7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Muzikai – platesnis takas

Koncertas „Beribis malonumas“ Vilniaus senajame teatre

Rita Nomicaitė
Nr. 40 (1532), 2024-12-06
Muzika
Šv. Kristoforo kamerinio orkestro primarijus Simas Tankevičius ir Trevoras Pinnockas. T. Ragimovo nuotr.
Šv. Kristoforo kamerinio orkestro primarijus Simas Tankevičius ir Trevoras Pinnockas. T. Ragimovo nuotr.

Vilniaus senajame teatre (VST) atsigauna koncertai ir muzikiniai spektakliai. Juos pradėjo kuruoti Ana Ablamonova. Muzikai turėtų prisiminti jos organizuotus „Naujosios operos akcijos“ festivalius – tai dalelė „Operomanijos“ darbų. „Operomanija“ yra Ablamonovos įsteigta ir vadovaujama Vilniaus miesto prodiuserinė kompanija, dirbanti su šiuolaikinio scenos meno projektais – nuo kūrybos iki sklaidos per gastroles ir įrašus. Antai šiandien stebime Linos Lapelytės ir Vaivos Grainytės operos „Geros dienos!“ skrydį nuo JAV iki Kinijos per Didžiąją Britaniją, Šveicariją bei kitus Europos kraštus, pakeliui sulaukiant apdovanojimų. Dabar „Operomanijos“ repertuare – 12 spektaklių. Beje, čia ir garsioji Dominyko Digimo bei Kamilės Gudmonaitės taksofono opera „Dalykai, kurių neišdrįsau pasakyti, ir dabar jau vėlu“.

 

Prodiuserės įdirbis tarptautiniuose kūrybiniuose projektuose, tikėkimės, skersvėjais vėdins muzikinių spektaklių atmosferą Lietuvoje. Tiek gaivinant klasiką, tiek imantis modernių veikalų ir net eksperimentų, kuriems Vilniaus senojo teatro scena ypač patraukli. „Muzikos teatro, muzikos krypties įvykiai čia nėra naujiena. Tiesiog dabar jiems norima skirti daugiau dėmesio, kryptingai sustiprinant tam tikrus Lietuvoje iki šiol tinkamo infrastruktūrinio palaikymo neturėjusius reiškinius ir atverti VST naujai muzikos, operos klausytojų auditorijai, pasiūlant jai didesnę įvairovę“, – spaudos pranešime teigia teatro operos ir muzikos kuratorė. Artimiausiuose planuose – nekasdienis Georgo Friedricho Händelio operos „Acis ir Galatėja“ pastatymas. Operą diriguoti pakviestas baroko specialistas, britų dirigentas ir klavesinininkas Trevoras Pinnockas. Dalyvaus tarptautinis atlikėjų ansamblis.

 

Dirigentui ir ansambliui susigroti, ar, kaip sako organizatoriai, susipažinti, Senasis teatras parengė koncertą „Beribis malonumas“ („Endless Pleasure“), kuris lapkričiui baigiantis rodytas Visagine, Vilkaviškyje bei savo teatro scenoje. Koncerto programa buvo sudėliota iš Händelio ir Wolfgango Amadeus Mozarto kūrinių. Baroko stiliaus įtaka Mozartui gerai žinoma, o būtent šių kompozitorių kūrinių sugretinimą Pinnockas aiškina didele Mozarto pagarba Händelio muzikai.

 

Lyrinę koncerto dalį sudarė operų arijos, skirtos sopranui. Įvairių niuansų kupinus vaidmenis pasigėrėtinai įkūnijo Lauryna Bendžiūnaitė. Solistės sujaudinti klausėmės Semelės meilės arijos „Endless Pleasure“ iš Händelio operos „Semelė“, ryžtingos Mozarto Despinos „In uomini, in soldati“ (opera „Visos jos tokios“), Paminos dramatiškosios „Ach ich fühl’s“ („Užburtoji fleita“) ir bisui „Deh vieni“ – Siuzanos apsimestinės meilės deklaracijos (iš „Figaro vedybų“). Ypač subtiliai nuskambėjusios tyliosios kulminacijos Paminos arijoje atskleidė Bendžiūnaitės neeilinį meistriškumą. Apskritai solistė turi dailiai valdomą mocartiško tembro balsą. Jo pagrindus suformavusi profesorė Regina Maciūtė taip pat apsilankė šiame koncerte. 

 

Didesnė koncerto dalis buvo skirta instrumentinei muzikai. Pasirinkti Händelio kūriniai: trys dalys iš siuitos „Vandens muzika“ F-dur (HWV 331), Concerto grosso D-dur, op. 6, Nr. 5 (HWV 323), Mozarto – Koncertas valtornai ir orkestrui Nr. 1 D-dur (KV 412). Vakaro kulminaciją įkaitino Simfonija Nr. 29 A-dur (KV201). Dominavo linksma populiarioji muzikėlė, nei klasicizmo didingumo, nei baroko paslapčių šįkart neišgirdome.

 

Visame pasaulyje žinomas klavesinininkas ir dirigentas Pinnockas klausytojus aistringai apdovanojo specifine ankstesnės stilistikos interpretacija. Pirmiausia muzikavimui jis vadovavo pagal XVII–XVIII a. papročius grodamas klavesinu ir stovėdamas. Be to, žinoma, prašydamas atitinkamo garso išgavimo, frazuotės. Siekdamas kuo tiksliau atskleisti autentišką skambesį, Pinnockas į Lietuvą planuoja atvežti barokinių strykų, o šiame vakare jau girdėjome jo parūpintas dvi senąsias valtornas. Viena jų skambėjo šveicarų muzikui Thomui Mülleriui atliekant solo partiją Mozarto Koncerte.

 

Programą taip pat su šventišku jauduliu kartu atliko Giedrius Gelgotas (fleita), Sebastianas Aleksandrowitzius (obojus, Lenkija), Ugnius Dičiūnas (obojus, Lietuva), Leszekas Wachnikas (fagotas, Lenkija), Stafano Berluti (valtorna, Lietuva, Italija) ir Vilniaus Šv. Kristoforo kamerinis orkestras (meno vadovas ir dirigentas Modestas Barkauskas, koncertmeisteris Simas Tankevičius). Koncertas daugeliu atžvilgių pravertė lyg tarptautiniai meistriškumo kursai, įskaitant orkestro naminius, su intonavimo tobulinimu susijusius pasitvarkymus. O svarbiausia – koncertas naudingas tuo, kad trijų Lietuvos miestų padangę nušvietė vakarietiškai žėrintis Händelio ir Mozarto muzikos skambesys.

Šv. Kristoforo kamerinio orkestro primarijus Simas Tankevičius ir Trevoras Pinnockas. T. Ragimovo nuotr.
Šv. Kristoforo kamerinio orkestro primarijus Simas Tankevičius ir Trevoras Pinnockas. T. Ragimovo nuotr.
Trevoras Pinnockas ir Lauryna Bendžiūnaitė. T. Regimovo nuotr.
Trevoras Pinnockas ir Lauryna Bendžiūnaitė. T. Regimovo nuotr.
Trevoras Pinnockas ir Šv. Kristoforo orkestras. T. Ragimovo nuotr.
Trevoras Pinnockas ir Šv. Kristoforo orkestras. T. Ragimovo nuotr.
Lauryna Bendžiūnaitė, Trevoras Pinnockas, ir Šv. Kristoforo orkestras. T. Regimovo nuotr.
Lauryna Bendžiūnaitė, Trevoras Pinnockas, ir Šv. Kristoforo orkestras. T. Regimovo nuotr.