7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Individualus žvilgsnis į gerai žinomą pasaką

Pokalbis su choreografu Martynu Rimeikiu prieš baleto premjerą

 

Lukrecija Stonkutė
Nr. 26 (1305), 2019-06-28
Šokis Muzika
Martynas Rimeikis. M. Aleksos nuotr.
Martynas Rimeikis. M. Aleksos nuotr.

Vakarų Lietuvos regione vyksta tarptautinis operos ir simfoninės muzikos festivalis „Muzikinis rugpjūtis pajūryje“. Ryškiausias šių metų festivalio akcentas – Eduardo Balsio baleto „Eglė žalčių karalienė“ naujo pastatymo premjera, žiūrovų laukianti rugpjūčio 16 ir 17 dienomis Palangos koncertų salėje. Ta proga kalbiname choreografą Martyną Rimeikį, publikai ruošiantį išskirtinį baleto pastatymą. Pašnekovas dalinasi mintimis apie pasakos „Eglė žalčių karalienė“ įvairiapusiškumą, naujas įžvalgas, idėjas, perspektyvius jaunuosius baleto artistus.


Kompozitoriaus Eduardo Balsio baleto „Eglė žalčių karalienė“ premjera – ryškus įvykis Lietuvos šokio meno pasaulyje. Festivalį „Muzikinis rugpjūtis pajūryje“ organizuojančio Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro vadovė Laima Vilimienė minėjo, jog jau prieš metus Jūsų galvoje šmėžavo mintys apie tokį spektaklį. Kokie užplūdo jausmai, sulaukus konkretaus teatro kvietimo?

Seniai žinojau, jog pasaka „Eglė žalčių karalienė“ – įvairialypė. Joje gausu simbolikos, mitologinių momentų, gvildenamos socialinės bei žmogaus ir gamtos ryšio temos. Sulaukęs pasiūlymo statyti spektaklį, nieko nelaukdamas pradėjau dar stipriau gilintis į pasaką, perskaičiau nemažai jos analizių, tad kilo tikrai įvairių minčių ir pagundų baletą pateikti naujai. Tačiau šis pastatymas yra skirtas kompozitoriaus Eduardo Balsio 100-osioms gimimo metinėms, tad pamaniau, jog būtų nesąžininga bandyti traktuoti istoriją kitu kampu, gvildenti kitas problemas nei gvildeno kompozitorius. Labai sąmoningai gilinausi į baleto libretą, tačiau jis pasirodė gan paprastas. Užtat muzika iškalbinga ir kupina dramaturgijos! Todėl visų klausimų, atsakymų ir sprendimų ieškojau muzikoje.  


Baletą „Eglė žalčių karalienė“ yra pastatę žymūs Lietuvos choreografai Vytautas Grivickas (1960 m. ir 1965 m.), Elegijus Bukaitis (1976 m.), Egidijus Domeika (1995 m.), britas George’as Williamsonas (2015 m.), todėl rengti šį spektaklį – man tikras iššūkis. Su visa pagarba ir rimtimi žvelgiu į šį kūrinį.

Kuo Jūsų rengiamas spektaklis skirsis nuo ankstesnių? Galbūt gerai žinomoje istorijoje įžvelgėte naują prasmę?
„Eglė žalčių karalienė“ – pasaka apie didžiulę meilę. Nemanau, jog meilės tema buvo svarbi tik 1960-aisiais. Bet manau, kad nūdieną gimsta naujas požiūris į meilę, jos suvokimą. Kuo šis pastatymas bus kitoks? Gal tuo, jog gimiau 1980-aisiais... Kiekvienos kartos žmogus turi skirtingą tam tikrų dalykų matymą. Paties šokio suvokimas, manau, taip pat skiriasi nuo šešiasdešimtųjų. Tad spektaklio šokio judesių stilistika bus paremta mano individualiu žvilgsniu. Tikiu, jog čia ir yra kitoniškumas, o ne lėkštas siekis pasaką paversti kokia nors emigracijos problema.

