7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Bičiuliai iš Lenkijos ir Dalia Kuznecovaitė

Orkestro „Sinfonia Varsovia“ koncertas Nacionalinėje filharmonijoje

Živilė Ramoškaitė
Nr. 17 (1254), 2018-04-27
Muzika
Orkestras „Sinfonia Varsovia“ ir Dawidas Runtzas. D. Labučio nuotr.
Orkestras „Sinfonia Varsovia“ ir Dawidas Runtzas. D. Labučio nuotr.

Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečiui Nacionalinė filharmonija organizavo daug iškilių muzikinių renginių, kurie vyko ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje. Apie juos savaitraščio skaitytojai jau išsamiai informuoti. Tačiau šimtmečio šventimas toli gražu nesibaigė, jis tęsiasi ir tęsis visą sezoną. Praėjusį šeštadienį, balandžio 21 d., filharmonijoje vykęs Lenkijos orkestro „Sinfonia Varsovia“ koncertas – taip pat šių šventinių renginių dalis. Gražiai sutapo, kad kaimynai lenkai irgi švenčia valstybingumo atkūrimo šimtmetį, tad svečių pasirodymu Vilniuje paminėjome abiejų šalių jubiliejų. Su „Sinfonia Varsovia“ koncerte grojo lietuvė smuikininkė, tarptautinių konkursų laureatė Dalia Kuznecovaitė, dirigavo jaunas dvidešimt šešerių metų lenkų maestro Dawidas Runtzas.

 

Patrauklioje programoje greta simfoninės klasikos, kuriai atstovavo Ludwigo van Beethoveno Septintoji simfonija, buvo pristatyti mūsų publikai mažai žinomi lenkų kompozitorių kūriniai – Grażynos Bacewicz Koncertas styginių orkestrui ir Henryko Wieniawskio Antrasis koncertas smuikui ir orkestrui d-moll.

 

1984 m. susibūrusiam orkestrui daug metų dirigavo legendinis Yehudi Menuhinas, apkeliavęs su juo daugybę pasaulio šalių, atlikęs daug klasikinės ir šiuolaikinės muzikos. Orkestras yra koncertavęs žinomiausiose pasaulio salėse, jam dirigavo garsūs batutos meistrai – Claudio Abbado, Charles Dutoit, Mstislavas Rostropovičius ir kiti. Nuo 2003 m. kolektyvo meno vadovas yra Krzysztofas Pendereckis, šiemet švenčiantis 85 metų sukaktį. Žymusis kompozitorius prieš penkerius metus Vilniuje minėjo savo 80-metį, daug kartų dirigavo Vilniaus festivalyje ir LNF koncertuose. Šių metų Zalcburgo festivalis K. Pendereckio sukaktį minės įspūdingu koncertu, kuriame Monrealio simfoninis orkestras, diriguojamas Kento Nagano, atliks K. Pendereckio „Šv. Luko pasiją“, kūrinį, kurio premjera 1966 m. Miunsteryje tapo reikšmingu muzikinio pasaulio įvykiu.

 

Grażyną Bacewicz su Lietuva sieja dar ir kraujo ryšys. Gimusi mišrioje lietuvio ir lenkės šeimoje Lodzėje, ji pasirinko lenkišką tapatybę, priešingai nei jos brolis Vytautas, laikęs save lietuvių kompozitoriumi ir pianistu. Bacewicz baigė smuiko ir kompozicijos studijas, abiejose meninės veiklos srityse labai greitai išgarsėjo. 1935 m. tapo pirmo Tarptautinio H. Wieniawskio smuikininkų konkurso nugalėtoja ir kurį laiką intensyviai koncertavo Europos šalyse, taip pat ir tarpukario Lietuvoje. Šeštajame dešimtmetyje nutraukė smuikininkės veiklą nusprendusi visą energiją skirti kūrybai. Paliko didžiulį pluoštą kūrinių, tarp kurių net septyni smuiko koncertai, septyni styginių kvartetai, keturios simfonijos, koncertai altui ir violončelei, trys baletai.

 

1948 m. sukurtas Koncertas styginių orkestrui, skambėjęs vakaro pradžioje, priklauso antram Bacewicz kūrybos laikotarpiui, žyminčiam kompozitorės individualios kalbos paieškas. Nors kūrinys ryškiai neoklasikinis, netgi akivaizdžiai stilizuojantis baroko epochos mąstymą, jame juntama lenkiška dvasia. Galbūt ji sklinda iš tematinės medžiagos, gal iš jos vertikalaus derinio, o gal – iš emocingo ir dramatiško vyksmo, atspindinčio pokario menininkų savijautą. Apie tai ypač stipriai galėjai galvoti klausydamas antrosios, liūdną įtampą skleidusios dalies. Svečių orkestras kūrinį atliko ekspresyviai ir stilingai. Puikiai skambėjo visos stygininkų grupės ir orkestro tutti. Meistriškai derinami smuikų, violončelių ir altų solo su orkestru suteikė papildomų prasmių neoklasicizmo estetika alsuojančiam kūriniui.

 

Wieniawskio Antrasis koncertas smuikui ir orkestrui Vilniaus filharmonijoje gal net nėra skambėjęs, bent pastaruosius kelis dešimtmečius. Šis veikalas gana dažnai naudojamas tik pedagoginiais tikslais. Manyčiau, visai be reikalo. Nuolat kartojami kai kurie smuiko koncertai pabosta, tad iš tiesų džiugu, kad šįsyk buvo prisimintas šis melodingas ir romantiškas Wieniawskio opusas. Nusistovėjusį koncertų repertuarą jis tikrai papildė gaiviomis spalvomis.

