7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Kelionės, gamta ir technologijos

Festivalis „Nerk į teatrą 2019“

Miglė Munderzbakaitė
Nr. 13 (1292), 2019-03-29
Teatras
Scena iš spektaklio „Plūduriuoki“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Plūduriuoki“. D. Stankevičiaus nuotr.

Nacionaliniame Kauno dramos teatre kovo 12–17 d. vyko tradicinis, šiemet tarptautiniu tapęs festivalis „Nerk į teatrą“, skirtas jaunimui ir vaikams. Festivalio programa plati, ją sudaro interaktyvios veiklos, dirbtuvės bei spektakliai – šis tekstas apie juos.

 

Spektaklis „Aplink pasaulį 2“ – tai antras režisierės Agnės Sunklodaitės „Labaiteatro“ bandymas (pirmoji spektaklio dalis sukurta 2011 m.) įtraukti mažuosius žiūrovus į pažintinę kelionę – teatralizuotą koncertą po įvairias pasaulio šalis. Sunklodaitės ir Vytauto Rašimo scenoje kuriama edukacija sėkminga bent dėl dviejų priežasčių. Pirma, vaikams skirtoje kelionėje taikliai ir apgalvotai parinkti būdingiausi, mažiesiems suprantami lankomų valstybių bruožai. Antra, aktoriai sugebėjo įtraukti žiūrovus į scenoje vykstantį veiksmą: vaikai atliko jiems nurodytas užduotis, kartojo aktorių veiksmus. Išjudinta mažųjų žiūrovų publika, stebėdama aktorius, šoko, komentavo ir kitaip linksmai leido laiką, net ir neprašoma aktorių.

 

Airių trupės „Fidget Feet“ choreografių Chantal McCormick ir Tinnos Grétarsdóttir sukurtas oro akrobatikos spektaklis „Skrajojančios plunksnelės“ – tai spalvingas, muzikalus reginys, skirtas mažiausiųjų auditorijai. Prieš spektaklį vaikai, padedami tėvų ir spektaklio kūrybinės grupės, galėjo pasipuošti kaukėmis, susijusiomis su būsimo spektaklio pasakojimu. Mažieji buvo pakviesti sutūpti į jiems paruoštus lizdelius Didžiojoje teatro scenoje ir iš jų stebėti įspūdingus oro akrobatikos triukus. Plastiški, sudėtingus veiksmus atliekantys atlikėjų paukščiai ir kartkartėmis per daug laisvės pajutę ir iš savo „lizdų“ pabėgę scenoje šviečiančių kamuoliukų vaikytis mažieji žiūrovai-paukšteliai kūrė ypatingą, linksmą reginio atmosferą.

 

Larso Åkerlundo režisuotas kamerinio formato spektaklis „Romeo ir Džiuljeta“ (trupė „Kompani 13“, Norvegija) turi aiškiai apibrėžtą tikslinę auditoriją – paauglius, kuriems Montekių ir Kapulečių šeimų konfliktą ir gerai žinomų personažų meilės istoriją pasakoja aktoriai Jorunn Lullau ir Steinaras Thorsenas. Kai kurias scenas aktoriai kuria tik rankomis ir balsais, o garsiajai balkono scenai pakanka popieriaus, rašiklio ir peiliuko. Šis spektaklis dar kartą parodo, ką su visiems žinoma istorija galima padaryti pasitelkus aktorių meistriškumą. Valandos trukmės kūrinys sudomino paauglių auditoriją, o atsargus ir neintensyvus interaktyvumas taip pat prisidėjo prie sėkmės.

 

Kitas norvegų trupės „Kompani 13“ festivalyje parodytas spektaklis – Steinaro Thorseno režisuotas lėlių teatro kūrinys „Plūduriuoki“ (aktoriai Jorunn Lullau ir Jan Holden). Šio spektaklio herojė tarsi Saint-Exupery „Mažajame prince“ gyvena ramioje, gamtos apsuptoje planetoje, kurią iliustruoja scenoje sukurta sala, iš pradžių parodoma kaip gyvas, kvėpuojantis organizmas. Tačiau į šią pažįstamą ir savą aplinką įsibrauna technologijos, kurias simbolizuoja vaikams atpažįstamas robotas: iš pradžių draugiškas, jis ilgainiui užvaldo mergaitės pasaulį. Techniškai sudėtingame kūrinyje kiekvienas su lėlėmis atliekamas judesys yra preciziškas ir apgalvotai įtraukiamas į bendrą pasakojimą apie technologijų keliamą žalą gamtai.

