7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Vieno savaitgalio presto

Gunhild Carling ir Kauno bigbendo koncertų įspūdžiai

Zita Bružaitė
Nr. 38 (1232), 2017-11-17
Muzika
Gunhild Carling ir Kauno bigbendas. D. Čėplos nuotr.
Gunhild Carling ir Kauno bigbendas. D. Čėplos nuotr.

Pirmą lapkričio savaitgalį (lapkričio 3–5 d.) švedų džiazo atlikėja bei multiinstrumentininkė Gunhild Carling ir Kauno bigbendo programa „Swing Out Show!“ siautulingai praskriejo tris didžiuosius Lietuvos miestus (koncertai vyko Kaune – VDU Didžiojoje salėje, Vilniuje – Kongresų rūmuose ir Klaipėdos koncertų salėje). Programa išties pateisino šou, t.y. puošnaus pasirodymo, reikšmę. Visur džiazo ir svingo muzikos karalienė atliko tą pačią programą, tačiau kiekvieną kartą vis atnaujindama detales, papildydama naujais, konkrečiai auditorijai skirtais niuansais. Kaip sakė koncertą rengusios koncertinės įstaigos „Kauno santaka“ vadovas Vaidas Andriuškevičius, „klausytoją norėjome nustebinti ir pradžiuginti, gausioje muzikos įvykių panoramoje padėti atrasti naują pavardę“.

 

Gausiausią programos „Swing Out Show!“ dalį sudarė G. Carling kompozicijos, keletas Benny Carterio kūrinių bigbendui, džiazo standartai. Paprastai naujai išgirsta muzika reikalauja koncentruoto dėmesio, bet Gunhild muzikos paslaptis slypi atpažįstamuose svingo epochos ženkluose – melodijoje, ritmuose, kurie sukelia girdėtos, todėl artimos muzikos efektą. Antrinu viešojoje erdvėje rastam klausytojo atsiliepimui, jog Gunhild kompozicijos, perfrazuojant žinomą nuotakų posakį, yra ir girdėto, ir naujo, ir pasiskolinto, ir kažko melsvo derinys. Instrumentininkė yra išleidusi dešimt albumų, o šiame koncertiniame ture skambėjo kūriniai iš 2013 ir 2015 m. išleistų albumų „Big Apple“, „Swing Out!“, „Harlem Joy“ („Hot Head“, „My Heart Is Waiting For You“, „Good Morning Baby“, „Hot Shot Lindy“, „Fire Alarm“, „Bag Pipe Blues“ ir kt.).

 

Dviejų dalių koncerte „Swing Out Show!“ skambėjo daugiau kaip dvidešimt spalvingų kompozicijų, o programa buvo sudaryta iš dainavimo, grojimo skirtingais instrumentais, šokio, tarpuose – žaismingo solistės bendravimo su publika. Džiazo muzikos sensacija vadinama G. Carling trijuose koncertuose grojo trimitu, trombonu, išilgine fleita, dūdmaišiu, lūpine armonikėle. Minėtų instrumentų improvizacijų viršukalnėmis tapo Gunhild pademonstruoti triukai, kai vienu metu grojama dviem, trimis trimitais bei akrobatinė miniatiūra su trimitu ir bandža. Vokalą solistė keitė trimitu ar trombonu, prijungdama šokį, stepą, špagatą... Čia pat buvo kalbinami, išvedami į priekį solinėms partijoms Kauno bigbendo atlikėjai bei sukamasi su jaunatviškais „Jazz House Team“ lindihopo šokėjais (choreografas Dainius Bervingis).

 

Vis dėlto svarbiausi atlikėjos instrumentai programoje buvo trimitas ir trombonas. Nors solistės ir bigbendo darną galėjai jausti visoje programoje, itin raiškiai ir subalansuotai skambėjo lyrinės kompozicijos: „You Are my Entire Universe“, „My Heart is Waiting for You“, „Chanzon“, jos nepaliko abejingų dėl piano niuansų,  ansambliškumo, plastiškų pučiamųjų ir ritmo grupių „persidengimų“ bei solistės ar kelių solistų „išnirimų“ iš bendro muzikavimo tėkmės. Vien ko verta „Chanzon“ Gunhildos subtiliai atliekama trombono partija, jautriai išdainuota šio instrumento retai eksploatuojamose aukštų natų zonose! O pati Gunhild šią kompoziciją, kaip ir kitus mums iš pažiūros sudėtingus numerius, kukliai pristatė kaip vieną pirmųjų savo kūrybinių rezultatų.

