7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Pažintis su „Trio Agora“

Pokalbis su ansamblio nariais

Ieva Pakalniškytė
Nr. 10 (1204), 2017-03-10
Muzika
„Trio Agora“. E. Jasiukaitytės nuotr.
„Trio Agora“. E. Jasiukaitytės nuotr.

„Vaikščiojome Europos parlamento muziejuje Briuselyje. Audiogidas pasakojo apie Liuksemburgo ir Strasbūro architektūrą. Tai didžiuliai pastatai su aikštėmis, jų formos apvalios, atrodo lyg neišbaigtos. Senovės Graikijos Agora! Simbolizuoja kilimą, nuolatinį augimą. Šis vaizdinys žaibiškai susisiejo su mūsų trio, kuris jaučia didžiulį polėkį augti, tobulėti ir jame tvyro visiška demokratija, pradedant atliekamų kūrinių programos pasirinkimu ir baigiant laisvais pokalbiais su klausytojais koncerto metu“, – prisistato „Trio Agora“. Jame groja puikūs jauni muzikai. Buvęs M. Rostropovičiaus labdaros bei paramos fondo stipendininkas Žilvinas Brazauskas klarnetą studijuoja Berlyne, pernai jis sėkmingai pasirodė Vilniaus festivalyje su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru, diriguojant kanadietei Keri-Lynn Wilson. Violončelininkė Natania Hoffman studijuoja Briuselyje, prestižinėje Karalienės Elžbietos II muzikos mokykloje, o 2015 m. tarptautinio M.K. Čiurlionio pianistų konkurso I premijos laureatas Robertas Lozinskis šiuo metu fortepijono meistriškumą tobulina Glazge. Kokiomis aplinkybėmis ir kokiame mieste susitiko šis trio?

 

Gyvendami skirtingose šalyse, vos per kelias dienas sugebėjote įrašyti albumą „Youth“. Kaip susipažinote? Kur susitinkate repetuoti, pasidalinti idėjomis?

Natania Hoffman: Su Žilvinu susipažinome Liubeko konservatorijoje, kurioje kartu studijavome. Kartu grojome kamerinę muziką ir egzaminuose, ir koncertuose.

 

Žilvinas Brazauskas: Rengėme Johanneso Brahmso trio programą kartu su Natania bei pianiste iš Liubeko. Likus dviem savaitėms iki pasirodymo pianistė nebegalėjo groti, tad teko skubiai ieškoti, kas ją pakeis. Parašiau Robertui, kuris tuo metu studijavo Škotijoje. Mes drauge mokėmės Kauno Juozo Naujalio menų mokykloje, dešimt metų muzikavome kartu.

 

Robertas Lozinskis: Ši avantiūra atrodė labai žavi, o atlikę programą sulaukėme didžiulio palaikymo ir profesorių raginimų tęsti muzikinę veiklą visiems drauge. Koncertuoti kaip trio pradėjome 2015 metais.

 

N. H.: Po antrojo koncerto Liubeke viena maloni pora pasiūlė mums įrašyti albumą, jie taip pat pasisiūlė finansuoti įrašus. Mes nedvejodami sutikome.

 

R. L.: Liubekas tapo mūsų „Trio Agora“ namais ir susitikimų bei koncertų vieta. Tiesa, šiuo metu dažniau susitinkame Briuselyje, tačiau Liubeke įrašėme savo pirmąjį albumą ir nuolat sugrįžtame čia koncertuoti.

 

Kūrinių, parašytų trio su klarnetu sudėčiai, nėra gausu. Kaip pasirinkote muzikinę kryptį ir atliekamą programą?

N. H.: Jaunojo L. van Beethoveno sukurtas trio „Gassenhauer“ suformavo mūsų idėjos koncepciją. Nusprendėme ieškoti kūrinių, parašytų kompozitorių jaunystės metais. Šis kriterijus susiaurino mūsų repertuaro paieškų ratą. Kartu tai labai įdomus procesas, kai įžymius autorius atrandi ir pažįsti tarsi iš naujo, įsijauti į jų kūrybinio augimo procesą, brandą. Daugelį kūrinių patys aranžuojame mūsų trio sudėčiai, arba tai daro mano tėtis, kompozitorius.   

