7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Naujojo festivalio Anykščiuose belaukiant

Pokalbis su tarptautinio muzikos festivalio „Inizio“ organizatore Evelina Šimkuviene

Kristupas Antanaitis
Nr. 26 (1518), 2024-06-28
Muzika
Evelina Šimkuvienė. Asmeninio archyvo nuotr.
Evelina Šimkuvienė. Asmeninio archyvo nuotr.

Rugpjūčio 30 – rugsėjo 4 dienomis Anykščiuose rengiamas pirmasis tarptautinis muzikos festivalis „Inizio“ („Startas“). Festivalis ypač aktualus jaunimui, nes leidžia jauniems solistams įgyti sceninės patirties, tobulinti savo sceninės raiškos gebėjimus. Solistams suteikiama galimybė užmegzti tarptautines pažintis, sulaukti pripažinimo dėl savo talento ir darbo ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje. Šiuo projektu taip pat siekiama papildyti Anykščių kultūrinę erdvę ir visuomenei pristatyti operos žanro pasirodymus.

Prieš Lietuvos muzikinę padangę nušviečiant naujam reiškiniui, kalbamės su viena organizatorių, VšĮ „Grei kūrybiniai projektai“ vadove Evelina Šimkuviene.

 

Šiais metais inicijuojate naują tarptautinį muzikos festivalį „Inizio“, lietuviškai „Startas“. Papasakokite, kaip gimė idėja organizuoti tokį renginį.

Mano aistra visuomet buvo muzika, renginių, festivalių bei įvairių kitų veiklų organizavimas. Esu fiziškai aktyvus žmogus ir kartą eilinio ilgo pasivaikščiojimo metu tiesiog prisiminiau savo „Erasmus“ studijas Varšuvos Fryderyko Chopino muzikos universitete. Ten sutikau daugybę talentingų artistų, atlikėjų, su kuriais užmezgiau draugiškus kūrybinius ryšius. Beklaidžiodama prisiminimais pamaniau, kad būtų šaunu juos pasikviesti į Lietuvą ir drauge pakoncertuoti. Neseniai išleidau knygą, kurioje surinkau kompozitoriaus Stanisławo Moniuszko dainas, todėl galvodama apie naują renginį pamaniau, kad galėčiau pakviesti kelis solistus iš Lenkijos, kurie ir atliktų šias dainas originalo kalba, galbūt ir lietuviškai. Ilgainiui taip bemąstant susiformavo festivalio pagrindinė idėja suteikti naują platformą tarptautiniam atlikėjų bendradarbiavimui, solistų solinės karjeros siekimui, naujų programų atsiradimui bei akademinės kultūros puoselėjimui. Viena iš minčių buvo ieškoti prodiuserių, kurie padėtų suorganizuoti festivalį užsienyje.

 

Festivalis sujungia Lietuvos nacionalinį operos ir baleto teatrą, Panevėžio muzikinį teatrą ir laisvai samdomus operos solistus. Kodėl svarbus toks įstaigų bendradarbiavimas?

Visas festivalio planavimas bei atlikėjų pasirinkimas yra organizatorių „Grei kūrybiniai projektai“ ir Anykščių kultūros centro rankose. Pasikviesti Panevėžio muzikinį bei Lietuvos nacionalinį operos ir baleto teatrus buvo labai svarbu ir reikšminga dėl kelių dalykų. Visų pirma, kad įstaigos bendradarbiautų, o antra – man rūpėjo, kad teatrai ir Anykščių kultūros centras pamatytų bei išgirstų jaunuosius solistus, tiek lietuvius, tiek užsieniečius, ir galbūt įvyktų tarpusavio mainai, prasidėtų bendradarbiavimas. Atlikėjams labai svarbu būti pastebėtiems, gauti šansą drauge koncertuoti, būti pakviestiems į naujus operos pastatymus teatruose. Operos ir baleto teatro stažuotojų programa grįsta jaunų solistų galimybe būti scenoje. Jie yra profesionalūs atlikėjai, kurie nori stažuotis ir įgyti dar daugiau patirties, dirba su pedagogais bei dalyvauja teatro spektakliuose, tad labai smagu ir svarbu, kad teatras ir solistai atvyksta į kitus miestus, šiuo atveju Anykščius, kurių gyventojai turi puikią progą nevykdami į sostinę išgirsti operos profesionalus.

 

Kokia pagrindinė festivalio idėja?

