7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Kovo koncertai Paliesiaus dvare dedikuojami Ukrainai

Rengėjų inf.
Nr. 9 (1416), 2022-03-04
Muzika Anonsai
Onutė Gražinytė. Organizatorių nuotr.
Onutė Gražinytė. Organizatorių nuotr.

Paliesiaus dvaras kviečia vienytis ir palaikyti Ukrainą klausantis gyvos muzikos koncertų – lėšos, gautos už bilietus, bus paaukotos nevyriausybinei organizacijai „Blue / Yellow“, remiančiai Ukrainos ginkluotąsias pajėgas bei nuo karo nukentėjusius civilius.

#SLAVAUKRAINI

Kovo 12 d. vyks pianistės Onutės Gražinytės koncertas „Spalvų gama“.

 

Apie koncertą pianistė pasakoja: „Nemeluosiu, idėją, sugretinti Čiurlionį, Skriabiną bei Messiaeną mestelėjo mano tėvelis. Ji man surezonavo, aš ją dar pabrandinau ir po kelių mėnesių sudėliojau. Preliudus dėliojau ne pagal kompozitorius (Čiurlionis –Skriabinas –Messiaenas), o pagal tonacijas, bei sugretinimus ar priešpastatymus, kurie sukūrė tam tikrą dramaturgiją, kuri mane domino ir įtikino. Šiuo nedideliu ciklu labai džiaugiuosi ir tikiu. Daug dalykų čia tiesiog veikia. Labai vienijanti spalvų tema: Čiurlionis buvo dailininkas, Skriabinas, girdėdamas natas bei hramonijas, matė tam tikras spalvas, o Messiaenas prie visų skambėsiančių ankstyvų preliudų be pavadinimų yra parašęs ir konkrečius spalvinius komentarus. Prie šio savo sudėlioto ciklo derinau labai spalvingą Haydno Sonatą As-dur, kuri yra tikras pavasarinis spindulėlis, tobula savo netobulumais ir man atrodo kažkiek barokiška. Na o programos pabaigoje skambės Mussorgskio „Parodos paveikslėliai“. Vėlgi išskirtinai dinamiškas ir charakteringas kūrinys, įkvėptas Viktoro Hartmano paveikslų. Čia sutinkami skirtingi objektai bei veikėjai, tokie kaip sena pilis, gnomas, turtingas ir skurdus žydai, Didieji Kijevo vartai, Baba Jaga ir kiti. Man įdomu gilintis į tai, kokį ryšį su spalviniu pasauliu turėjo skirtingi kompozitoriai, kaip savitai tai išreiškė, transformavo į spalvines-garsines gamas.

 

Kovo 26 d. vyks fleitininko Justino Mačio solinio albumo „Aš – strazdo mokinys“ pristatymas.

 

2021 m. fleitininkas Justinas Mačys minėjo profesionalios sceninės veiklos dešimtmetį. Šia proga Paliesiaus dvaro įrašų studijoje fleitininkas įrašė solinį albumą „Aš – strazdo mokinys“, kuris yra kaip dedikacija J. Mačio profesoriui Algirdui Vizgirdai, o taip pat kūriniams, kurie fleitininką ugdė kaip muziką, menininką ir žmogų. Kartu tai ir dedikacija prancūzų fleitos mokyklai, kurios vienintelis atstovas Lietuvoje yra prof. A. Vizgirda. J. Mačys taip pat tobulinosi Nacionalinėje aukštojoje Liono muzikos ir šokio konservatorijoje (Prancūzija) Philippe’o Bernoldo fleitos klasėje.

Albume skambantys kūriniai – tai aukščiausios prancūzų fleitos mokyklos meistrystės technologine, emocine ir menine prasme reikalaujančios kompozicijos. Per kūriniai fleitai solo siekiama atskleisti fleitos atlikimo meno raidą epochų tėkmėje, pradedant baroko meistrų (Johanno Sebastiano Bacho, Marin Marais) kūriniais, baigiant šių dienų Lietuvos kompozitorių Algirdo Martinaičio ir Ritos Mačiliūnaitės opusais fleitai solo.

