7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Tarp trapumo ir audringų kulminacijų

Valstybinio Vilniaus kvarteto ir Andriaus Žlabio koncertas nacionalinėje filharmonijoje

Aldona Eleonora Radvilaitė
Nr. 36 (1230), 2017-11-03
Muzika
Andrius Žlabys. D. Matvejevo nuotr.
Andrius Žlabys. D. Matvejevo nuotr.

Pakili, kūrybinga nuotaika vyravo spalio 25-osios vakarą Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje, Valstybinio Vilniaus kvarteto ir pianisto Andriaus Žlabio koncerte. Skambėjo tikrų scenos meistrų atliekami aukščiausios prabos ir laiko patikrinti Franzo Schuberto ir Césaro Francko kūriniai, o jų tobulą skambesį, emocinį užtaisą paįvairino pradedančio kompozitoriaus, dėl prasmingai traktuojamų interpretacijų mūsų mylimo pianisto Andriaus Žlabio kūrinys „Movement for string quartet and piano“, užsakytas „Town Hall Seattle“ (ten jis ir buvo atliktas pirmą kartą).

 

Kūrinys skirtas karo Ukrainoje aukoms, parašytas 2016–2017 metais. Versija fortepijonui ir styginių orkestrui skambėjo Latvijoje, atliekama autoriaus ir „Kremerata Baltica“. O šį vakarą įvyko kūrinio premjera Lietuvoje. Autoriaus nuomone, „šiame kūrinyje tvyro paslėptas slogios nuojautos jausmas“. Įspūdingi buvo jau pirmieji sąskambiai, kai į trapų styginių skleidžiamų garsų foną garsiai, šiurpiai įsiveržė modernių fortepijono akordų serijų sluoksniai. Įdomu buvo sekti cikline forma sukomponuotų epizodų kaitą. Audringus, dramatiškus skambesius keitė gražiomis melodijomis papuoštos lyrikos dalys, o ryškias kulminacijas, kuriose pianistas greitais pasažais ragino įtemptai darbuotis ir stygininkus, keitė trapūs meditaciniai epizodai. Kompozitorius tiksliai paskirstė kvarteto ir fortepijono partijų medžiagos dinamiką, intensyvumą. Ansambliškai derėjo visi instrumentai, atlikėjai prasmingai perteikė dramaturgines užduotis.

 

Džiugu konstatuoti, kad palyginti neseniai pirmuoju smuiku Vilniaus kvartete pradėjusi griežti Dalia Kuznecovaitė jau puikiai įsiliejo į gilias tradicijas turinčio (veiklą pradėjo 1965 m.) ansamblio, kuriame muzikuoja Artūras Šilalė (II smuikas), Girdutis Jakaitis (altas) ir Augustinas Vasiliauskas (violončelė), gretas. Pirmasis koncerto kūrinys – F. Schuberto Styginių kvartetas Nr. 13 a-moll, D. 804 („Rosamunde“) skambėjo trapiai, neperspaustai, žavėjo subtilus stiliaus pojūtis, darnus susiklausymas. Gal šiek tiek trikdė kartais (ypač pirmoje kvarteto dalyje) smuikų pasažuose, frazių pabaigose ar epizodų pabaigos akorduose šiek tiek netiksliai intonuotos aukšto registro natos.

 

Antroje koncerto dalyje išgirstas C. Francko Fortepijoninis kvintetas f-moll, op. 14 / M. 7 pribloškė ir sujaudino pakiliu, nuotaikingu šios genialios muzikos atlikimu. Inspiruojamas spinduliuojančios A. Žlabio energijos, Vilniaus kvartetas griežė ir neįtikėtinai dramatiškai, ir švelniai lyriškai, džiugindamas savo galimybėmis bendradarbiauti su šiuo fortepijono magu ir virtuozu.

 

Kaip visada stebinantis A. Žlabio sugebėjimas nuo audringų, dramatiškų būsenų persijungti į dieviškai meditacines, tarsi religines ar šiltai jaudinančias, šiame kūrinyje atsiskleidė su visa jėga. Klausytojus pavergė tobula C. Francko kvinteto traktuotė. Kaip taikliai sakė vienas meno žinovas, šio kvarteto ir pianisto atliekama muzika alsuoja, kvėpuoja, yra gyva esybė. Priešingai nei galima išgirsti daugelio virtuozų interpretacijose.

 

Nekantriai lauksime lapkričio 5-ąją „Vaidilos“ teatre įvyksiančio A. Žlabio rečitalio. Sunku įsivaizduoti, kaip šis nuostabus atlikėjas spėja parengti tiek daug sudėtingų programų ir dar kurti muziką. Palinkėkime jam stiprios sveikatos ir ištvermės.

Andrius Žlabys. D. Matvejevo nuotr.
Andrius Žlabys. D. Matvejevo nuotr.