Pasirodė Felikso Bajoro kūrinių kompaktinė plokštelė „The Turn“
Felikso Romualdo Bajoro jubiliejinis sezonas dar nesibaigia – tęsiasi kamerinės muzikos koncertais ir įrašų leidiniais, kur, beje, taip pat skamba visai naujų ar seniai neatliktų kūrinių. Norintiems pasidžiaugti pasirodžiusia autorine kompaktine plokštele „The Turn“ vasario 1 d. Sapiegų rūmuose buvo surengtas koncertas iš plokštelės repertuaro. Tiesa, koncerto sėkmė nebuvo vienoda, tad verčiau iš karto į rankas imkime įrašą. Traukia apžiūrėti, kokių individualių kūrybos nuostatų kompozitorius laikosi, net ir teigdamas, kad kiekvieną veikalą parašo visai kitaip. Žinoma, šie požiūriai neprieštarauja, juk menininko individuali kalbėsena netrukdo naują kūrinį formuoti pagal unikalų sumanymą. Plokštelėje skamba aštuoni kameriniai instrumentiniai opusai.
Tačiau pirmiausia nedrąsiai mėginkime praskleisti Bajoro idėjų pasaulį – kaip jis per kompozitoriaus kūrybos kelią toliau gražiai ryškėja šioje plokštelėje. Ir iš karto suabejočiau, ar taikli plokštelės dizaino figūra, simbolizuojanti grįžimą. Mat plokštelėje sukoncentruota dominuojanti Bajoro muzikos idėja – ateities stebėjimas. Jo menas netūpčioja vietoje, siekdamas publikai atverti autoriaus asmenines patirtis. Bajoro kūrinių tėkmė, ištryškusi su skirtingų atspalvių energija, visada nuvilnija aukštyn. Kartais – atpalaiduodama („išrišdama“), kartais – klausdama. „Ir nežinom, kas dar bus ant ateities“, – šiandien „Sakmių siuitos“ frazė skamba kaip neįtikėtino nuoseklumo kūrybinis motto.
Veiksmažodžių muzika – Bajoro mąstyseną dar galėtume nusakyti perfrazuodami jo „Veiksmažodžių siuitos“ pavadinimą. Jo muzikoje visą laiką kas nors vyksta, kontempliacijos epizoduose taip pat pulsuoja gyvybė. Minimoje plokštelėje kai kurie pavadinimai tą nurodo tiesiogiai (atsiprašau malonių skaitytojų už angliškas antraštes, bet jų autorius neverčia): „Event“ ir „Aspiration“ styginių kvartetui, „Index“ varinių pučiamųjų kvintetui, „The Turn“ altui, klarnetui ir fortepijonui. Abstrakčių idėjų veikalai „In Response“ fagotui solo, Trys interliudai klarnetui solo, „Post Scriptum“ altui, klarnetui, fortepijonui, nuausti tik vidinės dinamikos ir tikisi grynai klausančiojo fantazijos kaip XVIII a. klasicistų opusai.
Netikėtai lyg neoromantiška inkrustacija plokštelės repertuare suskamba „Autumn. Leaves“ medinių pučiamųjų kvintetui. Tokia tiesioginė apeliacija į emocijas Bajorui nėra būdinga, tiesa, nuo perdėto sentimentalumo kūrinį sulaiko medinių pučiamųjų specifika. Pirmąsias dvi veikalo dalis daugiau ar mažiau apėmusi nostalgiška būsena finale, kaip ir dera Bajorui, persimaino į scherzo, judriais motyvėliais simbolizuojant, pasak paties kompozitoriaus, vėjo šuoro vartomų lapų mirgesį. Tai, sakytume, lengviausiai klausomas plokštelėje esantis kūrinys.
Sunkiausias veikalas – dvidalis „The Turn“. Sumanytas galingoms mintims išreikšti, kalbantis apie mūsų šalį – jos miglotą praeitį (dalis „In the Mist / Migloje“) ir panoramiškai plačiai regint ateitin garmančią dabartį („Outset / Pradžia, išvykimas“). Todėl kūrinio muzikinė kalba ypač komplikuota. Visų trijų instrumentų polifoninės linijos sykiu prisodrintos slaptų melodinių sluoksnių.
Chrestomatiškai bajoriškai iš savarankiškų balsų lyg personažų supinti visi plokštelės kūriniai. Kaip buities darbų fono jų nepasiklausysi, jie tinkami tik sielai nuskaidrinti. Ypač vaizdingai, tarsi mimų spektakliai, atrodo iš slaptųjų melodijų supintos solo klarneto ir fagoto pjesės. Jos prasmingos ir ryškios ne mažiau nei grandiozinės kitų autorių simfonijos beveik dviem šimtams muzikantų.
Įrašai pagaminti dalyvaujant autoriui, visiems susiėmus. Dainuoja net Andriaus Puplauskio solo fagotas! Klarnetininko Vytauto Giedraičio atliekami Interliudai atvilnija lyg iš viršukalnių per visą padangę. Nepaisant sudėtingų kompozicijų, subtilių muzikinių prasmių skleidžia mylimi mūsų ansambliai: Šv. Kristupo medinių pučiamųjų kvintetas – Giedrius Gelgotas (fleita), Ugnius Dičiūnas (obojus), Andrius Žiūra (klarnetas), Andrius Dirmauskas (valtorna), Andrius Puplauskis (fagotas); varinių pučiamųjų kvintetas „Brasspalvos“ – Augustinas Malikėnas, Kristijonas Sakalauskas (trimitai), Egidijus Stanelis (valtorna), Valentas Marozas (trombonas), Mindaugas Rarivanas (tūba); trio „Claviola“ – Jurgis Juozapaitis (altas), Vytautas Giedraitis (klarnetas), Ugnė Antanavičiūtė (fortepijonas); styginių kvartetas „Mettis“ – Kostas Tumosa, Bernardas Petrauskas (smuikai) Tomas Petrikis (altas), Rokas Vaitkevičius (violončelė). Garso įrašų ir montažo ėmėsi „Baltic Mobile Recordings“. Savo pirmąjį CD bei jo sutiktuves surengė „Aštunta nata“.