7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Vilniaus festivalio atidarymo koncerte – violončelininkė Camille Thomas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras

Faustina Dedūraitė
Nr. 20 (1469), 2023-05-19
Muzika Anonsai
Camille Thomas. S. Sieff nuotr.
Camille Thomas. S. Sieff nuotr.

Šiais metais minint Vilniaus 700 metų jubiliejų, šventinę miesto dvasią atskleis ir vienas svarbiausių Lietuvos muzikinių renginių – 27-asis Vilniaus festivalis. Birželio 2–29 d. vyksiančius dešimt koncertų jungs bendra „Muzikinės odisėjos“ tema, nusakanti įvairios kilmės muzikų ir Vilniaus ryšius. Birželio 2 d. 19 val. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje, festivalio atidarymo koncerte „Mano širdis atsiveria tavo balsui“, publiką pasitiks festivalio senbuvis Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras (LNSO) bei prancūzų ir belgų kilmės violončelininkė Camille Thomas.

C. Thomas Lietuvoje koncertuos pirmą kartą, tačiau ją su Vilniumi sieja ypatingas ryšys per violončelininką Mstislavą Rostropovičių – vieną mėgstamiausių jos atlikėjų. Kaip teigia muzikė: „Man didelė garbė koncertuoti Lietuvoje, kuri buvo brangi Mstislavui Rostropovičiui. Tikiuosi savo muzika pagerbti jo palikimą ir atrasti ypatingą ryšį su publika bei kitais talentingais muzikantais. Tai unikali ir jaudinanti patirtis.“

Simbolinis ne tik atlikėjos ryšys su Vilniumi, bet ir koncerto pavadinimas, atspindintis C. Thomas pirmąjį susidūrimą su violončelės balsu: „Kai man buvo ketveri, pirmą kartą išgirdau šio instrumento skambesį ir jį įsimylėjau. Atrodė, kad instrumentas mane kviečia – neabejojau, kad noriu groti būtent juo. Nuo tos akimirkos atsidaviau savo svajonei – tapti profesionalia atlikėja. Visą šį kelią mane lydėjo nepaprastas skambesys ir aš negalėjau atsispirti jo žavesiui.“

Verta paminėti, jog šiuo metu C. Thomas groja žymiąja „Feurman“ violončele, jos unikalų tembrą bus galima išgirsti ir Vilniaus festivalio atidarymo koncerte. Šis instrumentas tuoj švęs 300 metų gimtadienį – 1730 m. jį pagamino Antonio Stradivari, juo taip pat grojo legendinis violončelininkas Emanuelis Feuermannas. „Nippon“ muzikos fondui parėmus, violončelė, pasižyminti plačia tembų skale ir įvairiausiomis muzikinės išraiškos galimybėmis, dabar skamba C. Thomas rankose.

C. Thomas credo – „per muziką užmegzti ryšį su publika, dalintis emocijomis su žmonėmis ir skleisti savo meilę menui“. 2017 m. ji sudarė išskirtinę sutartį su prestižine garso įrašų kompanija „Deutsche Grammophon“, o 2020 m. įrašė antrąją kompaktinę plokštelę „Vilties balsas“, kurios dalis pajamų buvo paaukota UNICEF veiklai. Šios atlikėjos idėjų gausos ir koncertinės veiklos nepristabdė net karantinas: ribojant gyvus koncertus, ji rengė pasirodymus ant Paryžiaus kultūros įstaigų stogų, taip įrodydama, kad muzika gali būti galinga teigiamų pokyčių ir socialinio paveikumo priemonė.

Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje birželio 2 d. C. Thomas kartu su prancūzų maestro Victorieno Vanoosteno diriguojamu Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru atliks XIX a. kompozitoriaus Camille’io Saint-Saënso ariją „Mon cœur s’ouvre à ta voix“ („Mano širdis atsiveria tavo balsui“) iš operos „Samsonas ir Dalila“ (versija violončelei ir orkestrui). Dalilos arijos dramatiniam mecosopranui transkripcija puikiai tinka violončelės tembrui, kuris geba perteikti šiltumą, erotiškumą, netgi dolcissimo e cantabile vokalo švelnumą. Skambės ir šiuolaikinis repertuaras – Sally Beamish siuita iš Claude’o Debussy kūrinių aranžuočių. Iš pasirinkto repertuaro violončelei ir orkestrui susidaro graži prancūziška linija – Saint-Saënsas, Debussy, Thomas – paįvairinta Beamish aranžuočių bei Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro draugijos.

Koncerto programoje svarbią vietą užims ir Antono Brucknerio figūra: Vilniaus festivalio atidarymo premjerinis kūrinys atskleis dviejų kompozitorių – šiuolaikinio lietuvių kompozitoriaus Mindaugo Urbaičio ir romantiko Antono Brucknerio – kūrybinį dialogą kompozicijoje „Bruckner Revisited“ orkestrui (kūrinio sukūrimą Vilniaus festivaliui parėmė LATGA). O atidarymo vakarą vainikuos Brucknerio simfonija Nr. 4 Es-dur, neretai apibūdinama kaip ilgiausias ir sudėtingiausias opusas iš simfoninio repertuaro. Netgi kyla klausimas: ką po tokios galingos pradžios pasiūlys likusi festivalio programa?

„Tikiu, kad muzika turi galią pažadinti viltį ir grožį bei įkvėpti gėriui“, – sako C. Thomas. Ši mintis puikiai atspindi emocinio polėkio alsuojančią XIX a. muziką, kurią paįvairins ir du šiuolaikiniai opusai. Kupinas užmojų ir pasižymintis įvairia programa festivalio atidarymo koncertas turėtų pritraukti tiek klasikos, tiek moderniosios muzikos mėgėjus bei sutelkti publiką pasigėrėti koncertine dovana, skirta Vilniaus 700-mečiui.

 

Camille Thomas. S. Sieff nuotr.
Camille Thomas. S. Sieff nuotr.
Victorieno Vanoosteno diriguojamas Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Victorieno Vanoosteno diriguojamas Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.