7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Viščiukus skaičiuoja pavasarį

Gala koncertas Šokio teatre

Žilvinas Dautartas
Nr. 25 (1219), 2017-06-23
Šokis
„Ave Marija“. O. Steponkienės nuotr.
„Ave Marija“. O. Steponkienės nuotr.

Pasirodo, daroma ir taip. Kiekvieną pavasarį savo „viščiukus“ skaičiuoja Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos baleto skyrius. Ne išimtis ir šis – birželio 10 d. Šokio teatre įvyko tradicinis baleto skyriaus metų koncertas, kuriame dalyvavo gausus būrys jaunųjų atlikėjų – nuo mažiausių iki absolventų. Prasminga, kad šį renginį pradėjo 2 klasės mokinė Elzė Kotryna Pylinkutė su miniatiūra „Pudros debesėlis“ (mokytoja Jolanta Vymerytė). Šie mokslo metai skyriaus bendruomenei nebuvo lengvi – pasikeitė vadovybė, visus sukrėtė skaudi netektis, tarsi nubrėžusi takoskyrą tarp to, kas buvo, ir to, kas ateis. Kad ir kas įvyktų, gyvenimas nesustoja, eina į priekį, o kartu su juo ir baleto skyrius.

 

Galima tik pasidžiaugti, kad baleto skyriuje klasikinis šokis vėl įgauna turėtas pozicijas, po pertraukos vėl įteikta J. Jovaišaitės-Olekienės premija (ją pelnė vienuoliktokė Viltė Lauciūtė). Džiugu, kad tai ne vienintelis apdovanojimas tą vakarą – buvusios skyriaus auklėtinės Greta Gilytė ir Inga Cibulskytė, kuriomis gėrimės Nacionalinio operos ir baleto teatro scenoje, įsteigė savus apdovanojimus, nuo jų neatsiliko ir UAB „Puantas“, be kurio neįsivaizduojame baleto skyriaus gyvenimo. Visi koncerto dalyviai nusipelno pagyrimo, kaip ir jo organizatoriai: mokyklos direktorius Romualdas Kondrotas, sceninės praktikos specialistė Giedrė Zaščižinskaitė ir skyriaus vadovas Eligijus Butkus. Sveikintina ir tai, kad koncerto išvakarėse (birželio 7 d.) Šokio teatro scenoje savo sugebėjimus galėjo pademonstruoti visi skyriaus mokiniai, pareiškę norą ir paruošę kokią nors variaciją ar miniatiūrą, o konkurencija išties buvo nemaža, tad į baigiamąjį koncertą pateko geriausieji. Gaila, bet visų laimingųjų nėra galimybės išvardinti, juk vien solistų vos ne trys dešimtys, o kur dar masinių šokių atlikėjai? Tad belieka paminėti pačius „pačiausius“ ir jų mokytojus. Kas labiausiai džiugina? Ogi būsimųjų baleto meistrų ir eilinių universalumas. Ganėtinai profesionaliai įvaldę klasikinio šokio techniką, pajutę kūrinio stilių, jaunieji atlikėjai pavydėtinai laisvai, bet įtaigiai jaučiasi ir atlikdami šiuolaikinės choreografijos kūrinius. Dešimtokas Edvinas Jakonis, puikiai sušokęs Princo variaciją iš Piotro Čaikovskio „Spragtuko“, pademonstravęs ne tik rafinuotą eleganciją (nieko nuostabaus – juk jo mokytojas Petras Skirmantas!), bet ir subtilią šokio techniką, stebino unikalia kūno plastika šiuolaikinėje choreografijoje. Gerų žodžių nusipelnė ir septintokas Mantas Žvybas (mokytoja Marija Kiršienė), Ingos Gerulskytės miniatiūroje „Saracėnas“ subtiliai perteikęs rytietiškos plastikos egzotiką. Pavydėtinu universalumu nudžiugino ir devintokė Vakarė Radvilaitė (mokytoja Gražina Dautartienė), po stilingos klasikinės variacijos iš „Venecijos karnavalo“ labai ekspresyviai ir įtaigiai sušokusi Jurijaus Smorigino miniatiūrą „Apeigos“ pagal Jameso Greenwoodo muziką.

 

