7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

PAREMKITE
7 meno dienas
SMS žinute

Surasti raktą

Kelios mintys po Belgijos baroko orkestro „B’Rock“ koncerto Nacionalinėje filharmonijoje

Algirdas Klova
Nr. 6 (1067), 2014-02-14
Muzika
Orkestras „B’Rock“ ir Maurice Steger. D. Matvejevo nuotr.
Orkestras „B’Rock“ ir Maurice Steger. D. Matvejevo nuotr.

 

Gerai, techniškai, švariai ir nepriekaištingai groti tikrai neužtenka. Mažų mažiausiai reikia dar rasti raktą į tą muziką, kurią atlieki, nes šiandien jau turime susikūrę „štampus“ kiekvieno muzikinio stiliaus atlikimui. Klausytojas, atėjęs į koncertą, dedasi žinąs, kaip reikia atlikti vieno ar kito amžiaus, stiliaus, žanro muziką. O atlikėjas, laužantis įprastą stereotipą, stiprokai rizikuoja būti nesuprastas publikos. Tam reikia daug drąsos ir pasitikėjimo, kad elgiesi teisingai.
 
Vasario 8 d. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje pirmą kartą Lietuvoje koncertavo pasaulinio garso baroko muzikos interpretatoriai – žymusis Belgijos baroko orkestras „B’Rock“ ir fleitos Paganini vadinamas šveicarų fleitistas ir dirigentas Maurice’as Stegeris. Prieš koncertą muzikinėje visuomenėje kilo diskusijos: kuo labiau turėtume džiaugtis – orkestru ar solistu – išilginių fleitų virtuozu, pagarsėjusiu baroko muzikos interpretuotoju Maurice’u Stegeriu, kuris dažnai dirba su geriausiais baroko muzikos orkestrais. Jo technika yra kerinti, užburianti, fleitos tembras absoliučiai išskirtinis, štrichai unikalūs, o energija tiesiog sunkiai suvokiama.
 
Ne mažiau emocionalus ir virtuoziškas ansamblio koncertmeisteris ir solistas Dmitrijus Sinkovskis. Abu solistai yra suradę bendrą, gan teatrališką buvimo scenoje ir muzikavimo laisvės stilių, tuo aiškiai užkrečia visus orkestro narius, kurie labai patenkinti tuo, ką daro. Jie visi drauge natūraliai, organiškai, lyg koks bendras organizmas – augalas ar gyvūnas – gyvena scenoje. Jų bendra muzikinė sąveika labai simpatiška, patraukli ir įtikinama, o pasirodymai visada teatrališki, nuotaikingi, kupini staigmenų. Tuo įsitikinau dar iki koncerto, naršydamas internete ir suradęs ten neįtikėtinų įrašų. Muziką, kurią groja kolektyvas, ne visada ir ne visi muzikantai atlieka taip arba panašiai. Asmeniškai man kelia aiškias sąsajas su garsaus smuikininko Nigelio Kennedy muzikinio supratimo ir improvizacinių koncepcijų stiliumi. Daugeliu atveju orkestro „B’Rock“ štrichai, skambesys, muzikinis bendravimas scenoje labai priminė šio muzikanto baroko supratimo koncepciją. Apskritai muzikinės išraiškos, formos laisvumo, improvizacijos prasme orkestro muzikavimas priminė bluegrass, džiazo ar net roko muzikantų elgseną scenoje. Beje, „B’Rock“ visą muziką traktuoja labai šiuolaikiškai – ar tai būtų Monteverdi, Vivaldi, ar Mozartas. Čia gausu improvizacinių nuotaikų, spontaniškumo ir gero humoro jausmo. Štai, pavyzdžiui, išskirtinai ilgas instrumentų derinimas po kiekvieno kūrinio kėlė šypseną beveik visiems klausytojams, nors gal kai kas ir pyktelėjo. Bet man tai priminė muzikavimo norvegų nacionaliniu instrumentu Hardingfele (Hardingerio smuikas) tradicijas. Jis be keturių pagrindinių turi dar rezonuojančias stygas ir 20 skirtingų derinimų, taigi sakoma, kad smuikininkai užtrunka daugiau laiko derindami, nei grieždami. Tačiau reikia suprasti, jog toks ilgas orkestro „B’Rock“ instrumentų derinimas yra noras, kad ypač gerai derėtų senovinio tipo instrumentai, kurie derinami tik kuoliukais, nenaudojant derinimo mašinėlių. O tai ilgas darbas. Beje, ypač geras derėjimas – išskirtinis šio orkestro bruožas.
 
Belgijos baroko orkestras „B’Rock“ įkurtas 2005 m. ir yra vienas geriausių pasaulyje tokią muziką atliekančių kolektyvų. „B’Rock“ reziduoja Gente. Orkestre groja daugiau kaip dvidešimt atlikėjų iš Belgijos ir kitų šalių. Visi jie yra paties aukščiausio lygio muzikantai ir puikiai jaučia vienas kitą. Orkestras dažniausiai groja žinomus ar rečiau skambančius XVII–XVIII a. kūrinius.
 
Vilniaus filharmonijos scenoje „B’Rock“ atliko programą, pavadintą „Su meile, Vivaldi!“, kurioje skambėjo genialiojo „raudonojo šventiko“ ir jo amžininkų kūriniai. Svečiai atliko Giuseppe’s Antonio Brescianello (1690–1758), Antonio Vivaldi (1678–1741), Giuseppe’s Torelli (1658–1709) ir Francesco Geminiani (1687–1762) kūrinius bei nežinomo autoriaus kompoziciją pagal Arcangelo Corelli (1653–1713) Sarabandą. Prieš A. Vivaldi talentą tikrai verta nulenkti galvą. Jis nebuvo tik koncertuojantis smuikininkas virtuozas, o nuolatos intensyviai kūrė, mokėsi iš kitų kompozitorių. Jo instrumentiniai koncertai tapo šios programos puošmena su temų ekspresija, žėrinčiais pasažais, kuriuos orkestras dar labiau išryškino savo unikaliu muzikavimu ir raiška. Tai buvo išties puiku. Raktas yra surastas. Jis rakina ne tik muziką, bet ir visų klausytojų širdis. Sėkmės šiam nuostabiam kolektyvui!

 

Orkestras „B’Rock“ ir Maurice Steger. D. Matvejevo nuotr.
Orkestras „B’Rock“ ir Maurice Steger. D. Matvejevo nuotr.
Orkestras „B’Rock“. D. Matvejevo nuotr.
Orkestras „B’Rock“. D. Matvejevo nuotr.