7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Boso galia

Šventinis Tado Girininko ir kolegų koncertas su Kauno miesto simfoniniu orkestru ir dirigentu Karoliu Variakoju

Aušra Strazdaitė-Ziberkienė
Nr. 13 (1420), 2022-04-01
Muzika
Tadas Girininkas, Karolis Variakojis ir Kauno miesto simfoninis orkestras. J. Danielevičiaus nuotr.
Tadas Girininkas, Karolis Variakojis ir Kauno miesto simfoninis orkestras. J. Danielevičiaus nuotr.

Intrigantas, karalius, kariškis, niekšas ir tiesiog velnias! Toks buvo du kartus „Auksiniu scenos kryžiumi“ ir „Operos švyturiu“ apdovanotas bosas Tadas Girininkas. Savo 40-mečio sukaktį jis atšventė kovo 25 d. Kauno valstybinėje filharmonijoje, kartu su savo pedagogu prof. Vladimiru Prudnikovu, ištikimiausiais kolegomis ir draugais – Ieva Prudnikovaite, Tomu Pavilioniu, Rafailu Karpiu ir Eugenijumi Chrebtovu. Kauno miesto simfoniniam orkestrui (vyr. dirigentas Constantine’as Orbelianas, vadovas Algimantas Treikauskas) dirigavo Karolis Variakojis.

Pilnoje Kauno filharmonijos salėje skambėjo populiarios, puikiai ir su akivaizdžiu pasimėgavimu atliekamos arijos bei duetai iš Mozarto, Gounod, Verdi, Bizet, Rossini operų, Chaplino, Bocko dainos. Publika buvo sužavėta ir programa, ir atlikimu.

 

Įprasta, kad klasikinės struktūros operose bosas įkūnija didelės galios vyrus (karalius, aukštus dvasininkus) ir... piktadarius. Kalbant apie T. Girininko įkūnijamus personažus būtina pridurti –žavingus piktadarius. Taip pat ir santūrius, filosofiškus galiūnus. T. Girininko vaidmenų sąraše – ne tik boso partijos pasaulinės klasikos operose, bet ir vaidmenys lietuviškuose veikaluose. Jo balsas skamba Kauno valstybiniame muzikiniame teatre, Klaipėdos muzikiniame teatre, „Vilnius City Opera“, Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre, Estijos, Vokietijos, Šveicarijos teatruose, Švedijoje, Danijoje. Gimęs Šiauliuose, saksofono specialybę baigęs Klaipėdos Eduardo Balsio menų gimnazijoje ir įstojęs toliau studijuoti į Lietuvos muzikos ir teatro akademiją, T. Girininkas saksofoną „iškeitė“ į dainavimo studijas prof. V. Prudnikovo klasėje, kurias baigė 2009 m. įgydamas magistro laipsnį. Tad koks reikšmingas jųdviejų dainavimas duetu! Debiutavęs dar 2007 m., T. Girininkas buvo greitai pastebėtas Lietuvoje ir užsienyje.

„Auksinį scenos kryžių“ 2014 m. jam pelnė de Silvos (Verdi „Ernanis“), Heinricho der Voglerio (Wagnerio „Lohengrinas“), o 2021 m. – Dalando ir Henriko (Wagnerio „Skrajojantis olandas“) vaidmenys. Tačiau vaidmenų yra kur kas daugiau: Eskamiljas (Bizet „Karmen“), Sparafučilė (Verdi „Rigoletto“), Atila (Verdi „Atila“), Maliuta Skuratovas (Rimskio-Korsakovo „Caro sužadėtinė“), Henrikas (Donizetti „Ana Bolena“), Simonas (Verdi „Džanis Skikis“), Johanas (Massenet „Verteris“), Rotnijus, Zareckis (Čaikovskio „Eugenijus Oneginas“), Donas Alfonsas (Mozarto „Visos jos tokios“), vaidila Albanis (Ponchielli „Lietuviai“), kardinolas Bronji (Halévy „Žydė“), Frankenšteinas (Žigaitytės „Frank’Einsteinas – XXI amžius“), Trapsas (Juzeliūno „Žaidimas“), Generolas (Narbutaitės „Kornetas“). O kur dabar ruošiami vaidmenys ir svajonės! Jis taip pat atlieka kamerinę muziką, su malonumu dainuoja dainas ir romansus.

 

2014 m. po pelnyto operos „Švyturio“ pokalbyje su muzikologe Laimute Ligeikaite („7 meno dienos“) T. Girininkas prisipažino, kad jam arčiausiai širdies yra Verdi, tad neatsitiktinai koncerte girdėjome puikiai atliktas net kelių Verdi operų herojų arijas iš „Rigoleto“, „Simono Bokanegros“ ir svajonių vaidmens – Filipo ariją iš „Don Karlo“. Įspūdingai skambėjo ir charizmatiškojo E. Chrebtovo atlikta Rodrigo arija (ak, kaip laukiau Don Karlo ir Rodrigo dueto!), V. Prudnikovo padainuota Fiesko („Simonas Bokanegra“) arija, I. Prudnikovaitės Karmen „Habanera“.

