7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Nebijoti atvirumo

Šokio spektaklis „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“

Aistė Šivytė
Nr. 42 (1363), 2020-12-04
Šokis
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.

Vakaras arba naktis. Tamsus kambarys, apšviestas nebent gatvės žibintų šviesos. Daug kam yra tekę pabūti tokioje erdvėje su savo apmąstymais. Prietemoje išgyventi melancholiją, nusivylimą, pyktį, vienatvę, kontempliuoti praeitį ar dabartį. Tai asmeniška, bet kartu universali patirtis. Ir vis dėlto scenoje būti jos užkluptam – netikėta.

 

Lapkričio 14 d. virtualioje erdvėje įvyko choreografės ir šokėjos Gretos Grinevičiūtės spektaklio „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“ premjera. Tai antroji kūrybinio triptiko (prasidėjusio spektakliu „Šokis dulkių siurbliui ir tėčiui“) dalis. Šiame spektaklyje šokėja nagrinėja motinos, kurios neteko dar vaikystėje, portretą – keistai universalų žmonių pasakojimuose, nežinia, ar tikrą savuose prisiminimuose.

 

Svarbiu šio pasirodymo režisieriumi tapo karantinas: spektaklis buvo pritaikytas filmavimui, gyvo scenos partnerio (Andrius Katinas) vietoje atsirado telefoniniai skambučiai bei vaizdas kompiuterio ekrane, „Tsekh“ galeriją pakeitė Meno ir mokslo laboratorijos (MMLAB) erdvė. Visi šie elementai sukūrė labai intymią, nuoširdžią, bet kartu vienišą atmosferą. Atrodė, lyg pasaulio nepasiekiama atlikėja su kiekvienu žiūrovu asmeniškai dalijasi savo išgyvenimais, susipinančiais į minčių, patirčių bei atsiminimų voratinklį.

 

Grinevičiūtė ir Katinas nesislepia už veikėjų, kreipiasi vienas į kitą vardais, kalba savo asmeninėmis istorijomis. Veikėjai yra jie patys – Greta ir Andrius. Atsisakoma teatrinės atmosferos, nedidelėje MMLAB erdvėje vyrauja atvirumas. Spektaklis prasideda Grinevičiūtės atliekama daina, tačiau jai nespėjus baigtis Greta sulaukia Andriaus skambučio. Galima sakyti, pasirodymas prasideda nuo užkulisių: atlikėjai kelias minutes praleidžia neskubom kalbėdamiesi apie susiklosčiusią situaciją, gailisi, kad nepavyko scenoje būti kartu, kad negali dalyvauti žiūrovai. Tarp įprastų vaizdo skambučio strigimų, tylos pauzių justi šokėjos ruošimasis pradėti pasirodymą, lengvas atidėliojimas, noras dar pasišnekėti, nurimti.

 

Scena apytuštė – dvi skalbimo mašinos ir nešiojamasis kompiuteris, rodantis vaizdo įrašą, kuriame Katinas žaidžia su pėdkelnėmis, plaiksto jas ore, tampo, matuojasi. Pėdkelnes netrunka apsimauti ir Grinevičiūtė – užsitempia iki pat pažastų, lyg bandytų įsipatoginti šioje universalioje motiniško atsiminimo detalėje, prisiminime apie neblėstantį susidomėjimą keliančią motinos spintą, pajusti migdomo vaiko saugumą, mieguistą komfortą. Erdvę pripildo pusbalsiu niūniuojamos lopšinės. Pasigirsta istorijos, įvairių žmonių prisiminimai apie motinas: apie jų juoką, rankas, kartu kepamus blynus, ėjimą į operą su batelių pamaina, priekaištus retai skambinant, sodo lauktuves.

 

Tokių lengvų ir nerūpestingų pasakojimų fone matome atlikėją, bandančią šokti su skalbimo mašina – gremėzdišku, sunkiu daiktu. Jis vargiai pasiduoda stumiamas, paguldyti jį ant šono atrodo sudėtinga, tačiau atlikėja nenuleidžia rankų, net užsiverčia skalbiamąją ant savęs, yra skausmingai prispaudžiama. Atrodo, lyg bandytų išjudinti savo motinos atminimą, tačiau blunkantis portretas nepaklūsta atminčiai, yra nepaslankus, slegiantis. Blizgia suknele vilkinti Grinevičiūtė bando pasakoti apie motiną, tačiau kiekvienas prisiminimas arba artimųjų į atmintį įspraustas teiginys baigiasi „bet aš nežinau – neatsimenu“. Neatsimenu, ar mylėjai mane, neatsimenu, ar tikrai neatsisukai pažiūrėti į mano piešinį. Vis dėlto po nuoširdaus monologo, kuriame neslepia širdgėlos bei pykčio, atlikėja pripažįsta: net ir atsakydama į populiarų klausimą „Jei galėtum pakviesti vieną žmogų, gyvą ar mirusį, vakarienės, kas jis būtų?“ ji pasirinktų savo mamą. Prisėdusi atokiau ir paėmusi į rankas valdymo pultelį, Grinevičiūtė atgaivina skalbimo mašiną – ši ima važinėti po sceną, sukti ratus. Atlikėja žino, kad negali pakviesti mamos vakarieniauti, bet visada gali kartu pašokti.

 

„Šokis skalbimo mašinai ir mamai“ – spektaklis, kuris puikiai pasinaudojo pandemijos sukeltais sunkumais, prisitaikė prie filmavimo kameros ir sukūrė nepaprastą patirtį. Jis prikaustė ir nuginklavo savo atvirumu, nė neleisdamas pasikuisti atmintyje ieškant analogų: „Gal ką nors panašaus teko matyti?“, „Gal kažkas bandė panašiai daryti?“, „Gal neoriginalu?“ ir t.t. Pasibaigus transliacijai liko tik susižavėjimas drąsa nesislėpti už veikėjo kaukės ir neįsprausti savęs į teatro dėžutę.

Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Andrius Katinas spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Andrius Katinas spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Andrius Katinas ir Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Andrius Katinas ir Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Andrius Katinas ir Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.
Andrius Katinas ir Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis skalbimo mašinai ir mamai“. D. Putino nuotr.