 

Į Nacionalinį Kauno dramos teatrą atvykę kūrėjai iš Izraelio – režisierius Arielis Sereni Brownas ir videomenininkas Asafas Shoutenas – kauniečius pakvietė į zombių kūrybines dirbtuves. Susirinkę žiūrovai, net 60 žmonių grupė, sukūrė į rekordą dėl kolektyvinės autorystės pretenduojančią spektaklio pjesę. Toks kūrybinis procesas skatino nemenkus žiūrovų lūkesčius. Spektaklyje „Kaunas Wi-Fi“ veikia kompiuterinio žaidimo „Minecraft“ personažai (iš dalies perimtas tik išorinis jų įvaizdis). Juos kuria aktoriai Vilija Grigaitytė, Artūras Sužiedėlis, Gintautas Bejeris, Dovydas Pabarčius ir Rokas Lažaunykas. Iš pradžių technologijomis pakeisti balsai, laužyta anglų kalba kelia šypseną, tačiau šių „triukų“ žiūrovų dėmesiui išlaikyti per visą spektaklį nepakanka. Kolektyvinio bendradarbiavimo principais sukurtos pjesės siužetui pritrūksta aiškesnės idėjos. Spektaklyje tiesiogiai transliuojami vaizdai iš įvairių žiūrovams nepasiekiamų erdvių pabrėžia technologijų naudojimo pasekmes: norime ar ne, tačiau visuomet galime būti stebimi ir sekami. Spektaklio „Kaunas Wi-Fi“ pabaigoje gana dirbtinai įtraukta videomedžiaga iš kūrybinio proceso parodo, kad šis buvo įdomesnis nei scenoje matomas rezultatas. O bandymas įtraukti žiūrovus per nesudėtingų klausimų viktoriną taip pat nepasirodė itin sėkmingas.

 

Festivalį „Nerk į teatrą 2019“ užbaigė Browno spektaklis „A-hole Fuckin Loser“, sukurtas pagal jo paties pjesę, įkvėptą ilgos kelionės patirčių. Spektaklyje vaidina pats režisierius kartu su aktoriais Amihodu Shalevu, Iftachu Illouzu ir Hila Gluskinos. Vizualiame spektaklyje pasitelkiamos technologijų galimybės: vaizdo projekcijos, tiesiogiai transliuojamas vaizdas, vaizdų manipuliacijos bei efektai. Svarbi ir gyvai atliekama būgnų muzika. Pagrindinis Browno kuriamas personažas – tai šiuolaikinis, besąlygiškai savimi pasitikintis, bet nežinantis, kuria kryptimi eiti, ir negalintis savęs apibrėžti jaunuolis. Spektaklio pasakojimas apima šio personažo vaikystę – sudėtingus santykius su mama, destruktyvų elgesį – ir įžengimą į suaugusiojo gyvenimą, t.y. tapimą egocentriška, įnoringa, tik savo interesų paisančia scenos žvaigžde. Šis personažas primena Tommy Wiseau, sukūrusį visų laikų blogiausiu filmu įvardytą „Kambarį“. Į spektaklio pasakojimą Brownas įtraukia populiariosios kultūros intertekstus – „YouTube“ vaizdo įrašus ir muziką. Tiesa, kai kuriose spektaklio scenose technologijos kelia dviprasmiškus jausmus ir leidžia suabejoti, ar techniniai nesklandumai buvo režisūrinio sumanymo dalis.

Scena iš spektaklio „Plūduriuoki“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Plūduriuoki“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Plūduriuoki“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Plūduriuoki“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Plūduriuoki“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Plūduriuoki“. D. Stankevičiaus nuotr.
Agnė Sunklodaitė spektaklyje „Aplink pasaulį 2“. Organizatorių nuotr.
Agnė Sunklodaitė spektaklyje „Aplink pasaulį 2“. Organizatorių nuotr.
Agnė Sunklodaitė spektaklyje „Aplink pasaulį 2“. Organizatorių nuotr.
Agnė Sunklodaitė spektaklyje „Aplink pasaulį 2“. Organizatorių nuotr.
Scena iš spektaklio „Skrajojančios plunksnelės“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Skrajojančios plunksnelės“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Skrajojančios plunksnelės“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Skrajojančios plunksnelės“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Skrajojančios plunksnelės“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Skrajojančios plunksnelės“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Romeo ir Džiuljeta“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Romeo ir Džiuljeta“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Romeo ir Džiuljeta“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Romeo ir Džiuljeta“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Kaunas Wi-Fi“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Kaunas Wi-Fi“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Kaunas Wi-Fi“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „Kaunas Wi-Fi“. D. Stankevičiaus nuotr.
Scena iš spektaklio „A-hole Fuckin Loser“. Organizatorių nuotr.
Scena iš spektaklio „A-hole Fuckin Loser“. Organizatorių nuotr.
Scena iš spektaklio „A-hole Fuckin Loser“. Organizatorių nuotr.
Scena iš spektaklio „A-hole Fuckin Loser“. Organizatorių nuotr.