7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Atgarsis iš Vilizau

Nauja vinilo plokštelė „Juozas Milašius, Tomas Kutavičius, Dalius Naujokaitis, „Lithuanian Young Composers Orchestra“. Live at Willisau, 1993“.

Algirdas Klova
Nr. 8 (1373), 2021-02-26
Muzika
Juozas Milašius. Vilizau. 1993 m. N. Troxler nuotr.
Juozas Milašius. Vilizau. 1993 m. N. Troxler nuotr.

Prieš pat metų pradžią mane pasiekė puiki Juozo Milašiaus dovana – vinilo plokštelė, išleista „NoBusiness Records“. Tai „Lithuanian Young Composers Orchestra“ su Juozu Milašiumi, Tomu Kutavičiumi ir Daliumi Naujokaičiu, jų kompozicijomis, taip pat Vytautu Labučiu, Vilija Naujokaitiene, Vaidu Urmilevičiumi bei Gintare Skėryte. Įrašyta gyvai 1993 m. Vilizau džiazo festivalyje Šveicarijoje. Plokštelę leidybai studijoje MAMA parengė Arūnas Zujus, dizaineris  – Oskaras Anosovas.

 

1993-iaisiais, norėdamas sustiprinti kolegų suvokimą apie čia skambančią muziką, vienas iš trijų kolektyvo lyderių, gitaros virtuozas Juozas Milašius parašė net 8 psl. kreipimąsi-paaiškinimą. Prisiminkime, dar neseniai buvo atsikūrusi jauna mūsų valstybė, buvo dar jauni muzikantai. Pirmasis šios programos demonstravimas scenoje įvyko 1991 m. Vilniaus džiazo festivalyje. Štai ką Juozas rašė apie ten atliktus kūrinius: „Visiškai atsisakau žodžio kompozicija su visomis jo reikšmėmis ir jam priklausančiomis papildomomis sąvokomis. Tai pagrindinis skenduolio akmuo. Skenduolis dažniausiai nesupranta, kad nuskendo pririštas prie šio akmens ir jį graužia įvairiausi vandens gyvūnai. Aš visiškai atsisakau tos realybės, kuri slepiasi už šių žodžių ir žodelių. Tai tapo mokslu ir tapo akmeniu. Tai jis veržia kilpą ant kaklo ir pradedu spjaudytis keistai keistu skysčiu. Tas akmuo yra miręs!“

 

Beje, įdomios ir Juozo mintys apie muzikos instrumento ir paties muziko santykį: „Muzikos instrumentas yra auka mums. Muzikos instrumentas yra tik tarpinis – kas yra tarp būsenos ir deginančio rezultato. Muzikos instrumentas yra mūsų vergas. Muzikos instrumentas yra mūsų būsenos žaislas.“

 

Visa tai puikiai jaučiama klausantis plokštelės. Pirmoji Milašiaus kompozicija „String Walker“, kurioje grojama gitaros stygas braukiant per įtemptą metalinę vielą, manau, puikiai atspindi tokią mintį: ne muzikantą keri instrumentas, bet jis valdo savo vaizduotės žaislą.

 

Juozas sako, kad pasirodymas Vilizau festivalyje pavyko, vadinasi, nurodymai buvo vertingi, reikalingi, suprasti ir įvykdyti. Iš tikrųjų, plokštelės emocinis pradas labai stiprus. Čia nėra nė vieno nieko nereiškiančio momentėlio. Viskas padeda muzikavimui.

 

Klausydamasis plokštelės labai gerai jauti kiekvieno autoriaus stilistiką. Juozas labai impulsyvus, bet nuoseklus. Kutavičius linkęs į klasiką, ramus. Naujokaitis gal kiek „išsidarkęs“, sunkiau reiškiantis mintis. Bendrame muzikiniame audinyje jie puikiai vienas kitą papildo ir sujungia. Kiti muzikantai ir dainininkai gal kiek mažiau reikšmingi, tačiau, matyt, labai reikalingi.

 

„Sailor’s Nightmare“ autorius Naujokaitis naudoja žmonių balsus, žodžius, mušamųjų, gitaros ir fortepijono garsus, kurie atrodo gana spontaniški, bet gražiai jungiasi į bendrą visumą. Milašiaus „Play Me“ pirmoje pusėje pagrindinis vaidmuo suteikiamas Labučio saksofonui ir moterų balsams. Ostinatinis, kartais net kiek isteriškas aukštų balsų kartojimas sukuria labai savotišką nuotaiką ir net kartais kelia kažkokį keistą nerimą. Antroje kompozicijos pusėje visa tai nurimsta ir išlieka trys pagrindiniai instrumentai. Pabaigoje viskas nutyla. Kutavičiaus „Reflection Nebula“ ryškiai pretenduoja į puikios, naujos akademinės muzikos, kurios pagrindą sudaro fortepijonas ir saksofonas, pavyzdį. Vėliau kompozicijoje atsiranda mušamieji ir gitara.

 

Festivalio organizatoriams ir klausytojams šis projektas, manyčiau, labai patiko – tai gali išgirsti įraše ir netgi įžvelgti plakate, kuriame yra mūsų vėliavos spalvos ir, rodos, grojantis Milašius. Plakato, kaip ir koncerto, nuotraukos autorius – festivalio vadovas Niklausas Troxleris. Kažin, ar Lietuvoje plokštelė turės labai didelę paklausą, tačiau lietuvių naujosios muzikos (džiazo) istorijoje tai reikšmingas žingsnis. Tą jau ne kartą įrodė festivalis „Vilnius Jazz“, kur ši programa ir buvo pirmą kartą atlikta.

Juozas Milašius. Vilizau. 1993 m. N. Troxler nuotr.
Juozas Milašius. Vilizau. 1993 m. N. Troxler nuotr.
Festivalio plakatas. Autorius Niklaus Troxler
Festivalio plakatas. Autorius Niklaus Troxler
„Live at Willisau“ vinilo plokštelė
„Live at Willisau“ vinilo plokštelė