7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Ne visos gulbės grįžta

XII baleto mokyklos laida. Jolanta Valeikaitė

Žilvinas Dautartas
Nr. 40 (1405), 2021-12-10
Šokis
Jolanta Valeikaitė ir Aurimas Paulauskas spektaklyje „Kontrastai“. M. Raškovskio nuotr.
Jolanta Valeikaitė ir Aurimas Paulauskas spektaklyje „Kontrastai“. M. Raškovskio nuotr.

Dvyliktoji mūsų baleto mokyklos laida nedaug kuo skyrėsi nuo ankstesnių – dominavo merginos, o vyrai buvo tik savotiškas priedas. Ir vis dėlto laida nustebino. Ne tik dėl vienos realios pretendentės į būsimas žvaigždes, bet ir dėl mokyklos pedagogų gretas papildžiusios buvusios baleto solistės Ados Tamulevičiūtės-Nasvytienės. Laidos pedagogai Ramutė Janavičiūtė-Kantoravičienė, Tamulevičiūtė-Nasvytienė, Natalija Makarova-Sodeikienė, Antanas Beliukevičius ir Vaclovas Sasnauskas į profesionaliąją sceną išlydėjo pakankamai profesionaliai parengtus auklėtinius – A. Gabalytę, L. Kaladytę, A. Lukšaitę, M. Pusvaškytę, V. Vaickutę, J. Valeikaitę, G. Diržauską, V. Podžecką ir S. Toločką. Kaip įprasta, jų likimas susiklostė įvairiai, vieniems pasisekė labiau, kitiems mažiau, bet mokyklos durys užsivėrė, ir dabar viskas priklausė ne tik ir ne tiek nuo jų pačių norų ar pastangų, bet ir nuo sėkmės.

 

Ar būna taip, kad prie tavo norų ir pastangų prisideda ir sėkmė? Taip, retai, bet būna. Netikite? O Jolanta Valeikaitė? Juk tikrai prie jos fanatiškos meilės ne tik šokiui, bet ir kasdieniam darbui prisidėjo ir sėkmė. Sėkmė, kad jos mokytoja Tamulevičiūtė-Nasvytienė laiku pastebėjo šį „deimančiuką“, kurį reikėjo tik nušlifuoti, kad suspindėtų visomis savo talento briaunomis. Aštuonerius metus truko tas „šlifavimas“, kurio rezultatas buvo diplomantų pavasarinis koncertas. Nieko nestebina, kai tokiuose koncertuose diplomantai šoka variacijas ar pas de deux iš klasikinių baletų. Vieniems kartais tai būna pirmas ir paskutinis kartas. Kitiems tampa paraiška ateičiai. Vienus tokia paraiška džiugina, kitus priverčia sunerimti. Tas nerimas dar labiau sustiprėjo, kai vos po poros savaičių Valeikaitė sušoko Žizel jau ne mokyklos koncerte, o Operos ir baleto teatro spektaklyje. To dar nebuvo buvę, kad mokyklos absolventė šoktų pagrindinį vaidmenį Akademinio operos ir baleto teatro spektaklyje. Ir vis dėlto tai įvyko. Belieka tik stebėtis mokytojos Tamulevičiūtės-Nasvytienės užsispyrimu, gebėjimu įtikinti teatro vadovybę ir „pramušti“ Valeikaitės debiutą profesionalioje scenoje.

 

Atrodo, kad sėkmingas debiutas turėjo plačiau atverti vartus perspektyviai šokėjai, bet tuo metu baleto trupėje buvo užtektinai „žvaigždžių“, tad dar viena pretendentė didelio džiaugsmo neteikė. Taigi nieko nuostabaus, kad jaunutė balerina (piktų liežuvių vadinama „išsišokėle“) buvo švelniai blokuojama. Viename iš savo interviu ji sakė: „Pas mus buvo gilus sovietmetis, o sovietmečiu yra kastos. Pagrindinio vaidmens reikėjo laukti, jis neatėjo taip greitai, kaip kiekviena jauna balerina norėtų. Gal tik po ketverių ar penkerių metų man davė sušokti pagrindinį vaidmenį „Miegančiojoje gražuolėje“, paskui „Gulbių ežere“.“

 