 

Išsamiau apie atlikėjus 

Onutė Gražinytė gimė muzikų šeimoje. Skambinti fortepijonu pradėjo būdama penkerių, padedama mamos, vėliau – Čiurlionio menų mokykloje G. Kondrotaitės ir I. Vyšniauskaitės fortepijono klasėse. Nuo 2015 m. metų Onutė studijavo Hanoverio muzikos, teatro ir medijos akademijoje (Vokietija) pas prof. R. Kriugerį, nuo 2021-ųjų mokslus tęsia Berlyno Hannso Eislerio muzikos akademijoje. Į sugebėjimus tobulino su svarbiais pianistais, tokiais kaip N. Seriogina, A. Žlabys, A. Gavrilovas, E. Kupeic, M. Raekallio, J. Lowenthalis, R. Brautigamas, M. Rubackytė, S. Kovacevich ir kt.

2015 m. pianistė Lietuvos Prezidentės Dalios Grybauskaitės buvo apdovanota už pasiekimus bei aktyvią muzikinę veiklą Lietuvoje ir užsienyje. Tais pačiais metais ji režisavo ir kūrė dalį muzikos M. K. Čiurlionio menų mokyklos abiturientų operai.

Onutė yra dešimties nacionalinių ir tarptautinių konkursų laureatė: diplomas ir specialusis prizas už geriausią XX a. kūrinio atlikimą IV tarptautiniame jaunųjų atlikėjų konkurse Lenkijoje, Glubčyce (2007), laureatės vardas L. Povilaičio jaunųjų atlikėjų konkurse (2008), laureatės diplomas nacionaliniame J. S. Bacho konkurse Vilniuje (2009), laureatės diplomas bei specialusis prizas už geriausią B. Dvariono kūrinio atlikimą XVII B. Dvariono pianistų ir stygininkų konkurse Vilniuje (2012), tais pačiais metais I vieta Ketvirtajame tarptautiniame Rosario Marciano pianistų konkurse Vienoje, I vieta bei specialusis prizas iš komisijos nario Mariano Sobula tarptautiniame Peteriūo Toperczerio pianistų konkurse Slovakijoje ir kiti.

Jaunoji pianistė reguliariai muzikuoja Lietuvoje, su koncertais yra aplankiusi Lenkiją, Šveicariją, Baltarusiją, Vokietiją, Prancūziją, Estiją, Italiją, Olandiją, Austriją, Daniją, Švediją ir kt. Koncertines patirtis lydėjo šie orkestrai: Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos, Klaipėdos kamerinis, Kauno simfoninis, Lietuvos valstybinis simfoninis, Alikantės filharmonijos jaunimo, Zalcburgo „Mozarteum“, Nacionalinis Liono bei Sankt Peterburgo filharmonijos kamerinis orkestrai.

Atlikėja aktyviai koncertuoja ne tik kaip solistė, bet ir kaip kamerinių ansamblių narė. Su „Musik21“ 2017 m. atliko klavesino partiją Kiolno filharmonijos didžiojoje salėje. 2018 m. koncertavo Varšuvos filharmonijoje bei Berlyno „Konzerthaus“. Tų pačių metų kovo mėnesį „International Music Festival (IMf) Buxtehude“, „Altes Land und Harburg“ skyrė Onutei jaunosios atlikėjos prizą, kuris pianistei atvėrė duris į daugiau, nei dešimt salių solo rečitaliams Vokietijoje, Italijoje ir Kinijoje. Taip pat koncertą su Sankt Peterburgo filharmonijos kameriniu orkestru.