Pagrindinė mintis – suteikti sceną kūrėjams, būsimiems operos solistams. Kūrėjas, apskritai atlikėjas, auga tik tada, kai turi galimybę kurti ir parodyti savo kūrybą, yra matomas. Man svarbu, kad atlikėjas ir klausytojas atrastų vienas kitą, o tam reikia vietos ir galimybių. Tad idėja ir yra visa tai suteikti – dainuoti, klausyti, bendradarbiauti, augti, tobulėti, susipažinti. Į festivalį sąmoningai nekvietėme jau publikai pažįstamų atlikėjų, o iškėlėme iššūkį pritraukti žiūrovų į naują festivalį be žinomų vardų. Pasirinkome ne eiti lengviausiu keliu, o suteikti apčiuopiamą naudą tiek atlikėjams, tiek žiūrovams. Žinoma, negaliu nepaminėti ir dar vieno tikslo, kuris nuskambės šiek tiek baugiai, tačiau man labai norisi suformuoti naują kultūrą, padaryti savaime suprantamu dalyku, kad atlikėjai dainuoja ne „už dyką“, o gauna nors ir minimalų honorarą. Visi privalome suprasti, kad atlikėjas gali užsidirbti ir kad kultūra gali būti pelninga.  

 

Pakalbėkime apie žiūrovų laukiančią programą. Net trys visiškai skirtingi koncertai su atlikėjais iš Lietuvos ir iš užsienio.

Festivalio atidarymo gala koncerte, drauge su Panevėžio muzikinio teatro orkestru, vadovaujamu maestro Erki Pehko, Panevėžio muzikinio teatro choru, vadovaujamu Giedriaus Pavilionio, bei solistais Eugenia Babich, Sandra Lebrikaite ir Michału Janickiu, klausysimės operų ir miuziklų arijų. Šio koncerto programa unikali tuo, kad maestro programą sudėliojo pats, derindamas ją su solistais, kurie kai kuriuos kūrinius mokėsi specialiai, nes dar nebuvo niekur jų atlikę. Skambės ir operų, ir miuziklų arijos, tad galėsime išgirsti didelio profesionalumo reikalaujančią programą. Dirigentas iš Estijos turi daug patirties, yra dirbęs su nemažai orkestrų. Kai solistams suteikiama galimybė dirbti su tokiu dirigentu, tai toks bendradarbiavimas būna labai reikšmingas ir svarus laiptelis jų karjeroje.

Antrasis festivalio koncertas pavadinimu „Nauja pradžia“ yra simbolinis, nes įvyks pirmą naujųjų mokslo metų dieną. Nauja pradžia – ir šiam festivaliui bei Operos ir baleto teatro jauniesiems solistams, kurie po teatro vėliava pasirodys pirmą kartą ir atstovaus savo pedagogų, mokslo įstaigų ir paties teatro vardui. Ši programa taip pat nuskambės pirmą kartą, ji buvo atrinkta specialiai šiam festivaliui, dar niekur neskambėjusi. Koncerte pasirodys ir ukrainietis pianistas Arturas Shutovas, kuris ne tik akompanuos solistams, bet ir pats atliks keletą kūrinių. Programa bus ne tik vokalinė, bet ir instrumentinė, išgirsime skirtingus balsus bei susipažinsime su būsimais Operos ir baleto teatro solistais, kurie galbūt kada nors dalyvaus dideliuose operos spektakliuose, o jų startas bus įvykęs būtent šiame festivalyje.

Galiausiai renginius vainikuos rugsėjo 4-ąją skambėsiančios slavų muzikos arijos, kurias atliks Eva Esterková (Čekija), Edgaras Davidovičius (Lietuva) ir pianistė Vendula Galdová (Čekija). Ši programa jau yra susiformavusi ir nuskambėjusi užsienyje, tačiau Lietuvoje dar neatlikta. Šio koncerto atlikėjus prodiusuoja vadybininkas iš Čekijos Alešas Navrátilas ir tai yra vienas tokių pavyzdžių, ko aš siekiu – kad dalyviai atliktų tą pačią programą kitose šalyse.

 

Ar jau galvojate apie antrąjį festivalį? Gal bandysite didinti renginių kiekį, stengsitės įtraukti ir edukacijų?

Žinoma, minčių jau yra, pradėjome galvoti apie būsimo kitų metų festivalio programą, derinti datas su atlikėjais, tačiau, be visų norų, svarbiausias dalykas yra finansavimas. Jeigu Lietuvos kultūros taryba ir Anykščių miesto savivaldybė bei partneriai po pirmojo festivalio sutiktų pagelbėti ir ryžtųsi rengti antrąjį festivalį, be abejo, bandysime jį organizuoti. Vienas iš tikslų ateityje galbūt būtų kviesti ne tik vokalistus, bet ir instrumentininkus, suteikti jiems vietą repetuoti, kurti naują programą, ieškoti interpretacijų, megzti ryšius ir koncertuoti ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje. Galėtų įvykti ir kūrybinės dirbtuvės, galbūt ateityje svarstytume ir apie edukacijas miestiečiams, moksleiviams bei vietos bendruomenei. Tačiau kol kas mūsų tikslas yra jaunų atlikėjų startas ir, žinoma, patys gražiausi įspūdžiai anykštėnams!

 

Dėkoju už pokalbį ir linkiu sėkmingo starto.

 

Evelina Šimkuvienė. Asmeninio archyvo nuotr.
Evelina Šimkuvienė. Asmeninio archyvo nuotr.