Ar spektaklyje išvysime šiuolaikinio šokio judesių?
Labai nemėgstu baletą klasifikuoti, tačiau taip – šiųmetiniame spektaklyje išvysime šiuolaikinį baletą. Nors pats esu klasikinio baleto atstovas: baigiau Nacionalinę M. K. Čiurlionio menų mokyklą, dvidešimt metų šokau klasikinį repertuarą. Tačiau tampa akivaizdu, jog mano choreografija nėra grynai klasikinė. Tikrai neseku kieno nors kito stilistika, taip pat nekuriu ir savosios. Natūraliai stengiuosi plėsti savo choreografinį žodyną pagal tai, kaip jaučiu savo kūną. Pavyzdžiui, žodis „myliu“ – imu ir interpretuoju jį judesių kalba taip, kaip jaučiu.

Kaip manote, ar šviesaus atminimo kompozitoriui Eduardui Balsiui patiktų Jūsų kuriamo spektaklio bei šokio judesių interpretacija?
Labai tikiuosi, kad patiktų (šypsosi). Itin pagarbiai elgiuosi su E. Balsio muzika, stengiuosi išgirsti, ką kompozitorius norėjo pasakyti muzikos kalba. Žinau, jog premjeros stebėti atvyks kūrėjo dukra Dalia Balsytė, tad bus tikrai smalsu išgirsti jos nuomonę.

Dirbate su Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro bei kviestiniais šokėjais. Ar pasirengimas spektakliui vyksta sklandžiai?
Spektaklis nelengvas tiek fiziškai, tiek emociškai, reikalaujantis gero pasirengimo. Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro trupę papildė dešimt naujų šokėjų bei kviestiniai artistai, tad šokio jėga tikrai nemaža. Džiaugiuosi, jog pasirengimas vyksta sklandžiai, šokėjai uoliai dirba.

Kas taps pirmaisiais šiųmetės „Eglės žalčių karalienės“ solistais? Pagal kokius kriterijus juos rinkotės?
Eglė – Julija Stankevičiūtė, Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro solistė; Žilvinas – Mantas Černeckas, buvęs Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro baleto artistas. Su Julija bendradarbiauju jau ketvirtus metus. Tai jauna balerina su itin didelėmis perspektyvomis. Aš Julija labai pasitikiu ir nuoširdžiai tikiu tuo, ką ji daro. Mantas Černeckas –  taip pat perspektyvus šokėjas. Iki šio pastatymo aš jo nepažinojau, tad pažintis buvo labai malonus atradimas.

Projekte bendradarbiaujate su dirigentu Modestu Barkausku, scenografu Marijumi Jacovskiu. Kaip sekasi bendras darbas?
Su Marijumi bendradarbiauju nuo tada, kai pradėjau statyti savo spektaklius. Vienas kitą gerai pažįstame, pasitikime, nuolat dalinamės kūrybinėmis idėjomis. Su Modestu taip pat viskas sklandu. Su juo drauge dirbome prie mano spektaklių „Visur kur mes nebuvom (2015) ir „Procesas“ (2017), tad tvirtai pasitikiu dirigentu. Smagu žinoti, jog teatro simfoninis orkestras jau repetuoja. Laukiu, kol prasidės bendros repeticijos su orkestru ir šokėjais.

Pirmieji premjeriniai spektakliai rugpjūčio 16 ir 17 dienomis vyks Palangos koncertų salėje. Ar ši erdvė tenkina šokėjų poreikius? Ar ji tinkama spektaklio idėjos realizavimui?
Palangos koncertų salė ir lieka koncertų sale... Skiriasi jos formatas, išmatavimai, tai nėra teatrinė erdvė ir tai labai jaučiasi. Trūkumai šiek tiek apriboja spektaklio scenografines galimybes. O baleto veiksmo vieta turi ne kartą keistis: kaimas, povandeninis pasaulis ir pan. Stengsimės kiek įmanoma maksimaliau sukurti teatro įspūdį.

Ar turite minčių bendradarbiauti su Klaipėdos valstybiniu muzikiniu teatru ir kitų metų festivalyje?
Mano ateinanti vasara menine prasme jau daugiau mažiau suplanuota, tad vargu ar tai pavyktų. Bet po dviejų metų – kodėl gi ne? Mielai sutikčiau!

Kalbino ir parengė Lukrecija Stonkutė

 

Martynas Rimeikis. M. Aleksos nuotr.
Martynas Rimeikis. M. Aleksos nuotr.
Martynas Rimeikis. M. Aleksos nuotr.
Martynas Rimeikis. M. Aleksos nuotr.