2020 m., kompozitoriaus Arvo Pärto 85-mečio jubiliejaus proga, bendradarbiaujant su Lietuvos nacionaline filharmonija bei leidykla „Accentus Music“ (Leipcigas) buvo išleista kompozitoriaus kūrinių kompaktinė plokštelė „Lamentate“. Ji sulaukė nemažo užsienio kritikų dėmesio, pelnė penkias žvaigždutes „BBC Music“ žurnale, aukščiausią įvertinimą „Supersonic“ žurnale „Pizzicato“ (Vokietija), „Diapason d’or“ ir „Diapason d’or Arte“ (Prancūzija).

Justinas Mačys – fleitininkas, dirigentas ir pedagogas, atstovaujantis prancūziškajai fleitos mokyklai. Anot muzikologo Viktoro Januškevičiaus, šią mokyklą dalinai tęsia vienas iš J. Mačio pedagogų Algirdas Vizgirda, o paties Justino studijų kelias pastoviai siejasi būtent su Prancūzija. Atlikimo meno (fleitos) magistro laipsnį įgijęs Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, J. Mačys nuo 2009 m. iki 2010 m. studijavo Nacionalinėje aukštojoje Liono muzikos ir šokio konservatorijoje (Prancūzija) Philippe’o Bernoldo ir asistento Julieno Beaudimento fleitos klasėje.

Muzikologas V. Januškevičius po apsilankymo J. Mačio ir pianistės Monikos Laukaitytės-Miklovienės koncerte, vykusiame Panevėžio muzikiniame teatre (2019), kur skambėjo XIX a. pabaigos ir XX a. pirmosios pusės prancūzų kompozitorių sonatos bei Algirdo Martinaičio ir Osvaldo Balakausko kompozicijos fleitai solo (kuriose gausu ir prancūziškų aliuzijų), taip atsiliepė apie atlikėjų skambesį: „Fleitininkas su savo partnere pademonstravo puikią šių kūrinių savito stiliaus pajautą, ypatingai žavėjo jo subtili garso filiracija, išieškoti agoginiai štrichai bei lankstus, itin plastiškas ritmas (būtent prancūzų klasikinės muzikos bruožai).“ Savo atsiliepimą muzikologas baigė neabejodamas, kad žymių Lietuvos fleitininkų, tokių, kaip A Vizgirda, Valentinas Gelgotas, Giedrius Gelgotas, Rimantas Giedraitis, Laima Šulskutė ir kt. gretas puikiai papildo ir J. Mačys.

Pirmąsias muzikines žinias J. Mačys įgijo 1993–1995 m. besimokydamas Raseinių meno mokykloje, mokytojos Astos Nikžentaitienės fleitos klasėje. Vėliau mokymąsi tęsė Panevėžio vaikų muzikos mokykloje, mokytojo Eduardo Mackaus fleitos klasėje (1995–1998 m.). Nuo 2000 m. iki 2003 m. mokėsi tuometinėje Vilniaus konservatorijoje, dėstytojos Laimos Šulskutės klasėje. Apart fleitos studijų LMTA, J. Mačys lygiagrečiai studijavo dirigavimą prof. Jono Aleksos ir doc. Roberto Šerveniko klasėse (2003–2007 m.).

J. Mačys yra dažnas meistriškumo kursų dalyvis. 2000 m. jis dalyvavo Gerardo Bourgogne’o meistriškumo kursuose Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje, 2005 m. – Barbaros Gisler-Haase LMTA bei Pascalo Gresseto meistriškumo kursuose „Juodkrantė 2005“. 2007 m. dalyvauta Vierio Bottazzini meistriškumo kursuose „Juodkrantė 2007“, o 2008 m. Ph. Bernoldo meistriškumo kursuose „III Convention Francaise de la Flute in memoriam Alain Marion“ Paryžiuje.

