7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Svečiuose Sophia Maeno ir Martynas Stakionis

LNF inf.
Nr. 37 (1444), 2022-11-18
Muzika Anonsai
Sophia Maeno. E. Gottschlingo nuotr.
Sophia Maeno. E. Gottschlingo nuotr.

Lapkričio 19 d. Nacionalinėje filharmonijoje su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru (LNSO) koncertuos viešnia iš Vokietijos mecosopranas Sophia Maeno, prie dirigento pulto stos užsienio scenose sėkmingai pasirodantis Martynas Stakionis. Orkestro muzikos koncerte skambės aukso fondui priskiriama Ludwigo van Beethoveno Septintoji simfonija bei veikiausiai pirmą kartą Lietuvoje atliekami XX a. pradžios kūriniai Franzo Schrekerio „Dramos preliudas“ ir Alexanderio Zemlinsky’o „Šešios dainos. Pagal Maurice’o Maeterlincko eilėraščius“.

Pirmąsyk Filharmonijos scenoje dainuosianti Sophia Maeno vokalo meną studijavo Dresdene, Romoje ir Karlsrūhėje, stažavosi Italijoje, Izraelyje ir JAV. Jos pedagogė buvo Brigitta Seidler-Winkler, su ja dainininkė bendradarbiauja iki šiol. S. Maeno yra Yehudi Menuhino fondo „Live Music Now“ ir Richardo Wagnerio asociacijos prizininkė. Dar studijų metais ji pradėjo bendradarbiauti su Štutgarto „SWR-Vokalensemble“, 2012–2014 m. buvo šio kolektyvo narė. 2014 m. ji pakviesta į Šverino valstybinio teatro trupę, čia parengė įvairių vaidmenų. Nuo 2016 m. S. Maeno yra laisvai kurianti ir su įvairiais operos teatrais bendradarbiaujanti menininkė, nuo 2017–2018 m. koncertų sezono ji yra reziduojanti dainininkė Chemnice.

Su Lietuvos muzikantais dainininkė atliks žydų kilmės austrų kompozitoriaus Alexanderio Zemlinsky’o šešias dainas pagal Maurice’o Maeterlincko eilėraščius, pasižyminčias jautria teksto ir muzikos harmonija, paprastumu ir subtilia instrumentuote, keliančia asociacijų su trapiais Gustavo Klimto paveikslais. Lietuvos publikos laukia itin įdomi pažintis su mums mažiau pažįstama muzika bei proga pasigėrėti dainuojamais Maeterlincko eilėraščiais.

Dar neturėjusiems progos susipažinti su Zemlinsky’o (1871–1942) kūryba verta pristatyti patį autorių. Šis kompozitorius ir dirigentas gimė ir mokėsi Vienoje. Jaunojo kompozitoriaus talento sužavėtas Johannesas Brahmsas rekomendavo jo kūrinius pagrindinėms to meto leidykloms, Gustavas Mahleris dirigavo jo operas. 1906 m. Zemlinsky tapo pirmuoju dirigentu garsiajame Vienos „Volksoper“ teatre, buvo kviečiamas diriguoti prestižiniuose Prahos, Berlyno operos teatruose ir koncertų salėse. 1911–1927 m. jis dirbo Naujojo vokiečių teatro Prahoje direktoriumi, 1920–1926 m. buvo Vokiečių muzikos akademijos Prahoje pedagogas ir rektorius. 1927–1933 m. dirbo Berlyne, suaktyvėjus naciams grįžo į Vieną, bet 1938 m. išvyko į Niujorką, kur gyveno iki mirties. Kaip kompozitorius Zemlinsky domėjosi visais žanrais, o dainos jį aistringai lydėjo nuo pat jaunystės. Beje, nors buvo Arnoldo Schönbergo (ir kitų Naujosios Vienos mokyklos atstovų) mokytojas, niekada nerašė atonalios, dodekafoninės muzikos. Zemlinsky’o kūrybai įtakos turėjo Brahmso, Mahlerio muzika, vėlyvasis romantizmas, ekspresionizmas, neoklasika ir net džiazas.

Koncerte skambėsiančios Zemlinsky’o „Šešios dainos“ buvo baigtos kurti 1913 m., jos yra kito į programą įtraukto kūrinio – Franzo Schrekerio (1878–1934) orkestrinio „Preliudo dramai“ – amžininkės. Įdomu, kad ir Schrekeris, ir Zemlinsky kompozicijos Vienoje mokėsi pas Robertą Fuchsą, pas šį profesorių panašiu metu studijavo ir kiti muzikos pasaulio autoritetai, kaip antai Mahleris, Hugo Wolfas, George Enescu. Pats Schrekeris į muzikos istoriją įėjo ir kaip dirigentas, ir kaip įtakingas muzikos kompozicijos pedagogas, jis buvo Vienos ir Berlyno muzikos akademijų profesorius, tarp jo studentų – Ernstas Krenekas, Aloisas Hába. Beje, ketvirtatonių muziką propagavęs čekų kompozitorius Hába vėliau tapo lietuvių autoriaus Jeronimo Kačinsko, laikomo pirmuoju Lietuvos avangardinės muzikos kūrėju, pedagogu. O pas patį Schrekerį Berlyno muzikos akademijoje tobulinosi Vladas Jakubėnas. Būtent šios studijos suformavo savitą Jakubėno kaip kompozitoriaus kūrybinę kryptį – vėlyvojo romantizmo, impresionizmo ir saikingo modernizmo sintezę. Dėstytojas aktyviai propagavo savo studentų kūrybą, pavyzdžiui, Berlyne jis dirigavo Jakubėno Pirmąją simfoniją.

Už tai, kad Schrekerio ir Zemlinsky’o muziką galėsime išgirsti gyvai, verta padėkoti koncerto dirigentui Martynui Stakioniui. Hamburge ir Antverpene studijavęs jaunosios kartos lietuvių dirigentas daug dėmesio skiria operos žanrui ir stambios formos muzikos veikalams. M. Stakionio diriguojamas LNSO dar atliks Ludwigo van Beethoveno Septintąją simfoniją, daugelio vadinamą „Titaniškąja“. Pats kompozitorius sakė: „Į Simfoniją A-dur aš didžiuodamasis žiūriu kaip į vieną geriausių savo kūrinių.“

Žymos:
LNF inf.,
Sophia Maeno. E. Gottschlingo nuotr.
Sophia Maeno. E. Gottschlingo nuotr.
Martynas Stakionis ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Martynas Stakionis ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.