7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Baletas ant ratų

Grupės „Classic Art. Ballet motion company“ koncertas

Helmutas Šabasevičius
Nr. 32 (1269), 2018-10-12
Šokis
Grupė „Classic Art. Ballet motion company“. Organizatorių nuotr.
Grupė „Classic Art. Ballet motion company“. Organizatorių nuotr.

Legendinė balerina Anna Pavlova, 1911 m. įkūrusi savo trupę ir palikusi saugią Sankt Peterburgo imperatoriškojo Marijos teatro pastogę, ryžosi pati užkariauti pasaulį ir meile baletui užkrėtė ne tik Europos, bet ir Australijos, Peru, Honkongo, Kinijos, Brazilijos, Argentinos, Egipto, Jungtinių Amerikos Valstijų, Kanados, Venesuelos, Meksikos bei daugelio kitų šalių žiūrovus.

 

Tikriausiai panašių tikslų turi ir jaunų baleto artistų iš Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro grupė – apie tarptautines jų ambicijas byloja pavadinimas „Classic Art. Ballet motion company“, kuris įrašytas afišose, su klasikinio baleto menu kol kas supažindinusiose Ignalinos ir Ukmergės žiūrovus.

 

Iniciatyva iš tiesų sveikintina – tai galimybė paskleisti žinią apie šimtmečius gludintą klasikinio baleto grožį, juo labiau kai jos imasi ne tik entuziastai, bet ir profesionalai.

 

Grupės vadovė Vaida Šniurevičiūtė, prieš keletą metų Snieguolės vaidmeniu sužadinusi viltį, kad ryškėja dar viena lyrinio plano solistė, pagrindinių vaidmenų sąrašą vis dėlto nusprendė iškeisti į organizacinį darbą ir ėmėsi burti bendraminčius, ieškoti galimybių bei erdvių klasikinio baleto sklaidai. Ji – iš daug žadėjusios ir nemažai tesėjusios Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos Baleto skyriaus klasės, kuriai klasikinį šokį dėstė Beatričė Tomaševičienė ir Petras Skirmantas; drauge su ja mokėsi Kristina Gudžiūnaitė, Margarita Simonova, Julija Turkina, Ieva Svetickaitė, Voicechas Žuromskas, Paulius Roslekas, Andrius Butkys, taip pat ir Kipras Chlebinskas, vėliau išvykęs į Baltarusiją ir mokslus baigęs Choreografijos koledže Minske.

 

Smalsu buvo pamatyti antrąjį „Classic Art“ koncertą, rugsėjo 16 d. surengtą neseniai atnaujintame Ukmergės kultūros centre. Programoje dalyvavo ne tik baleto trupės vidurinė karta ir jaunimas, bet ir žinomi meistrai. Nelabai didelė, ne visai baletui pritaikyta scena vertė šiek tiek redaguoti choreografinius pavidalus, tačiau asociacijos su Pavlovos aistringa meile baletui, noru jo grožiu pasidalinti su žiūrovais (kad ir nelūžtančioje salėje) buvo akivaizdi jau stebint pirmąjį koncerto epizodą – duetą iš Piotro Čaikovskio „Gulbių ežero“, kurį atliko LNOBT primabalerina Olga Konošenko ir solistas Jonas Laucius. Tinkamo apšvietimo padedami, šokėjai sukūrė elegišką nuotaiką, perteikusią pagrindinę spektaklio mintį. Rafinuotas klasikinio baleto formas atskleidė ir po kurio laiko Konošenko atlikta Raimondos variacija iš to paties pavadinimo Aleksandro Glazunovo baleto.

 

Tokie koncertai ne tik supažindina su vaidmenimis, buvusiais ar esančiais koncertų dalyvių repertuare, bet ir suteikia progą įgyvendinti svajones, kurioms išsipildyti didžioji baleto scena ne visada būna palanki. Tarp tokių staigmenų – dar viena asociacija su Pavlovos įvaizdžiu: „Mirštanti gulbė“, kurią su reikiama nostalgiška nuotaika perteikė Julija Turkina. Adagio iš baleto „Korsaras“ šoko Jonas Laucius, pavasarį šio baleto premjeroje sužibėjęs Lankadamo vaidmeniu, ir jauna baleto artistė Marta Navarro Heranz, jau keletą metų dirbanti LNOBT trupėje, – ji sukūrė ir artistišką intrigą elegantiškai pasirodydama scenoje per aistringai Igorio Zaripovo atliekamą Toreadoro šokį.

 

Ispaniškų motyvų koncerte buvo ir daugiau: Kipras Chlebinskas, Igoris Zaripovas ir Agnė Steponkevičiūtė šoko Ispanų šokį iš „Gulbių ežero“, Chlebinskas ir Konošenko – Gatvės šokėjos ir Espados duetą iš „Don Kichoto“, Kristina Markevičiūtė – jos pačios sukurtą Karmen monologą iš Georges’o Bizet-Rodiono Ščedrino „Karmen“.

 

Nuotaikingai nuskambėjo „Čarlstonas“, kuriame žavingai solavo Igoris Zaripovas ir dar viena LNOBT artistė iš Ispanijos – Mel Bombardo. Ukmergės žiūrovams Zaripovas negailėjo savo meistrystės ir tiek Juokdario šokyje iš „Gulbių ežero“, tiek kituose epizoduose stebino sudėtingomis virtuoziškų sukinių pynėmis – lyg šoktų per atsakingą koncertą didmiesčio scenoje.

 

Jėgų netaupė visi šokėjai, siautę ir Indų šokyje iš „Bajaderės“ (solistai – Kristina Markevičiūtė, Ignas Armalis ir Jonas Laucius), ir finaliniame sirtakyje iš „Graiko Zorbos“. Pastarųjų epizodų energija užgožė ir eklektišką kostiumų ansamblį, kuris, ko gero, pateisinamas atsižvelgiant į finansines grupės, į koncertą suvažiavusios savo „ratais“, galimybes.

 

Galvojant plačiau ir istoriškiau, žiūrovai galėjo pasigesti minimaliomis priemonėmis parengtų programėlių su epizodų pavadinimais ir šokėjų pavardėmis – kad kada nors kam nors dėl šios informacijos nereikėtų sukti galvos. Nebent tokie duomenys bus pateikti grupės interneto puslapyje, kurio, veiklai įsibėgėjant, tikrai prireiks.

 

Koncertą lydėjo paroda, skirta baleto menui, ją parengė Lietuvos literatūros ir meno archyvas. Tikrai geras propagandinis sumanymas, į kurį vis dėlto reikėtų investuoti daugiau laiko rašant, redaguojant, koreguojant tekstus bei užrašus po nuotraukomis.

Grupė „Classic Art. Ballet motion company“. Organizatorių nuotr.
Grupė „Classic Art. Ballet motion company“. Organizatorių nuotr.