Gidono Kremerio ir „Kremerata Baltica“ festivalis Paliesiaus dvare
Paliesiaus dvare rugpjūčio 10–11 dienomis vyko solidus muzikos meno renginys. Pirmą kartą surengtas „Kremerata Baltica“ festivalis, kuriame skambėjo laiko įvertinta ir išmėginta puiki muzika. Jau vien paminėjus atlikėjus aišku, kaip sudėtinga buvo suorganizuoti tokio masto renginį ir nedidelėje kamerinėje „Pasagos“ salėje sutalpinti tiek atlikėjų, o ir įkalbėti tokias scenos žvaigždes dalyvauti. Matyt, nulėmė šios aplinkos žavesys, puiki salės akustika, muzikų simpatijos ir labai dėmesingi klausytojai, sugebantys vertinti aukšto profesinio meistriškumo traktuotes.
Abi festivalio dienas koncertavo visame pasaulyje žinomas kaip vienas originaliausių ir įtaigiausių atlikėjų smuikininkas Gidonas Kremeris, jo 1997 m. įkurtas žymusis tarptautinis kolektyvas „Kremerata Baltica“, pelnęs „ Grammy“ apdovanojimą, latvių ansamblis „Kremerata Lettonica“, kuriame griežia talentingi jauni muzikai. Ansambliu arba solo čia muzikavo kviestiniai žymūs atlikėjai: 2010 m. Fryderyko Chopino konkurse I premiją laimėjusi ir pelniusi tarptautinį pripažinimą už subtilų, precizišką atlikimą, prilyginamą „paties Chopino grojimui“ („The Telegraph“), Yulianna Avdeeva; tarptautinių konkursų laureatas latvis Andrejus Osokinas; vienas žymiausių lietuvių pianistų, nominuotas „Grammy“ apdovanojimui, Andrius Žlabys; kelių Latvijos ir tarptautinių konkursų laureatė smuikininkė Madara Pētersone bei Vokietijos ir Austrijos altininkė Emma Wernig, garsėjanti autentišku muzikiniu balsu. Ji yra išleidusi palankiai įvertintą retų austriškų kūrinių altui albumą su pianistu Albertu Cano Smitu, atlieka solines programas, dažnai pati aranžuoja violončelės, smuiko ir vokalinį repertuarą.
Prieš suskambant pirmiesiems festivalio kūriniams, įvyko 52 minučių trukmės filmo „Ieškant tylos“ premjera. Filme pateikiamos žymių pasaulio muzikų, koncertavusių Paliesiaus dvare, mintys ir įžvalgos apie kultūrą, gamtą, pasaulio ateities nuojautas, skamba ištraukos iš jų atliekamų kūrinių. Režisierius – Aleksas Matvejevas, scenarijaus autoriai – Viktoras Paukštelis ir Matvejevas. Filme dalyvauja tokios žvaigždės kaip Andrius Žlabys, Gidonas Kremeris, Helene Papadopoulos, Ianas Bostridge’as, Jarkko Riihimäki, Jeanas-Marcas Luisada, Juanas Manuelis Cañizaresas, Saskia Giorgini, Simin Tander, Simona Kermes, Tordas Gustavsenas, Viktoras Paukštelis, Vladimiras Tarasovas.
Po filmo prasidėjo dviejų dienų solidžios muzikos koncertai, skirti kompozitoriaus Alfredo Schnittke’s 90-mečiui ir Grażynos Bacewicz 115-mečiui pažymėti. Kas turėjo galimybę išklausyti abiejų festivalio dienų programas, pastebėjo, kad pirmos dienos koncertas buvo ilgesnis, muzika emociškai labiau įtempta, dramatiškesnė, o kitą dieną kūriniai tarsi pleveno subtiliai, rafinuotai, šviesiai, ramiai, išskyrus paskutinį, sudėtingiausią – Schnittke’s Koncertą fortepijonui ir styginiams. Programa sudaryta labai profesionaliai, pagal kūrinių muzikinį turinį kontrasto principu (programėlėse buvo nurodyta net kūrinių trukmė).
Festivalis prasidėjo šviesiu, barokinio stiliaus Schnittke’s kūriniu „Gratulationsrondo“ („Pasveikinantis rondo“), kurį meistriškai atliko Kremeris ir Žlabys. Programoje, greta kitų įspūdingų kūrinių, buvo keli, kurie savo įtaiga tiesiog triuškino. Tik gaila, kad dėl per ilgos koncerto trukmės buvo atliktas ne visas Bacewicz Fortepijoninis kvintetas Nr. 1 – skambėjo tik trečioji dalis Grave, kurią įspūdingai traktavo Žlabys, Kremeris, Dainius Peseckas (smuikas), Karolis Rudokas (altas) ir Rūta Balčiūtė (violončelė). Ši muzika sudarė ryškų kontrastą su šviesiu pirmuoju programos numeriu.