 

Smuikininkai žino, kaip nelengva šį veikalą, iš pirmo žvilgsnio gana nesudėtingą, atlikti, juolab atlikti gerai. Mat Wieniawskis, būdamas savo metu nepralenkiamas virtuozas, kūrinius pirmiausia rašė sau. Paskui kai kuriuos, kaip ir šį Koncertą, dedikuodavo įžymiems kolegoms. Taigi, visi jo kūriniai reikalauja aukščiausio virtuoziškumo ir tikslumo, juos grodamas nepasislėpsi už gilių apmąstymų ir filosofijos, nes jų šioje muzikoje nėra. Užtat joje spindi XIX a. grožis, aistros, elegancija ir jausmingumas. Smuikininkas, kuriam pavyksta visa tai perteikti, vertas karščiausių pagyrimų. Mano galva, visas įvardintas ir nujaučiamas Wieniawskio kūrinio savybes užtikrintai perteikė Dalia Kuznecovaitė. Jos atlikimas žavėjo pakiliu virtuoziškumu bei reikiamu azartu, be kurio virtuozas netenka spindesio. Taip pat įtikinamai ji grojo koncerto lyrinius puslapius ir dainingąsias temas, suteikdama joms nepaprastai šiltų išraiškingų spalvų ir emocinių niuansų, kuriems išgauti turi gerai įvaldytų priemonių. Smuikininkės pasažai buvo aistringi ir elegantiški, o finale išnyranti čigoniška tema (à la Zingara) – temperamentinga ir išties uždeganti. Publika išsireikalavo bisą – Georgo Philippo Telemanno pirmą dalį iš Fantazijos Nr. 7.

 

Šio koncerto orkestro partija – gana tirštos faktūros, išplėtota su gausiais pūtikų solo. Kažkuris iš lenkų muzikologų yra sakęs, kad Wieniawskio orkestras yra išraiškingesnis už Chopino. Svečių orkestras šią partiją grojo išties simfoniškai ir uždegančiai, gal dėl to kai kuriuose epizoduose gožė solistę.

 

D. Kuznecovaitė nuo 2015 m. gruodžio yra Vilniaus kvarteto primarija. Su šiuo kolektyvu ji intensyviai koncertuoja, atlieka daug skirtingų programų, kurios kvarteto senbuviams gerai žinomos, o jai – visai naujos. Galima nujausti, kaip intensyviai ir daug smuikininkė dirba. Betgi greta kvarteto ji Lietuvoje ir užsienyje koncertuoja kaip puiki solistė! Mūsų koncertų salėse ji griežia su orkestrais ir pianistais ir, kiek mano atmintis siekia, nėra kartojusi nė vienos solinės programos ar instrumentinio koncerto. Jos repertuaras įspūdingas ir labai įvairus, aprėpia apie dvidešimt vien smuiko koncertų nuo Wolfgango Amadeus Mozarto iki meksikiečių kompozitoriaus Manuelio Ponce. Ji yra atlikusi retai skambančius Antonino Dvořáko Koncertą, visą Édouardo Lalo Ispaniškąją simfoniją, o šįsyk – Wieniawskio Koncertą d-moll. Netrukus pastarąjį kūrinį ji grieš Torunėje su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru, diriguojamu Modesto Pitrėno. Gegužės mėnesį D. Kuznecovaitė koncertuos Paryžiuje, Kamerinės muzikos festivalyje, vėliau vasarą – gastrolės su Bretanės simfoniniu orkestru, kurių metu atliks Beethoveno Smuiko ir Trigubą koncertą.   

 

Trečiasis šio šventiško koncerto opusas – Beethoveno Septintoji simfonija, svečių kolektyvui leidusi atskleisti visą savo pajėgumą ir iš tiesų tikusi įspūdingoms abiejų valstybių datoms. Keturios simfonijos dalys buvo atliktos pakiliai, o finalas – tiesiog pergalingai. Dirigentas D. Runtzas orkestrui vadovavo atmintinai, pasitelkęs ne tik mostus, bet ir ekspresyvią kūno kalbą, kurią pastaruoju metu labai pamėgo diriguojantis jaunimas. Finalas nuskambėjo taip siautulingai, tarsi iš tiesų laimėjus didelį svarbų mūšį. Ką gi, du šimtmečiai tikriausiai verti tokio muzikinio triumfo!

Orkestras „Sinfonia Varsovia“ ir Dawidas Runtzas. D. Labučio nuotr.
Orkestras „Sinfonia Varsovia“ ir Dawidas Runtzas. D. Labučio nuotr.
Orkestro „Sinfonia Varsovia“ dirigentas Dawidas Runtzas. D. Labučio nuotr.
Orkestro „Sinfonia Varsovia“ dirigentas Dawidas Runtzas. D. Labučio nuotr.
Dalia Kuznecovaitė. D. Labučio nuotr.
Dalia Kuznecovaitė. D. Labučio nuotr.
Dalia Kuznecovaitė ir orkestras „Sinfonia Varsovia“. D. Labučio nuotr.
Dalia Kuznecovaitė ir orkestras „Sinfonia Varsovia“. D. Labučio nuotr.
Dalia Kuznecovaitė, Dawidas Runtzas ir orkestras „Sinfonia Varsovia“. D. Labučio nuotr.
Dalia Kuznecovaitė, Dawidas Runtzas ir orkestras „Sinfonia Varsovia“. D. Labučio nuotr.
Dawidas Runtzas ir orkestras „Sinfonia Varsovia“. D. Labučio nuotr.
Dawidas Runtzas ir orkestras „Sinfonia Varsovia“. D. Labučio nuotr.