7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Žvilgsnis į orkestrą iš arti

Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro solistų koncertas

Rita Aleknaitė-Bieliauskienė
Nr. 3 (1240), 2018-01-19
Muzika
Laurynas Lapė ir Modestas Pitrėnas. D. Matvejevo nuotr.
Laurynas Lapė ir Modestas Pitrėnas. D. Matvejevo nuotr.

Nacionalinėje filharmonijoje sausio 14-ąją tvyrojo šventiška nuotaika. Pilnutėlė salė, gėlės, tarp publikos – neįprastai daug muzikų. Visus subūrė neeilinis pretekstas: Modesto Pitrėno diriguojamo Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro solistais šį vakarą tapo kolegos, dideliame orkestro kolektyve klausytojų dažniausiai nepastebimi muzikai. Dirigentas, įgyvendindamas savo interpretacinius sumanymus, visus suvienija į vientisą lydinį, o atskirus solistus išgirstame tik soliniuose epizoduose. Jau gražia tradicija tapusi programa „Orkestras iš arti“ leido atsiskleisti kolektyve grojantiems talentingiems instrumentininkams, klausytojams pademonstravo dalelę talento resursų ir pateikė pluoštą gražios, neišpaikintų melomanų ypač nuoširdžiai priimtos muzikos.

 

Orkestre grojantys muzikantai, kuriems netenka atlikti solinių partijų, grupėje privalo gerai jausti ansamblį. Daugelį orkestro artistų dažnai išgirstame grojančius kvartetuose, kituose ansambliuose, dalyvaujančius šiuolaikinės muzikos projektuose. Tai patyrę kamerinės muzikos atlikėjai. O toks muzikavimas – daugelio tradicijas išlaikiusių ir pasaulyje pirmaujančių orkestrų praktika. Tačiau solo su orkestru grojant retai, muzikantui tenka perorientuoti ne tik savo įgūdžius, bet ir psichologiją: aktualizuojama solisto koncepcija, jis – vedantysis.

 

Visi tą vakarą koncertavę atlikėjai – Lietuvos pedagogų auklėtiniai, tobulinęsi ir plačiai pripažintų užsienio atlikėjų-pedagogų klasėse. Įgyti pagrindai daugeliui leido pelnyti laureatų vardus tarptautiniuose konkursuose, tobulinti meistrystę svetur, įvairiose šalyse groti kameriniuose ansambliuose, dirbti su žinomais dirigentais.

 

Pirmoje koncerto dalyje solistams akompanavo orkestro styginiai. Nusilenkdami Sausio 13-osios aukoms koncertą pradėjo susimąstymo nuotaika paženklinta amerikiečių kompozitoriaus Vincento Persichetti pjesė trimitui. Solistas Laurynas Lapė – aktyvus klasikinės, džiazo ir populiarios muzikos ansamblių dalyvis.

 

Pirma koncerto dalis žavėjo meistriškai atliekamomis kontrastingomis miniatiūromis. Buvo laikas, kai tik Arnoldas Gurinavičius parengdavo solinius kontraboso muzikos opusus. Šį vakarą jauni kontrabosininkai Dainius Rudvalis, Augustinas Treznickas demonstravo muzikinį išprusimą, techniką, leidusią įtikinamai perteikti Giovanni Bottesini muzikos ir paties muzikavimo malonumą. Labai romantiškai skambėjo smuikininkų dueto – Vilijos Peseckienės ir orkestro koncertmeisterio Algimanto Pesecko – atliktos Dmitrijaus Šostakovičiaus Penkios pjesės. Ramunė Grakauskaitė temperamentingai, bet stilingai pagriežė Astoro Piazzollos „Pavasarį“ iš siuitos „Metų laikai Buenos Airėse“. O greta – smuikininkų Pauliaus Biveinio, Kristinos Morozovos ir kontrabosininko Vytenio Šležo atlikta intelektualaus humoro prisodrinta Teddy Boro aranžuotė su džiazo prieskoniu „Bach at the double“.

 

Arvydo Malcio Koncertas klarnetui ir kameriniam orkestrui dedikuotas puikaus muzikanto, šio orkestro klarnetų grupės koncertmeisterio Algirdo Doveikos šviesiam atminimui. Solisto Vytauto Giedraičio muzikalumas ir logika pagrįstas muzikavimas, pasirodo, gali bet kokiai kompozicijai suteikti prasmių.

 

Antroje vakaro pusėje išsiskyrė Claude’o Debussy „Pirmąją rapsodiją“ klarnetui ir simfoniniam orkestrui pagrojęs Antanas Taločka. Šioje sudėtingoje impresionistinėje partitūroje besitęsiantis klarneto dialogas su orkestru nekuria didesnių įtampos kolizijų, tačiau solistas tarsi virpino orą plačiais potėpiais ir žaismingais atokvėpiais. Tiesa, subtiliose vietose orkestrui pristigo prancūziško jautrumo dinaminei raiškai.

 

Puikiai pasirodė ir Ernesto Chaussono „Poemą“ smuikavusi Barbora Domarkaitė. Vizualine ir dvasine esybe ji įkūnijo aristokratiškąjį Chaussono romantizmą, ženklintą artėjančio impresionizmo koloristika. Smuikininkė pajuto kūrinio formos prasmę ir ją perteikė emocingai muzikuodama, su sodraus garso ekspresija, puikia intonacija (kaip ir visų grojusiųjų). Cécile Chaminade Concertino D-dur, manyčiau, nebuvo įdomaus, jautraus fleitininko Giedriaus Gelgoto vertas kūrinys. Tačiau net ir šiame opuse atsiskleidė jo gebėjimas primityvoką tekstą paversti gražia muzika. Vakaras baigėsi žaisminga Henry Klingo miniatiūra fleitai piccolo ir tūbai „Dramblys ir musė“, ją nuotaikingai atliko Lina Baublytė su Sergijumi Kirsenka.

 

Atlikėjus ir klausytojus pradžiuginęs koncertas patvirtino, kad galima būtų dažniau leisti pasirodyti orkestro solistams, kurie kartais labiau to verti nei brangiai kainuojantys užsieniečiai. Koncertas parodė, kad Lietuvoje užaugę muzikantai nevaržomai gali siekti tobulumo pasaulio mokyklose ir scenose, o grįžę namo savo menu praturtinti klausytojus, inicijuoti naujus koncertinius ir edukacinius židinius.

Laurynas Lapė ir Modestas Pitrėnas. D. Matvejevo nuotr.
Laurynas Lapė ir Modestas Pitrėnas. D. Matvejevo nuotr.
Dainius Rudvalis, Augustinas Treznickas ir Modestas Pitrėnas. D. Matvejevo nuotr.
Dainius Rudvalis, Augustinas Treznickas ir Modestas Pitrėnas. D. Matvejevo nuotr.
Vilija Peseckienė ir Algimantas Peseckas. D. Matvejevo nuotr.
Vilija Peseckienė ir Algimantas Peseckas. D. Matvejevo nuotr.
Vytautas Giedraitis. D. Matvejevo nuotr.
Vytautas Giedraitis. D. Matvejevo nuotr.
Barbora Domarkaitė. D. Matvejevo nuotr.
Barbora Domarkaitė. D. Matvejevo nuotr.
Giedrius Gelgotas. D. Matvejevo nuotr.
Giedrius Gelgotas. D. Matvejevo nuotr.
Lina Baublytė, Sergijus Kirsenka ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Lina Baublytė, Sergijus Kirsenka ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro solistų koncertas. D. Matvejevo nuotr.
Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro solistų koncertas. D. Matvejevo nuotr.