Natūralu, kad didžiąją koncerto dalį sudarė ištraukos iš klasikinių baletų, kur savo gebėjimus galėjo realizuoti ne tik vyresnių klasių mokiniai, bet ir „vidurinieji“ – šeštokė Gilė Sakalauskaitė, santūriai, bet pakankamai tiksliai sušokusi variaciją iš „Armidės paviljono“, septintokė Nora Straukaitė, sušokusi variaciją iš „Bajaderės“ ir sužavėjusi įgimtu lyrizmu, pasteliniais šokio pustoniais (mokytoja Deimantė Karpušenkovienė), jos bendraklasis Jonas B. Kertenis, variacijoje iš „Venecijos karnavalo“ pademonstravęs tokiam amžiui nebūdingą stiliaus pajautimą ir tikslią techniką. Devintokės Gabrielė Marčiukaitytė, profesionaliai ir nuotaikingai sušokusi variaciją iš „Gulbių ežero“, ir Anastasija Semaško, savo veržliais sukiniais, nenusileidžiančiais tornadui, privertusi stebėtis įvaldyta technika, ekspresyviai atlikusi variaciją iš baleto „Paryžiaus liepsna“, labai organiškai įsiliejo į bendraklasių atliekamą temperamentingą, kupiną vidinės energijos miniatiūrą „Nesinchronas“, profesionaliai pastatytą mokytojos Miglės Praniauskaitės. Šių metų J. Jovaišaitės-Olekienės premijos laureatė V. Lauciūtė (mokytoja Audronė Domeikienė) variacijoje iš baleto „Faraono duktė“ pademonstravo jai būdingą kruopštumą ir stabilumą. Aštuntokė Jekaterina Lychvar (mokytoja Liudmila Grava) su bendraklase Aleksandra Baušyte sušokusi Lėlių duetą iš „Kopelijos“, šokdama Snieguolės variaciją iš baleto „Snieguolė“ atsiskleidė kaip perspektyvi, neeilinių profesinių duomenų mokinė. Šį kartą koncerto programoje buvo tik vienas pas de deux, jį grakščiai ir lengvai sušoko devintokai Rūta Karvelytė ir Deividas Dulka (mokytojai Gražina Dautartienė ir Aleksandras Semionovas). Viliuosi, kad kitąmet skyriaus pavasariniame koncerte bus apstu ne tik variacijų, bet ir pas de deux, vadinamųjų charakterinių šokių, padedančių atsiskleisti ir tiems mokiniams, kurių galimybės ribotos dėl profesinių duomenų. Taip pat viliuosi, kad matysime ir daugiau absolventų, pademonstruosiančių savo gebėjimus šokant ne tik šiuolaikinės choreografijos, bet ir klasikos kūrinius. Šiais metais solo šoko tik absolventė Vitalija Montrimaitė. Keista, kad ši jaunutė šokėja, žengianti pirmuosius žingsnis profesionalioje scenoje, Jurijaus Smorigino miniatiūroje „Mano gyvenimas“ sugebėjo ne tik įtaigiai atskleisti žmogaus, paaukojusio savo gyvenimą scenai, tragizmą, bet ir to laikotarpio atmosferą. Ir po šios emocionaliai alinančios miniatiūros V. Montrimaitė, padedama bendraklasių (mokytoja Beatričė Tomaševičienė), siautulingai, su nežabotu temperamentu atsisveikina su mokykla Martyno Rimeikio choreografinėje miniatiūroje „Perpetuum mobile“.

 

Vienas gyvenimo etapas baigėsi, tegyvuoja kitas. Absolventų vietas baleto salėse užims kiti, po jų dar kiti. O juos vieną dieną pakeis tie, kurie 2017 m. birželio 10 d. koncerte šoko Giedrės Zaščižinskaitės miniatiūroje „Skruzdės ir žiogai“, sukurtoje remiantis mokinių psichologijos ir galimybių žiniomis, tie bevardžiai atlikėjai, kuriuos paruošė ir į Šokio teatro sceną išleido skyriaus klasikinio šokio mokytojai, be jau išvardintų, tai – Vytautas Brazdylis, Jolanta Liaugminienė, Neli Beredina, Lina Puodžiukaitė-Lanauskienė. Kiek iš tų „skruzdžių ir žiogų“ pasieks mokymosi Baleto skyriuje finišą, nežino niekas. Todėl kiekvieną pavasarį Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos baleto skyrius „skaičiuoja viščiukus“.

„Ave Marija“. O. Steponkienės nuotr.
„Ave Marija“. O. Steponkienės nuotr.
„Lacrimoso“. O. Steponkienės nuotr.
„Lacrimoso“. O. Steponkienės nuotr.
„Laumės vaikas“. O. Steponkienės nuotr.
„Laumės vaikas“. O. Steponkienės nuotr.
„Mano gyvenimas“. Šoka Vilija Montrinmaitė. O. Steponkienės nuotr.
„Mano gyvenimas“. Šoka Vilija Montrinmaitė. O. Steponkienės nuotr.
Pas de deux iš baleto „Žizel“. Šoka Rūta Karvelytė ir Deividas Dulka. O. Steponkienės nuotr.
Pas de deux iš baleto „Žizel“. Šoka Rūta Karvelytė ir Deividas Dulka. O. Steponkienės nuotr.
„Spirits Rising“. Šoka Edvinas Jakonis. O. Steponkienės nuotr.
„Spirits Rising“. Šoka Edvinas Jakonis. O. Steponkienės nuotr.
Variacija iš „Armidės paviljono“. Šoka Gilė Sakalauskaitė. O. Steponkienės nuotr.
Variacija iš „Armidės paviljono“. Šoka Gilė Sakalauskaitė. O. Steponkienės nuotr.
„Perpetuum mobile“. M. Aleksos nuotr.
„Perpetuum mobile“. M. Aleksos nuotr.
Variacija iš baleto „Faraono duktė“. Šoka Viltė Lauciūtė. O. Steponkienės nuotr.
Variacija iš baleto „Faraono duktė“. Šoka Viltė Lauciūtė. O. Steponkienės nuotr.
Variacija iš „Venecijos karnavalo“. Šoka Vakarė Radvilaitė. M. Aleksos nuotr.
Variacija iš „Venecijos karnavalo“. Šoka Vakarė Radvilaitė. M. Aleksos nuotr.
Variacija iš „Bajaderės“. Šoka Nora Straukaitė. O. Steponkienės nuotr.
Variacija iš „Bajaderės“. Šoka Nora Straukaitė. O. Steponkienės nuotr.