Sutikite, kai prarandami penkeri iš dvidešimties metų, skirtų baleto artistui, jaunai balerinai neatrodo, kad toks „švelnus blokavimas“ yra pagrįstas ir pateisinamas. Atlaikyti tokį spaudimą gali tik labai stipri asmenybė, įsitikinusi savo pašaukimu, tuo, kad užteks jėgų realizuoti save. Manau, kad Valeikaitei atsilaikyti prieš įvairius išbandymus padėjo pozityvus požiūris į šiuolaikinį pasaulį. Tame pačiame interviu ji teigė: „Kai dirbi teatre, visas tavo gyvenimas sukasi aplinkui sceną. Visa kita kaip ir nesvarbu. Aš visą gyvenimą buvau laiminga. Labai laiminga. Ir sėkmė mane lydėjo visą gyvenimą. Gyvenime buvo visko: labai daug pažinčių, labai daug netekčių, labai daug išgyvenimų.“ Tai turėtų būti sektinas pavyzdys visiems, žengiantiems pirmuosius žingsnius profesionaliajame mene. Reikia pripažinti, kad sovietinis „švelnus blokavimas“ niekur nedingo, jis buvo, yra ir bus, tik pakeisdamas pavadinimą ir prisitaikydamas prie liberalaus pasaulio. Sutikite – „mobingas“ skamba gražiau.

 

Sakoma, kad tai, kas mūsų nesunaikina, mus užgrūdina. Ko gero, tas grūdinimas ir padėjo balerinai Valeikaitei tapti baleto mokytoja. Kai visą laiką reikia įrodinėti, kad gali šokti ne blogiau, o netgi geriau už kitus, tik darbas, juodas, alinantis kasdienis darbas, kurio nemato nei žiūrovai, nei administracija, tave užgrūdina ir padeda pasiekti užsibrėžtą tikslą. Kitame savo interviu balerina taikliai pažymi: „Šokis yra akimirka – čia buvo, čia nebėra. Ją reikia išnaudoti tiek, kiek gali, kiek tau Dievas davė sveikatos. O po to – padėkoti ir išeiti.“

 

Ačiū Dievui, Valeikaitė išėjo tik iš scenos, pasilikdama šokyje. Jos credo – „Mano gyvenimas dabar yra mano mokiniai. Noriu atiduoti jiems visas savo žinias, visą patirtį. Ir noriu, kad jiems visiems pasisektų. Kad jie tikrai visi gautų darbus, kad būtų psichologiškai gerai paruošti.“

 

Prieš trejetą dešimtmečių rašydamas apie Valeikaitę palyginau ją su Anderseno Bjauriuoju ančiuku, kuriuo kiemo žąsys pradėjo grožėtis tik pamačiusios jį skrendantį tarp kitų gražuolių. Tada rašiau, kad tik pasakoje žąsys pakelia galvas. O mes pakėlėme galvas? Jei pakėlėme ir pamatėme, ar bent dabar suvokėme, kad ne visos gulbės grįžta?

Jolanta Valeikaitė ir Aurimas Paulauskas spektaklyje „Kontrastai“. M. Raškovskio nuotr.
Jolanta Valeikaitė ir Aurimas Paulauskas spektaklyje „Kontrastai“. M. Raškovskio nuotr.
Jolanta Valeikaitė ir Aurimas Paulauskas spektaklyje „Kontrastai“. M. Raškovskio nuotr.
Jolanta Valeikaitė ir Aurimas Paulauskas spektaklyje „Kontrastai“. M. Raškovskio nuotr.
Jolanta Valeikaitė spektaklyje „Kontrastai“. M. Raškovskio nuotr.
Jolanta Valeikaitė spektaklyje „Kontrastai“. M. Raškovskio nuotr.
Petras Skirmantas ir Jolanta Valeikaitė balete „Gulbių ežeras“. M. Vidzbelio (VLE) nuotr.
Petras Skirmantas ir Jolanta Valeikaitė balete „Gulbių ežeras“. M. Vidzbelio (VLE) nuotr.
Petras Skirmantas ir Jolanta Valeikaitė balete „Miegančioji gražuolė“.
Petras Skirmantas ir Jolanta Valeikaitė balete „Miegančioji gražuolė“.
Jolanta Valeikaitė ir Aleksandras Molodovas balete „Žizel“.
Jolanta Valeikaitė ir Aleksandras Molodovas balete „Žizel“.
Jolanta Valeikaitė balete „Žizel“. M. Raškovskio nuotr.
Jolanta Valeikaitė balete „Žizel“. M. Raškovskio nuotr.
Jolanta Valeikaitė spektaklyje „Hamletas“ (Vokietija).
Jolanta Valeikaitė spektaklyje „Hamletas“ (Vokietija).
Ada Tamulevičiūtė-Nasvytienė ir Jolanta Valeikaitė.
Ada Tamulevičiūtė-Nasvytienė ir Jolanta Valeikaitė.