Visomis muzikinėmis spalvomis ir džiaugsmingomis nuotaikomis nušvito genialus Franzo Schuberto Kvintetas fortepijonui, smuikui, altui, violončelei ir kontrabosui A-dur (D 667, Forellenquintett). Šį ypač ryškų nuostabų kūrinį žėrinčiais smagiais skambesiais atliko pianistas Osokinas ir „Kremerata Lettonica“ kvartetas: Pētersone (smuikas), Wernig (altas), Magdalena Ceple (violončelė), į kurios jautrų griežimą atkreipė dėmesį net ne profesionalai, ir energingas kontrabosininkas Iurijus Gavryliukas. Kvintetas muzikavo taip ryškiai ir pakiliai, kad per pertrauką publika į dvaro parką pasimėgauti jaukia gamtos aplinka išėjo šypsodamasi.
Antros koncerto dalies pradžioje skambėjo kūriniai, emociniu požiūriu kontrastingi prieš tai skambėjusiems. Valentino Silvestrovo „Tris serenadas“ smuikui ir fortepijonui ypač tyliai, lėtai ir jautriai atliko Kremeris ir Avdeeva; Vytauto Bacevičiaus „3 Pensées musicales“ sukauptai, ramiai paskambino Žlabys; Schuberto vienadalį styginių kvartetą c-moll (D.703, Quartettsatz) skaidriai, aktyviai, profesionaliai atliko jauni latvių stygininkai Sabine Sergejeva (smuikas), Rudolfas Mikelsonas (smuikas), Marta Rācene (altas) ir Anna Katrīna Paukšēna (violončelė).
Šio koncerto „bomba“ – labai įdomus, efektingas, ryškių kontrastų ir spalvų gausos prisodrintas Schnittke’s Fortepijoninis kvintetas, kurį ypač įtaigiai traktavo Žlabys, Kremeris, Pētersone, Wernig ir Ceple. Suskambo tarsi apokaliptinė muzika, triuškinanti visa, kas gyva.
Ryškų kontrastą šiam opusui sudarė ir vakaro muzikinį maratoną užbaigė bisas – „Hommage à A. SCH“ (Anonimas), kurį atliko Kremeris, paslaptingus, skaidrius skambesius iš kitos patalpos pianinu perteikiantis Žlabys (programėlėje įrašytas pirmu numeriu) ir „Kremerata Lettonica“. Liejosi šviesūs, mieli, ramūs skambesiai.
***
Pirmame festivalio koncerte svarius fortepijoninius kūrinius atlikę Žlabys ir Osokinas pradėjo ir antrąją dieną, paskambindami šviesią ir grakščią Ludwigo van Beethoveno Sonatą D-dur keturioms rankoms. Ryškiai sužibėjo pianistė Yulianna Avdeeva, įdomiai ansamblyje traktavusi Schnittke’s Concerto grosso Nr. 6 smuikui, fortepijonui ir styginiams, kurį atliko su Kremeriu ir „Kremerata Baltica“. Šiame trijų dalių opuse žavėjo neįtikėtinai išradingi efektai, įmantrūs smuiko partijos skambesiai, nuotaikų kaita, aukščiausio profesionalumo visų atlikėjų meistriškumas, o jautrus ir subtilus Kremerio griežimas, kaip visada, ypač džiugino ir įtraukė. Beje, šis nepailstantis smuiko magas dalyvavo atliekant beveik visus kūrinius.
Su „Kremerata Baltica“ Kremeris pateikė nedidelį šviesų ir skaidrų ciklą, sukomponuotą iš Schuberto muzikos aranžuočių. Ciklą įrėmino Schuberto Menuetai, skambėjo Ramintos Šerkšnytės „Winternacht“ (pagal dainą „Gute Nacht“), Schuberto Trio dalys, Victoro Kissino aranžuota „Frulingstraum“, Osokino „Auf dem Flusse“.
Po to atliktas Bacewicz Divertismentas styginiams sudarė ryškų kontrastą, nes buvo kupinas įvairių garsinių efektų. Kūrinį meistriškai perteikė „Kremerata Lettonica“.
Visą dviejų dienų festivalio programą užbaigė Avdeevos ir „Kremerata Baltica“ įtaigiai, savo stipria energija užburiančiai traktuojamas Schnittke’s Koncertas fortepijonui ir styginiams su neįtikėtinais virtuoziniais efektais, meditatyviais epizodais ir keistais skambesiais.
Kaip ir pirmosios programos pabaigoje, ir šį kartą bisui nuskambėjo nežinomo autoriaus (Anonimas) dedikacija Alfredui Schnittke’i su paslaptingais pianino garsais iš už pagrindinės scenos.
Norisi padėkoti Paliesiaus dvaro šeimininkui, medicinos profesoriui, daktarui, įmonės „Diagnostinės sistemos“ vadovui Juliui Ptašekui ir jo puikiai komandai, sugebėjusiai surengti tokį solidų festivalį, už galimybę mėgautis talentingų muzikos meistrų muzikavimu. Skambiausi aplodismentai – maestro Gidonui Kremeriui!