7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Negirdėta Teisučio Makačino kamerinė muzika

Justina Paltanavičiūtė
Nr. 36 (1485), 2023-11-03
Muzika Anonsai

„Šokio žingsniu“ – taip vadinasi būsimoji, šiuo metu įrašinėjama kompaktinė plokštelė, kurioje suguls dar niekur neskambėję kameriniai Teisučio Makačino kūriniai. Tarsi iš kompozitoriaus kūrybos paraščių ištrauktos grakščiais šokių ritmais prisodrintos pjesės smuikui ir siuitos smuikui, saksofonui ir fortepijonui skambės ir koncertų ciklo, prasidėsiančio lapkričio 16 d. Kaune metu. Kamerinius T. Makačino kūrinius atliks saksofono virtuozas Petras Vyšniauskas, smuikininkė Ilona Klusaitė, pianistai Goda Stanionytė ir Mykolas Bazaras. Koncerte dalyvausiantį Teisutį Makačiną kalbins ir programą moderuos kompozitorė Zita Bružaitė. Lapkričio 22-osios koncerte Vilniuje dalyvaus ir vargonininkas Dainius Sverdiolas, atliksiantis T. Makačino ciklą vargonams.

 

Malonumas prie kavos

 

Šiemet, kaip sako pats, kuklią 85 metų sukaktį švenčiantis kompozitorius T. Makačinas įsitikinęs, kad kamerinė muzika – tai ne vien aimanos ir gili filosofija. Tai ir malonumas, kaip gera kava! Nors dažnas klausytojas T. Makačino vardą susieja su melodingomis jo dainomis, tokiomis kaip „Vėjas man pasakė“, „Berniukai“, „Vėl namo, vėl namo“, kompozitoriaus akademinės kamerinės kūrybos laukas taip pat yra labai įdomus ir svarbus. „Tai yra intelektualios, rafinuotesnės raiškos sfera. Aš visą laiką domėjausi šokių muzika, dainomis, ir tai atsispindi visuose mano kūrybos baruose. Kiekviename šios programos kūrinių yra šokių muzikos elementų, nes ritminė muzika yra artima mano pasaulėjautai. Nei vienas mano kūrinys neišsiverčia be stipriai organizuoto elemento – niekur nėra klaidžiojimo rūke ar judėjimo į priekį“, – sako kompozitorius.

Altininkas, dirigentas, muzikologas, mylimas I. Klusaitės dėstytojas ir, kaip sako ji pati, guru daugeliu aspektų Donatas Katkus mano, kad šis muzikinis projektas priartina šiuolaikinės akademinės muzikos stilistiką prie lengvesnės muzikos žanrų, ir tai, anot jo, yra labai vertinga. Ir nors pats T. Makačinas projekte „Šokio žingsniu“ skambančius kūrinius vadina „maloniai pasiklausoma muzika su kavos aromatu“, D. Katkus pastebi, kad šie opusai atlikėjams kelia nemenkus techninius iššūkius, o kartu ir svarbias metodines užduotis, tad reikšmingai papildo lietuviškos kamerinės muzikos repertuarą.

Projekto iniciatorė Ilona Klusaitė sako, kad projekte „Šokio žingsniu“ skambėsiantys kūriniai yra labai įdomūs stilistiškai. Juose ataidi renesanso, baroko ir klasicizmo žanrų bruožai, unikaliai ir originaliai naudojama polifonija, šalia gracingumo ir minkštumo ryškėja ir švelnus sarkazmas ar net šaržo elementai. „Tai nėra stambių formų kūriniai, tačiau muzikinė medžiaga, lyginant su kitais smulkių formų kūrinių smuikui pavyzdžiais, yra labai išvystyta. Nors pedagoginį darbą dirbu jau daug metų, nei karto neteko girdėti, kad kas atliktų T. Makačino kūrinius smuikui, tad tik gavusi natas, ėmiau jas smalsiai analizuoti. Mane iš karto sužavėjo minkštumas ir melodingumas, o kūrinių virtuoziškumas atsiskleidė ne iš karto, pamažu“, – pasiruošimo koncertams ir įrašams akimirkomis dalinasi I. Klusaitė.

