7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Užvaldę klausytojus

Justina Gringytė ir Petras Geniušas Pažaislio muzikos festivalyje

Alina Ramanauskienė
Nr. 26 (1263), 2018-06-29
Muzika
Petras Geniušas. M. Gineikos nuotr.
Petras Geniušas. M. Gineikos nuotr.

Per patį birželio pabaigos karštymetį dvidešimt trečiojo Pažaislio festivalio kelias pasuko į Kauno filharmonijos salę. Kelias, beje, nelabai patogus, skubotai sujauktas, išraustas (Kaunas tvarkosi). Ypač grubiai, lyg tyčia, prie filharmonijos, kur net senosios architekto Edmundo Fryko projektuotos kolonos jaučia chaotiškos tvarkos naštą. Tikėkimės, kad tie darbai laikini ir bus sėkmingi, o ne vienadieniai... Tik galima būtų tvarkytis kiek jautriau, atsižvelgiant bent į minimalius pėsčiųjų poreikius. Yra ir tokių, juk ne visi prabangiais automobiliais važinėja. Ypač klasikos koncertų lankytojai.

 

Įėjus į filharmoniją atsiduri tarsi kitoje realybėje. Inteligentiška publika (ne vien orių damų galvos), saikinga vėsa ir nebanalus šurmulys visuomet plevena ore. Ypač kai Pažaislio afišos skelbia, kad bus Petro Geniušo koncertas. Šįsyk su mecosopranu Justina Gringyte.

 

P. Geniušo vardas jau senokai ir tarsi savaime yra tapęs Lietuvos pianistinio meno simboliu. Plačiau žiūrint – netgi Vakarų–Rytų kultūrų sankirtos simboliu. Daug pelnytų komplimentų šiam unikaliam Lietuvos muzikui yra išsakę melomanai, kritikai, jo studentai įvairiose pasaulio šalyse. Ką begrotų P. Geniušas, jo visuomet įdomu klausytis. Garso kokybė, meilė muzikai ir kas aplink ją, gebėjimas savo patirtį skleisti per geranorišką kontaktą su publika – štai tie pagrindiniai dėmenys, kurie suformuoja kokybės ženklą, išreiškiamą ypatingo menininko vardu.

 

J. Gringytė – išskirtinis dabarties Lietuvos balsas, pasklidęs Europoje – nuo Didžiosios Britanijos iki Rusijos, ligi Ispanijos ar Portugalijos. 2015 m. J. Gringytė tarptautinio operos apdovanojimus teikiančio fondo buvo pripažinta Metų jaunąja soliste. Užsienio spaudoje dainininkė yra vertinama už stabilią vokalinę techniką, „tvirtą it plienas, aistringai frazuojantį ir puikiai kontroliuojamą balsą“. Kauno filharmonijoje J. Gringytė pasirodė ir sugebanti tauriai valdyti publiką. Ji užvaldo klausytojus ne prabangiais, bet iki nuobodulio „nuzulintais“ numeriais (šis tas iš Bizet, šis tas iš ankstyvojo Verdi, iš lengvai šampaniško Rossini, iš dainingojo Donizetti), o išdidžiai ir oriai neria į kur kas rizikingesnes Richardo Wagnerio, beveik negirdėtas Ferenco Liszto, Benjamino Britteno, Aarono Coplando vokalinės muzikos valdas.

 

Abiejų scenos partnerių pasirinkta programa šįsyk publikai „kalbėjo“... apie meilę, skleidė ją įvairiais pavidalais ir formomis. Pirmoje dalyje – per Liszto ir Wagnerio tampriai susijusias vėlyvojo romantizmo pajautas. Neatsitiktinai. Juk šiuos du titanus siejo ne tik meniniai, bet ir asmeniniai ryšiai (Wagneris – Liszto žentas, tiesa, tik trejais metais jaunesnis už uošvį). Tad visoje pirmoje dalyje ir vyravo „tristaniškosios“ harmonijos atbalsiai, beje, pirmąsyk suskambę Liszto, o ne kaip tradiciškai įprasta, Wagnerio kūryboje. Pirmoji atlikta Liszto daina „Noriu išeiti tarsi vakaro žara“ buvo raktas į nuodėmingą „tristaniškąjį“ pasaulį, kurio kulminacija tapo Wagnerio–Liszto „Izoldos meilė ir mirtis“, galima sakyti, tobulai paskambinta P. Geniušo.

 

Antra koncerto dalis buvo kur kas žaismingesnė, labiau kontrastinga nei vieninga, nors apgaubta tos pačios meilės idėjos, tik kitais pavidalais. Artistiškai, bravūriškai interpretuotos Britteno „Kabareto dainos“ tapo viso vakaro kulminacija ir netikėta dovana... J. Gringytės balsui. Dabar jau ne oriam, bet kiek šmaikštaujančiam, atsipalaidavusiam, ironiškam, žinoma, neperžengiant saiko ir skonio ribų.

 

Beje, retokai su vokalistais ansamblyje skambinantis P. Geniušas prabilo kaip itin jautrus ir subtilus partneris, neleidęs sau užgožti J. Gringytės mecosoprano jokiais efektingais pasažais ar akordų kaskadomis. Pianistas svariai papildė poetinį tekstą (gaila, kad Kauno publikai neišverstą į lietuvių kalbą) muzikinėmis prasmėmis, visą bravūrą ir artistinę laisvę palikdamas savo solo intarpams. Ypač efektingai jis atliko Samuelio Barberio fugą, op. 26. Tikras garsų fejerverkas, nors ir su švelniu minoriniu atspalviu.

Petras Geniušas. M. Gineikos nuotr.
Petras Geniušas. M. Gineikos nuotr.
Petras Geniušas. M. Gineikos nuotr.
Petras Geniušas. M. Gineikos nuotr.
Justina Gringytė. M. Gineikos nuotr.
Justina Gringytė. M. Gineikos nuotr.
Petras Geniušas ir Justina Gringytė. M. Gineikos nuotr.
Petras Geniušas ir Justina Gringytė. M. Gineikos nuotr.