 

Ž. B.: Taip pat pasirinkimą lemia kiekvieno mūsų, kaip solisto, muzikinis suvokimas. Pavyzdžiui, Claude’o Debussy ankstyvoji kūryba dar alsuoja romantizmu, tačiau jau impresionistiškai persipina su klarneto tembru. O Felixo Mendelssohno kūriniai, parašyti jam esant aštuoniolikos, dvidešimt trijų metų, yra galimybė prisiliesti prie jo genialumo. Atradus šiuos aspektus, natūraliai išvengėme tradiciško programos pasirinkimo, kai kriterijais yra epocha, stilistika ar instrumentuotė.

 

Kokios jūsų koncertinės patirtys? Kas yra jūsų klausytojas?

N. H.: Keleto koncertų Vokietijoje idėja buvo žaidimas: atlikėjai privalėjo kiek įmanoma preciziškiau atlikti kūrinius, o publika rungėsi intelektualiais klausimais bei atsakymais apie girdėtą muziką. Nuo to laiko į savo programas stengiamės įtraukti ir publiką, koncertuose naudoti visiems prieinamą kalbą – ir muzikinę, ir verbalinę. Mes pasakojame apie muziką, esame atviri diskusijoms. Vienas įsimintiniausių koncertų vyko Indijoje. Tai neapsakoma patirtis, kai jauti, kad žmonės atėjo gėrėtis muzika, ją išgyventi. Po koncerto visi bendravo, gurkšnojo vyną ir maloniai dalijosi įspūdžiais bei emocijomis.

 

Ž. B.: Iš esmės mūsų klausytojas yra jaunas. Todėl ir trio albumas vadinasi „Jaunystė“ („Youth“). Ir mūsų pasirinkta muzika yra parašyta jaunų kompozitorių, ir aranžuotės tarsi kviečia būti atviriems kūrybiškumui, kviečia pamiršti barjerus tarp senosios bei naujosios muzikos.

 

Lietuvoje dar neįprasta atvirai bendrauti su klausytojais. Koncertuojant Vakarų šalyse, tai labiau priimtina. Po vieno koncerto prie manęs priėjo pagyvenęs vyras ir drąsiai paklausė: „Kaip vadinasi instrumentas, kuriuo groji?“ Man buvo be galo žavu, kad jis to paklausė, jis nežino, bet jam įdomu. Dažnai atlikėjai mano, kad kūriniai visiems savaime aiškūs, pažįstamos jų formos, dalys, bet taip nėra. Atlikėjas turi ugdyti klausytoją, sukurti jam jaukią aplinką.

 

N. H.: Mūsų atliekamos Mendelssohno Variacijos, op. 17, parašytos būtent namų muzikavimui. Kaskart jį grodama prisimenu, kad šių dienų klasikinės muzikos koncertai per daug suvaržomi į tvarkingos, schematiškos, sausai atliekamos muzikos rėmus. Mes koncertuojame skirtingose salėse, tačiau kiekvienoje jų stengiamės sukurti kamerinę aplinką ir užmegzti pokalbį su klausytojais.

 

***

Po koncertų Briuselyje „Trio Agora“ atvyksta į Lietuvą. Kovo 9 d. vyks jų pasirodymas Kauno filharmonijoje, o kovo 10 d. 19 val. ansamblis gros Vilniuje, Piano.lt koncertų salėje. Skambės F. Mendelssohno, C. Debussy, S. Rachmaninovo bei L. van Beethoveno kūriniai iš šiais metais išleisto jų pirmojo albumo „Youth“.

„Trio Agora“. E. Jasiukaitytės nuotr.
„Trio Agora“. E. Jasiukaitytės nuotr.