7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Romantizmas dabarties žvilgsniu

Mindaugo Bačkaus ir Daumanto Kirilausko koncertas Mažojoje Nacionalinės filharmonijos salėje

Rita Nomicaitė
Nr. 8 (1415), 2022-02-25
Muzika
Daumantas Kirilauskas ir Mindaugas Bačkus. D. Matvejevo nuotr.
Daumantas Kirilauskas ir Mindaugas Bačkus. D. Matvejevo nuotr.

Nuraškė žvaigždes – gal ir įtartinai skamba šis superlatyvas, bet kodėl gi atvirai nepasakius, kad juo neperspaudžiant galima apibūdinti Mindaugo Bačkaus (violončelė) ir Daumanto Kirilausko (fortepijonas) dueto koncertą Nacionalinėje filharmonijoje. Grodami itin sudėtingus Johanneso Brahmso ir Broniaus Kutavičiaus kūrinius mūsų muzikai padarė viską, ką galėjo. O kad savo muzikalumo kraštų jie dar nėra pasiekę, jau esame patyrę ir sekmadienio (vasario 20 d.) popietę taip pat gražiai jautėme.

 

D. Kirilausko ir M. Bačkaus duetas nėra nuolatinis. Tačiau abiejų muzikantų artistiniai keliai panašūs simpatijomis moderniai ir net eksperimentinei muzikai, kaip ir tuo, kad juose mažiausiai pasitaiko romantizmo stilistikos. Tiesa, šios popietės kūriniai – tiek didžiojo romantiko Brahmso, tiek neoklasikinio Kutavičiaus – kadaise šio dueto jau buvo atlikti. Žvilgtelėkime, kaip jie suskambo keistais dabartiniais laikais, ar, anot filosofo Herakleito, apšviesti kasdien patekančios vis naujos saulės.

 

Kaip reta šiltu ansambliškumu buvo nuspalvinti visi koncerto opusai – Kutavičiaus „Rhythmus-Arhythmus“, Brahmso sonatos fortepijonui ir violončelei Nr. 1 e-moll, op. 38, bei Nr. 2 F-dur, op. 99. Kutavičiaus veikalas taip pat laikytinas sonatos tipo opusu, lyg XX a. būdinga trumpesne klasikinės formos versija, kai ciklinės dalys sujungiamos į vientisą kūrinį, o dalių (padalų) charakteriai sukeičiami vietomis – lyriniai susimąstymai atsiduria  pabaigoje. Ši finalinė padala kontrastingai išsiskiria melodingumu, čia abu instrumentai dainuoja ilgesnius motyvus, ankstesnėse padalose jie kalbėjosi įvairiausiais akordiniais sąskambiais. Dueto dalyviai traktuojami lygiavertiškai – skambesių audinys mezgamas lyg dialogas, kintant „besikalbančiųjų“ santykiams. Girdimas tipiškas Kutavičiaus garsų „teatras“, kurio estetinę švarą perteikti gali tik giliai ir neapsimestinai tuos pačius virpesius jaučiančių artistų duetas. M. Bačkus ir D. Kirilauskas publikos sielas „kutavičiškai“ nuprausė. Realiai, o ne pasitelkdami klausytojo vaizduotę, kaip nutinka ne tokių žavių interpretacijų metu.

 

Minėto kūrinio baigiamoji padala atlikėjų emocijomis buvo netikėtai susieta su Brahmso sonatų lyrikos traktuote. Čia, sakyčiau, ir išsikristalizavo aptariamo koncerto meninis unikalumas, svarbiausia interpretacijos grožybė, Kutavičiaus ir Brahmso kalbėsenų pribloškiantis panašumas. Bendrumo nuojautos nebūtų pastebėtos, jei ne šiuolaikinis dueto žvilgsnis į prieš 200 metų šėlusią epochą. Įprasta traktuote „bramsiškus“ deginančius piano duetas interpretavo nostalgiškai, aprimusiais jausmais. Ypač pamėgimu tyliai groti garsėjantis pianistas.

 

Recenzijos pradžioje minėtas ypatingas programos sudėtingumas. Kai kalbama apie Brahmso sonatas, jausmų didybės ir kameriškumo kontrastas yra pagrindinis artistinės sveikatos reikalaujantis bruožas. Kaip ir muzikinės aistros pliūpsniai bei filosofavimas – dramaturgijos bangos – be atlikėjo tvirtybės paprasčiausiai nerezonuotų. Nurimusių jausmų paprastumas atrodė kaip išminties kristalas. Kameriškos traktuotės pasirinkimą, tuo užsikrovus kur kas subtilesnę užduotį nei vien smagiai dundant, tikriausiai taip pat galima suvokti kaip išminties išraišką.

 

Grandiozinę programą dar papuošęs lyrinis opusas bisui lyg konceptuali arka emociškai siejosi su Kutavičiaus „sonatos“ finaline padala. Pianistas patikslino, kad tai buvo Brahmso daina „Wie Melodien zieht es mir“ iš Penkių dainų ciklo, op. 105, violončelei ir fortepijonui transkribuota Orfeo Mandozzi. Lyg rezignacija ir paguoda, lyg išrišimas persmelkė susirinkusiuosius.

Daumantas Kirilauskas ir Mindaugas Bačkus. D. Matvejevo nuotr.
Daumantas Kirilauskas ir Mindaugas Bačkus. D. Matvejevo nuotr.
Daumantas Kirilauskas ir Mindaugas Bačkus. D. Matvejevo nuotr.
Daumantas Kirilauskas ir Mindaugas Bačkus. D. Matvejevo nuotr.