 

Ne kartomis, o amžiais skaičiuojamos G. Carling šeimos muzikinės tradicijos. Nuo vaikystės atlikėja koncertuoja su šeima, kurią beveik ir galima laikyti jos muzikos mokykla, akademija ir gyvenimo universitetu – niekur kitur muzikos ji nesimokė. Tačiau muzikantė puikiai pažįsta muzikinio pasaulio naujienas, domisi, iš jų mokosi ir pritaiko savo muzikavimui. Svingas, rokenrolas, bliuzas, fokstrotas ir spontaniški bei iš anksto apgalvoti „inkliuzai“ iš viduramžių, renesanso ar avangardo metro Karlheinzo Stockhauseno „Swing Out Show!“ programoje buvo skirti tikram auditorijos muzikinės temperatūros įkaitinimui! Gunhild tėvo Hanso Coolingo Carlingo sukurta kompozicija „Bag Pipes Blues“ – vienas iš tokių intriguojančių inkliuzų, keliantis asociacijų su škotišką dūdmaišį džiaze naudojusiu Amerikos džiazo grandu Rufusu Harley. Kitas įdomus programos pavyzdys – „The Lady Is a Tramp“. Tai Richardo Rodgerso ir teksto autoriaus Lorenzo Harto 4-ojo dešimtmečio hitas, dainuotas Franko Sinatros, Ellos Fitzgerald, Shirley Bassey, duetu Tony Bennetto ir Lady Gaga. O Gunhild jį priartino prie viduramžių dvasios ir žinomos dainos melodiją virtuoziškai atliko išilgine fleita...

 

Prie programos „Swing Out Show!“ sėkmės neabejotinai prisidėjo Kauno bigbendas. Renginį pradėjęs kerinčia, tempo ir diapazonų iššūkių orkestrui nestokojančia B. Carterio „Movin’ Uptown“ partitūra, orkestras lyg anonsavo karštą būsimo renginio temperatūrą, kurią jam pavyko išlaikyti iki pat pabaigos. Ir grojant virtuozinius kūrinius, ir lėtus, ir grojant akademiškai, ir svinguojant, ir stovint, ir... gulint (!) – visur Kauno bigbendo muzikavimas pasižymėjo homogeniškumu, artikuliuoto ir kartu išlaisvinto garso kokybe. Išskirčiau jų pagrotus „ažūrinius“ lyrinių kompozicijų epizodus, kuriose labai subtiliai išryškėjo solinės ir ansamblinės saksofonų, trombonų, trimitų bei ritmo grupių linijos. Tai – šią programą rengusio meno vadovo, trombonų grupės koncertmeisterio Jievaro Jasinskio nuopelnas. Renginio linksmybė, žaidimas ir profesionalumas buvo paženklinti aukštu kokybės ženklu. „Tai galėčiau pavadinti nedideliu atradimu sau pačiam, nors žinau, kad kiekviena programa ir susitikimas atveria naujas patirtis ar horizontus“, – apie bendrą programą su G. Carling sakė J. Jasinskis.

 

G. Carling vokalas vertas atskiro dėmesio. Savo sodrų kontraltą Gunhild tai užaugindavo iki dramatinės jėgos, tai vėl prigesindavo iki vos girdimų natų ar jų vibrato šešėlių. Itin įtaigiai, plastiškai jos balsas skambėjo lyrinėse dainose, nors jų tebuvo tik trys. Beje, matematiškai apskaičiavus koncertuose skambėjusių kūrinių tempus, išeitų linksmas ir labai greito tempo muzikinis vyksmas  – presto – dinamiškas muzikinis kaleidoskopas, puikiai atspindintis dabarties gyvenimo tempą. O prie visų G. Carling apibūdinimų („karalienė“, „nacionalinis turtas“ ir pan.) nejučia peršasi naujas, atspindintis karštos versmės proveržį: susitikome su moterimi-geizeriu! Ir šis titulas, ko gero, taikliausiai apibūdina ir Gunhild Carling, ir jos karštą džiazą.

Gunhild Carling ir Kauno bigbendas. D. Čėplos nuotr.
Gunhild Carling ir Kauno bigbendas. D. Čėplos nuotr.
Jievaras Jasinskis, Gunhild Carling ir Kauno bigbendas. D. Čėplos nuotr.
Jievaras Jasinskis, Gunhild Carling ir Kauno bigbendas. D. Čėplos nuotr.
Gunhild Carling. D. Čėplos nuotr.
Gunhild Carling. D. Čėplos nuotr.
Gunhild Carling su lindyhopo šokėjais. D. Čėplos nuotr.
Gunhild Carling su lindyhopo šokėjais. D. Čėplos nuotr.
Gunhild Carling. D. Čėplos nuotr.
Gunhild Carling. D. Čėplos nuotr.