7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Pakili pradžia

Mintys po pirmojo sezono simfoninės muzikos koncerto

Rita Nomicaitė
Nr. 30 (1224), 2017-09-22
Muzika
Modestas Pitrėnas ir Lietuvos nacionalinis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Modestas Pitrėnas ir Lietuvos nacionalinis orkestras. D. Matvejevo nuotr.

Nacionalinė filharmonija koncertų sezoną pradėjo iškilmingai. Prie įėjimo ilgoje eilėje išsirikiavusi pasitempusi publika turėjo pereiti tamsiai raudoną taką, tą šventinį šurmulį stebėjo fotografas, koncerte apsilankė nemažai filharmonijos rėmėjų, LR Seimo ir Vyriausybės narių bei kitų garbių svečių, tarp jų sukinėjosi kolegialių nacionalinių institucijų bei autoritetingų privačių įstaigų vadovybė. Tačiau to nebūtume pastebėję, jei šventės nebūtų sukūrę žvaliai, ryškiai skambėjęs Nacionalinis simfoninis orkestras bei vis solidesniu tampantis jo meno vadovas ir vyr. dirigentas Modestas Pitrėnas.

 

Maloniai nuteikė rafinuota koncerto programa iš Vilniuje retai atliekamo anglų kompozitoriaus (Mikalojaus Konstantino Čiurlionio amžininko) Edwardo Elgaro opusų bei populiariosios Gustavo Mahlerio simfonijos Nr. 1 D-dur („Titanas“) – pastaroji tikriausiai sukvietė tuos klausytojus, kurie susirenka atsipalaiduoti girdėdami žinomus kūrinius, bet tikisi naujoviškų interpretacijų.

 

E. Elgaro muzika yra persunkta subtilybių. Maršas Nr. 5 C-dur iš „Iškilmių maršų“ ciklo labiau primena iškilmingą giesmę, beveik himną, didžiąją jo dalį užima didinga lyrika. Tie britų atlikėjai, kuriuos teko girdėti, perteikia aristokratišką skambesį – vos lėtesnį tempą, grakštumą, švelnumą, lyriniai epizodai kilniai „dainuojami“, nuoširdžiai tauriu skambesiu aukštinant ir tarsi apglėbiant visą mylimos karalystės grožį. Vilniškis variantas akcentavo entuziazmą, ryžtą, energijos žiežirbas išskeliant ir ten, kur kai kurie kiti interpretatoriai įžiūri švelnius bei vos humoristinius staccato. Nebūčiau įsitikinusi, kad pučiamųjų instrumentų paaukštinimas scenoje ryškina bet kurios stilistikos garsų paletę. Ar šįkart žėrintys jų tembrai nė trupučio negožė giedančių styginių?

 

Nacionalinėje filharmonijoje suskambo dėl didelio emocinio krūvio, ypač solisto partijoje, nedažnai grojamas E. Elgaro Koncertas violončelei ir orkestrui e-moll, op. 85. Violončele solo griežė Davido Geringo mokinys Johannesas Moseris iš Vokietijos. Ypatinga padėka jam ir orkestrui, kad ėmėsi tokio specifiško kūrinio, kur trys dalys iš keturių yra lėtos, kur solistas beveik be pertraukos griežia ne vadinamuosius bendro judėjimo garsus, bet svarias mintis de profundis kaip pusvalandžio trukmės intymų monologą. Ir solistas, ir orkestras elgariškąjį dainavimą uždegė ekspresionizmu – tiesiog „raudojo“. Bisui svečias taip pat pasirinko kamerinio skambesio turiningą kūrinį – Johanno Sebastiano Bacho Alemandą iš Pirmosios siuitos G-dur, BWV 1007, santūriai stilingai atskleidė pjesės architektonikos grožį.

 

Antroje koncerto dalyje laukė Gustavo Mahlerio muzikos teatras, kaip netrukus patyrėme, mūsų orkestro muzikantų išgirstas su nuoširdžiausia šiluma, su atsidavimu kontrastingai visumai ir detalėms, net atrandant netikėtų štrichų, ritmo, dinamikos „perliukų“. Galbūt kitą kartą interpretuojant norėsis dar labiau pabrėžti skaudžios ironijos dūrius, drąsiau – aistringųjų melodijų viršūnes. Vagneriškos sielos dirigentui čia nereikėtų perdėm varžytis.

 

Šis koncertas atskleidė sutvirtėjusius kolektyvo bei jo meno vadovo santykius, pražystantį orkestro gyvastingumą, karštą kūrybinį polėkį laisvai formuoti programas ir jas dėmesingai, su meile atlikti. Po tokio pakilios nuotaikos užkrato tikrai norėjosi biso – regis, orkestrui jau laikas ir juos planuoti, gal netrukus tai taps išdidi ir smagi simfoninių koncertų tradicija ir pas mus? Juo labiau kad tokių reikšmingų – biso – minučių nebegalės „nukirpti“ svetimi transliuotojai. Filharmonija pati baigia įrengti tiesioginių vaizdo transliacijų studiją, vadinamąją skaitmeninę salę. O šiuo metu virtualioje erdvėje (nationalphilharmonic.tv) jau pasiekiami koncertų įrašai.

Modestas Pitrėnas ir Lietuvos nacionalinis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Modestas Pitrėnas ir Lietuvos nacionalinis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Johannesas Moseris, Modestas Pitrėnas ir Lietuvos nacionalinis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Johannesas Moseris, Modestas Pitrėnas ir Lietuvos nacionalinis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Johannesas Moseris. D. Matvejevo nuotr.
Johannesas Moseris. D. Matvejevo nuotr.
Johannesas Moseris ir Modestas Pitrėnas. D. Matvejevo nuotr.
Johannesas Moseris ir Modestas Pitrėnas. D. Matvejevo nuotr.
Johannesas Moseris ir Modestas Pitrėnas. D. Matvejevo nuotr.
Johannesas Moseris ir Modestas Pitrėnas. D. Matvejevo nuotr.
Modestas Pitrėnas. D. Matvejevo nuotr.
Modestas Pitrėnas. D. Matvejevo nuotr.