 

Porcelianinė muzika, gimusi iš draugystės

 

Muzikinės programos „Šokio žingsniu“ inspiracija tapo asmeninė smuikininkės I. Klausaitės ir T. Makačino pažintis viename Birštono festivalių. „Tuomet aš pirmą kartą girdėjau I. Klusaitės smuikavimą. Buvau sužavėtas jos vidine kultūra, nuostabiu tonu. Pasikalbėjome, ir I. Klusaitė maloniai sutiko atlikti mano būsimus kūrinius smuikui“, – pažinties akimirkas prisimena T. Makačinas. Dauguma per dvejus metus gimusių kompozicijų gimė iš anksčiau sukurtų T. Makačino opusų. „Kai kurie šių kūrinių yra originalūs – pavyzdžiui, šokiai buvo parašyti specialiai smuikui ir fortepijonui, o kiti yra kūrybiškai pritaikytos jau egzistuojančių kūrinių transkripcijos. Jos skiriasi nuo pirminių šaltinių, kurie tapo tik įkvėpimu, starto linija atsirasti naujiems kūriniams – perrašytos kompozicijos yra labiau išplėtotos, tad skamba kaip nauji kūriniai“, – kūrybos proceso detalėmis dalinasi kompozitorius.

Pasakodama apie būsimų koncertų programą, I. Klusaitė sako, kad ji natūraliai skyla į dvi dalis, kurių pirmoji – akademinė, antroji – artima džiazo stilistikai. T. Makačinas teigia kūrybos procese į muziką perkėlęs porceliano struktūrą, kuri jį ypatingai žavi trapumu. „Muzikoje stengiausi pinti tokius trapumo raštus, kurie reikalauja dėmesio, ir, žinoma, didelio atlikėjų kultūrinio pasiruošimo ir pajautimo. Dalyvaudamas repeticijose supratau, kad tokios mano mintys bus puikiai realizuotos“, – pasakoja T. Makačinas. Kita programos dalis – kompozitoriaus užrašytos improvizacijos: „labai tiksliai, su visomis artikuliacijomis, visomis pauzėmis ir akcentais. Man labai patinka džiazas, bet pati improvizuoti nemoku, tad tiksliai užrašyta improvizacija man, kaip klasikinės muzikos atlikėjai, teikia ypatingai daug džiaugsmo“, – apie koncerto programą pasakoja I. Klusaitė.

Kompaktinės plokštelės „Šokio žingsniu“ išleidimo laukimas ir joje sugulusių naujų kūrinių pristatymas koncertų cikle sutampa su T. Makačino 85-mečio sukaktimi. Pats kompozitorius džiaugiasi, kad ką tik sukurta kamerinė muzika skambės plačiai – jo gimtajame mieste Kaune, Vilniuje ir Klaipėdoje. D. Katkus juokauja, kad tvarkingai senstantis bičiulis yra sąžiningiausias jam žinomas kompozitorius, nes stropiai laikosi struktūros ir savo muzikos konstravimo principų. I. Klusaitė ypač vertina T. Makačino džentelmeniškumą, tikslumą, darbštumą ir jautrumą. „Bendrauti su juo labai malonu. Jis pats man sakė, kad ši kamerinės muzikos programa jam yra tarsi šviežias oro gūsis – jis jaučiasi pakylėtas, kad domimasi jo naujais kameriniais kūriniais. Tad norisi palinkėti, kad Aukščiausios jėgos lydėtų jį ir jo šeimą, ir kad jis dar sukurtų ne vieną kūrinį smuikui ar keliams instrumentams“, – sako I. Klusaitė.

Į būsimą kompaktinę plokštelę „Šokio žingsniu“ sugulsiantys kūriniai skambės lapkričio 16 d. festivalyje „IŠ ARTI“ Kauno valstybinėje filharmonijoje, lapkričio 22 d. koncertų salėje „Organum“ Vilniuje, lapkričio 28 d. Klaipėdos koncertų  salėje.

Projekto organizatorius – Kamerinės muzikos rėmimo fondas. Projekto partneriai: Lietuvos kompozitorių sąjunga, Lietuvos muzikos ir teatro akademija, Šiuolaikinės muzikos festivalis „IŠ ARTI“, koncertų salė „Organum“, Klaipėdos koncertų salė.

Projektą remia Lietuvos kultūros taryba, asociacijos „AGATA“ ir „LATGA“, Kauno Juozo Gruodžio konservatorija, šiuolaikinės muzikos festivalis „IŠ ARTI“, Klaipėdos koncertų salė, Koncertų salė „Organum“, įrašų studija „MAMA studios“.