Nuoseklios muzikos studijos atsispindi J. Mačio veiklos barų gausoje. Nuo 2014 m. jis ya Panevėžio muzikinio teatro orkestro muzikantas, taip pat Panevėžio muzikos mokyklos ir Panevėžio Vytauto Mikalausko menų gimnazijos fleitos mokytojas. 2014–2017 metų laikotarpiu jis buvo Panevėžio muzikinio teatro pučiamųjų instrumentų orkestro „Panevėžio Garsas“ orkestro muzikantas, o nuo 2016 m. Panevėžio muzikiniame teatre dirba dirigentu ir jau yra parengęs Franzo Leháro operetę „Linksmoji našlė“ bei Algimanto Bražinsko miuziklą „Šnekučiai“.

J. Mačio edukacinė veikla neapsiriboja vien fleitos atlikimo meno mokymu. Nuo 2011 m. jis taip pat veda meistriškumo kursus bei seminarus švairių miestų mokyklose. 2018 m. jis tapo lektoriumi-asistentu Rafaelle Trevisani meistriškumo kursuose Premeno mieste Italijoje. Nuo 2019 m. organizuoja Justino Mačio fleitos vasaros akademiją Troškūnuose. 2020 m. J. Mačiui suteikta fleitos mokytojo-metodininko pedagoginė kvalifikacija.

Kitas ryškus veiklos baras – tai profesionali sceninė, muzikinė veikla. Parengtos koncertinės programos: 2015 m. arijų ir operų transkripcijos fleitai ir fortepijonui „Pourquoi me reveiller“, 2017 m. Claude‘o Bollingo siuitos fleitai ir džiazo trio „Svinguojantis barokas“, 2018 m. XIX–XX a. prancūzų kompozitorių sonatos ir pjesės fleitai ir fortepijonui „Vakarų ekspresas – Paryžius“ bei XIX–XX a. prancūzų kompozitorių kamerinė muzika fleitai ir fortepijonui „Įspūdžiai. Nuotaikos. Paryžius.“ 2019 m. XIX a. ir XX a. prancūzų kompozitorių sonatos bei XX a. lietuvių kompozitorių sonatos ir pjesės solo fleitai, fleitai ir fortepijonui „Aš ir mano fleita“, taip pat Astoro Piazzolos kūrinių progamos „Maria De Buenos Aires“ ir „Tango Nuevo“. 2020 m. parengta programa solo fleitai „Incantations – Kerėjimai“ bei XIX–XX a. kompozitorių kamerinė muzika fleitai ir fortepijonui „Žiemos fantazija“.

J. Mačys yra dažnas solistas festivaliuose, tokiuose kaip „Druskomanija“, „NOA“, „Vilniaus veidai“, „Kuršių nerija“, „Gaida“, „Procesas“, „Effect Musicalis“, „Pavasaris White Piano Hall“. 2020 m. jis taip pat bendradarbiavo Lietuvos muzikos informacijos centro kuruojamame projekte „Dukart du: lengva ir groti, ir gauti“. Konsultuodamas kompozitorius, kuriančius pradinio mokymosi lygmens pjeses fleitai, padeda formuoti naują lietuvišką pedagoginį repertuarą, skirtą šalies vaikų muzikos mokykloms.

Atlikėjas jau yra prisidėjęs prie dviejų muzikinių CD albumų. Tai – 2009 m. vykusio festivalio „NOA. Naujosios operos akcija“ šiuolaikinės trumpametražės operos festivalio programa bei tais pačiais metais išleistas Lietuvos nacionalinės filharmonijos kamerinio ansamblio „Musica humana“ albumas „Raktažodis – Keyword“.

Žymos:
Rengėjų inf.,
Onutė Gražinytė. Organizatorių nuotr.
Onutė Gražinytė. Organizatorių nuotr.
Onutė Gražinytė. Organizatorių nuotr.
Onutė Gražinytė. Organizatorių nuotr.
Justinas Mačys. Organizatorių nuotr.
Justinas Mačys. Organizatorių nuotr.
Justinas Mačys. Organizatorių nuotr.
Justinas Mačys. Organizatorių nuotr.