 

Sužavėjo T. Girininko ir kolegų duetai: su grėsmingu Inkvizitoriumi – V. Prudnikovu, su E. Chrebtovu padainuotas Sparafučilės ir Rigoleto duetas, Eskamilijo ir Karmen duetas su I. Prudnikovaite. Neabejotinai koncertą pagyvino minimalūs teatriniai elementai: T. Pavilioniui ir T. Girininkui dainuojant Fausto ir Mefistofelio duetą, charakteringai persikūnijęs į velnišką ir valdingą Mefistofelį, T. Girininkas išdygo choro balkone, o „atjaunėjęs“ Faustas – T. Pavilionis – net rado laiko pasikeisti švarką ir dar aistringai žvelgti į „Margaritą“ – operatorių. 

Koncerte netrūko ir publikos pamėgtų „intrigantų“ – Leporelo (Mozarto „Don Žuanas“), Don Bazilijo (Rossini „Sevilijos kirpėjas“), per kurių arijas gėrėjausi sodriu, skambiu T. Girininko bosu ir tiesiog puikia balso valdymo technika, įkvepiančia vaidyba ir subtiliu, neperspaustu humoru. Pritariu jau ne kartą girdėtai minčiai, kad šis dainininkas dainuoja tarsi be pastangų. Koncerte buvo akivaizdu, kad jis puikiai jaučia erdvę ir pasigėrėtinai prie jos derina balso jėgą.

 

Programoje išsiskyrė R. Karpis, atlikęs švelnią Chaplino dainą „Šypsokis“ iš filmo „Modernūs laikai“ ir dainą „Jei aš būčiau turtingas“ iš Bocko miuziklo „Smuikininkas ant stogo“ (jidiš, tik dainos įžangą – kalbėjimą – lietuviškai). Beje, nors slapčia programoje tikėjausi lietuviškos muzikos kūrinio, juolab jų T. Girininko repertuare yra, vis dėlto reikia pripažinti, kad šiuolaikinių lietuviškų operų arijos nebūtų tikusios prie koncerto koncepcijos.

Koncerto finalui pasirinkti raiškieji Mefistofelio kupletai taip sužavėjo publiką, kad T. Girininkui juos teko kartoti su visais koncerte dalyvavusiais solistais. Tik ar ne simboliška, kad R. Karpio dainuotus žodžius „ar būtų blogai, jei turėčiau daugiau pinigų“, pakeitė ironiški ir grėsmingi Mefistofelio žodžiai „Le veau d’or est toujours debout“?! (Aukso veršis vis dar gyvas?!).

Neįtikėtinas malonumas buvo klausytis Kauno miesto simfoninio orkestro, koncertą pradėjusio Mozarto „Figaro vedybų“ uvertiūra, sekti muzikavimo niuansus, stebėti subtilius dirigento K. Variakojo mostus. Ir ne mažiau smagu buvo stebėti, kaip pritariamai linksi ir tarpusavyje šnabždasi klausytojai, džiaugdamiesi tokia puikia muzika.

Tadas Girininkas, Karolis Variakojis ir Kauno miesto simfoninis orkestras. J. Danielevičiaus nuotr.
Tadas Girininkas, Karolis Variakojis ir Kauno miesto simfoninis orkestras. J. Danielevičiaus nuotr.
Tomas Pavilionis,  Tadas Girininkas ir Kauno miesto simfoninis orkestras. J. Danielevičiaus nuotr.
Tomas Pavilionis, Tadas Girininkas ir Kauno miesto simfoninis orkestras. J. Danielevičiaus nuotr.
Eugenijus Chrebtovas, Kauno miesto simfoninis orkestras, Karolis Variakojis. J. Danielevičiaus nuotr.
Eugenijus Chrebtovas, Kauno miesto simfoninis orkestras, Karolis Variakojis. J. Danielevičiaus nuotr.
Koncerto akimirka. J. Danielevičiaus nuotr.
Koncerto akimirka. J. Danielevičiaus nuotr.
Rafailas Karpis, Kauno miesto simfoninis orkestras, Karolis Variakojis. J. Danielevičiaus nuotr.
Rafailas Karpis, Kauno miesto simfoninis orkestras, Karolis Variakojis. J. Danielevičiaus nuotr.
Tadas Girininkas, Ieva Prudnikovaitė, Kauno miesto simfoninis orkestras. J. Danielevičiaus nuotr.
Tadas Girininkas, Ieva Prudnikovaitė, Kauno miesto simfoninis orkestras. J. Danielevičiaus nuotr.
Tomas Pavilionis, Kauno miesto simfoninis orkestras, Karolis Variakojis. J. Danielevičiaus nuotr.
Tomas Pavilionis, Kauno miesto simfoninis orkestras, Karolis Variakojis. J. Danielevičiaus nuotr.
Vladimiras Prudnikovas, Kauno miesto simfoninis orkestras, Karolis Variakojis. J. Danielevičiaus nuotr.
Vladimiras Prudnikovas, Kauno miesto simfoninis orkestras, Karolis Variakojis. J. Danielevičiaus nuotr.