės inscenizacija kuriama pradedant tokiais subtiliais elementais kaip šviesų dailininko Dainiaus Urbonio darbas, kuklūs, bet estetiški Dovilės Gudačiauskaitės kostiumai, „Lego“ ir „Minecraft“ pasaulių ar kosminio laivo įkvėpta random heroes scenografija ir Ričardo Žigio parinkti, televizoriuje rodomi vaizdai, baigiant plastiška, siurrealistine aktorių vaidyba – viskas čia techniškai tobula ir mechanizuota. Spektaklis vilioja žiūrovą leistis į virtualios realybės sapną, į pasąmonėje užkoduoto bendravimo modelio tyrimą, aplink save tvenkiantį smalsumo ir nuostabos debesis.

 

„Bowel“ nesivadovaujama jokiais žinomais vaidybos metodais – čia išrandamas naujas. Aktoriai juda tarsi žaidėjo (režisieriaus) sukurti avatarai kompiuterio ekrane: itin išraiškingais mostais reaguoja vienas į kito replikas, kartais jų suvokimas ir judesiai įtartinai sulėtėja lyg užstrigusiame žaidime. Vis dėlto po šabloniniais judesiais egzistuoja gyvos emocijos: pripratus prie neįprastos vaidybos atsiveria personažų jausmai. Virtualios visatos vakuume įstrigę veikėjai gyvena apimti apsimestinės palaimos, nors iš esmės visi yra nelaimingi. Tarpusavyje jie mezga normatyvines schemas išpildančius santykių modelius, kurie visiškai neveikia.

 

Spektaklyje apstu komiškų elementų – nuo ribotų aktorių judesių iki pernelyg tiesmukų žodžių. Juoką kelia manieringas Sodeikos veikėjo rūkymas, beveik per visą spektaklį pakelti antakiai, Pikturnaitės merginos vis kartojamas „yeah“, jos firminė poza su į klubą atremta ranka, Jatkevičiaus sūnaus užstrigusios vinilinės plokštelės frazė „babe“, dirbtinis, vienodas žavėjimasis kiekviena jo merginos idėja ir įstabiai elegantiški Dapkūnaitės veikėjos prancūzų kalbos intarpai.

 

Viena iš kūrinyje paliečiamų temų – vyriškumas. Motina sūnui nuolat kartoja, kad jis nesugeba būti stereotipišku vyru ir ją nuvilia. Sūnaus ir motinos santykis parodo, iš kur kyla jo nevisavertiškumo kompleksas: mama niekada jo nepalaikė. Be to, į šeimą atsivedė naują, už save dvigubai jaunesnį vyrą, kurio akivaizdoje sūnus dar labiau nyksta. Galutiniu smūgiu tampa jo merginos simpatija motinos meilužiui. Vienoje scenoje vyrai žaidžia stalo tenisą, o moterys juos stebi ir palaiko šūksniais. Nejaukių pauzių, nutylėjimų ir nenoromis išspaustų paskatinimo žodžių kupina scena atskleidžia, kas laimės ne tik žaidimą, bet ir abiejų moterų širdis, pasmerkdama jautrų ir nuoširdų Jatkevičiaus veikėją vienatvei.

 

Spektaklyje „bowel“ apmąstoma žmogiškųjų santykių reikšmė ateities, bet kartu ir dabarties laiko plotmėje. Tai saviironiška ir kandi šių dienų pasaulio reprezentacija, vaizduojanti distopijos išeities tašką. Veikėjams bendraujant švelnumą ir rūpestį atstoja šalti klausimai, abejinga mimika ir dviprasmiškas elgesys. Stebint spektaklį apima nerimas dėl žmogaus gebėjimo kurti ryšį su savimi ir kitu. Spektaklyje kaip įspėjimas pateikiamas siurrealus santykių modelis, galintis tapti nauja tiesa.

Povilas Jatkevičius, Jolanta Dapkūnaitė, Alvydė Pikturnaitė ir Vainius Sodeika spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Povilas Jatkevičius, Jolanta Dapkūnaitė, Alvydė Pikturnaitė ir Vainius Sodeika spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Alvydė Pikturnaitė ir Povilas Jatkevičius spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Alvydė Pikturnaitė ir Povilas Jatkevičius spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Vainius Sodeika ir Alvydė Pikturnaitė spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Vainius Sodeika ir Alvydė Pikturnaitė spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Jolanta Dapkūnaitė ir Vainius Sodeika spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Jolanta Dapkūnaitė ir Vainius Sodeika spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Alvydė Pikturnaitė ir Povilas Jatkevičius spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Alvydė Pikturnaitė ir Povilas Jatkevičius spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Alvydė Pikturnaitė, Jolanta Dapkūnaitė, Vainius Sodeika ir Povilas Jatkevičius spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Alvydė Pikturnaitė, Jolanta Dapkūnaitė, Vainius Sodeika ir Povilas Jatkevičius spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Povilas Jatkevičius spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Povilas Jatkevičius spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Jolanta Dapkūnaitė, Vainius Sodeika, Povilas Jatkevičius ir Alvydė Pikturnaitė spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Jolanta Dapkūnaitė, Vainius Sodeika, Povilas Jatkevičius ir Alvydė Pikturnaitė spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Vainius Sodeika ir Jolanta Dapkūnaitė spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.
Vainius Sodeika ir Jolanta Dapkūnaitė spektaklyje „bowel“. D. Matvejevo nuotr.